Novels
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

Novels

روايات حصريا
 
الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

 

 بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:05 pm

ولاء يحيى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:06 pm

بناتي حياتي الجزء الثاني لحلقه(1)

ويوم فرح لين وهما في القاعة كانت وصلت عربيه المنصورة ووقفت قدم بيت الجدة ونزل منها شروق وابنها وجوزها ومعهم سليم اللي اول ما نزل بص لبيت الجدة بكل حب ولهفه وشاف البيت عليه نور ومتزوق

سليم بابتسامه : واضح ان في حد بيتجوز عندهم عشان كده لين رجعت

شروق بحنان : عقبال رجعكم لبعض يا حبيبي ( شروق متعرفش بمقابلة سليم للين في دبي من شهرين)

سليم بتمني : يارب يا شروق يارب

امجد : طيب يلا يا عم الحبيب انت واختك ندخل ولا هنفضل واقفين في الشارع

ويدخلوا لبيت سليم اللي بقي ظلمه وما فيهوش روح فكل سكنه سبوه وما فيهوش غير مروه اللي عايشه لوحدها مع ندمها وذنبها وبتطلب الرحمة من ربنا

مروه كانت قعده تقرا قران ولقيت الباب بيخبط استغربت وخافت

مروه بخوف : خير يارب مين ال بيخبط عليه في الوقت دا ( اخدت طرحتها وحطتها علي شعرها ورحت ورا الباب بخوف) مين

شروق بشوق ولهفه : افتحي يا مروه انا شروق

مروه بفرحه : شررررروق ( وفتحت الباب بسرعه واخدت اختها في حضنها) حبيبتي حمدالله علي سلامتك وحشتيني يا شروق

شروق بلهفه : انتي اكتر يا مروه وحشتيني اوي يا حبيبتي بس خالص مش هسيبك تاني ابدا

سليم بحنان : طيب سيبني اسلم عليها يا بت انتي ولا انتي فكراها اختك لوحدك

مروه بدموع وهي مش مصدقه عنيه فسليم بعد غياب اربع سنين وقف قدمها

مروه وهي بتجري لحضنه : سليم انت رجعت اخير ( وتبصله بدموع) انت هنا بجد ولا انا بحلم

سليم بابتسامه وحنان : يااااا يا مروه اخير حضنتك ( ويرفع وشها بحنان ويمسح دموعها) هو كان لازم يعني ابعد وسافر عشان تحسي اني اخوكي وتيجي في حضني

مروه بندم : سامحني يا سليم سامحني علي كل حاجه يا خويه انا ( ولسه هتكمل بس قطعها سليم)
سليم : شووووووو بس اسكتي وانسي الفات يا مروه احنا في النهارده ومن النهارده مش هنفترق ابدا ولازم تعرفي اني اخوكي الكبير وسندك واني انا مليش غيركم انتم الاتنين

امجد بتعب : طيب ابوس ايدكم خشو جوه سلموا علي بعض ودخلوني رجلي وجعتني يا بشر

الكل يضحك سليم : ادخل يا سيدي هو حد مسكك

امجد بغيظ : ادخل ازي وانت وقف زي الحيطة سدد الباب ( ويبص لمروه ويبتسم) ازيك يا مروه عمله ايه

مروه بابتسامه : الحمد الله يا امجد حمدالله علي سلامتك ( وتبص لابن اختها ال علي ايد امجد وتقرب تأخذه منه) يا حبيب خالتو اخير شوفتك يا سليم

سليم بضحك : حددي سليم الصغير ولا الكبير انا قولتلهم بلاش سليم عشان اللي لخبطه

الكل يضحك ويدخله يعقده سوأ ويتكلموا وبعد شويه سليم قام وسابهم ودخل اوضة مماته (عواطف) وقعد علي سريرها ومسك صوره بتجمعه هو وهي سوأ كانت جمب السرير

سليم لصوره بابتسامه ودموع مكتومه: وحشتيني يا ماما البيت وحش اوي وانتي مش فيه انا عارف انك مشيتي وانتي زعلانه مني عشان مرجعتش وبعدت عنك بس مقدرتش ارجع ولين بعيد عن هنا انا رجعت دلوقتي لأنها موجوده هنا في مصر ( ويبتسم ) عارف ان الكلام دا هيزعلك اكتر بس اللي انت مقدرتش تعرفيه ان لين كان وجودها في حياتي مختلف وجودها خلي حياتي ليها معني وطعم لين حبيتني من غير انانيه اديتني حب وحنان من غير ما تستني مني المقابل كان كل همها بس اني اكون مبسوط ( ويبص لصوره) انت رغم حبك الكبير ليه كنتي انانيه فيه كنتي دايما عاوزه مني المقابل عاوزني ليكي لوحدك ممنوع يبقالي حياة بعيد عن حضنك ممنوع احب واتجوز رفضتي اني ادخل حد تاني حياتي ولما لين دخلت عملتي المستحيل عشان تخرجيها من حياتي مع انها محاولتش تأخذني منك ابدا بس انا كمان غلطت يا ماما كان لازم افهمك ان انتي امي ومحدش هياخد مكانك في حياتي بس كمان هي حبيبتي ومراتي وكان لازم اعرف افرق بين حبي ليكي وحبي ليها ومجيش عليها ابدا ولا اسمح انك تتدخلي في حياتنا وتعذبيها كان لازم اعرف ان ليها حقوق عليه ولازم احميها واثق فيها وفي حبها ليه مكنش لازم ابدا اشك فيها ( ويسكت ويتنهد بحزن) بس انا كمان كنت اناني في حبكم ليه وكنت فرحان باهتمامكم انتم الاتنين بيه ومش عاوز حد يشاركني في حبكم ( ويبص لصوره ويمسح دموعه) سمحيني يا امي وادعيي ليا لين ترجعلي انا مش عارف اعيش من غيرها مش عارف اعيش وانا ظلمها ومدمر حياتها انا حرمتها من بنتنا ومن انها تكون ام مره تانية ومش قادر اعيش وانا عارف ان انا كنت السبب في دا انا ندمان اوي ونفسي ترجع ليه عشان اعوضها يارب تسامحني يا ماما
وحط الصورة وقام خرج من الاوضه

شروق و مروه كانوا في المطبخ بيحضرو عشا

شروق بصدمه : فرح لين معقول يا مروه ازي انا مش مصدقي بقي لين هتجوز غير سليم

مروه بحزن : النهارده كتب كتابها علي رامي سمعت من طنط ام محمود جارتنا

شروق بدموع مكتومه : يعيني عليك يا سليم دا رجع بس عشان هي هنا رجع عشان يرجعها ليه دا هايتجنن لما يعرف انها تجوزت وتجوزت مين رامي

بس وهم بيتكلمه مخدوش بالهم ان سليم وقف علي الباب وسمعهم بصدمه وغضب ومكنش مصدق ان لين اتكتب كتابها وتجوزت غيره فخرج يجري وهم سمعوا صوت الباب وهو بتقفل بقوه شديده وامجد بينادي عليه فخرجه يجروا من المطبخ

شروق بقلق : فيه ايه يا امجد هو سليم الخرج دا
امجد باستغراب : ايوه هو خرج من المطبخ عندكم متعصب وبنادي عليه مردش وخرج وسبني هو ايه الحصل

ووهم بيتكلمه سمعوا صوت باب شقة سليم فوق بتقفل بقوه فشروق ومروه بصي لبعض وعرفوا ان سليم سمعهم

مروه بقلق: ربنا يستر

سليم طلع شقته اللي اتجوز فيها هو ولين واللي كل حاجتها زي ما هي موجوده
سليم مسك صوره للين وبصلها بكل غضب وضيق

سليم بغضب :أجوزتي خلص نسيتني نسيت حبنا وأجوزتي مين رامي يعني كان فيه حاجه بينكم وشكي كان صح كان بيقرب منك عشان تسبيني ويأخذك هو ليه وانتي سبتني وروحتي تتجوزيه

سليم كان بيتكلم بغضب وصريخ وبدأ يكسر في كل حاجه حاوليه وبعد شويه وقف بعد ما كان كسر كل حاجه

سليم بغضب وانفاس متقطعة: بس انا مش هسيبه يأخذك مني ومش هسيبك تكوني لحد غيري هترجعي ليه يا لين مش هسيبك ليه ولا لأي حد

سليم طلع تلفونه واتصل بمدير الشركة اللي شغال فيها في ابوظبي

سليم : سلام عليكم كيف حالك ابو صقر
ابو صقر : .......
سليم : بخير الحمد الله ابو صقر كان ليه طلب عند حضرتك هيفيدني في شغلي الفترة الجايه في الفندق لفرع ابو ظبي ال هنفذ فكنت حابب اكون من المهندسين اللي ينفذه مع المهندسة لين فرع دبي ممكن ترشحني ل مستر طارق انا عارف انكم اصدقاء
ابو صقر : ........
سليم بابتسامه: متشكر جدا يابو صقر وان شاء الله هنفذ شيء علي اعلي مستوي ويرفع اسم الشركة لفوق هنتظر اتصالك تبشرني بالموافقة
وقفل سليم مع ابو صقر وهو بيفكر ازي هيرجع لين تاني ليه

نروح عند لين ورامي وعيلتهم وبعد الفرح ال كان في منتهي الجمال والكل فرحان ب رامي ولين اللي كان الحب ظاهر في عيونهم وفرحتهم ببعض العيلة كلها روحت لفيلا فؤاد الجديدة اللي جهزها ليه وبنوا دور فيها لكل بنت من بناتو واجمعت العيلة كلها فيها وكلهم رح ينام بعد يوم الفرح الجميل والسعادة اللي في قلوبهم بس رامي واخد لين و قاعدين بره في الجنينة

لين بابتسامه : مش هتنام متعبتاش دا النهار قرب يطلع

رامي حط راسه علي رجلها وحضن ايدها علي صدره بحب : لو هتيجي تنام في حضني هقوم انام حالا

لين بكسوف : احنا اتفقنا كتب كتاب وبس

رامي يتعدل ويبصلها : طيب والله كده ظلم يعني مراتي معايا و في بيت واحد و عاوزني انام في اوضة وانتي في اوضة ( ويقرب و يبوسها وهو بيقول بصوة واطي) مش حرام عليكي ونبي
لين بكسوف تقوم وتبعد عنه وهي بتضحك : لا مش حرام
وتجري بسرعه وهو وراها وتخش الفيلا اوضتها وتقفل عليها قبل ما يلحقها
رامي بغيظ وصوة واطي عشان محدش يسمعه : لين افتحي
لين بضحك : تؤ مش هفتح الوقت أتأخر وانا عاوزه نام الصبح هيطلع روح نام انت كمان
رامي : طيب افتحي وهنام جمبك مؤدب والله اصل قلبي مش مطوعني انام بعيد عنك
لين بكسوف : اول ما تحط راسك علي السرير هتنام تصبح علي خير حبيبي
رامي : طب افتحي شويه صغيره اشوفك وقولك تصبحي علي خير
لين بضحك : تؤ تؤ مش هفتح انا نمت خالص
رامي وهو بيخبط : لين لين افتحي وبطلي رخمه والله هفضل علي الباب كده مش همشي

بس وهو واقف كانت سيلا صاحية وسمعه حوارهم وشايفه وهو وقف علي الباب

سيلا بضحك : في حاجه يا رامي وقف كده ليه

رامي بخضه : ايه دا انتي لسه صاحية

سيلا وهي بتقرب منه وبتضحك : اه لسه صاحية مجليش نوم وانت ايه اللي مصحيك وواقف هنا علي الباب اوضة لين ليه
رامي بغيظ : ما فيش مجليش نوم قولت اشوف لين لو سهرانه

لين كانت ورا الباب وسمعه حوارهم وبتضحك ورحت فتحه الباب

لين وهي بتبص لرامي اللي بص ليها بغيظ وهي ب
تبتسم : انتم وقفين هنا ليه انت وهي كل واحد علي اوضته يلا
سيلا لتغيظ رامي : اصل انا افتكرت ان بقالي كتير انا وانتي منمنشا في حضن بعض قولت اجي انام جمبك واخدك في حضني زي زمان
لين ضحكة اوي لأنها فهمت ان سيلا سمعت كلمهم وبتغيظ رامي
ورامي وقف بصلها بغضب وغيظ

رامي بغيظ : حضن مين يا حلوه ( ورح مسك لين من وسطها وشدها عليه) لين لو هتنام في حضن حد النهارده يبقي في حضني انا
سيلا وهي بتشد لين وبتغيظه : حضن مين يا ابو حضن انت دا كتب كتاب وبس يا خفيف يلا بيتك بيتك علي اوضتك يلا يا دك
ورحت واخده لين ودخله وقفلت الباب ورامي وقف متغاظ
رامي من وري الباب : بقي كده طيب والله لخطفك احمد يا سيلا

سيلا بضحك : مصلحه يا دكتور دا حتي الوحدة تغير
ورحت ضحكه هي ولين وسمعهم رامي ف ماشي وهو بيكلم نفسه وتغاظ

سيلا بضحك : شوفتي وشه قلب ازي جننتي الواد
لين بضحك : يا بريئة انتي دا انتي صاحية عشان تغاظيه يا رخمه
سيلا : فرصه وجتلي هفضل طول السنه دي اطلع روحه وعمل عليه شغل الحموات الفاتنات
لين بترضبها بشويش : مفتريه وتموتي في الشر
سيلا وهي بتنام جمب لين علي السرير : الشر دا مزاج وهواية يا ماما مش عند اي حد
لين بضحك : لا وانتي موهوبة اوي
سيلا بتعدل وتبصلها : بس قوليلي بجد انتي ليه صممت انه يبقي كتب كتاب بس ليه متجوزتيش علي طول دا الواد هايتجنن يا شيخه وصابر بقاله كتير عليكي
لين تنهيد وبتحاول تداري حاجه جواها : يا سيلا كل الباقي علي بدأيه الشغل اسبوع بس ولازم اسافر دبي وابدأ شغل وهفضل علي الاقل 7 شهور في شغل متواصل عشان اقدر اسلم الشغل في الميعاد المظبوطه ( وتبصلها) اتجوز ازي بقي الفترة دي وانا هبقي بعيد ومشغولة يبقي كتب كتاب بس دلوقتي احسن حل لحد ما المشروع يخلص
سيلا : بس رامي
لين قطعتها : من غير بس وبعدين رامي عارف ومقدر وشجعني علي شغلي واطلعي منها انتي يا سوسه ويلا نامي بقي احسن انا رموشي خالص بتحض بعض تصبحي علي خير
سيلا تبوسها بحنان : وانتي بخير يا حبيبتي
وتطفي سيلا النور ولين تديها ظهرها وتفتح عينها وبتفكر في القرار اللي اخدته وناويه تنفذه بس مقالتش لاي حد عليه غير اسلام طبعا ( هنعرف ايه اللي لين عاوزه تعمله بس قدم شويه)

ونروح لفندق من فنادق القاهرة الجميلة وال نزل فيها اصحاب لين (شوشو وجوزها طلال وابنها ياسين وصافي وجوزها يزيد وبنتها ردينه والاء وعدي وأولادهم التوائم حمد وطلال) في اوضة الاء بعد ما غيرت هدمها ونايمه اولادها دخلت لجناحها الخاص لقيت عدي قعد علي الكرسي بلبسه وباين عليه الضيق والحزن

الاء : مالك ياعدي قعد ليه كده
بس عدي في دنيا تانية ومش سامع ولا شايف حد فألاء قريت منه وقعدت قدمه وحطت ايدها علي ايده
الاء : عدي مالك انت تعبان
عدي بضيق يشد ايده : انا كويس ما فيش حاجه ( ويبصلها) انتي ليه مناتيش لدلوقتي
الاء بابتسامه رقيقه : كنت بنيم الولاد وبصرحه فرحانه اوي للين ومش جيلي نوم شكلها كان حلو اوي النهارده وكانت مبسوطة جدا ورامي باين عليه بيحبها اوي
عدي يقوم يقف بغضب : ولا شكله بيحبها ولا حاجه دا عاوز يوصلها وبس زي سليم ما كان عاوز يوصلها بظبط ما انتم كنتم بتقوله علي سليم انه بيحبها وشوفته عمل فيها ايه ولا اسمه رامي دا كمان بكرا يسيبها او يروح يتجوز عليها عشان يخلف وهي ترجع تتجرح وتتعب تاني
الاء بانزعاج من كلامه : لا طبعا رامي عمره ما هيعمل كده في لين لأنه بيحبها جدا واستنها كل السنين دي ودايما وقف معها وبعدين دي بنت عمه ومحدش هيخاف عليها ويحميها قده
عدي بغضب : طيب اسكتي بقي وروحي نامي في ليلتك دي
ويأخذ مفاتيحه وموبيله من علي التربيزا ويخرج
الاء باستغراب : عدي انت رايح فين في الوقت دا عدي عدي
بس عدي خرج وقفل الباب بقوه ف الاء قعده علي الكرسي بحزن
الاء لنفسها بحزن : لسه بتفكر فيها يا عدي طول السنين دي وانا بحاول اخليك تنساها وتحبني وانت لسه بتفكر فيه
وفضلت الاء قعده علي الكرسي و دموعها نزلت من عينها وهي مش عارفه ازي تقدر تخلي جوزها يحبها ويهتم بيها وب اولادها وفي الوقت ال هي قعده بتفكر في عدي كان عدي رايح نايت كلوب وسهر فيه واخر الليل خرجه مع واحده ليقضي ليله معها ويخون الاء زي ما بيعمل من اول جوزهم

وطلع الصبح والكل في فيلات فؤاد صحي
رامي خرج من اوضته لقي الكل صاحي وموجود معاد لين
رامي : صباح الخير
الكل : صباح النور يا عريس
رامي بابتسامه جميله : طيب فين عروستي بقي
مني بحنان : لسه نايمه
امير بخبث : شكلكم سهرتم كتير امبارح بعد ما نمنا يا عفاريت
نفين بابتسامه : انا لحد ما نمت كانوا قاعدين في الجنينة مع بعض كنت مستنيهم يقومه عشان اروح اسهر مع لين
رشا بغيظ : وانا كمان فضلت مستنيه لين تطلع واروح اكبس علي نفسها واعرف كانوا بيقوله ايه بس فضله قاعدين لما نمت علي نفسي
سالم بضحك عالي وهو بيبص لنفين ورشا : وانا اللي سيبتكم ونمت وقولت سايب ورايا اللي ينكد عليهم
سيلا بابتسامه وهي بتغيظه لرامي : متقلقوش انا قومت بالواجب ونكدت علي ناس اصحابنا
احمد يسقف ويضحك : عاش سيلا عاش دايما ‘متفوقه في الشر علي الكل
الجدة بضحك : الله يجزي شطنكم يا عيال انتم قاعدين بترقبهم
رامي بغيظ : عجبك كده يا عمي مش سيبنا في حالنا
فؤاد بضحك : شايفين حماتك طيبه قالو يعمله هم عليك حموات
ووهم بيتكلمه تيجي لين
لين بتسامه : صباح الخير
الكل بابتسامه صباح النور يا عروسه
ويقرب رامي من لين ويبوسها من خدها بكل حب وعشق ويشوشها في ودنها
رامي : صباح الحب كله علي حبيبتي انا
لين بكسوف وهي بتبص لكل اللي قاعدين وبصين عليهم : صباح النور
سيلا تقوم وتشدها منه
سيلا : تعالي يا لين قعدي جمبي عشان نفطر
لين تروح معها وهي بتبص لرامي وبترفع كتفها لفوق باستسلام
رامي بغيظ وهو رايح وارهم : سيلا والله هبطحك
سميه بضحك : ابطحك دي ملافظ دكتور برده
سيلا بضحك : دكتور ببيئة يا بنتي
اسلام بابتسامه : صحيح ايه ابطحك دي يا رامي قولها اشرحك اخدك مشرط كلام كده علي المستوي الطبي
رامي بغيظ يشد لين : انتم شكلكم كلكم ريقين وتستلمونا بس احنا بقي مش هنقعد ليكم وهنخرج
سناء بحنان وابتسامه: طيب افطروا الاول وبعدين أخرجوا
رامي يغيظهم : معلش يا ماما احنا هنفطر ونتغدا ونتعشا برا ( ويبص لشباب اللي قاعدين كلهم يبصه عليهم) وانتم كل واحد علي شغله يا حلوين
رشا وسها وسيلا يقومه يجره ويمسكه ايد لين ورامي
سها برجاء : خذونا معكم نتفسح
سيلا : خروج لوحديكم ممنوع يا دك يا تأخذنا كلنا معكم يا ما فيش خروج
رامي بغيظ : اجري يا بت انتي وهي ما تلم مراتك ياحمد
احمد بضحك : مليش دعوي يا خويه
رشا بابتسامه للين : هي لين اصلا عاوزنا معها صح يا لينو
رامي والكل يبص للين وهي تبصلهم وتبتسم وتفك ايدها من البنات وتبص لرامي وتغمز ليه فرامي يضحك
لين : اجري يا رامي
وتخرج لين ورامي وهم بيجري وبيضحكه وسيبين البنات واقفين متغاظين والكل بيضحك عليهم

وفي دبي في مكتب طارق وكان بيتكلم في تليفون ووقف قدمه عامر مدير اعماله
طارق بابتسامه خبث : اكيد يابوصقر ما فيش اي مشكله واعتبر المهندس سليم من ضمن الفريق اللي هينفذ مع المهندسة لين فرع دبي وخليه يجهز نفسه المهندسة لين هتوصل يوم السبت الجاي وفي اجتماع عشان تتعرف علي الفريق اللي هيشتغل معها هبقي خلي السكرتيرة تبعت اميل بمعاد الاجتماع
ابو صقر :..........
طارق بابتسامه : بتشكرين علي ايه يا ابو صقر دا شغل وفي مصلحة الفنادق ان كل المهندسين يتعاونوا سوأ مع السلامة وخليني اشوفك قريب

ويقفل طارق ويبص لعامر بخبث : اكتب اسم المهندس سليم ضمن فريق اللي هينفذ فرع دبي
عامر باستغراب : مهندس سليم ال هو طليق المهندسة لين دا اكيد عمل كده عشان يتقرب منها
طارق بضحك : اكيد هو عاوز يكون طمن الفريق بتعها عشان يقرب منها بعد ما عرف انها ان اتكتب كتابها
عامر باستغراب : وحضرتك وفقت كنت مفكر ان حضرتك عاوزها ليك معرفش انك غيرت رائيك
طارق يبصله : ومن امتي انا بغير رائي في حاجه عاوزها
عامر يقعد : طيب ليه وفقت ان سليم يجي مش كفاية جوزها هنبعد
طارق بضحك : ما انا هسيب سليم يقرب عشان هو يبعد جوزها لأنه لما يعرف ان سليم بيشتغل مع لين وقتها الحرب هتبقي بين سليم ودكتور والمشاكل بينهم تكتر ولما تقرب لين تنهار تلقيني انا اللي بنقذها ووقف معها
عامر بابتسامه : طول عمرك بروفيسور في توقيع النساء طارق بيه
طارق بضحك : بس لين طعم تاني متمردة ( ويبص ل عامر ) يلا قوم جهز كل حاجه وشوفلي موضوع السكرتيرة دا عاوز واحد تشتغل وتنظم الدنيا
عامر : مهندس امجد كان قدم اوراق لوحده قريبته وكل أوراقها مظبوط وهتيجي الاسبوع الجاي تستلم الشغل
طارق : تمام تمام روح انت جهز الشغل
عامر : تحت امرك طارق بيه

ونروح القاهرة وسليم كان فضل لحد وقت متأخر مستني لين وعيلتها يرجعوا بس محدش رجع فصبح قرر انه يلبس ويروح الشركة اللي كان شريك لأحمد واسلام ومحمد فيها ويحاول يعرف لين وعيلتها فين وفعلا سليم وصل لشركه ووهو دخل قبل محاسب الشركة عماد ال هو صديق لسليم من الطفولة وسليم اللي شغله في الشركة

عماد باستغراب : مش ممكن مين سليم ابن الناس الكويسين
سليم بضحك : مش معقول عمده ازيك ياض وحشتني
ويحضنه بعض الاتنين
عماد : فينك يا جدع اربع سنين يا ندل ولا بتسأل واللي بتكلم ايه النداله دي
سليم بابتسامه : عندك حق والله يا عمده بس كنت طول الوقت بشتغل لحد ما اثبت نفسي في الشغل بس حقك عليه يا عمده قولي ايه اخبارك وازي هبه وأولادك والبت القزعة ميرا عمله ايه
عماد بضحك : الولاد وهبه كويسين هتفرح اوي لما تعرف انك هنا امال اميره بقي لو سمعتك بتقول قزعه مش عارف ممكن تعمل فيك ايه
سليم بابتسامه : هتعمل ايه يعني هو انا بكدب دي كانت قد ركبتي
عماد بابتسامه : دا زمان يابني دلوقتي بقيت مهندسه زيها زيك بتشتغل هنا كمان اهي هناك ( ويبص عليها وينادي) اميرة تعالي
ويبص سليم وراه يلقي بنت جميله بتبص عليهم وهي أتفاجأه لما شافت سليم وقف قدمها مع اخوها فبتسمت برقه وسليم تنح ومش مصدق ان دي اميره البنت الصغيرة
ونعرف بكرا مين اميره وايه دورها معنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:07 pm

بناتي حياتي الحلقة التانيه

ويبص سليم وراه يلقي بنت جميله بتبص عليهم وهي أتفاجأه لما شافت سليم وقف قدمها مع اخوها فبتسمت برقه وسليم تنح ومش مصدق ان دي اميره البنت الصغيرة
( تعالوا اعرفكم علي اميره هي بنت جميله وطيبه اوي وبريئة عندها 23 سنه بيضه شعرها قصير بني وعينها واسعه ولونها بني عايشه مع عماد اخوها وهبه مراته واولادهم بعد موت بابها ومامتها عايشين كلهم في بيت اهل اميره في شقه صغيره تعرف سليم من لما كان بيجي يذاكر مع اخوها في ثانوي وكانت هي في ابتدائي ولما وصلت لسن المراهقة كان سليم هو فارس احلامها بغمزاته طبعا ) اميره بقيت مش مصدقه ان سليم وقف قدمها وهو بقي مستغرب ان البنت اللى امامه هي ميرا البنت الصغيرة

سليم باستغراب يبص لعماد : متقولش دي ميرا مش ممكن دا احنا عجزنا بقي علي كده
عماد بضحك : اتكلم عن نفسك ياض انا لسه شباب
اميره بابتسامه : ازيك يا سليم حمدالله علي السلامة
سليم بضحكه عالية : لا وبقيت سليم من غير ابيه اختك كبرت ويوم ما بتكبر تكبر عليه عجبك كده
عماد بضحك : دي كبرت عليه قبلك يابني وبقيت عمده مش عماد كمان
سليم وهو بيبص لأميره : ازيك يا ميرا ولا قول يا بشمهندسة اميره
اميره بابتسامه رقيقه وكسوف : الحمد الله بخير وبعدين انا يوم ما هبقي مهندسه مش هكون كده علي استاذي
سليم بابتسامه : كبيرتي يميرا وبقيتي عروسه وزي القمر
عماد يخبطه علي كتفه بهزار : انت بتعاكسها قدامي ولا ايه ياض اتلم
اميره تكثف جدا من كلام سليم وتحس ان قلبها هيخرج من مكانه
اميره بكسوف : عن ازنكم هروح انا عشان عندي شغل ( وتبص لسليم بحب) حمدالله علي سلمتك وخلينا نشوفك يا سليم
وتمشي بسرعه من قدمهم قبل ما حد يسمع دقات قلبها
عماد : هاااا قولي جي اجازه ولا رجعت مصر علي طول
سليم : لا نزل اجازه وصغيره همشي الاسبوع الجاي جيت اخد مروه اختي عشان تعيش معنا هناك فقولت اجي اشوفكم واسلم عليكم صحيح فين محمد واسلام واحمد
عماد : محمد جوه في مكتبه و اسلام عنده شغل بره واحمد لسه مجاش
سليم بابتسامه : طيب هدخل اسلم علي محمد واجيلك تاني
عماد : اعمل حسابك تتغدا عندي النهارده
سليم يبصله وهو بيمشي : تمام بس قول لهبه عاوز سمك من بتاع زمان
عماد بابتسامه : هبلغها وهستنا نروح سوأ

ونروح عند لين ورامي اللي يتمشوا علي البحر ومسكين ايد بعض

لين بضحك : قولنا نسبلهم البيت ونخرج مش نسبلهم القاهرة كلها ونجي السخنة
رامي بابتسامه : انا عاوز اهرب بيكي من الدنيا كلها ونروح كوكب لوحدينا( ويقف قدمها ويبعد شعرها عن عينها) وبعدين كنت حبب نجيي عند البحر اصل انا بعشق البحر عشان زيك بظبط
لين باستغراب : انا زي البحر ازاي بقي
رامي بابتسامه يلف ايده علي وسطها ويقربها منه وهي تحط ايدها علي صدره وتبتسم ليه بحب وهو بصص لعينها ويغني ليها

رامي بيغني :انا بعشق البحر زيك يا حبيبي حنون
وساعات زيك مجنون ومهاجر ومسافر
وساعات زيك حيران وساعات زيك زعلان
وساعات مليان بالصبر انا بعشق البحر
ا ( ويبوسها برقه ويرجع يبصلها) الأغنية دي دايما بتفكرين بيكي بحسها بتوصيفك انت زي البحر و انا بعشق البحر وبغرق جوه وبدوب بين امواجه زي حالي معكي بعشقك بكل حالاتك انتي البحر والسماء والارض اللي بعيش عليها انتي كل حاجه ليه ياحبيبتي انت حلمي وحب طفولتي انتي امي واختي وحبيبتي ومراتي وبنتي انتي كل الناس اللي ليا يالين

لين عينها تدمع وتبتسم وتحط راسها علي صدره : وانت عوض ربنا ليه يا رامي ربنا عوضني بيك عن كل اللي عيشتوا انت رجعت ليا ثقتي في نفسي وفي الدنيا والناس خلتني احس ان انا ممكن اعمل ايه حاجه ووصل لأي مكان وانجح فيه طول ما انا معك وجمبك ( وتبصله بحب) انا مكنتش اعرف ان ربنا بيحبني اوي عشان يبعتك ليه ويخليك تحبني ومتفقدش الامل ابدا اني احبك وكون ليك وتفضل مستنيني لحد ما الغشاوة تتشال من علي عنيه وشوف الحب الحقيقي ربنا يقدرني يا حبيبي وقدر اسعدك وعوضك عن اي حزن انا سببته ليك في يوم من الايام
رامي يبوس جبينها ويقعد ويقعدها جمبه علي الرمل
رامي بحب وابتسامه : انا تمنيتك من ربنا يا لين كنت دايما بدعي ربنا انك تحبيني وتكوني ليه حتي بعد النصيب ما فرق بنا فضلتي انتي امنيتي من ربنا مكنتش عارف اتمني ولا ادعي ب حاجه غير ان ربنا يكتبك من نصيبي لحد ما ربنا رضي عني و رجعك ليه وحقق امنيتي الحمد الله انتي حب حياتي يا لين بحبك من اول ما عرفت يعني ايه حب ويعني ايه مشاعر عمري ما تمنت غير اني اشوفك سعيدة ومبسوطة ومحققه كل احلامك ( ويبصلها) لين انا عاوزك دايما وثقه فيه وفي حبي ليك اوعي في يوم حد او حاجه تفرق بنا عاوز اي حاجه تحسيها او تقلقك تيجي في حضني وتحكيها حتي لو في يوم زعلتي مني في اي حاجه تعالي اشكي ليا انا مني وانا احميكي حتي من نفسي اوعي في يوم تفكري تبعدي عني او تسبيني ابدا انا مليش وجود في الدنيا من غيرك يالين
لين تحط ايدها علي وشه بحب :انا عمري ما هبعد عنك او اخسرك تاني ابدا يا رامي انا ما صدقت اني لقيت الحب الحقيقي الحب اللي كنت دايما بتمناه وبحلم بيه الحب اللي كان طول الوقت قدمي وجمبي وانا اللي كنت غبيه ( وتسكت) بس يارامي انا ( وتبص علي الارض بحزن فرامي يرفع وشها تاني بأيده)
رامي بقلق : بس ايه يا حبيبتي كملي
لين وهي بصه جوه عنيه : خايفه اكون بظلمك معايا خايفه مقدرش اجيب اولاد واحرمك منهم خايفه انك تندم في يوم انك اتجوزتني وضحيت بانك تكون اب وتبعد عني
رامي ياخذها في حضنه اوي : اوعي تخافي ابدا او تفكري كده يالين انا عمري ما هندم ولا هبعد عنك حتي لو مش مكتوب لينا يكون لينا اولاد انا اكتفيت بيك من الدنيا انا عمري ما تخيلت ان ممكن يكون ليه اولاد من حد تاني غيرك انا لو هيبقي ليه اولاد لازم يكونه منك انتي مش من اي حد تاني و انا واثق في ربنا اوي يا حبيبتي وعارف انه زي ما رجعك ليه يعوضنا وهيدينا الطفل اللي بتتمنيه ( ويحط ايده علي وشها ) انا وثق ان ربنا يرضينا بس حتي لو ربنا مش مكتوب ان يكون لينا اطفال ففي اطفال كتير اوي محتاجينا و انا بحلم اكون انا وانتي جيران النبي في الجنة فعاوز نكفل انا وانتي اطفال كتير احنا الحمد الله ربنا رزقنا ومدينا رزق كبير وكتير اوي يا حبيبتي تعالي انا وانتي نمسك ايد بعض للجنه ونكفل اطفال ونعوضهم عن اللي اتحرموا منه ونبقي ليهم اب وام انا طول عمري بحلم نبني فيلا كبير نجمع فيه للأطفال الايتام وانا وانتي نكون مسؤولين عنهم ونبقي ليهم اب وام ونعوضهم عن اللي اتحرموا منه دا حلمي من زمان اوي من اول ما حبتك كنت دايما بحلم اني هعمله انا وانتي سوأ و هرجع واقولك برده اني واثق في ربنا اوي وعارف انه هيديك الطفل اللي بتتمنيه وهيبقي عندنا اطفال كتير اوي اطفال نكفلهم وهيبقي ولادنا واطفال منك تجبيهم يملي بيتنا وحياتنا
لين بفرحه كبيره وابتسامه : الله يارامي دا حلم حلو اوي انا موفقه جدا ولازم نحققه وانا اللي صمم الفيلا دي وعملها احلي تصميم ونجيب كل الاطفال اللي يعقدوا معنا فيها ( وتبصله بفرحه زي الاطفال) انا هبدا في تصميمها وهتبقي احلي فيلا في الدنيا
رامي بفرحه انه اقدر يرجعلها فرحتها وانها وفقت علي مشروعه الخيري : وانا هبدا ادور علي الارض وخلي امير يبنيها وأخلص كل الاجراءات المطلوبة علي ما انتي تكوني خلصتي شغلك في دبي وتيجي تكملي تصميمها ونجيب الاطفال سوأ انا وانتي
لين بحب وفرحه : انت جميل اوي يارامي وانا بحبك اووووي ياقلبي ( وتحضنه اوي بحب وفرحه)
رامي بضحك : اظن بقي استحق انك تنامي في حضني من النهارده
لين تضحك اوي وتبصله : برده لا مش قبل الجواز يا حياتي
رامي يبصله يتصنع الزعل زي الاطفال فهي تضحك اوي وتبوسه في خده
ونسيبهم في دنيتهم وسعدتهم ونرجع نشوف سليم

سليم قعد في المكتب مع محمد بيتكلمه
محمد : بس برافو عليك يا سليم حققت حلمك ونجحت
سليم بابتسامه : كفاية اللي خسرته زمان يا محمد كان لازم انجح في شغلي وحقق نفسي
محمد : ربنا يوفقك وتفضل تحقق كل احلامك
سليم بتنهديه : يارب يا محمد قولي انتم عملين ايه واخبار الشغل والشركة وفين اسلام واحمد
محمد : الشركة تمام الحمد الله وبتكبر كل يوم عن القبلة و اسلام عنده شغل بره واحمد في القاهرة كلمني من شويه وقالي انه جي في الطريق
سليم باهتمام : في القاهرة ليه
محمد : مهو نقل بيته وبقي ساكن في القاهرة في الفيلا مع حماه وحماته و احنا بنفتح فرع جديد لشركه في القاهرة وهو يمسكوا
سليم بابتسامه : الف مبروك حلو انكم بتوسعه الشغل ( ويبصله باهتمام) بس اول مره اعرف ان احمد ساب المنصورة ورح يعيش في القاهرة ساكن فين هناك
محمد يبصله اوي : بتسأل ليه يا سليم
سليم : عادي ياعم بسأل مالك كده
محمد : انا فهمك يا صاحبي وماجيك في الوقت دا بعد السنين دي كلها مش صدفه بلاش ياسليم كفاية الحصل زمان وانسي وعيش حياتك وسيبها تعيش حياتها
سليم بضيق : لين ليه انا وبس يا محمد مش هتكون لغيري
محمد باستغراب : ليك ازي لين تجوزت خلاص ياسليم سيبها تعيش حياتها وانت كمان عيش حياتك ودور علي بنت الحلال
سليم بغضب : هم تخطبوا وبس ولين مستحيل هتقدر تكون مع غيري هي وفقت ينكتب كتابها بتعاند فيا بعد ما اتقبلنا في دبي بضايقني وتغيظني بس عمرها ما هتكمل الجوازه دي لأنها بتحبيني ومش هتقبل تكون مع غيري
محمد ينفخ بضيق : متوهماش نفسك يا سليم لين نسيتك واختارت تكمل حياتها مع حد تاني فانسي انت كمان وابعد عن حياتها كفاية الحصل زمان وكمل حياتك انت كمان واختار بنت الحلال
سليم يقوم يقف : متشغلش بالك بيا يا محمد يلا يا صاحبي انا همشي سلام
محمد وهو بيقف قدمه : طيب قعد متزعلش انت لسه جي ملحقنا نعقد سوأ هتمشي تروح فين
سليم بابتسامه : مزعلتش يا محمد بس الإجازة قصيره وعندي حاجات كتير اخلصها هبقي اكلمك تاني وشوفك انت واسلام ونتقابل بره
ويمشي سليم بس وهو خارج قابل احمد داخل مكتب محمد
احمد بستغرب : سليم ! حمدالله علي السلامة انت رجعت امتي
سليم بابتسامه وهو بيسلم عليه : رجعت امبارح واحشني يا أحمد وازي يوسف وسيلا
احمد : بخير الحمد الله انت اخبارك ايه وراجع علي طول ولا مسافر تاني
سليم : مسافر الاسبوع الجاي عندي شغل في دبي
احمد : ربنا يوفقك طيب ما تدخل تعقد شويه رايح فين
سليم : انا هنا بقالي كتير جيت اشوفكم بس هنتقابل تاني اكيد يلا سلام ( ويمشي خطوتين ويلف ليه) ااااه احمد صحيح ابقي قول للين سليم بيقولك مبروك
ويمشي واحمد يدخل مكتب محمد وهو مضايق
احمد بضيق : كان عاوز ايه دا
محمد : هو بيقول جي يسلم بس تقريبا كده كان جي عاوز يعرف عنوانك في القاهرة
احمد بخضه : اوعي تكون قولت ليه
محمد : لا طبعا مقولتش بس شكله حطط لين لسه في دماغه ورجع عشناها
احمد بغضب : يعني ايه حطيطها في دماغه عاوز منها ايه تاني
محمد : اهدي يا أحمد اكيد مش هيعمل حاجه و هو اسبوع ومسافر تاني
احمد : ما لين كمان مسافره وريحه دبي وانت بتقول حطتيها في دماغه يعني مش هيسبها في حالها بس والله لو عملها حاجه تاني او اقرب منها ما حد هيقف ليه غيري احنا ما صدقنا رجعت لحياتها يسبها في حالها بقي
محمد : ربنا يهديه يا احمد المهم قول لسيلا انه هنا احسن يعرف عنوانهم باي طريقة تاني ويرحلهم خليها تاخد بالها
احمد يقوم يقف : انا هروح اكلمها

وفي فندق القاهر والاء بتلبس ولادها الاتنين اتفتح باب الجناح ودخل عدي
الاء بقلق : كنت فين يا عدي قلقتاني عليك
عدي يرمي نفسه علي السرير بتعب : اديني رجعت وتعبان سبيني بقي انام
الاء بضيق : يعني انت طول الليل بره وانا قلقانه عليك ومش عاوز تطمني بكلمه ولا تقولي كنت فين وكمان راجع عاوز تنام طيب قوم اخرج معايه انا والولاد احنا في اجازه ولما نرجع الكويت مش بنشوفك خالص ( وتقرب تعقد جمبه وتحط ايدها علي كتفه ) يلا قوم عاوزين نخرج معاك وطلال وشوشو وصافي ويزيد مستنينا تحت قوم اجهز وننزل سوا انا وانت والولاد دول مبسوطين اوي انهم هيتفسحوا ويفرحوا اوي لو خرجوا معاك
عدي يديها ظهره : خديهم انتي و اخرجي معهم انا هنام
الاء بغضب وصوت عالي تقوم تقف : حرام عليك يا عدي دي مش عيشه اهتم بيه انا وأولادك شويه انت علي طول سيبنا لوحدينا
عدي يقوم يقف ويبصلها بغضب : صوتك ما يعلا فهمه وبعدين عاوزه ايه مني انتي مش معكي فلوس وخرجه مع صحبتاك وانا سيبك برحتك و لا بقولك اخرجي ولا متخرجي وسيبك تروحي تيجي علي مزاجك و زي ما انتي عاوزه مني ايه تاني واحده غيرك تحمد ربنا جوزها سيبها براحتها تعمل اللي هي عاوزه ومعها فلوس بتصرف زي ما هي عاوزه لكن انتي واحده غاويه نكد وقرف
الاء بدموع :نكد! لا يا عدي انا لا غاويه نكد ولا عاوزه اتخانق انا مش عاوزه كل دا انا عاوزك انت يا عدي مش عاوزه فلوس ولا عاوزه اخرج وروح واجي لوحدي انا وولادي من غيرك انا عاوزه اكون معك وجمبك اقعد معك ونربي ولادنا سوآ انا وانت انا مش عاوزه غيرك انت عدي
عدي بضيق : بقولك ايه انا مش عاوز وجع دماغ وسبيني انام وشوفي انتي رحه فين
ورجع ينام تاني والاء بصتله بحزن ودموع بس لقيت حد بيشد ايدها بصت ليقت ابنها حمد عنده تلات سنين
حمد بفرحه : يلا نروح ملاهي مامي
الاء تمسح دموعها وتبتسم : يلا حبيبي نادي اخوك
ومشي حمد ينادي طلال وبصت الاء علي عدي بصه اخيره كلهم حزن وألم واخدت شنطتها وولادها ونزلت لقيت الكل مستنيها تحت في الريسبشن
شوشو : فينك الاء ايه كل التأخير دا
الاء بابتسامه حزينة : سوري اتأخرت عليكم بس علي ما جهزت الولاد
طلال : وفين عدي منزلش ليه معاكم
الاء بصلته بألم : تعبان ونايم
يزيد : تعبان خير نجبله طبيب
الاء : لاااا دا بس كان سهران ولسه راجع فنام يلا احنا نخرج وهو يبقي يحصلنا لما يصحي
طلال نفخ بضيق من اخوه وبص لحمد وطلال وابتسم : يلا حبايبي عمو نروح الملاهي
الولاد كلهم نطه من الفرحة ومسكه ايد طلال وياسين ابنه ويزيد شال ردينه بنته ومشي مع طلال
صافي قربت من الاء اللي عينها كلها دموع وحطت ايدها علي كتفها
صافي : الاء انتي كويسه
الاء بصتلها بحزن وابتسمت : كويسه متخافيش
شوشو قربت منها وحطت ايدها علي كتفها : متزعليش كل حاجه ها تتصالح يا حبيبتي ان شاء الله
الاء بابتسامه حزينة : ان شاء الله يلا نلحق الولاد

ونروح عند رامي ولين وهم قاعدين بكافيه يتغدوا
لين وهي بتبص حاوليها : الجو حلو اوي والمكان هنا جميل جدا
رامي بخبث : فعلا حلو انا بفكر نحجز اوضة ونقضي يومين هنا ( ويبص لها ويغمز) يومين عسل

لين شرقت وفضلت تكح ورامي فضل يضحك وادها مايه

رامي : اهدي مالك خوفت كده دا انا حتي جوزك يا شيخه
لين بكسوف : رامي بطل شقاوة احنا اتفقنا نتجوز كمان سنه بكتير علي ما اكون خلصت شغلي
رامي يتنهد : عارف ان احنا اتفقنا بس انا مش شايف مانع ان احنا نتجوز وتسافري انا مش ممانع وكل اسبوع ممكن انا اجيلك في الويك اند ونكون سوأ
لين بهدوء : يا رامي انا عاوزه استقرار عاوزه اعيش انا وانت في بيت واحد منفترقش مش انا في بلد وانت في بلد ونتقابل في الاجازات ( وتبصله وتحس انه زعل فتحط ايدها علي ايده) رامي استحملني بس كمان السنه دي ويمكن اقل من سنه بليز حبيبي استحملني بس شويه
رامي يمسك ايدها ويبوسها : انا هستحمل العمر كله يا لين مش بس السنه دي
لين تبتسم : طب يلا ناكل عشان نكمل فسحه زي ما وعدتني
رامي بحب : حاضر حبيبتي
ويبدا رامي يأكل ولين تبصله وبتكلم نفسها جوها
لين لنفسها : انا كمان نفسي اكون معك النهارده قبل بكرا والله بس عشان اقدر اسعدك لازم نستنا شويه مش عاوزه اتعبك تاني معايه يا حبيبي وتتنهد وتبتسم وترجع تأكل

وفي بيت عماد كانت رجعت اميره بدري لما عرفت ان سليم هيتغدا معهم وكانت وقفه في المطبخ هي وهبه وكانت مبسوطة جدا وبتحضر الاكل هي كانت بتعمل الرز والسلاطة وهبه بتعمل السمك
هبه بضحك : انا مش مصدقه نفسي بقي ميرا وقفه في المطبخ وبتعمل الاكل ( وتقرب منها وتغمزلها) دا احنا نعزم سليم عندنا كل يوم بقي
اميره بكسوف : وايه دخل سليم انا بس جيت بدري وقولت اساعدك يعني اسيبك محتاسه لوحدك
هبه وهي بتضحك : عليه برده الكلام دا يا ميرا دا انا هوبه اللي فهماكي
اميره تبتسم : مش مصدقه انه رجع تاني يا هبه وكان وقف قدمي تعرفي قالي اني بقيت عروسه وزي القمر
هبه بابتسامه : ليه هو انتي ما تعرفيش انك بقيتي عروسه وزي القمر واللي هو لازم تسمعيها من سليم عشان تصدقي
اميره تتنهد بفرحه : اصلها من سليم ليها طعم تاني
هبه بابتسامه : الله الله يا ست ميرا دي القلب رجع يدق تاني بقي
اميره بفرحه : ااااه يا هبه رجع يدق النهارده اول ما شفت سليم قلبي بقي بيدق اووووي اووووي ومكنتش مصدقه انه رجع وقف قدمي ولا ضحكته يا هبه ياخراشي حسيت اني دبت فيها
هبه : معقول يا اميره لسه بتحبيه دا انا قولت كان حب مراهقة ولعب عيال وانك نسيتي
اميره تتنهد : هو لما اتجوز انا قولت لازم هنساه كنت ساعتها في اولي ثانوي وتعبت اوي وقتها وهو انشغل في حياته ومراته وبطل يجي عندنا كان بيتقابل مع عماد في الشركة وبطل يجي هنا وانا بطلت اشوفه وشغلت نفسي في الدراسة وقولت لازم ابقي مهندسه زيه ومر السنين وفكرت نفسي نسيت ( وتبتسم بحب) بس النهارده عرفت اني منستش ولا عمري هنساه انا كنت بستنا انه يرجع ( وتبص لهبه بتمني) تفتكري ممكن يحبني زي ما بحبه ويكون من نصيبي
هبه بابتسامه : ربنا ينولك اللي في بالك يا حبيبتي ولو كان خير ليكي ربنا يكتبهولك
اميره بفرحه : يارب يا هبه يارب انا هروح البس بقي زمانهم جين انا موطيه علي الرز متفتحيش عليه وانا هاجي اشوفه لما البس وانتي خلصي السمك بقي
هبه بابتسامه : انا خلصته اهو وحطوا في الفرن وهروح البس انا كمان
وتخرج اميره وتسيب هبه اللي سرحت وكلمة نفسها
هبه لنفسها : ااااه يا اميره لو سليم فعلا يتجوزك ويأخذك ويسافر ساعتها عماد مش هيكون ليه حجه ويقبل الهجرة ونسافر نعيش بره بأولادنا ( وتبص حاوليها بقرف) ونبيع البيت اللي عمل زي علبه السردين دا ونبقي نجيب بيت كبير ولا حتي فيلا في مكان نظيف ( وتبتسم بخبث) بس انا مش هسكت و هساعدك تجوزيه وتحقيقي حلمك عشان انا احقق حلمي

ونروح فيلا فؤاد وبعد ما احمد كلم سيلا وعرفها برجوع سليم وانه في المنصورة سيلا قعده مع امير واسلام وسميه ونيفين في الجنينة وقالت لهم ان سليم رجع ويسأل عن لين

امير بغضب : ودا عاوز ايه منها مهو قابلها في دبي وهي رفضته ايه اللي مرجعه تاني
سيلا بضيق : احمد بيقولي رح الشركة وحاول يعرف العنوان هنا انا خايفه يرجع يضايق لين تاني
سميه : المشكلة مش انه يعرف عنوان هنا ما احنا اصلا كلنا راجعين المنصورة بكرا يعني هتشوفوا اكيد
نفين : خالص مترجعش ونخلينا هنا لحد ما تسافروا تطلعه من هنا علي المطار
امير : ايوه خلينا هنا وهو صعب يوصل للعنوان دا لان محدش لسه يعرفه ( ويبص لإسلام) ايه رأيك يا اسلام
اسلام بابتسامه : انا مش فاهم انتم ايه اللي مخوفكم كده من رجوعه سليم رجع او مرجعش هو ميفرقش مع لين في حاجه مهي قابلته في دبي ووجهته سليم صفحه وتقفلت من حياة لين وعمره ما هيقدر يأثر عليها تاني
سيلا : ولو حاول يضايقها
اسلام بضحك : اختك جديرة توقفه عند حده متقلقيش عليها سليم مستحيل يقدر يضايق او يزعج لين ( ويرجع ظهره لورا) بس تعرفوا انا اللي نفسي اقابل سليم واتكلم معه
نفين بضحك عالية : عارفه انا الحالة دي لما بجيلك... حاله الدكتور لما يستفزه مريض ويبقي عاوز يعالجه
سميه بضحك : اخوكي عاوز يعالج الناس كلها ويجنني انا
اسلام يقرب عليها ويغمزلها : طب بزمتك هو في احلي من جناني
سميه تكسف وتضربه علي كتفه وهو يضحك اوي
سيلا بضيق : خليك معايه يا عم المسهوك انت يعني دلوقتي نخلي لين ترجع المنصورة عادي
اسلام يبصله بنص عين : مسهوك انتي شدوكي من لسانك يا بنتي وهم بولدك ( الكل يضحك علي كلامه)
امير : لا بجد يا اسلام يعني رأيك نرجع المنصورة عادي ما فيش قلق علي لين لو شافته
اسلام : ما فيش اي قلق علي لين من سليم لين تصالحت مع نفسها ومع الماضي وهي دلوقتي بتحب رامي ومش شايفه غيره ( ويضحك) هو الخوف علي رامي ليغير ويتهور بس انا عارف ان رامي عاقل وغيرته هتبقي مقبله

ونروح دبي وطارق قعد علي مكتبه بيتفرج علي صور رامي ولين الله اتبعت له من الجارد اللي يراقبهم
طارق : انبسطوا يومين قبل الفراق ( ويبص لصوره ولين في حضن رامي) مكنش لازم تتحديني يا بشمهندسة مش طارق اللي واحده تقف قدامه وتقوله لا بس واضح ان تفرقكم مش سهل لازم يبقي فيه كذا طريق تبعد ما بينكم
ويمسك التلفون ويتصل علي عامر
طارق : عامر تعال عاوزك
ويقفل ويفضل يبص علي الصور وهو بيفكر في حاجه وناوي ينفذها
ويدخل عامر عليه
عامر : تحت امرك طارق بيه
طارق والصورة في ايده : عاوز معلومات عن دكتور رامي في شغله وشوفلي لو ليه علاقه باي واحده كده او كده او لو فيه واحده في شغله حطه عينها عليه
عامر باستغراب : حاضر يا فندم بس ممكن اسال حضرتك ناوي تعمل ايه

تفتكروا طارق ناوي هيعمل ايه نعرف الحلقه الجايه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:08 pm

بناتي حياتي الحلقة (3)

عامر : تحت امرك طارق بيه
طارق والصورة في ايده : عاوز معلومات عن دكتور رامي وعلاقاته في شغله وشوفلي لو ليه علاقه باي واحده كده او كده او لو فيه واحده من اللي يشتغله معه حطه عينها عليه
عامر باستغراب : حاضر يا فندم بس ممكن اسال حضرتك ناوي تعمل ايه
طارق بتفكير : عاوز واحده تكون قريبه منه في شغله تكون معها طول الوقت دكتوره او ممرضه وياريت لو حطه عينها عليه وعاوزه توصله فا احنا نساعده
عامر : ودا هيفيد في ايه
طارق بضيق : ركز يا عامر هو هيبقي تحت عنينه طول الوقت واي لحظه كده او كده نصورهم ونطلع اشاعات عليهم ان في علاقه بينهم وكل دا لازم يوصل للين لحد عندها هنا في دبي وكده يبقي المشكلة دي ووجود سليم مع لين في الشغل اللي اكيد هيضيق رامي يزود المشاكل بينهم وهي وقتها هصدق انه علي علاقه بغيرها ( ويمسك الصورة ويبص عليها اوي) هم مش هيفترقوا بسهوله ولين لو حست ان رامي ليه علاقه بغيرها هتسيبوا وتبعد عنه

ونروح بيت اميره وسليم كان وصل هو وعماد وتغدو وبعد الغدا وهم قاعدين في صاله صغيره فيها انتريه بسيط
سليم : الله عليكي يا هبه محدش بيعمل السمك دا زيك حلو اوي بجد واللي الرز جميل جدا احلي رز سمك اكلته
هبه بابتسامه وهي بتبص لأميرة : الرز دا عميل ايد اميره هي اللي عملته هو و السلاطة
سليم يبص لأميرة بابتسامه : تسلم ايدك يا ميرا انا مش مصدق انك كبيرتي وبقيتي عروسه ومهندسه قد الدنيا وكمان ست بيت شاطره
اميرة تكسف اوي وتبتسم : مش شاطره اوي يعني دول شويه رز اللي عملتهم
عماد بابتسامه لأخته :ميرا بتعمل احلي اكل بس لما يبقي ليها مزاج
اميره بابتسامه: وبعمل شاي وقهوه وعصير حلو اوي هاااا تحب تشرب ايه
سليم : بعد الأكلة الجامدة دي نشرب شاي طبعا
اميرة تقوم : ثواني ويكون الشاي جهز
سليم وهو قاعد يبص حاوليه ويبتسم : البيت لسه زي ما هو متغيرش فكرني بأيام الثانوية لما كنا بنقعد نذاكر هنا في الانتريه دا
هبه بضيق : مهو فعلا زي ما هو متغيرش فيه حاجه من ايام حماتي الله يرحمها ( وتتنهد وتبص لسليم وتحاول تدري ضيقها ) قولي يا سليم انت مش ناوي تتجوز تاني ولا ايه
سليم وشه اتغير وعماد حس بيه فبرق لهبه عشان تسكت
عماد بغيظ وتبريق لهبه : ما تقومي تجيبه فاكهه كده ولا حاجه علي ما ميرا تعمل الشاي
هبه تبتسم : انا عمللكم كيكه حلوه اوي هجيب ها مع الشاي
عماد : كويس برده قومي هاتيها بقي
وتقوم هبه تدخل المطبخ وهي بتفكر ازي تكلم سليم بعيد عن عماد
عماد يقرب من سليم : متزعلش من هبه ياسليم انت عارف الستات غاوين يحشروا نفسهم في كل حاجه
سليم يتنهد بضيق : مزعلتش من هبه يا عماد انا زعلان من العملته في نفسي وحياتي
عماد يبصله اوي: مالك ياصحبي ايه اللي مضايقك كده

بس يقطع كلامهم دخول اميره بشاي وهبه بكيكه ويفضله قاعدين ويتكلموا ويضحكه ويفتكره ايام زمان واميره عينها مش علي سليم بس هو مش واخد باله

سليم بابتسامه : بجد انا مش عارفه اقولكم انا النهارده مبسوط قد ايه من زمان مضحكت زي النهارده بجد رجعتني لأيام زمان
عماد بضحك : ابقي تعالي زورنا كل يوم يا سيدي واحنا نرجعك سليم بتاع زمان
سليم بابتسامه حزينة : ياريت ارجع لزمان ( اميره تبصله وتشوف الحزن اللي في عنيه بس متعرفش سببه ايه هي متعرفش سبب طلق لين وسليم ولا تعرف حكايتهم)
سليم بيقوم يقف : همشي انا بقي وبجد متشكر اوي علي العزومه الحلوة دي
عماد : علي فين يابني لسه بدري خليك قعد
سليم : معلش يعمده انت عارف مسافر الاسبوع الجاي ولازم اجهز كل حاجه ونقفل البيت اصل هناخد مروه معنا ومحدش هيبقي هنا ومحتاج اجيب ناس تعمل بوابات وتقفل البيت كويس
اميره بحزن : مسافر الاسبوع الجاي بسرعه كده دا انت لسه راجع مصر ملحقش تقعد
سليم بابتسامه : اصل عندي شغل في دبي هيبدا الاسبوع الجاي ان شاء الله فلازم اسافر وكمان وامجد جوز شروق اختي لقي شغل لمروه سكرتيرة في شركه كبيره ولازم تستلم شغلها الاسبوع الجاي
عماد يحط ايده علي كتفه : ربنا معكم ياسليم ويوفقكم
هبه بسرعه بعد تفكير : ممكن ياسليم توصلني في طريقك لعند ماما ( وتبص لعماد) فرصه انكم هنا انت واميره وقعدين مع الولاد اروح اطمن عليها
سليم بابتسامه : اكيد يا هبه هستناكي تحت علي ما تجهزي
هبه بابتسامه : انا جهزه هجيب شنطتي بس ( وتجري علي اوضتها وهي بترتب افكرها عشان تفتح سليم في جوزه من اميره)
عماد : معلش ياسليم هتعبك اصل انا طول الوقت بره في الشغل وهبه مش بتقدر تزور مامتها ما صدقت اني موجود مع الولاد عشان تشوفها
سليم : تعب ايه ياض انت اخويه يلا سلام واشوفك قبل ما هسافر اكيد ( ويبص لأميره بابتسامه) سلام يا ميرا انا مبسوط اوي اني شوفتك وطمينني عليكي دايما
اميره بابتسامه وحزن : حاضر وانت كمان متقطع بينا وتعال علي طول
سليم بابتسامه : ان شاء الله كل ما هنزل هجليكم
هبه بابتسامه: انا جهزت خالص يلا بينا
ويمشي سليم مع هبه اللي في دماغها خطه وحبه تنفذها

ونروح الفيلا عند فؤاد ال دخل الاوضه لقي مني قعده وسرحانه

فؤاد : مالك يا منى بتفكري في ايه
مني بضيق : قلقانه علي لين يافؤاد
فؤاد : قلقانه علي لين ليه مهي الحمد الله بقيت كويسه اوي وناجحة في شغلها وحياتها
مني : مهو دا اللي قلقني يا فؤاد لين صممه تكتب كتابها بس متجوزش عشان شغلها وهي ما شاء الله كل يوم بتنجح وتشتهر عن اليوم اللي قبله و وبتعقد في شغلها بشهور مسافره وبعيد عنا دي كل شغلها بقي يجليها من بلاد تانية ومشاريع كبيره بتاخد من وقتها ومجهودها وانا خايفه ل يغرها النجاح والشهرة وتفضل مشغولة وتنسي نفسها وحياتها ورامي لو هيستنها سنه مش هيستنها التانيه
فؤاد بضيق : ايه الكلام دا يامني انتي لازم تفرحي انها بتكبر وتنجح في شغلها وتشجعيها ورامي عمره ما هتخلي عن لين ابدا
مني : اشجعها واقف معها بس مش علي حساب حياتها يافؤاد ولا حياة رامي اللي مستنيها بقاله سنين لين لازم تستقر جمب جوزها ومعه مش تسافر طول الوقت وتغيب بشهور وتسيبه لوحده انا مش بقول انها ما تشتغل بس مش كل يوم في بلد لوحديها وتبعد عنه دي مش هتبقي حياة ومافيش راجل هيستحمل دا لين لازم تستقر وتأخذ بالها من بيتها وحياتها
فؤاد يقرب منها : متقلقيش عليهم يا مني هم هيقدرو يرتبه حياتهم بطريقه اللي تناسبهم و متخافيش هم عمرهم ما هيبعدوا ولا هيسيبوا بعض
مني بتنهديه : يارب يافؤاد

وفي عربيه سليم

هبه بابتسامه : انا اسفه يا سليم لو كلامي عن الجواز ضايقك
سليم بابتسامه: لا ابدا يا هبه مضايقتش ولا حاجه
هبه بابتسامه : طيب بما انك مضايقتش بقي فقولي بجد انت مش ناوي تجوز تاني
سليم بحزن : انا بعتبر نفسي لسه متجوز يا هبه انا لسه بحب مراتي ومسنتيها ترجعلي وعايش علي الامل دا
هبه بصتله باستغراب : بس انا سمعت من عماد انها اتكتب كتابها علي ابن عمها
سليم بضيق وغضب : هي عملة كده عشان تضايقني وتحسسني انها نسيتني بس انا عارف انها عمرها ما هتنسي ولا هتقدر تكون مع غيري ومش هتكمل الجوازه دي هي فتره وتتأكد انها ما حبت غيري فتسيبه وترجع ليا
هبه باستغراب : ومين قالك مايمكن هي حبته فعلا ونسيتك وعاوزه تكمل حياتها معه هو
سليم وقف العربية مره واحده بغضب وضيق
سليم بعصبيه : لين عمرها ما هتحب ولا هتكون لغيري هي مش هتقدر تنساني هي بتوهم نفسها انها تقدر تبعد عني بس انا بقي مش هسيبها لحد غيري انا عارف انها بتحبيني انا وبس
هبه بخوف من غضبه : انا اسفه يا سليم مش قصدي اديقك
سليم ينفخ ويمسح وشه بأيده : انا اللي اسفه اني نرفزت عليكي بس انتي اصلك متعرفيش علي لين ومتعرفش هي بتحبيني قد ايه هي بس عملة كده عاوزه تأدبني عشان لسه زعلانه مني ( ويبتسم) بس انا وهي الفترة الجايه هنشتغل سوأ في دبي وهفضل قدمها ومعها علي طول وهتعمل المستحيل عشان تسامحني وعرفها اني تغيرت وساعتها هي تتأكد انها عمرها ما هتحب غيري ومش ممكن تكون مع حد تاني
ويشغل العربية ويمشي بيها تاني وهبه قعده بتفكر ومضايقك بس ابتسمت مره واحده وبصت ليه
هبه بابتسامه : عارف يا سليم ايه اللي ممكن تخلى لين ترجعلك وتتأكد ازي كانت فعلا بتحبك
سليم باهتمام : ايه ؟
هبه : انك تخليها تغير عليك وتحسسها انك هضيع من ايدها ساعتها لو بتحبك بجد تتمسك بيك وتسيب الدنيا كلها وترجعلك
سليم بصلها اوي : ازي يعني اخليها تغير عليه اعمل ايه
هبه ببتسامه : مش انت بتقول انها اتكتب كتابها عشان تضايقك معني كده انها لسه بتحبك بس عاوزك تغير عليها انتي بقي العب نفس لعبتها و حسسها انك عشان هي راحت تجوزت وسأبتك وارتبطت بغيرك انت كمان تنساها وترتبط بوحده غيرها وقتها هي هتخاف تضيع منها وترجع ليك جري
سليم يضحك اوي : ايه الفيلم العربي القديم دا يا هبه لين مش بتفكر بطريقه دي خالص
هبه بضحك : كل الستات بتفكر كده يا سليم اي ست بتحب جوزها او حتي مبتحبش اول ما تحس ان فيه واحده ممكن تخطفه منها بتعمل المستحيل عشان ترجعه ليها ومكنش لوحده غيرها اصلها بتبقي واخدها علي كرمتها والست متقابلش حد يمس كرمتها
سليم يسكت شويه ويفكر في كلمها وبعد شويه يبصلها اوي : افرض ان كلامك صح مين دي اللي هتقبل انها تمثل دور خطيبتي
هبه بفرحه انه اقتنع : ومين قال انك هتجيب واحده تمثل انت تخطب بجد وتجوز كمان عشان لين تصدق لازم الموضع يبقي حقيقي مش تمثيل لازم تجوز و تأخذها معك وانت مسافر وتشغلها معكم في المشروع وكده لين هتفضل شيفكم قدمها علي طول وساعتها تحس انك هضيع منها وتخاف ساعتها بقي هتسيب خطبها علي طول وترجعلك انت
سليم بضيق : اتجوز! لا يمكن ابدا انا عمري ما اقدر اتجوز غير لين انا مقدرش اكون مع حد غيرها ابدا
هبه : ممكن مابقاش جواز جواز يعني اعمل زيها كتب كتاب وبس عشان تعرف تأخذها معك وانت مسافر ( وتبصله عشان تقنعه) صدقني هي دي الطريقة اللي تخليها ترجعلك ومتفكريش في غيرك
سليم بشبه اقتناع : طب ودي مين دي اللي هتقبل اخطبها وتكون بتشتغل معنا و تقدر تخلي لين تتضايق منها وتغير انا معرفش حد
هبه بانتصار : ما فيش غير اميره هي اللي مناسبه ليك
سليم بصدمه : اميره مين ( ويبصلها اوي) ميرا اخت عماد انتي اتجننتي يا هبه عاوزني العب بمشاعر اخت صاحبي واضحك عليها
هبه : انت مش هتضحك عليها ولا حاجه يا سليم وبعدين اميره انسب حد ليك وكل الشروط تنطبق عليها اولا صغيره و مهندسه زيها زيكم يعني مش واحده اقل من لين دي مهندسه زيها بظبط هتشتغل معها مش عندها و هيبقي سهل جدا عليك انك تشغلها معك في نفس المشروع ال هتشتغل فيه انت و لين وساعتها هتبقي معك قدم لين طول الوقت واميره حلوه ورقيقه واي واحده بتحب جوزها بجد هتغير عليه منها لو لقيتها قريبه منه و ساعتها لين هتخاف انك تنساها وتعمل المستحيل عشان ترجع ليك
سليم بضيق : لااااااا يا هبه اللي بتقوليه دا صعب جدا وبعدين انا كده بظلم اميره وبخون ثقة عماد اللي فتحلي بيته من سنين وواثق فيه وانا مش ممكن اخون الثقة دي واعمل كده في اخته
هبه بضيق : انت كده مش بتظلم اميره ابدا يا سليم بالعكس انت كده تساعدها و هتفتح قدمها مجال لشغل اوسع واكبر وهيبقي عنده فرصه انها تنجح وتثبت نفسها وتغير عيشتها وتهرب من الفقر اللي احنا عايشين فيه دا حلم اميره انها تسافر وتشتغل بره بس عماد كان دايما بيرفض لأنها لسه بنت وما ينفعش تسافر لوحدها وهي نفسها تغير حياتها وتعيش في مستوي احسن ما انت عارف الظروف يا سليم والعيشة بتعتنا عمله ازي وانت شوفت البيت وحالته احنا عايشين كلنا في شقه صغيره واميره ملهاش خصوصيه ولا مكان ولادي معها في نفس الاوضه وعماد المصاريف عليه كتير مصاريف البيت والمدارس الخاصة ومش ملحق علي المصاريف دا بيشتغل شغلتين عشان يكفي مصاريف البيت والولاد واميره بتحط مرتبها كله في البيت عشان تساعدنا مش عارف تشيل ولا تعين قرش لنفسها ( وتبصله برجاء) انت كده تساعدها وتساعد عماد كمان ان ظروفنا وحياتنا تتغير وتساعد نفسك بانك ترجع لين يعني الجوازه دي في مصلحة الكل مش مصلحتك لوحدك
سليم يسكت شويه ويقول : لا يا هبه انا مش مقتنع ومقدرش اعمل كده لا في عماد ولا اميره وكمان اخاف لين تعاند اكتر لو عرفت اني دخلت حد غيرها حياتي وترفض ترجعلي
هبه بضيق : انت حر يا سليم عموما انا قولتلك رائي وانت فكر كويس وشوف الصح وخد قرار ( وتبص قدمها بحزن ) بيت ماما هناك اهو نزلني هنا متشكره اوي يا سليم تعبتك
سليم بابتسامه : تعب ايه انت زي مروه وشروق
وتنزل هبه وهي مضايقه بس تسيب سليم محتار ويفكر في كلامها

ونروح فيلا فؤاد ولين ورامي رجعه بعد ما قضوا سوأ يوم حلو اوي ورجعين السعادة والفرحة مليه قلوبهم ويدخلوا يلقي العيلة كلها موجودين

رامي ولين : سلام عليكم
الكل : عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
الجدة بابتسامه : حمدالله علي السلامة يا ولاد
لين تبوسها : الله يسالمك يا نناه
رشا بغيظ: كنتم فين كده طول اليوم
رامي يخبطها علي راسها : انتي مالك يا حشريه
رشا بتصنع الزعل : انت تسكت خالص متكلمش معايا تاني ابدا انا زعلانه منك دا انا اخوتك الصغننه يعني كان فيها ايه لما تفسحني معكم يا رخم
لين تقعد جمبها وتبتسم : المرة الجاي يا روشي هنخرج كلنا سوأ
سها بغيظ : اضحكي علينا ياختي بكلمتين هنخرج امتي وفين بقي ما خلاص احنا رجعين كلنا بكرا المنصورة وانتي كلها يومين ومسافره ورامي مستحيل هيرضي يخرجنا وانتي مش موجوده و ينشغل في المستشفى واللي يعبرنا
رامي يقعد جمب لين ويحط ايده علي كتفها : وعد مني قبل ما لين تسافر هاخدكم كلكم ونتفسح مكان ما تحبو وتختاروا
البنات سووا بفرحه : هيييييه يعيش رامي يعيش
رامي يبتسم يضم لين ليه : كله لعيون لينو ودا بس عشان هي وعدتكم ان احنا نخرج سووا كلنا
لين تبصله بابتسامه وتقوله : ربنا يخليك ليه حبيبي
امير بابتسامه وهو فرحان ان شايف السعادة في عيون لين ورامي بس حب يرخم عليهم
امير برخمه : ايه يا عم رامي... احنا قاعدين يا كبير ما فيش اي احترام لوجودي كده
رامي يبصله بنص عين ويضم لين اكتر ليه عشان يغيظه : ايوه يعني عاوز ايه.. اعملك ايه انا
امير يبصله ويرفع حاجبه : قلبك جمد بعد كتب كتاب وبطلت تخاف وعمل تحضن قدمي ولا همك
الكل يضحك
لين بكسوف : فين بابي سيلا ويوسف واسلام وسميه
نفين بابتسامه : اسلام وسميه خرجه يشتروا حاجات عشان السفر
مني : وسيلا خرجت من ساعه ومرضيتش تقول راحه فين وفؤاد قعد جوه بيلعب بلاي ستيشن مع يوسف وناسي الدنيا كلها
لين بابتسامه : بابي وهو بيلعب مع يوسف بيرجع طفل صغير ويفضل يجري ويلعب زيه دا اول امبارح كانوا بيتخانقوا علي الكورة
الكل يضحك علي فؤاد وحفيده اللي نسى نفسه وهو بيلعب معه
رامي بابتسامه : وباباه وماما وعمي فايز فين اوعو تقوله بيلعبوا جوه معهم
الجدة بضحك : لا دول سافروا علي المنصورة هم وفاروق عشان شغلهم وسناء وايمان راحوا معهم عشان يأخذ بالها منهم علي ما نسافر ليهم بكرا ان شاء الله

وفضله قاعدين يتكلموا ويهزره بس وهم قاعدين تلفون رامي يرن ويرد ويقفل وهو مضايق
لين : خير يا حبيبي فيه حاجه
رامي بضيق : طلبني في المستشفى فيه عمليه كبيره الساعة 6 الصبح ولازم احضرها فهسافر المنصورة دلوقتي
لين بخوف : تسافر بليل كده ماينفعش تستنا الصبح
رامي يبوس ايدها بحب : مش هينفع يا قلبي لازم امشي دلوقتي علي ما اوصل المنصورة وشوف الحالة وجهزها
لين بابتسامه : اوكي حبيبي ربنا معك بس سوق بشويش واول ما توصل تطمني عليك
رامي يقوم ويشدها : طيب يلا قومي معايا جهزي الشنطة
امير : متجهزها لنفسك يا شاطر ما انت طول عمرك بتحضرها لوحدك ولا بقيت صغير بعد ما تجوزت
رامي يبصله بغيظ : اه بقيت صغير ونونو كمان ( ويحط ايده علي كتف لين وضمها بتملك ) و حبيبتي راضيه ومبسوطة اطلع منها انت يا رخم
امير يرفع حجبه ويبص للين : اقعدي يالين وخليه يحضرها لنفسه
لين تبص ليه وتبص لرامي اللي عمل وش اطفال وتصنع انه زعلان
لين بابتسامه : قولتلي فين الشنطة اللي هتجهز يا حبيبي
رامي يضحك ويشدها لحضنه : حبيبتي يا ناس ربنا يخليكي ليه ياقلبي ( ويبص لأمير ويطلع لسانه ليه)
امير بغيظ : بقي كده ماشي يا لين بتنصريه عليه
لين بضحك : لاااا ماتفهمش صح انا مش هجهزها عشانوا عشان خاطر المريض اللي مستنيه في المستشفى
الكل يضحك عليهم ورامي يأخذ لين يروح الاوضه

وفي الاوضه ولين بتجهز لرامي شنطته
لين : هتروح علي المستشفى علي طول واللي هتروح البيت ترتاح وتنام شويه انت صاحي من الصبح
رامي يقرب منها ويضمها ويلفها ليه : هروح المستشفى يادوب اجهز الحالة وهبقي انام في المستشفى شويه قبل العملية
لين بحب : ربنا يوفقك يا حبيبي وتبقي اشهر دكتور في الدنيا وخلي بالك دي اول عمليه واحنا سوأ يعني لازم تنجح فيها
رامي يحضنها اوي : طول ما انتي معايا وجمبي هنجح وهبقي احسن دكتور في الدنيا
رامي يحضنها وي... بس لين تكسف لأنهم في الاوضه لوحدهم فتبعد عنه
لين بكسوف ووشها احمر : اممممم احط ايه تاني في الشنطة
رامي بابتسامه : حطي نفسك وتعالي معايا
انتي الوحيدة اللي عاوز اخدها من هنا ( ويبصلها بشوق ) ما تيجي تسافري معايا دلوقتي وهم يبقي يجي الصبح براحتهم
لين تبتسم ليه بحب : انت هتروح علي المستشفى وانا هروح البيت وهبقي لوحدي انا الصبح بدري اوي هصحيهم كلهم و هنرجع المنصورة واول ما تخلص العملية وترجع البيت تلقيني هناك ومستني نفطر سوأ
رامي يبوسها في خدها : مش هاين عليه ابعد عنك لحظه واحده
لين تبصله بكل حب : انت عمرك ما بتبعد عني انت دايما معايا في قلبي وعقلي ياحبيبي
رامي يقرب عشان يبوسها بس لين انكسفت وبعدت بسرعه ورحت علي باب الاوضه
لين وهي خرجه من الاوضه : يلا يا دكتور شنطتك جهزه مش وقت دلع ( وتخرج بره الاوضه بسرعه)
رامي بغيظ : هجنني بنت الايه دي علي ما تفوت السنه دي هكون اتجننت علي الاخر ااااه اعمل فيها ايه بس
ويخرج رامي ويسلم عليهم ولين توصله للعربية ويمشي بعد ما قعد يدلع شويه علي لين وبعد ما مشي بعربيته ولين رجعه جوه البيت تلقي عربيه سيلا راجعه وتوقف وتنزل منها
لين بابتسامه: اهلا اهلا كنتي فين يا هانم لحد دلوقتي
سيلا بارتباك : وانتي مالك يا رخمه كنتي جوزي
لين : انا اهم منه يا حلوه هاااا كنتي فين اعترفي بسرعه
سيلا تخبطه علي كتفها : مش هقولك يا غلسه
وتدخل وتسيبها ولين تستغرب ليه سيلا مش عاوزه تقول كانت فين بس قبل ما تدخل تليفونها يرن وتلقي شوشو
لين بابتسامه : كنتم لسه علي بالي من شويه
شوشو: يا بكاشه بقي انتي فكرنا... انتي زمانك غرقانه في العسل ولا جينا علي بالك حتي
لين تضحك : اهو بسبب قركم دا حبيبي جاله شغل ضروري ورجع المنصورة وسبني لوحدي يا حقوده
شوشو تضحك اوي : احسن عشان تبطلي تنسينا المهم كنت بكلمك عشان تيجي تسهري معنا لان احنا مسافرين الصبح
لين : لا مش هقدر اخرج من غير رامي
شوشو بابتسامه : ايوه بقي بقيتي متخرجيش من غير حبيب القلب
لين تضحك : يابنتي بطلي قر ارحميني ... مش ناقصكم
شوشو : ياحبي مش قر دا حسد
لين تضحك : الله اكبر من عينيكم المهم تعالوا تعشوا معنا هنا ونسهر سوا مع سيلا وامير والكل
شوشو : اوكي هكلم البنات وقول لطلال ونيجي
لين بابتسامه : اوكي هستناكم

وفي جناح الاء تلفونها يرن وعدي كان بيلبس وخارج فبص علي التليفون لقي رقم شوشو
عدي : الاء شوشو بتتصل عليك
الاء جيت واخدت التلفون من جمبه ورديت : الو شوشو
شوشو : احنا رايحين نتعشا عند لين هي مش هتعرف تخرج عشان رامي مش موجود هتيجي معنا
الاء تبص علي عدي ال بيلبس عشان يخرج : اوكي هاجي معاكم بدل ما افضل لحالي في الجناح هجهز ولبس الولاد
شوشو: عدي مش عندك
الاء بضيق : لا هنا بس بيلبس وخارج لوحده ( وتتنهد بضيق) هروح البس نص ساعه وانزلكم
وتقفل مع شوشو
عدي : شوشو عاوزه ايه
الاء وهي ريحه جناح ولادها : بتقولي اجهز عشان هنروح نتعشا عند لين
عدي بلهفه: بجد طب يلا بسرعه انا جهزت
الاء سمعته فلفت ورجعت ليه : جهزت لايه بظبط
عدي : جهزت عشان هروح معكم نتعشا عند لين
الاء تبصله اوي : هو مش انت كنت بتجهز وخارج لوحدك
عدي : غيرت رائي هو مش انتي مش مقموصه اني مش بخرج لوحدي من غيركم اديني هخرج معاكم اهو ( ويبصلها) اجهزي انتي و الولاد وانا هستناكم تحت
ومشي وخرج من الجناح والاء وقفه بصله بحزن وضيق
الاء لنفسها : هتخرج معنا بس عشان رايحين عندها ( وتتنهد بحزن) يارب
وتمشي الاء وتروح تلبس ولادها وتلبس وهي مضايقه وعمله تفكر تعمل ايه

لين دخلت الفيلا لقيت سيلا قعده جمب مامتها وبتكلمها بصوة واطي ومني بتضحك ومبسوطة بس اول ما لين دخلت سيلا سكتت وبصت ليها بصه غريبه
لين تقعد جمب امير ونفين وتبصلهم : ميرو هو فيه ايه سيلا مالها
امير يبص عليها : مش عارف دخلت قعدت جمب طنط وتوشوشها شكلها عمله مصيبه ولا قتله قتيل
لين ونفين يضحكه
امير يبص لسيلا برخمه : خير يا سيلا بتقولي لطنط ايه
سيلا تبصله بارتباك وضيق : وانت مالك يا غلس
لين بابتسامه : والله شكلك عمل مصيبه.. انتي كنتي فين من غير ما تقولي لحد
سيلا تبصلها وتسكت بس مني ترد بفرحه
مني بضحك : كانت بتعمل تحليل مكسوفه تقولكم انها حامل
سيلا اول ما مامتها قالت الخبر عينها رحت بسرعه للين اللي كانت قامت نطه من الفرح وحضنة اختها
لين بفرحه : بجد الف مبروك يا سيلا كده تقولي لمامي قبل مني يا وحشه
سيلا بتبص للين بحزن : انا لسه عرفه دلوقتي
الكل يقوم يبارك لسيلا بس لين تستغرب نظرت سيلا ليها وانها ما تقولش ليها اول واحده... لين زعلت من جوها وتفتكر سيلا مكنتش عاوزها تعرف فتروح اوضتها بس سيلا تروح وراها علي طول
سيلا بضيق : مالك يا لين دخلتي الاوضه ليه
لين تبصلها وتبتسم بس عينها تدمع : ابدا دخلت اغير هدومي عشان شوشو والبنات جايين يتعشوا معنا
سيلا تقرب من لين وتحط ايدها علي وشها : انتي زعلتي مني صح
لين تبصلها بحزن : خوفتي مني يا سيلا مرضيتش تقولي ليا انك حامل وخيبتي عليا
سيلا بصت ليها بصدمه ورحت حضنها اوي : خوفت عليك يالين مش منك... خوفت تفتكري ايام اللي حامل واللي ولاده وبنت خوفت ترجعي تزعلي وتتعبي
لين اتنهدت براحه وبصت لأختها : ازعل وانتي حامل انتي مجنونه يا سيلا دا انتي حته مني يا عبيطة أولادك هم ولادي وفرحتي بيهم اكتر منك مليون مره
سيلا تحضنها تاني ودمعها تنزل : انا عبيطة زي ما بتقولي وهرمونات الحامل بتزود العبط عندي ومش بعرف افكر انا اسفه متزعليش بس والله كنت خايفه عليك مش خايفه منك يا هبله
لين تضحك اوي : انتي هرمونات العبط زياده طبيعي عندك... بس خلاص مش زعلانه بس عقاب ليكي عشان معرفتش اول واحده انا اللي هسمي البيبي
سيلا تبصلها وتمسح دموعها وتضحك : لا ازعلي.. وطقي كمان كله الا اسامي ولادي محدش يسميهم غيري
لين تضحك وتحط ايدها علي بطن سيلا بحب : مبروك يا حبيبتي ربنا يقومك لينا بسلامه وتجبيلنا نونه قمر زي يوسف
سيلا بابتسامه : عقبالك يا لين ان شاء الله لما تجوزي رامي وتجيبي بيبيهات كتير حلوين ويكونوا كلهم شكلي انا
لين تضحك : انتي بتدعي ليا واللي عليه يا بنتي كده مستقبل ولادي هيضيع من قبل ما يجو ال شكلك ال
سيلا تضربها ويفضله الاتنين يهزره ويضحكه سووا لحد ما يسمعوا صوت شوشو والبنات فيخرجه ليهم
سيلا بضحك : اهلا بالعصابة البيت منور
طلال بابتسامه وهو بيبص لسيلا : الكبيرة وصلت اهلا اهلا يا معلمه
سيلا تضحك اوي : محدش حاسس بموهبتي ويقدرها زيك يا طلال
لين تضحك : دا مش تقدير يا سيلا دا خوف من ايدك
الكل يضحك ولين تقرب وتسلم علي اصحابه وتبوسهم بس تحس ان الاء فيها حاجه
لين بقلق : مالك يا الاء انتي كويسه
الاء بداري الحزن اللي بقي مرسوم علي ملامحها وبتبتسم : انا بخير يا عروسه وحشتينا
لين تبوسها بس حسه ان الاء مش كويسه : انتم كمان وحشتوني ( وتبص لشوشو وصافي اللي شورا ليها بعينهم انها تسيبها دلوقتي )
ويعقده كلهم سووا ويتعشوا ويهزره ويضحكه والاء قعده معهم بس عقلها في مكان تاني وعينها علي عدي بتابع نظراته وكلامه وهزاره واهتماموا بأولاده اللي مش بتشوفه منه غير في وجود لين عشان يظهر الأب والزوج المثالي ويقعدوا معهم فتره ويقوموا عشان يمشوا ولين تقوم تواصلهم هي وأمير
لين بقلق : الاء شكلك مش عجبني فيكي حاجه انتي تعبانة
الاء بابتسامه حزينة : ما فيش يا لين صدقيني انا كويسه
لين بعدم اقتناع : هسكت وعمل نفسي مصدقي و هسيبك برحتك دلوقتي بس اعملوا حسابكم هنتقابل الاسبوع الجاي ان شاء الله وعرف كل حاجه هنعمل قعده صراحه
صافي : انتي هتيجي الكويت فكرتك رايحه دبي
لين بابتسامه : ما انا هروح دبي بس هجليكم في ميعادنا كل اسبوع ونتجمع سوأ انتم فكرني هسيبكم تجمعه من غيري
شوشو بابتسامه : حلو اوي خالص هانستناكي ونوزع الرجالة عشان نأخذ رحتنا
ويقرب يزيد وطلال وعدي ومعهم امير منهم
يزيد : وفقتكم سووا ما بتريح تتفقوا علي مين ربنا يستر
لين بضحك : عليكم طبعا هي دي عاوزه كلام
طلال بضحك : ااااه يبقي فيها مصيبه ربنا يستر
عدي بغلسه : هو فين رامي يا لين مشفتهومش يعني
لين بابتسامه : اتصلوا بيه في المستشفى عنده عمليه فرح المنصورة
عدي برخمه :هو دا عيب اللي تتجوز دكتور يبقى طول الوقت مشغول عنها وسبها لحالها ومش مهتم بيها ولا ببيته ( الاء تبصله وتضحك باستهزاء)
شوشو بتريقي : شوف مين اللي بيتكلم عن الانشغال وعدم الاهتمام بمراته وبيته طيب خلي حد غيرك يتكلم يا عدي رامي دكتور قد الدنيا ومشغول انت بقي مبتقعدش في بيتك ليه وتهتم بمراتك واولادك
عدي يبصلها بضيق وغضب : دا دكتور رامي نال الرضا وشوشو بنفسها بدافع عنه زي ما كانت بدافع عن سليم زمان
الكل يبصله بضيق ولين تبص ل الاء ال بصتلها باعتذار وحزن
طلال يبصله بغضب وزعيق : عدي فوق لحالك واكلم كويس
عدي يبص للين ويبتسم : اسف لين انا بس خايف عليك
امير بضيق يبص لعدي : مش رامي اللي يتخاف منه يا عدي علي الاقل هو في شغلوا.. مش سهران كل يوم مع واحده شكل.. وسيب بيته ومراته
الاء تغمض عينها بألم وحزن من كلام امير
عدي بضيق وغضب : متشكر علي العشا عن ازنكم يلا الاء
يأخذ ولاده ويمشي والاء اللي تمشي وراه وهي حبسه دموعها
لين بحزن : مكناش في داعي يا امير للكلام دا انت جرحت الاء وزعلتها
امير يبص ليها بضيق : مكنش قصدي اضايق الاء او اجرحها ( ويبص لطلال) اسف طلال بس عدي اتغير ولازم يفوق لنفسه
طلال بضيق وحزن من اخوه : فعلا امير عدي محتاج يفوق قبل ما يهد كل شيء
يزيد : الله يهديه يلا بينا نلحقه عشان الاء و الولاد
لين تقرب من شوشو وصافي : خالو بالكم من الاء لحد ما نتجمع متسبوهاش لوحدها
صافي : متقلقيش متشغليش بالك انبسطي انتي وما تتأخري علينا هنتظرك
ويمشوا وتدخل لين اوضتها وهي مضايقه وعمله تفكر في الاء لحد ما تلفونها يرن فتبتسم
لين بحب : حياتي حمدالله علي السلامة
رامي بيقف العربية : وحشتيني اووووي اووووي
لين تضحك : لحقت اوحشك انت لسه سيبني
رامي يتنهد بحب : انتي وحشتيني من اول ما غابتي عن عيني
لين تضحك : انا مقدرش علي الحب دا كله قلبي الصغير لا يتحمل
رامي : دا انتي بضحكتك دي اللي هتوقف قلبي
لين بابتسامه : سلامه قلبك يا حبيبي.. شد حيلك كده عندك عمليه يا دكتور ركز كويس
رامي : هركز وخلصها بسرعه عشان اروح وشوفك اوعي تتأخر عليه
لين : حاضر يا حبيبي انا هنام دلوقتي عشان اصحيهم بدري اوي واجيلك
رامي : وانا هخلص وارجع البيت بسرعه عشان اشوفك تصبحي علي خير يا قلبي احلمي بيه
لين بابتسامه : وانت بخير يا حبيبي
وتقفل لين ويدخل رامي المستشفى والضحكة و الفرحة مرسومه علي وشه ودخل اوضته بيلبس البالطو الأبيض يلقى الباب خبط ودخل منها مساعديه لرامي اتنين دكاترة دكتوره دينا و دكتور شادي
دكتوره دينا بلهفه : حمدالله علي السلامة يا دكتور رامي
رامي بابتسامه : الله يسالمك يا دكتوره
شادي بفرحه : مبروك يا دكتور
رامي : الله يبارك فيك يا شادي عقبالك
دينا بضيق : عروستك حلوه يا دكتور
رامي بابتسامه وهو بيقعد : تقصدي حلوه بعيوني ولا بعيون الناس
شادي بضحك : هي تفرق يا دكتور
رامي بابتسامه : طبعا تفرق كتير جدا
دينا بغيظ وغيره :تفرق ازي
رامي يتنهد بحب : هي في عيون كل اللي يشوفها حلوه جدا بشهاده الكل
شادي : وفي عيونك يا دكتور
رامي بابتسامه : هي الست الوحيدة اللي خلقها ربنا علي الارض عينيا مش بتشوف ست تانية غيرها
شادي يسقف ويضحك : الله عليك يا دكتور دا انت وقع لشوشتك
دينا قعده سكته وبصه لرامي بضيق وغيره
رامي بضحك بصوة عالي : ايوه يا سيدي وقع لشوشتي ومحدش سمي عليه كمان المهم يلا هاتوا تقرير الحالة والاشاعات مش هنعقد نرغي
ويبدأ رامي يشوف شغله مع شادي ودينا اللي عينها مركزه مع رامي وهتموت عليه
وفي جناح الاء عدي دخل غضبان
عدي بزعيق : انتي السبب انتي اللي قعدا تشتكي مني للناس ومطلعه اسرار بيتنا
الاء اخدت ولادها ودخلتهم جناحهم وقفلت عليهم
الاء بضيق وزعيق : انت طول الطريق عمل تزعق وتتخانق وانا سكته مكلمتش بس انا لا بتشكي لحد ولا بتكلم بس انت اللي كل الناس بقيت تكلم عنك وعن سهرك والستات المقرفة اللي تعرفهم وسمعتك بقيت علي كل لسان لا عمل اعتبار لأهلك ولا ليا ولا لأولادك
عدي غضب من كلمها وصوتها العالي رح ضربها بالقلم وقعه علي الكرسي
عدي بغضب : والله يا الاء لو اتكلمتي معي كده مره تانية صوتك عالي عليه مره تاني لكسر ضلوعك
ويخرج غضبان ويسيبها وهي تفضل تعيط علي حالها
وبعد شويه تلفونها رن وكانت لين فمسحت دموعها
الاء وهي بتحاول تكلم طبيعي : لحقت وحشتك انا لسه سيباك
لين بقلق : قلقانه عليكي انت كويسه مال صوتك
الاء :بنايم الولاد انا كويسه متقلقيش
لين بعدم اقتناع : اوكي يا حبيبتي هسيبك تنيمي الولاد وكلمك تاني
الاء بهرب : هكلمك انا الصبح قبل السفر ( وتصنع الضحك) اصل عدي مستنيني بعد ما نايم العيال
لين تضحك : امممممممممم ايوه بقي بيصالحك اهو
الاء بحزن : طبعا ميقدرش علي زعلى
لين بابتسامه : ربنا يسعدكم يا حبيبتي مش هعطلك تصبحي عل خير
الاء : وانتي من اهلو حبيبتي
وتقفل الاء وتحت ايدها علي خدها مكان القلم وترجع تعيط علي حالها

ويطلع الصبح والعيلة ترجع المنصورة ولين تدخل تغير هدومها وتتصل علي رامي ميردش فتتصل بالمستشفى

لين : صباح الخير لو سمحت دكتور رامي فريد موجود
الشخص : موجود بس في اوضة العمليات قدمه ساعه ونص تقريبا
لين : اوكي ميرسي ( وتفتكر حاجه) طيب لو سمحت دكتور يحيي صدقي موجود
الشخص : ايوه يا فندم لسه واصل من نص ساعه
لين بابتسامه : ميرسي مع السلامة
وتقفل لين وهي بتفكر وتقرر انها تروح المستشفى فتلبس وتنزل ووهي خارجه كان اسلام قعد لوحده في الجنينة

اسلام : علي فين يا شراني
لين تبص تلقي اسلام قعد لوحده
لين بابتسامه : انت لسه صاحي فكرتك طلعت تكمل نومك
اسلام يقوم يقف امامها : معرفتش انام تاني ما انتي عملتي ازعاج وطيرت النوم من عيني.. مصحينا من الفجر يا مفتريه انتي رايحه فين كده
لين : هروح المستشفى لرامي
اسلام بضحك : ايه هتعملي كبسه عليه
لين بابتسامه : رحه اعمله مفاجأة مش كبسه ( وتبص لإسلام) وقابل دكتور يحيي واخد منه التقرير القديمة وملف بتاعي كله
اسلام باهتمام : لسه مصممه تعملي اللي في دماغك
لين بتصميم : ايوه وانت وعدتني مش هتقول لحد
اسلام : انا مش حابب يا لين تخبي عن رامي حاجه و تبدأ علاج وتبقي لوحدك وهو مش جمبك
لين تتنهد : احنا تكلمنا في الموضوع دا كتير يا اسلام انا مش حبه يعيشوا معايا الم وتعب تاني كفاية اللي عاشوا معايا زمان من دكاترة ومستشفيات وانت سمعت الدكتورة وهي بتقول ان العلاج هيكون متعب وانا مش عاوزه ابدأ حياتي مع رامي وابقي تعبانة ويتعب معايا من تاني ومش حبه حد يحطه امل كبير عاوزه ابدأ علاج وشوف النسبة ها تعلى وهيبقي في امل ولا لاء وبعدها ابقي اقولهم لو لقيت في امل مش عاوزهم يتعبه ويتألم تاني بسببي
اسلام بابتسامه : ماشي يا لين هوافق نخبي عليه بس فتره صغيره زي ما اتفقنا بس اي ان كانت النتيجة انتي وعدتني انها مش تأثر علي حياتك ولا علاقتك برامي خليك عارفه ان رامي اختارك وهو عارف كل ظروفك وراضي بيها سواء اتعالجتي او لا
لين بابتسامه : عارفه يا اسلام وانا عمري ما هبعد عنه ولا هسيبه بس انا حبه اسعده فأعمل اللي عليه وسيب الباقي لربنا وان شاء الله خير... هروح انا بقي عشان الحق اقابل دكتور يحيي قبل ما رامي يخلص العملية
اسلام بابتسامه : اوكي خالي بالك من نفسك
وتخرج لين من البيت وفي نفس الوقت كانت خرجه شروق وابنها ويقف شويه بيبصه لبعض لحد ما لين تقرب منها
لين بابتسامه : ازيك يا شروق وحشتيني
شروق تبتسم وتقرب منها وتحضنها : انتي كمان وحشتيني اوي يا لين
لين تبص لابنها اللي واقف جمبها فتنزل لعنده وتبوسه : مين القمر الصغنن دا
شروق بابتسامه : دا سليم ابني
لين تقوم تقف وتبصلها وتبتسم : ما شاء الله ربنا يخلي هولك انتي ريحه فين
شروق : رايحه النادي عشان سليم يلعب شويه
لين بابتسامه : طيب تعالي لما اوصلك في طريقي انا معايا العربية
شروق : مش عاوزه اتعبك هاخد تاكسي
لين تبصله وتبتسم وتفتكر زمان لما كانت اي مشوار تروح ليها عشان توصلها
لين بابتسامه : اركبي وهاخده منك حق التاكسي
تضحك شروق : ان كان كده ماشي
وتشيل ابنها وتروح تركب مع لين ولين تمشي ويفضله شويه سكتين مبيتكلموش
تفتكروا لين وشروق هيتكلموا وممكن يرجعوا أصحاب تاني
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:08 pm

الحلقة (٤)
وتشيل ابنها وتروح تركب مع لين ولين تمشي ويفضله شويه سكتين مبيتكلموش
وبعد فتره
لين بابتسامه : اخبارك ايه وازي المهندس امجد هو منزلش معكي
شروق تبصلها وتبتسم : الحمد الله كويسين لا نزلنا سوأ بس امجد سافر الصبح القاهرة بيخلص شويه حاجات
لين : انتم رجعتم امتي
شروق تبصلها بحزن : رجعنا يوم فرحك انتي ورامي
لين بصتلها وشافت نظرت الحزن اللي في عينها
لين ابتسمت : حمدالله علي السلامة
شروق بضيق : الله يسالمك ( وتسكت شويه وتبصلها بحزن وضيق) ليه يا لين ليه عملتي كده
لين بستغرب : عملت ايه تقصدي ايه يا شروق مش فهمه
شروق بضيق : ليه أجوزتي غير سليم ليه ماتد هوش فرصه يقابلك ويتكلم معاكي دا عايش طول السنين اللي فاتت بيحلم باليوم اللي يعرف اخبارك ويقابلك وتكلموا سوأ دا ما صدق انه عرف انك في مصر حجز ونزل يجري عشان يشوفك ويقابلك دا منزلش في موت ماما ونزل عشانك انتي انا مش معترضة انك تجوزي غيره بس كان من حقه تقابليه وتكلميه ويعرف انك نسيتي وهتكملي حياتك عشان هو كمان يكمل حياته مش يفضل مستنياكي ويوم ما يعرف طريقك يجي يتصدم انك بتجوزي غيره
شروق كانت بتكلم بضيق وزعل ولين بصلها وبتسمعها باستغراب
لين باستغراب : بس انا يا شروق قابلت سليم وتكلمنا و قولتلها اني نسيته ورفضت ارجع له وقولتله يكمل حياته وان انا هكمل حياتي
شروق بصدمه : قبلتي سليم فين
لين : في دبي كان فيه مناقصه لشركات الديكور وانا كنت هناك وتقابلنا
شروق لسه مصدومة ومش مصدقه ان سليم ما قالش ليها انه شاف لين
شروق : سليم مقالش انكم تقابلتم دا جيه من اسبوع وهو فرحان وبيقول انه عرف انك في مصر وانه هينزل عشان يقابلك وترجعه لبعض
لين تبتسم ليها : مهو دا سليم يا شروق مرضيش يقولك انه قابلني عشان متسألش عن الحصل مرضيش يقولك اني لما شوفته وتعاملنا اكتشفت انه متغيرش ولسه زي ما هو بيغير ويشك ويغلط في الكلام ويجرح اللي قدامه وانه لسه شايفيني حاجه يمتلكها مش من حقها تشتغل ولا تنجح وتكون موجوده في مسابقه زي اللي كنا فيها كمنافسه ليه مش من حقها يكون ليها شخصيه و career مش من حقها غير انها تحبه وتهتم بيه وتنفذ اؤمره هو وبس
شروق تتنهد بحزن : فعلا سليم متغيرش عندك حق ( وتبصلها وتبتسم) بس انتي اتغيرتي يا لين وبقيتي تحكمي عقلك مش قلبك بس
لين : فعلا انا تغيرت التجربة اللي عيشتها مع اخوكي مكنتش سهله وتعبت بعدها جدا لحد ما قدرت فوق ورجع لحياتي وكمل طريقي ( وتبصلها) ورامي كان معايه في كل خطوه ليه واستحملني في كل حالتي مسبنيش ولا اتخلي عني وفضل يشجعني ويقويني لحد ما رجعت لنفسي وشغلي ونجحت قدر يعرفني ايه هو الحب الحقيقي مش حب الامتلاك الاناني قدر يخليني احبه وعشق حياتي معه حبيته بعقلي وقلبي مش قلبي بس وقدر يخليني اعرف اني ماينفعش اكمل حياتي غير معه وجمبه
شروق تبتسم ليها بحب : ربنا يسعدكم يا لين رامي انسان ممتاز ويستهل حبك ليه وانت تستهلي حبه ليك ربنا يكملكم علي خير و هتجوز امتي
لين بابتسامه : خلال سنه ان شاء الله عندي شغل في دبي هخلص وارجع واستقر مع رامي
شروق بابتسامه : بجد انتي هتكوني في دبي يبقي لازم اشوفك ونتقابل
لين : هو انتي نقلتي دبي مش امجد شغله في ابوظبي
شروق : مهو امجد اتنقل فرع الشركة في دبي ومروه مسافره معنا وتشتغل سكرتيرة صاحب الشركة اللي شغال فيها امجد
لين بابتسامه : معقول مروه هتشتغل وهتعيش معاكي دا انتم الاتنين ماكنتوش تتفقوا مع بعض
شروق بحزن : مروه تغيرت اوي يا لين ومكسورة وندمانة علي كل اللي فات ياريت تسامحيها يا لين
لين : مسامحها من زمان يا شروق مروه كانت ضحيه لتربيه غلط ربنا يوفقها وتنجح في حياتها
شروق براحه : يارب يا لين ( وتبصلها) هنفضل اصحاب انا وانت صح
لين بابتسامه : انتي فاكره ان عندك اختيار تاني ولا ايه طبعا هنفضل طبعا اتفضلي سجلي رقمي ورني عليه يا هانم عشان اسجل رقمك
ويأخذه ارقام بعض بعد ما اتصفوا ويرجعه اصحاب ويتفقه انهم يتقابلوا في دبي وتنزل شروق قدم النادي وتمشي لين وتوصل المستشفى وتسال عن دكتور يحيي وتروح ل مكتبه وتخبط
دكتور يحيي : اتفضل
لين تفتح الباب وتدخل بابتسامه
لين : صباح الخير ممكن ادخل يا انكل
دكتور يحيي بابتسامه : مش معقول القمر طالع بنهار وجي لحد عندي تعالي يا حبيبتي ادخلي
لين تتدخل وتروح تسلم عليه : ازي حضرتك يا انكل سوري اني جيه من غير ميعاد وعطل حضرتك شويه
دكتور يحيي : عطليني برحتك ياقمر المستشفى كلها تحت امرك قعدي يا حبيبتي ( وتعقد لين قدمه) ها طمنيني جيه زياره عاديه ولا فيه حاجه بعد الشر
لين : هو فيه حاجه بس الاول حضرتك توعدني ان محدش هيعرف اللي هنقولها دلوقتي لا بابي ولا رامي ولا اي حد
يحيي بقلق : اوعدك يا حبيبتي خير
لين : حضرتك عارف حالتي طبعا وعارف ان نسبه اني اقدر اجيب اولاد ضعيفة لان التبويض ضعيف جدا عندي
يحيي : ايوه عارف بس حالتك ممكن تتعالج ونبدأ نرفع نسبه التبويض ونعمل حقن مجهري بس لازم نعالج شويه حاجه في الرحم هتبان بالكشف والاشاعات اول ما تبدئي علاج
لين بابتسامه : وانا ان شاء الله قررت ابدأ العلاج بس من غير ما حد يعرف
دكتور يحيي بستغرب : ليه من غير ما حد يعرف
لين تتنهد : حضرتك عارف اهلي تعبه معايا قد ايه مامي جالها ازمه قلبيه وقت اللي حصلي ومن وقتها ببتعالج من القلب وبابي حاول يتمسك عشانا بس انا عارفه هو تعب قد ايه وتألم وهو شايفيني تعبانة وكمان انا مش عاوزه اديهم امل اني اتعالج ويحطه امل علي اني ممكن اجيب ولاد وميحصليش نصيب انا لسه مش عارفه حالتي تتحسن ونسبه الحمل بتعالي ولا لا مش عاوزهم يتصادموا تاني ويزعله عشاني هم دلوقتي متقبلين حالتي مش عاوزه اديهم امل ورجع اصدمهم
دكتور يحيي: طيب قولي لرامي دا جوزك ولازم يقف جمبك
لين بابتسامه : انا عارفه ان رامي لو قولت ليه هيقف جمبي ومش هيسيبني بس انا عارفة ان العلاج متعب ومؤلم وانا مش عاوزه ابدا حياتي مع رامي بتعب والم ومستشفيات وكشف ورامي مش هيستحمل يشوفني تعبانة ( وتبتسم بحب) دا ممكن يخليني ابطل علاج عشان ميشفنيش بتألم وانا عاوزه اعمل اللي عليا حتي لو هتألم واتعب مش عاوزه احرم رامي انه يكون اب
دكتور يحيي بابتسامه : بس رامي دكتور في المستشفى هنا وممكن يشوفك ويعرف انك تتعالجي عندي
لين بابتسامه : ما انا مش أتعالج هنا انا عندي شغل في دبي لمده سنه تقريبا وانا كنت رحت مركز.......... هناك وقابلت دكتوره شاطره وهبدأ معها العلاج مع متابعه من حضرتك طبعا هتوصل مع حضرتك دايما بالميل وهبعت كل الاشاعات والتحليل اللي هعملها والعلاج اللي همشي عليه وحضرتك هتقولي رأيك طبعا
دكتور يحيي : كويس اوي المركز دا كبير وناجح والدكاترة اللي فيه ممتازين وانا اكيد هتعبك علي طول طبعا ومش هسيبك
لين بابتسامه : ميرسي جدا ياانكل عشان ابدأ العلاج كنت عاوزه تقرير وكل شيء يخص حالتي وقت العملية وبعدها
دكتور يحيي : سهله جدا انا بحتفظ بملف كل الحالة وعمل ليهم ارقام علي الكمبيوتر بكرا ان شاء الله أحضرها ليكي وتيجي تأخذيها
لين وهي بتوقف : ميرسي جدا يا انكل وانا هكلم حضرتك قبل ما اجي
دكتور يحيي : طيب وقفه رحه فين اقعدي
لين : اصل المفروض اني عمله مفاجأة لرامي وجية عشانه وزمانه خلص العملية
دكتور يحيي بابتسامه : ربنا يسعدكم يا حبيبتي
لين بابتسامه : يارب ياانكل ميرسي جدا عن ازنك
وتمشي لين وهي مرتاحة وتروح لمكتب رامي ال كان مفتوح ودينا موجوده فيه وبدور علي حاجه لين تخبط وتدخل
لين بابتسامه : صباح الخير
دينا تبصلها اوي : صباح النور
لين : هو دكتور رامي لسة مجاش
دينا تبصلها من فوق لتحت وترد برخمه : لا عنده عمليه خير في حاجه
لين وهي بتعقد : ميرسي انا هستنه هنا لما يخلص
دينا تنفخ وتبصلها بضيق وغيره وتكلم بقلة زوق ورخمه : دكتور رامي هيخلص العملية ويروح علي طول مش هيكشف علي حالات النهارده ممكن حضرتك تشوفي دكتور تاني وتفضلي لو سمحتي اخرجي بره عشان هقفل المكتب
لين تبصلها باستغراب ولسه هترد لقيت رامي دخل المكتب هو وشادي ومسك ورق بيتكلموا واول ما رفع عينه شاف لين قدمه
رامي بفرحه وحب يسيب الورق ويروح عليها بسرعه
رامي بابتسامه : حبيبتي ايه المفاجأة الحلوة دي ( ويقرب ويبوسها في خدها قدم شادي ودينا اللي بصت ليها بصدمه وغيره شديده)
لين بابتسامه : لقيتك اتأخرت فحبيت اعملك مفاجأة واعزمك علي الفطار بره قبل ما نروح
رامي بحب : احلي مفاجأة في الدنيا
شادي يكح وهو بيبتسم عشان ينبه رامي لوجودهم في المكتب فرامي يبصلهم ويبتسم
رامي بضحك : انتم هنا دا انا نسيتكم تعالوا ما اعرفكم ( ويبص للين ويمسك ايدها يحب) اعرفك يا لينو دا شادي ودي دكتوره دينا وبيشتغلوا معايا ويعتبرهن المساعدين بتوعي ( ويبصلها بحب ولهفه) المهندسة لين حبيبتي ومراتي
شادي بابتسامه : اهلا وسهلا يا بشمهندسة نورتي المستشفى احنا كان نفسنا نشوفك من كلام دكتور رامي عنك
لين بابتسامه وهي بتبص لرامي : وياتري بيقول ايه عني
شادي بضحك : هو قال كتير وقال ان حضرتك حلوه بس مقالش انك حلوه اوي كده
لين تضحك بصوة عالي ورامي يبصله بغيظ
رامي : لا والله انت تعاكس مراتي قدمي
شادي بتصنع الخوف : لا والله يا دكتور دا انا بقول رائي بس
رامي بغيظ :وفر رأيك لنفسك بدل ما اموتك
لين تبتسم : اتشرفت بيك دكتور شادي ( وتبص ل دينا اللي واقفه تبصلها بغيرة وحقد ولين مش فهمه سبب العداء اللي في نظرت عينها )
رامي : دكتوره دينا سكته ليه
دينا بتصنع الابتسامة : ابدا يا دكتور ( وتبص للين بضيق ) اهلا وسهلا
لين بابتسامه : اهلا بيكي يادكتور
شادي لاحظ نظرات دينا وطريقتها مع لين فقرب منها وخبطها بشويش عشان تفوق
شادي : نستأذن احنا يا دكتور
رامي : اوكي وخالوا بالكم من اللي قولت عليه وتابعوا الحالة طول الوقت واي حاجه كلموني فورا
شادي : حاضر يا دكتور عن ازنكم (ويبص لدينا بتبريق عشان تمشي وهي تبص لرامي ولين بابتسامه مرسومه) ويخرجه بره المكتب

شادي باستغراب : مالك يا دينا كنتي بتبص ل المهندسة لين كده ليه
دينا بغضب : ببصلها ازي يعني كنت ببصلها عادي ولا هو لازم انفقها زيك
شادي باستغراب وضيق : بنفقها !
دينا بضيق : ايوه تنافقه لما تقولها كان نفسنا نشوفك وانها حلوه واحلي من كلام دكتور رامي عنها دا اسمه ايه مش نفاق
شادي بغضب : لا يا دكتوره اسمه ترحيب وحقيقه هي فعلا حلوه جدا
دينا بغيره وغضب : لا حلوه ولا حاجه دي مغرورة وبارده
وتمشي وتسيبه بغيظ وضيق وتروح تقف قريب من مكتب رامي عشان تشوفهم وهم خارجين

في مكتب رامي اللي كان بيغير هدومه في حمام مكتبه وخرج للين
رامي : انا جهز يا حبيبتي
لين تقرب منه وتعدله ياقة القميص اللي مكنتش معدوله وتبصله بحب : كده بقيت جهز
رامي يمسك ايدها ويبوسها ويقرب منها اوي : ما تيجي اقلع القميص وتلبسيني انتي من الاول احسن انا حاسس انه مش ملبوس كويس
لين تضحك وتكسف وتمسك ايده : يلا امشي وبطل دلع يا دكتور احنا في المستشفى
ويخرجه وهم بيضحكو ودينا تديهم ظهرها عشان ميشو فهاش ويقرب رامي من مكتب النيرس
رامي : نريس فاطمه انا همشي ممنوع حد يتصل بيه غير في الضرورة بس مفهوم انا اجازتي لسه هتخلص بكرا مش عاوز ازعاج
نريس فاطمه بابتسامه وهي بتبص علي لين اللي بدلتها الابتسامة : حاضر يا دكتور مع السلامة
ويمشي رامي وهو ماسك ايد لين والكل بيبص عليهم وتقرب واحده من فاطمه
سمر : مين اللي مع دكتور رامي دي عروسته
فاطمه : ايوه البشمهندسه لين بنت عمه مش فاكرها
سمر بصدمه : ااااه مش دي اللي كانت هنا من كام سنه وبنتها ماتت في الحضانة
( دينا كانت وقفه وسمعهم فبصت ليهم باهتمام)
فاطمه : ايوه هي ايامها دكتور رامي كان هايتجنن عليها وفضل قعد في العناية جمبها لحد ما فاقت انا دخلت عليه مره لما كانت في العناية كان مموت نفسه من العياط عشناها
سمر : انا فكره حالتها المستشفى كلها ايامها كانت بتكلم عليها وعلي جوزها اللي كان قعد قدم اوضتها وهيتجنن دا كان هيموت عشناها معقول اطلقت منه دا كان زي القمر وشبه مهند وبيحبها اوي
فاطمه : تلقيه سابها لما عرف انها مش هتجيب عيال ما في رجاله ندله كده ( دينا تسمع كلامهم بصدمه ومش فاهمه حاجه)
سمر بابتسامه : بس بصراحه هي حلوه اوي وبيان عليهم بيحبه بعض هييييييييح عقبالي يارب
دينا تقرب منهم : نريس سمر تعالي مكتبي عاوزكي
وتمشي دينا وتروح ورها سمر وتدخل مكاتبها

دينا وهي بتعقد : اقفلي الباب وتعالي اقعدي ياسمر
سمر بابتسامه : تحت امرك يا دكتوره ( وتقفل الباب وتدخل تعقد قدمها)
دينا باهتمام : عاوزكي تقوليلي كل اللي تعرفيه عن لين خطيبه الدكتور رامي
سمر بابتسامه : عينيه هقولك
ونسيب سمر بتحكي ل
دينا ونعرف بعدين دينا تفكر في ايه

وفي الفندق كان الكل بيجهز عشان السفر والاء لبسه و عمله تحاول انها تخبي اثر القلم من خدها
عدي بضيق : يلا مش هفضل ملطوع مستنياكي وانت قدم المراية اخلصي
الاء تقوم وهي سكته وتأخذ شنطتها وأولادها وتنزل لقيت الكل وقف مستنيهم
الاء وهي بترسم ابتسامه علي وشها : صباح الخير
الكل بص ليها ورد بس شوشو شهقت بخضه
شوشو : ايه اللي في خدك دا ايه الحصل
الكل يبص علي عدي بغضب
عدي : أسبقكم علي السيارة (ويمشي ويسبهم وقفين)
صافي بغضب : ايه اللي في خدك دا انطقي هو ضربك
الاء بتردد وابتسامه بترسمه : ضربني ايه لا طبعا دول الولاد كانوا بيلعبوا وخبطوني بلعبه جامد
شوشو بغضب : بتكدب الاء
الاء بضيق : يووووه قولتلكم ما فيش حاجه
واخدت ولادها ومشيت وهم وقفين
يزيد بحزن : سبوها دلوقتي متغطو عليها
صافي بضيق : ضربها وهي سكته وبدري عليه
طلال بغضب : يلا نلحق الطيارة دلوقتي ولما نروح الكويت انا ليه تصرف تاني
ويمشي كلهم بغضب وضيق ويروح للمطار ليرجعه للكويت

ونروح عند سليم اللي قاعد علي السرير وبصص لسقف وعمل يفكر في كلام هبه وهو قاعد سمع صوت اولاد بيلعبوا قام بص من الشباك لقي اطفال بيلعبوا في الجنينة في بيت الجدة فعرف انهم رجعه المنصورة بس كان عاوز يعرف لين رجعت معهم ولا لاء ووهو وقف يبص من الشباك دخلت مروه
مروه : صاحي يا سليم ادخل
سليم يبص ليها بابتسامه : اه صاحي ادخلي
تدخل مروه وتقف جمبه في الشباك
مروه بابتسامه : بتبص علي ايه
سليم : سمعت صوت لعب الولاد قومت اشوف مين دول ( ويضحك) بس تصدقي معرفتش حد فيهم كبروا ما شاء الله
مروه بابتسامه وهي بتشاور من الشباك : البنت الكبيرة دي صبا بنت فاروق واخوها محمد اللي لابس ازرق دا والولد ال قمر اللي معاهم دا يوسف ابن سيلا دايما بشوفهم بيلعبوا سوأ ويوسف دا سكر ودمه زي العسل
سليم يبتسم لأنه عرف ان مدام سيلا موجوده يبقي لين رجعت
سليم : طلع لسيلا ما شاء الله كبروا معرفتهم
مروه بابتسامه : هم الاطفال كده بيكبرو بسرعه ( وتحط ايدها علي كتف سليم) عقبال لما تتجوز وتملي البيت علينا عيال يا حبيبي
سليم يبتسم بحزن ويفتكر بنته : عقبال ما نفرح بيكي انتي يا قمر
مروه بارتباك : ان شاء الله يلا تعال افطر معايا
محضر لك احلي فطار
وتشده من ايده ويخرجوه يعقده علي السفرة
سليم وهو بيبص حاوليه : هي شروق مش هنا ولا ايه
مروه : خرجت الصبح بدري راحت النادي بسليم وقالت هنتقابل صاحباتها
سليم : وانتي مخرجتش معها ليه
مروه : انت عارف انا مبحبش الخروج ( وتبصله وتضحك) انا اصل مش عارفه انتم ازي أقنعتني اني اشتغل وخايفه جدا وحسه اني هطرد من اول يوم
سليم بابتسامه : متخافيش هتنجحي دا انتي وخده شهادة وكورسات ما اخذتها وزير المهم انا عاوزك تاخد بالك طارق صاحب الشركة دا راجل مش سهل وعيونه زيغين لو حاول يضايقك او يغلس عليك سيبي الشغل فورا
مروه بقلق : انت بتخوفني ليه بقي هو انا ناقصه
سليم : متخافيش هو بصرحه محاولش يضايق موظفه عنده في الشغل هو في شركته جد جدا بس خدي بالك برده
مروه بقلق :ربنا يستر

ونروح لرامي ولين اللي قاعدين يفطروا سوأ
رامي : بجد انبسطت اوي لما شوفتك قدم انا كنت هتجنن اني اتأخرت عليكي
لين بابتسامه : وانت كمان وحشتني وقولت اكيد هيرجع تعبان وهينام فلحق اقعد معه شويه
رامي بابتسامه : لااااااا انسي اني اضيع وقت في النوم وسيبك انا صاحي ومش هنروح هاخدك ونخرج ونتفسح
لين : لا هتروح وترتاح انت بقالك 48 ساعه صاحي ( وتبصله ) رامي انت لازم ترتاح عشان مزعلش منك
رامي بخبث : اممممم هنام لو نمتي جمبي
لين بابتسامه : امممممممممم موافقه
رامي مصدقش اللي سمعه وشرق وفضل يكح جامد ولين فضلت تضحك واديته مايه
لين بخبث : اهدي مالك خوفت كده دا انا حتي مراتك يا شيخ
رامي بصلها بنص عين : دا انتي بتردها لي بقي
لين تضحك اوي : انت عارفة مش بحب اسيب حقي
رامي بتصنع الزعل : يعني مش تنامي جمبي صح
لين بتفكير : اممممم ممكن افضل قعده جمبك لحد ما تنام
رامي بابتسامه : وانا مش عاوز اكتر من كده انام وانتي جمبي
لين بكسوف : طب يلا كل عشان نروح وبطل شقاوة ( وتبصله باهتمام) قولي يا حبيبي هي الدكتورة دينا علي طول بتشتغل معك
رامي : ايوه هي وشادي المساعدين بتوعي ليه
لين : بصرحه غريبه اوي ونظرته مفهمتها ( وتبصله وتتصنع الغضب) اوعي تكون بتحبك والله اكسر لكم المستشفى
رامي يضحك اوي : حبيبتي بتغير عليا بقي
لين بابتسامه : ايه مش من حقي اغير علي حبيبي وجوزي
رامي يمسك ايدها : انتي من حقك تعملي كل اللي انتي عاوزها بس يا حبي لسه متخلقيتش الست اللي ممكن تخليكي تغيري عليا منها انا عنيه مش بتشوف ست غيرك
لين بحب : يارب دايما افضل انا الست الوحيدة في عيونك يا حبيبي ويقدرني واسعدك
ويخلصه اكل ويقومه ويخرجه بره المطعم رامي يحيط ايده في جيوبه
لين : مالك بدور علي ايه
رامي : تقريبا نسيت الموبيل والمفاتيح في المستشفى ( ويبصلها بضحك) طيارتي عقلي مني
لين بضحك : تعال اوصلك نجيبهم احنا قريبا من المستشفى وانا هاخد عربيتي واسباقك علي البيت
رامي بابتسامه : اوكي وانا هطلع اجيبهم وجي وراكي علي طول الاقيكي ومستنياني علي السرير قصدي في الاوضه
لين تكسف ووشها يحمر وتضربه علي كتفه وهو يضحك جامد
وتوصله لين وهو ينزل ويبصلها : هحصلك علي طول امشي بشويش
لين : اوكي
ويطلع رامي جري ويدخل مكتبه ويأخذ تلفونه ومفاتيحه ووهو خارج بسرعه تكون دينا دخله مكتبه وتخبط فيه ويمسكها وتبقي في حضنه بس يبعدها بسرعه
دينا بابتسامه ودلع : دكتور رامي اسفه ماخدتش بالي هو حضرتك رجعت ليه
رامي : كنت نسيت موبيلي ومفاتيحي انت كنت جايه المكتب عاوزه حاجه
دينا وهي بتقرب منه : كنت تعبانة وحبه انام شويه ومش برتاح غير في مكتبك
رامي بصلها باستغراب : اوكي خدي راحتك عن ازنك وخرج بسرعه وسابها وقفه بتبص عليه
دينا بضيق : روح دلوقتي بس هتجيلي تاني

ونروح دبي وفي مكتب طارق يدخل عامر وهو بيضحك

عامر : لقينها مستر طارق
طارق رفع راسه وبصله : هي مين دي اللي لتقيتوها
عامر يحط قدمه التليفون عليه الصور اللي اخدها لرامي لما خبط في دينا وهي في حضنه طارق يمسك التلفون يبص عليها ويضحك ضحكه عالية
طارق بضحك : دا الدكتور رامي طلع شقي ويلعب بديله اهو
عامر بابتسامه : بصرحه لا الجارد اللي راح المستشفى قالي انه محترم جدا ومالوش علاقه باي حد بس قال ان في دكتوره شغاله معاه شككك انها معجبه بيه والصور دي اخدها كانوا خبطه في بعض من غير قصد بس هو ولد ممتاز صور الصور بشكل يبان انهم يحضنه بعض
طارق بابتسامه : حلو اوي عاوزين نوصل لدكتوره دي ونخلي حد يتكلم معها بس طبعا من غير ما نظهر احنا في الصورة ونخليها تهبط فيه كتير من غير قصد ( ويضحك اوي بخبث)
عامر بابتسامه : كل المعلومات عنها توصلنا النهارده يا فندم
طارق : تمام يا عامر روح انت شوف شغلك
عامر : تحت امرك يا فندم
ويخرج عامر وطارق يمسك الفون بابتسامه هانت يا بشمهندسة الطريق ليكي طلع اسهل مم كنت اتخيل

لين وصلت قدم البيت ووقفت العربية وتليفونها رن وكان رامي
لين : ايوه حبيبي
رامي : انتي فين يا حبيبتي
لين : لسه وصله قدم البيت اهو انت فين
رامي : انا علي اول الشارع استنيني في الجنينة اوعي تدخلي بدل ما سيلا والعيال اللي عندك يأخذوك ومعرفش اوصلك
لين تضحك : حاضر هستناك ندخل سوأ سلام
وتقفل لين وتنزل من العربية وتقفلها وتمشي بس سليم يخرج من البيت وقتها فلين تتفاجأه بيه قدمها بس تكمل طريقها عادي وهو يبتسم يروح ناحيتها
سليم يقف قدمها بابتسامه ولهفه : ازيك يا لين
لين تبصله ببرود : الحمد الله يا بشمهندس سليم ازيك انت
سليم يسمع كلمة بشمهندس يضايق اوي : بخير صحيح مبروك الخطوبة
لين بابتسامه : الله يبارك فيك ميرسي عقبالك
سليم بضيق وغضب : قريب ان شاء الله انا رجعت عشان اخطب اصلا
لين تفتكر كلام شروق الصبح فتضحك باستهزاء علي انه لسه بيكداب ومفكر انه لو قالها كده تضايق وسليم يفتكر انها ضحكة لأنها مش مصدقها انه هيخطب وانه ممكن ينساها
سليم بضيق : بتضحكي ليه مش مصدقه اني ممكن اخطب واتجوز زي ما انتي اتجوزتني وسبتيني
لين تبتسم : مبروك يا بشمهندس
ووهم وقفين بيتكلمه وصلت عربيه رامي اللي شاف لين وقفه مع سليم فستغرب وجود سليم واديق ان لين وقفه معه ولين اول ما شافت رامي قلقت وخافت انه يزعل وسليم ابتسم انه رامي شافهم مع بعض
رامي ينزل وهو رسم ابتسامه علي وشه ويقرب منهم
رامي وهو بيضم لين من وسطها بحب : اسف
حبيبتي اتأخرت عليكي ( ويبص لسليم) ازيك يا سليم حمدالله علي السلامة
سليم يبص لرامي وايده اللي علي وسط لين ونظرات لين اللي اتعلقت بيه فيغير جدا ويضايق
سليم بضيق : الحمد الله عن ازنكم اصل ريح لخطيبتي
رامي يبصله اوي ويبتسم : الف مبروك يا سليم ربنا يتملك علي خير
سليم بغيظ : تسلم يا رامي ومبروك ليكم انتم كمان
ويمشي من قدمهم بغضب وضيق ويروح علي عربيته وقبل ما يركب يبص عليهم يلقيهم دخلين بيتهم ورامي لسه حضنها فيأخذ عربيته ويسوق بسرعه وضيق وغضب

لين تدخل هي ورامي البيت وهو ساكت بس ملامح وشه متغير وعند باب شقتها رامي وقف وبصلها
رامي : هطلع اخد شور وغير هدومه
ورح بيسها من جبينها وطالع علي طول ولين وقفت تبص عليه وهي مضايقه ودخلت شقتهم ورحت اوضتها وغيرت هدومها وقعدت علي السرير وهي مضايقه وبتفكر و قررت انها تطلع ل رامي تكلمه وتفهمه وطلعت وخبطت علي الباب وفتحت لها رشا
رشا بابتسامه : انتي كنتي فين يا بنتي دورنا عليكي الصبح كتير
لين بابتسامه : خرجت شويه ولسه رجعه هو رامي فين
رشا : في اوضته لسه مخلص شور و داخل
لين بابتسامه : اوكي هروح اقوله حاجه واجيلك
رشا : اوكي هستناكي متتاخريش
وتروح لين لا وضه رامي وتخبط وتفتح الباب
لين : ممكن ادخل
رامي كان بيلبس التشيرت فبصلها وابتسم : تعالي يا حبيبتي
لين تدخل وتقرب منه وتقف قدمه : رامي انا اسفه بس انا والله لقيته وقف قدمي صدقني
رامي يضمها ليه : انا اللي اسف يا حبيبتي غصب عني ضايقت لما شوفته انا بحبك اوي وغصب عني غيرت عليكي انا كنت بلبس ونزل اصالحك بس انتي طلعتي وسابقتني متزعليش مني انا اسفه يا قلبي
لين تبتسم وتحضنه اوي بحب : انا بحبك اوي يا رامي (وتبعد عنه شويه وتبصله ) رامي اوعي تخلي اي حاجه او اي حد في يوم يزعلنا من بعض او يبعدك عني انا بحبك انت ومافيش في حياتي غيرك اوعي تغير من اي حد ملوش مكان لا عيوني ولا في قلبي
رامي بابتسامه يبصلها بحب ويقرب منها : حبيبتي لا تلومني على غيرتي ..فهي ليست بيدي ..
فغيرتي نابعه من قلبي ..لأنني احبك بجنون ..
فأغار عليكي من أبسط الأمور ..من نظره من العيون .. من نسمة هواء ..حبيبتي .. كوني صبوره علي ..وعلى غيرتي ..لأنني احبك .. بعشقك بجنون ( ويبوسها بشويش) انا ممكن اغير وضايق شويه بس عمري ما هسمح لحد يبعد بنا او يزعلنا من بعض حبيبتي انا واثق فيك وعارف انك بتحبيني وانا بعشقك
( ويقرب منها ويبوسها بوسه طويله وبعيد عنها بعد فترة عشان يأخذه نفسهم وسند جبينه علي جبينها )
لين بأنفاس متقطعة : ااانا هروح اشوف رشا
رامي بلهفه : لا انتي هتفضلي جمبي انت قولتي هتفضلي جمبي لحد ما نام
لين تبتسم ليه وهو يأخذه من ايدها ويقعدها علي السرير ويحط راسه علي رجلها وهي تمش ايدها علي شعره وهو بصص لعينها ويفضل كده من غير كلام لحد ما غمض عينه نام وهي فضلت قعده وبصه عليه بحب

اميره كانت قعده في الانتريه ومشغله التلفزيون بس مش بتتفرج علي حاجه قعده عمله تفكر في سليم وانه هيرجع يسافر تاني ومش هتشوف بس وهي قعده باب الشقة يخبط وتقوم عشان تفتح وهبه تخرج من المطبخ هي كمان عشان تفتح
اميره : خليك يا هبه انا هفتح
وتفتح اميره تلقي سليم وقف قدمها
اميره بفرحه : سليم ( هبه لما سمعت اميره بتقول سليم وقفت وفرحت ورجعت تبص عليهم)
سليم بضيق : اميره تجوزيني
ومره واحده يسمعه صوت حاجه تتكسر يبصوا يلقي هبه وقفه الكوبيات وقعت منها اميره تبصلها وتبص لسليم وهي مش مصدقه اللي سمعته ويخرج عماد علي الصوت
عماد بخضه : ايه اللي اتكسر ( بس يلقي الكل سكت وسليم وقف علي الباب)
عماد باستغراب : سليم! ادخل وقف كده ليه
اميره تبص لسليم وهو ويرجع يقول
سليم : تجوزيني
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:10 pm

بناتي حياتي الحلقة (5)

عماد سمع كلمة سليم بص لأخته ووقف مصدوم واميره قلبها كان هيقف من الفرحة
هبه بسعادة : طيب ادخل يا سليم نتكلم جوه مش هنتكلم علي الباب كده
يدخل سليم وهو بيبص لعماد واميره ورحه قعد في الانتريه واميره جرية علي اوضتها من الفرحة
سليم يبص لعماد : عماد انا طلب منك ايد اميره
عماد مصدوم : ليه
هبه بسرعه وضيق : هو ايه اللي ليه يا عماد هو الوحد بيخطب الوحدة ليه شافها واعجب بيه وجي يطلب ايدها منك مالك كده ما تفوق
عماد بضيق : اشمعني اميره ياسليم
سليم يبلع ريقه : ما هبه قالت اهو يا عماد عجبتني ولقيتها مناسبه ليه
عماد بضيق : انا مش عارف اقولك ايه
سليم بغضب : لو شايف اني مش مناسب لأختك او مش عجبك ارفض وانا همشي واعتبر اني مجيتش هنا
هبه بسرعه : ايه الكلام دا ياسليم لا طبعا هو بس مصدوم من المفاجأة ( وتبص لعماد بغضب ) وبعدين الرائي الاول والاخير في الموضوع دا ل اميره دي حياتها هي وهي اللي هتقول رائيها
عماد : انا هسال اميره ورد عليك ياسليم
سليم : انا عاوز اعرف الرد دلوقتي ياعماد انت عارف اني مسافر الاسبوع الجاي ولو اميره وافقت يبقي نكتب الكتاب بكرا او بعده عشان الحق اخلص اوراقها واخده معايه وانا مسافر
عماد بصدمه اكبر وغضب وزعيق : هي ايه اللي تأخذها معاك انت اتهبلت ولا ايه ياسليم جي تطلب ايد اختي وعاوز تجوزها وتمشي في يومين
هبه بضيق : ايه المشكلة يعني ياعماد هو انتم لسه هنتعرف علي سليم ولا تدرسه اخلاقه ولا هو لسه هيكون نفسه سليم جاهز وشقته جاهزة وعاوز يتجوز علي طول وبعدين قوم شوف رائي اميره ايه قبل ما تكلم انت وتقول رائيك
عماد يبصلها بغضب وضيق وهي تقوم تقف بتحدي
هبه بغيظ : ما تقوم يا عماد
عماد يقوم وهو مضايق ويدخل هو وهبه عند اميره ويسيبه سليم قعد في الانتريه
هبه بابتسامه : ميرا يا ميرا مبروك سليم بره وعاوز يعرف رائيك ايه
اميره بكسوف وخضه : عاوز يعرف رائي في ايه بظبط
عماد بضيق : سليم طلب ايدك لجوز يا اميره رأيك ايه
اميره بكسوف: مش عارفه
عماد بابتسامه : احسن انا هخرج اقوله انك رفضتي
اميره بسرعه : لاااا انا مرفضتش انا موافقه
عماد يقف مصدوم ويرجع يبصلها بضيق وغضب
عماد : موافقه علي ايه دا عاوز يكتب كتابه بكرا ويأخذك ويسافر الاسبوع الجاي
اميره مصدومة : بكرا ازي علي طول كده
هبه تقرب منها : هو مسافر ومش عاوز يسافر من غيرك عاوزك يأخذك معه
عماد بزعيق : هبه اخرسي خالص ومتدخليش في الموضع دا
هبه بغضب : انتم حرين مع بعض بس انت لازم تعرف ان اختك بتحب سليم ( وتبص لأميره) وسليم لو اترفض النهارده هيمشي وعمره ما هيرجع تاني
وتخرج بره الاوضه وتسيبهم وتروح تعقد مع سليم
سليم بضيق : رفضت صح ليها حق انا مش عارف انا عملت كده ازي انا همشي
هبه بسرعه : استني هنا تمشي فين هي مرفضتش و هتوافق وتقنع عماد كمان هي عرفت كل حاجه خالص
سليم مصدوم : عرفت
هبه : ايوه عرفت انك عاوزه تسافر معك وانا متأكده انها هتوافق دي فرصتها انها تسافر وتجيب فلوس وتحقق حلمها
سليم لنفسه : معقول اميره ممكن توافق علي الجوازه بسرعه دي عشان تسافر وتجيب فلوس
وعند اميره في الاوضه
عماد بغضب : اعقلي يا اميره ما فيش جوازه تبقي بسرعه دي طب ادي لنفسك فرصه تفكري تعقدي معه وتكلمي فكري في فرق سن اللي بينكم فكري انه كان متجوز قبلك
اميره : سليم مش كبير ياعماد وانا مش محتاجه اقعد معه انا عرفه سليم كويس وانا عاوزه وبحبه وانت عارف اني بحبه من زمان
عماد بضيق وغضب : عارف انك كنتي بتحبيه وانتي طفله لكن انتي دلوقتي كبيرتي ولازم تحكمي عقلك مش مشاعرك وبعدين سليم كان متجوز وكان بيعشق مراته ورغم كده جرحها وهي مستحملتش اللي عاملوا فيها وسبته وطلاقة
اميره بضيق : هي سباته عشان مامته مكنتش بتحبها وكان المشاكل مع مامته وهو كان بيحب امه وبار بيه ودا يزيد اعجابي بيه اللي ملوش خير في امه عمره ما هيكون ليه خير في مراته وهو اشتري خاطر امه هي اللي كانت غلطانه ومعرفتش تكسب امه وبعدين لو خايف يحصل مشاكل زي جوزته الاولي اللي كانت سبب المشاكل ماتت الله يرحمها يعني هو مش هيبقي ليه غيري
عماد بغضب : انتي حره يا اميره بس انا مش مرتاح ومش موافق ولو انتي فعلا موفقه علي كده اتفضلي اخرجي قوليله بنفسك عشان تبقي مسؤوله عن قرارك دا مترجعيش تقولي ان انا السبب
اميره تقرب منه : عماد انت اخويه الكبير والوحيد وانا مقدرش علي زعلك انا مليش غيرك ولو انت رفض خالص بس انا بحب سليم وعاوزه ومش هتجوز غيره انا بحبه اوي يا عمده وانت عارف يعني ايه حد بيحب وشوف انت عملت ايه عشان تتجوز هبه
عماد يبصلها بحزن : انا خايف عليكي يا اميره انا عارف سليم وسليم شخصيه مش سهله اللي اتعامل معاه وانا مش مرتاح لسرعه اللي عاوز يتجوز بيها انا عاوزك تأخذي وقتك وتفكري
اميره : حتي لو اخدت وقتي هوافق برده عليه( وتخبطه علي كتفه بهزر) بقولك بحبه يااخي افهم بقي وطلع لراجل قوله اني موافقه ل يطفش
عماد بضيق : انتي حره يا اميره دي حياتك وربنا يخيب ظني و يسعدك
اميره تحضن اخوه بفرحه وتتنهد برحه
عماد : اتفضلي قدمي يلا بلغيه موفقتك بنفسك
اميره بكثوف : لا اتكسف مقدرش
عماد وهو بيشدها : قعده من الصبح تقولي بحبه وموافقه تجوزه بعد بكرا وتقولي بتكسف امل لو مش بتكثفي كنتي عملتي ايه قدمي ياختي قدمي

ويخرج عماد واميره ويروح لسليم اللي اول ما خرجوا قام وقف هو وهبه اللي كان قلبها هيقف وعاوزه تعرف قرارهم
عماد بضيق : قولي لسليم رأيك يا اميره
سليم يبصلها باهتمام وعاوز يعرف ازي كانت فعلا هتوافق ولا لاء
اميره بكسوف بتبص للأرض : موافقه
هبه صرخة وجريت عليها حضنتها وسليم وقف مصدوم مش عارف يفرح واللي يزعل بس الله صدمه اكتر ان اميره تكون موافقه عشان السفر والفلوس زي ما قالت هبه
عماد يقرب من سليم : مبروك ياسليم مع اني مش راضي ومش مرتاح لسرعه دي بس مش هوصيك علي اميره
سليم بابتسامه : متقلقش عليها ( ويبص لأميره) انا حقق لها احلامها
هبه تبصله بابتسامه ومن جوها مبسوطة ان خطتها نجحت وهتقدر تقنع عماد ببيع البيت ويهاجروا بعد جوز اميره
سليم : تحبه كتب الكتاب بكرا ولا بعده
عماد ينفخ بضيق: خليها بعد بكرا علي ما اكلم اهلي ويجو
هبه بفرحه : هتعملو كتب الكتاب فين
سليم بتفكير وبعدين يبتسم بخبث : في جنينه البيت عندي هزقها وجهزها ونكتب الكتاب فيها
هبه : حلو برده ايه رأيك يا ميرا
اميره بكسوف : اللي تشوفه
هبه : وبكرا هننزل نجيب الشبكة والفستان طبعا ونحجز الكوافير
سليم بضيق : تمام هفوت عليكم الصبح ان شاء الله واخدكم وننزل وشوفه حبين تجبيه من هنا ولا القاهرة وبلغوني ( ويقوم يقف) همشي انا
عماد باستغراب : تمشي ترح فين طيب اقعد معها اتكلمو شويه حتي مع بعض
سليم يبصله ويرسم ابتسامه : الايام جايه ونقعد نتكلم كتير هروح انا عشان الحق اجهز كل حاجه وكلم عمامي انا كمان وشوف المأذون
سلام عليكم
عماد بضيق : وعليكم السلام
سليم وهو ماشي بص ل اميره نظره غريبه هي مفهمتش معنها بس هو كان من جوه مضايق منها ومن نفسه ومش مصدق انها توافق تتجوز بسرعه دي عشان سافر وفلوس وبعد ما مشي رحت اميره اوضتها وهي فرحانه ومش مصدقها ان حلما يتحقق وبسرعه دي وعماد قعد علي الكرسي وهو مضايق وخايف علي اخته وهبه كانت اسعد واحده بناجح خطتها
هبه بسعادة : مالك يا عماد مش فرحان ليه
عماد بضيق : افرح بأية انا حاسس ان اختي بترمي نفسها في النار
هبه بستغرب وضيق : نار! هي لما تتجوز واحد زي سليم اللي ينقلها لعيشه وحياه تانية تبقي هتعيش في نار لما تبقي ليها بيت كامل و شقه يرمح فيها الخيل وكل طلبتها واحلامها هتحقق ومش هتشيل هم هتكمل بقيت الشهر ازي ولا هتدفع مصاريف المدرسة منين ولا لو تعبت هي او عيالها هيجيب حق الدكتور والدواء منين تبقي بترمي نفسها في النار ( وتقوم تقف وتشوح بأيدها بغضب) يااخي سييه تخرج من الفقر ال احنا عيشين فيه سليم معه فلوس ويسعدها
عماد بغضب : فلوس فلوس انتي كل المهم عندك الفلوس وبس انا عاوز اختي تجوز انسان بيحبها ويحافظ عليها سليم مبحبش اميره
هبه تهدي وتحاول تهديه: تقدر تقولي لو جيلها العريس اللي انتي عاوزه تجهزها منين وبعدين ومين قالك انه مش بيحبها هو اختارها وجيه لحد هنا يطلب ايدها بنفسه يعني اكيد معجب بيها دا مش قادر يسافر من غيرها وحتي لو لسه محبهاش اميره هتعرف تخليه يحبها اختك واعيه بتحبوا وهتعرف تعلقه بيها اطمن انت يا عماد وخلينا نفكر في حياتنا وأولادنا ونشوف مستقبلنا احنا كمان
عماد يبصلها ويسكت وجوه خوف وقلق علي اخوته

ونروح الكويت وكانوا وصلوا من ساعات وطلال اخد عدي وقعد معه في اوضة مقفولة

طلال بغضب : انت ازي تمد ايدك عليها من امتي واحنا بنضرب الحريم
عدي بزعيق : انت باي حق بتدخل في امور بيتي وعلاقتي بمراتي
طلال بغضب وصوت عالي : بحق اني اخوك الكبير اللي لما شوفك بتغلط هقف قدمك وامنعك لما شوفك بتغضب الله وبتنسي دينك وتضيع سمعتك وسمعتنا معك في سهرات وعلاقات مع ستات مشبوها يبقي لازم ادخل لما اليك بتخرب بيتك وحياتك وبتظلم بنت الناس وبتظلم ولادك معك هدخل وهقف قدمك ومنعك
عدي يقف قدمه بتحدي وزعيق : ما تتدخل في حياتي طلال دا اخر تحذير ليك
طلال بغضب : يبقي هوصل اللي بتعملوا لابوك وهو يشوف حل معك انا بداري عليك ومانع ان اخبارك توصله وبقول بكرا يعقل لكن لحد كده وبس مش هحميك تاني وابوك لازم يعرف تصرفاتك وكل الل بتعملوا

تدخل ام طلال واختهم غزال اللي جيا زياره ليهم علي زعقيهم وصوتهم العالي
ام طلال : اش فيكم بتتخانقه ليه
طلال يقرب من امه ويبوس راسها : ما فيش يا غاليه ( ويبص لآخوه بغضب) عدي مزعل الاء وانا كنت بكلمه
ام طلال : ليه يابني الاء طيبه وبتحبك
عدي بضيق : بتعالي صوتها عالي وعمله راسها براسي
طلال بغضب : تروح ضربها فاكر انك كده ب تحل المشكلة

شهقة غزال وام طلال لما سمعوا انه ضربها
غزال : لا غلطان عدي عنفها سيب لها الجناح لكن تضربها لا
عدي بضيق وغضب : يووووووووه انتم محاسسني اني ضربتها بنار مكنش قلم دا
وخرج من الاوضه ومن الفيلا كلها بغضب وغيظ
ام طلال بحزن : ربنا يهديك يا عدي يا بني
طلال بضيق : متزعليش يا غاليه شويه وهيهدي ويتصالحوا
ام طلال : اطلعي يا غزال نادي الاء وراضيها وهاتيه وانزلي نتغدا سوأ
غزل تقوم : حاضر
وتروح غزال لجناح الاء وتخبط عليها فألاء تفتح
الاء بابتسامه حزينة : غزال اهلا وسهلا تعالي ادخلي
تدخل غزال وهي مستغربه شكل الاء وتعقد جمبها : مالك يا الاء ايه الحزن اللي علي وشك دا
الاء بدموع مكتومه : تعبت يا غزال اخوك لا بيحبني ولا طايق العيشة معايا وطول الوقت تهزيق وخناق ودلوقتي بقي يمد ايده عليه كمان
غزال بضيق : ليه دا كله ايه الوصل الحياة بنكم لكده
الاء بدموع : بيحب واحده غيري ومش شايف غيرها بيروح كل يوم لوحده شكل عشان ينساه ومش بينساها
غزال تشهق : مين دي اللي بيحبها
الاء بدموع وبكاء شديد : لين لين يا غزال صحبت عمري بيحبها من زمان.... لما تجوزت المرة الأولى تجوزني عشان يفضل قريب منها ولما اطلقت ورجعت الكويت قالي اني سبب انه مش عارف يتجوزها رجع في يوم سكران وفضل يصرخ فيا ويقول ان انا وولادي السبب في انه مش عارف يتجوزها وان لو مكنش تجوزني كان واتجوزها... قال ان جوازه مني غلطت عمره ( الاء بتحكي وهي بتبكي وغزال مصدومة من اللي تسمعوا ) انا والله اخدت ولادي ومشيت بس ابوي رجعني وقاله ماعنديش بنات تطلق ولو اطلقت ما ليش مكان عنده ويتبرى مني ( وتعيط بشده) وانا اصلا بحب عدي والله غزال بحبه كتير ومقدرش اعيش من غيره ونفسي يحبني
غزال بغضب وزعيق : و انتي طول ما انتي حطه لين قدم عينه وبينكم راح ينساها... انتي عارف انه بيحبها ورغم كده فتحه ليها بيتك... ومقربها منك ومنه ومن عيالك
الاء بدموع : لين ما لهاش ذنب هي متعرفش حاجه
غزال بغضب : تعرف واللي متعرفش ابعديها عنك وعن جوزك وعيال... دي واحده مطلقه ومشيه علي مزاجها... وابوها سيبها على حل شعرها... وكل يوم في بلد لوحدها.... وشغلها كله مع الرجالة و مبتخلفش دي فرصه لأي راجل
الاء بضيق ودموع : بس لين كده لين كويسه هي متعرفش حاجه عن مشاعر عدي وكمان هي اتكتب كتابها و هتجوز خالص
غزال بغضب : ومسالتي نفسك ليه متجوزتيش علي طول ايه لزومه كتب كتاب
الاء : عنده شغل في دبي و ( ولسه هتكمل قطعتها غزال بزعيق)
غزال بغضب : شغل!!! ليه هي رجال... دي حجه عشان تفضل مشيه علي مزاجها واحده غيرها تخاف علي سمعتها وتقعد في بيتها جمب جوزها... بس هي عارفه انها حتي لم تجوز هتطلق تاني جوزها اخدها يتسلى بيها يومين ويطلقها دي واحده مش هتجيب عيال وجوزها مش هيستحمل ما فيش راجل يحرم نفسه من الخلافة.. وان يكون عنده عيل شيل اسمه... هيطلقها ووقتها هي هتروح تدور علي رجال متجوز وعنده عيال وتجوزه وانتي و الخيبة شوشو فتحين ليها البيت ومقعدينها مع ولادكم وجوزك... وبكرا تاخد واحد فيهم وانت اهو بتقولي عدي بيحبها ومسنتيها ابقي اقعدي عيطي ساعتها بقي ( وتقوم تقف بغضب) ستات خيبه بتخرب علي نفسها وتقعد تعيط هو في واحده عقله تدخل واحده مطلقه وحلوه وزي القمر وطول الوقت لبس اخر موضة ومكياج وشعر وتقعدها قدم جوزها ومش عاوزه يحبها وهو شايفها كده وشايفك بالمنظر دا ( وتبص ليها وتشاور بأيدها علي شكلها) انتي اللي بتخربي بيتك بأيدك.. وبكرا يجيبها ضره علي راسك طول ما انتي فتحه لها البيت ومقعدها قدمه... قومي بل خيبه امي مستنينا علي الغدا
وتسيبها وتنزل بغضب وضيق والاء مصدومة من اللي غزال قالتوا... وخافت يكون كلامها صح وقعده تفكر

ونروح عند سليم اللي رجع بيته وهو عمل يفكر في اللي عمله ومضايق من نفسه ومن اميره اللي متصور انها باعت نفسها عشان الفلوس ودي الفكرة اللي أديتها ليه هبه
سليم دخل البيت لقي الكل موجود فحاول يرسم السعادة علي وشه

سليم بابتسامه : سلام عليكم يا بشر
الكل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
مروه : كنت فين يا سليم دا كله قلقتنا عليك
سليم يقعد جمبها : روحت لأعمامي وتغديت معهم
امجد بابتسامه : خير ما عملت يا سليم الحمد الله انك رحت وصلحتهم ورجعت تصل رحمك
شروق بفرحه : طب مقولتش انك رايح ليهم ليه كنا رحنا معك دول وحشوني اوي
سليم يتصنع الفرحة : تشفوهم كلهم هنا بعد بكرا ان شاء الله انا عزمتهم
مروه بسعادة : كويس والله احنا بقالنا زمان مجتمعنا ومعزمنا حد في بيتنا عزمتهم علي الغداء ولا العشاء عشان اعمل حسابي
سليم بصص ليهم بتردد : عزمتهم علي كتب كتابي بعد بكرا
الكل بصله بصدمه ومستغربين اللي بيقوله
امجد : انت بتهزر يا عم الظريف ما تكلم بجد
سليم : والله ما بهزر عزمتهم علي كتب كتابي بعد بكرا هنا في الجنينة بعد اذان المغرب
شروق باستغراب : كتب كتابك علي مين هو انت خطبت
سليم : ايوه خطبت النهارده وكتب كتابي بعد بكرا وتسافر معنا الاسبوع الجاي
مروه بصدمه : خطبت مين يا سليم
سليم : اميره اخت عماد صحبي فكرنها
شروق بغضب : انت اكيد بتهزر اميره دي عيله صغيره
سليم بضيق : اميره عندها 23 سنه مهندسه ديكور
مروه : ليه ما قولتش يا سليم وازي تخطب النهارده وكتب كتابك بعد بكرا وتسافر معك.... اهلها ازي وافقه علي الكلام دا
سليم بضيق : هو فيه ايه انتم مش كنتم عاملين تقوله انسي واتجوز وعيش حياتك و لما اخطب واجي اقولكم هتجوز وفتحين تحقيق
امجد بهدوء : مش تحقيق يا سليم بس مش طبيعي اللي بتقوله
سليم : طبيعي ولا مش طبيعي انا كتب كتابي بعد بكرا اعملوا حسابكم وفيه ناس هتيجي تضبط الجنينة والبيت وفي فندق هيبعت الاكل
شروق بضيق : دا انت مرتبت كل حاجه.... وجي تعزمنا زي الناس الأغراب
سليم يبصلها بضيق : شروق من غير كلام كتير انا هتجوز رتبوا نفسكم
ويدخل اوضته ويسيبهم وهم مستغربين ومش فهمين حاجه
مروه بضيق : حسه ان الايام بتعيد نفسها تاني وها يجيب لين تانية البيت
شروق تعقد جمبها : سليم هيظلم واحده تانية بغبائه وانانيته
امجد بهدوء : تفاؤله بالخير ما يمكن دي اللي تخليه ينسي اللي فات وتسعده
مروه برجاء : يارب يا امجد يطلع كلامك صح ودي اللي تساعدوا وتصلح حاله
شروق جوه نفسها : ياترى بتفكر في ايه ياسليم وايه السر ورا جوزتك دي
ونروح الكويت وفي بيت طلال بعد الغداء الاء كانت قعده مع غزال و ام طلال ال كانت بترضيها ونزلت شوشو عليهم
ام طلال : فينك يا شوشو وليه منزلتش علي الغدا
شوشو بزعل : ياسين تعبان اوي يا خالتي سخن ولسه درجه حرارته نزله سيبته نايم ونزلت
ام طلال بخضه : ليه بعد الشر ماله ايه المسخنة
شوشو : مش عارفه والله يا خالتي لو فضل كده هخلي طلال يأخذنا المستشفى
غزال بضيق : اكيد اتحسد ما انتم ما بتفكروا واللي عندكم عقله واخدين اجوزكم وعيالكم لواحده مبتخلفش اكيد حسدتكم وحسدت العيال
شوشو باستغراب : مين دي اللي مبتخلفش وحسدت العيال تقصدي مين
غزال بغضب : بقصد لين اللي فاتحين ليها بيتكم ومقعدينها مع جوزكم وعيالك اكيد حسدتكم
شوشو قامت وقفت بغضب وزعيق : غزال انا مسمحلكيش تكلمي نص كلمه علي لين.. لين مش صحبتي لين اخوتي وانا ماسمحش حد يكلم عليها نص كلمه فهمه واي حد يجيب سيرتها مالوش مكان في بيتي
غزال تقف قدمها بعصبيه : انتي بتزعق فيا وتطرديني من بيت بوي عشان بنصحكم انا غلطانه اني خايفه عليكم خليكم لحد ما بيوتكم تتخرب وأولادكم يمرضوا.. ستات هم ما عندها عقل بكرا بيوتكم تتخرب وترجعوا تبكوا دم ( وتبص لامها) انا ماشيه ياامي انا اطردت من بيت ابوي
ام طلال بغضب : اقعدي غزال مش هتمشي ولا مش عجبها تطلع جناحها
شوشو بغضب : عندك حق انا هطلع جناحي بدل الكلام الفارغ اللي بسمعه ( وطلعت شوشو جناحها بغضب وضيق والاء فضلت قعده وبتسمع)
غزال بغضب : شوفتي يامي دا جزائي عشان خايفه علي بيوتهم وعلي عيالهم تطرديني من بيت ابوي
ام طلال بضيق : لما يجي اخوك طلال انا ليه كلام معه
غزال تقرب من امها : خالي بالك من عيالك يامي وبلاش تدخلي بيتك اللي تخربه دي واحده مطلقه مبتخلفش وشايفهم مع جوزتهم ووسط عيالهم والحسد مذكور في القران انا نبهتكم وانتم احرار
وتسكت غزال بعد ما قدرت تقنع الاء وام طلال ان لين بتحاسدهم وخطر علي بيتهم وحياتهم

ونروح عند لين القعدة هي ورامي وامير ونفين واسلام وسميه في جنيه بيتهم يتكلموا ويهزره

لين بغيظ : حلو اوي يعني رامي من بكرا نزل الشغل وانتم كل واحد واخد مراته ومسافرين تلات ايام عند قريب سي اسلام وست نفين وسيلا رجعت القاهرة مع احمد وانا هفضل لوحدي هنا
اسلام برخمه : ايون انتي اقعدي مع نناه وادخلي المطبخ كده تعلمي كام اكله واللي نظيف ليكي كام سجاده وامسحي الشقة حاجه كده تنفعك في مستقبلك
سميه بضحك : اه ونبي يا لين وابقي اطلع شقتي بعد ما تخلصي شقة نناه
الكل يضحك وصوتهم كان عالي وصل لسليم اوضته وقام ضفي النور ووقف يبص عليهم
نفين ميته من الضحك وامير قعد جمبها
امير بضحك : براحة يابت هتفطسي
نفين بضحك : متخيله شكل لين وهي لبسه جلبيه وتحتها بنطلون و مشمره البنطلون ورفعه الجلبيه وربطها علي جمب وربطه راسها بإيشارب وعمله تنفض السجاد ووشها غرقان تراب
رامي يضحك بيقرب من لين : طب والله هتبقي قمر... ما تجربي كده يا لينو بس ابقا موجود عشان اتفرج.. عشان خاطري يالين لتعمليها بكرا
لين بغيظ تحدف نفين ب جوافيه : عجبك كده اهو مش هيسكت غير لما اعملها ( وتبص لرامي) انسي يا حبيبي انا اطبخ اوكي... اروق البيت تمام... لكن تنظيف سجاد معرفش
رامي يقرب منها وفي ودنها بشويش : ممكن نبقي نجرب في اوضتنا واعمل انا دور البواب ( ويغمزلها) دا احنا هنعمل احلي شغل
لين وشها يحمر وتكسف جدا وتقوم تقف بغيظ : انت رخم وغلس علي فكره ( وتمشي وتسيبه بس رامي يقوم يجري وراها وهو بيضحك ويروح شيلها بين ايده)
لين بصريخ : عااااااا نزلني الحقيني يا امير
امير بضحك : انسي يا عسل مش من يومين مسمعتي كلامي ورحتي حضرت ليه الشنطة شوفي مين يدافع عنك بقي
رامي بضحك وهو شيلها زي البيبي : ملكيش غيري يا قمر وممكن اعمل اللي انا عاوزه دلوقتي ولا حد ينقذك من ايدي
لين بضحك ودلع تلف ايدها حاولين رقبته وتقرب منه : ومين قالك اني عاوزه حد ينقذني منك دا انا عاوزه ادوب فيك
رامي قرب وكان هيبوسها بس وقفوا صوت اسلام
اسلام بضحك وصوت عالي : انت يا روميو نحن هنا يا عمونا وقعدين في الشارع ياحبيبي... نزل جولييت يا خويه وتعالوا اقعدوا
رامي ينزل لين وهو بيبص ليها بحب ويتنهد : انا مش هقدر اصبر واللي عارف استحمل كتير هتموتيني يا بنت الذينه
لين تضحك وتروح تعقد معهم ورامي يروح جمبها ويرجعوا يضحكه ويهزره سووا

سليم كان واقف ورا الشباك وهيموت من الغيرة وغيظ
سليم لنفسه بغضب : والله لحاسبك يا لين علي كل لحظه خليتيه يقرب منك ويلمسك بس لازم دوقك نار الغيرة اللي معيشني فيها دلوقتي

وتاني يوم سليم اخد مروه اللي صممت تروح معه عند اميرة ومتسبوش لوحده... راحوا خده اميره وهبه ونزله الاول يشتري الشبكة ودخلوا معرض مجوهرات وصاحب المعرض بدا يعرض عليهم الاشكال واميره وهبه ومروه وقفين يختاره وسليم وقف بعيد عنهم

هبه بأعجاب : واااااااو حلوين اوي يا اميره كلهم احلي من بعض
مروه بابتسامه : اختاري اللي يعجبك يا قمر
اميره تبص لسليم اللي واقف مضايق ومخنوق فقربت منه
اميره بابتسامه : سليم مش تختار الشبكة معايا
سليم بضيق : اختار اللي يعجبك انتي اللي هتلبسيها
اميره بابتسامه : بس انا عاوزه البس علي زؤقك انت
سليم بصلها وسرح وافتكر
فلاش بك
سليم ولين بيتكلموا في التليفون بعد قراءة الفاتحة
سليم بفرحه : هفوت عليكي بكرا ننزل تختاري الشبكة اللي تعجبك
لين بابتسامه : اختارها انت وهاتها زي ما بابي قالك
سليم : ياحبيبتي انا عاوزك تختاري اللي يعجبك انتي ال هتلبسيها
لين بحب : وانا عاوزه البس علي زؤقك انت ياحبيبي

سليم وقف يفتكر و بصص لأميره وسرحان ويبتسم فأميره انكسفت
اميره بكسوف وابتسامه : بتبصلي كده ليه
سليم فاق لنفسه وضايق اوي ورد عليها بعصبيه : قولتلك اختاري انتي ( وبص لمروه) انا هستناكم في العربية لما تخلصوا نادوا عليا
ويخرج ويسيب اميره وقفه مستغربه انه اتعصب عليها ومضايقه انه سابها وخرج مروه تقرب منها
مروه بابتسامه : متزعليش يا اميره اصل سليم مبيعرفش في حاجات البنات وخايف يختار حاجه معجبكيش
هبه تأخذها : تعالي يا بنتي اختاري شبكتك هم الرجالة بتفهم في الكلام دا
اميره راحت معهم وهي مضايقه واخدت طقم اللي صممت هبه انها تاخد وهي وافقت مع انها مبصتش عليه ولا عرفت شكله ايه ومروه نادت علي سليم اللي دخل دفع وضحك باستهزاء لما لقهم اختاروا اغلي طقم موجود
اميره تقرب منه : مش هتشتري الدبل انا مجبتش دبله ومش هجيبها غير لو انت اللي اخترتها
سليم لسه هيرد بضيق بس مروه قربت منهم
مروه وهي بتبص لسليم بلوم : يلا ياسليم اختار دبلكم
سليم يبص علي الدبل ويختار واحده قريبه من اللي كانت لين جيبها
سليم : دي احلي واحده
مروه بابتسامه : الله جميله اوي ( وتبصله بحب) لبسها ليا بقي
سليم بصلها بتردد ومروه قربت منه
مروه وهي بتخبطه بشويش في كتفه : لبسها الدبلة ياسليم متكسفيش
سليم يلبسها الدبلة وهو مخنوق ومضايق واميره لاحظه ان سليم لبس دبله في ايده الشمال
اميره بحزن : مش تختار دبلتك
سليم بعصبيه : انا لبس دبلتي ومش هقلعها
مروه تكلم بسرعه : اصل الدبله اللى في ايد سليم بتاعت بابا الله يرحمه وغاليه عليه بس مافيش مشكله لما ناخد دبله كمان ياسليم ( وتبص لصاحب المعرض) عاوزين دبله رجالي مقاس........ تكون شكل الدبلة اللي اخدتها العروسة
اميره وقفه تبص لسليم ال وقف ساكت ومضايق وسايب مروه اخوته هي اللي تتكلم وتتصرف وراحوا معرض لفساتين الأفراح وسليم رفض ينزل معهم ودا ضايق اميره جدا بس مروه وهبه حاولوا يفهموها ان العريس مش لازم يشوف الفستان لأنه فال وحش واختارت اميره فستان علي زؤق مروه لان هبه كانت بتختار فساتين مكشوفه اللي رفضت اميره انها تلبسهم وجهزوا في اكبر بيوتي سنتر واخدهم سليم وروحهم بيتهم ورفض يطلع معهم وطلعت اميره بحزن وضيق ودخلت قعده وعينها كلها دموع
هبه باستغراب : مالك يا اميره في واحده فرحها بكرا تبقي زعلانه كده
اميره بدموع : شكل عماد عنده حق وانا استعجلت بالموافقة
هبه بضيق : ايه الكلام الفارغ دا ليه دا كله
اميره بعياط : سليم مش بيحبني يا هبه وشكله لسه بيحب طلقته دا مكناش طايقني النهارده ولسه لبس دبلتها في ايده
هبه تعقد جمبها : مروه قالت الدبلة بتاعت ابوه وعشان كده لبسها
اميره : وانتي صدقتي دي قالت كده عشان متزعليش
هبه تحط ايدها علي كتفها : حتي لو كلامك صح يا اميره الست الشاطرة هي التعرف تعلق جوزها بيها طلقته رحت لحالها وتجوزت وانتي تسافري معه وهتبقي قدمه ليل نهار ساعتها هيعرفك كويس ويتعلق بيكي ويحبك ومش هيقدر يستغني عنك ( وتمسح دموعها) اديله فرصه يعرفك يا اميره متستعجليش عليه وانا متأكده انه هيحبك اوي وهتبقي دنيته كله
اميره بخوف : انا بحبه اوي ياهبه ونفسي يحبني زي ما بحبه
هبه بابتسامه : هيحبك اكتر من ما بتحبيه سليم عمل زي الطفل عاوز الاهتمام وانو يبقي كل حاجه في حياتك مامته كانت بتعلمه كده وهو اتعود علي دا اعملي زيها وعوضيه عنها لو عملتي كده هيحبك صديقني يا اميره واصبري شويه متستعجليش عليه
اميره تبتسم وتمسح دموعها : صح يا هبه انا مش هستسلم ولا هتنازل عن حبي وهفضل وراه لحد ما يحبني

ويروح سليم ومروه البيت ويدخل علي اوضته علي طول وهو مضايق ومخنوق
شروق باستغراب : ماله رجع مضايق ليه كده
مروه بحزن : مش راضي عن الجوازه دي بيتجوز غصب عنه
شروق بضيق : وهو مين اللي غصبه مش هو اللي اختار وعمل كده في نفسه
مروه : بس البنت كويسه اوي يا شروق وطيبه وشكلها بتحبه وهو بيعاملها وحش جدا كسر خاطرها كتير اوي النهارده
شروق : وبعدين يامروه هنسيبه يظلم انسانه تانية كل ذنبها انها حبته
مروه تتنهد : مش عارفه يا شروق ( وتبصلها) بس حسه انها ممكن هي اللي تغيره وتقدر تخيله يحبها البنت كويسه اوي وغلبانة وملهاش حد وانا حبيبتها
شروق : سليم محتاج يتعالج ويتصالح مع نفسه يامروه عشان يقدر يسمح لحد يدخل حياته سليم ندمان علي اللي عمله في لين ومحمل نفسه مسؤوليه موت بينتهم ومش قادر يسامح نفسه هو فاكر انه لسه بيحب لين مع اني متأكده انه مش بيحبها سليم محتاج اللي يساعده يرجع يتصالح مع نفسه
مروه : يبقي نساعده احنا يا شروق انا وانتي ومعنا اميره انا متأكده ان بحبها ليه هتقدر تساعده واحنا هنفضل معها ونساعدها
شروق بابتسامه : طيب قومي نرخم عليه ونحسسه انه عريس ويتجوز
وتقوم شروق ومروه ويدخله لسليم ويفضله يغني ويرقصه ويجي امجد ينضم ليه ويفضل يرقص مع شروق ويقدره يضحكه سليم ويهزر ويرقص معهم

وتاني يوم رامي نزل شغله الصبح بدري ورح المستشفى وكان عنده مرور علي الحالة هو و شادي ودينا وكان من ضمن الحالات اللي يشوفها طفل عنده 6 سنين

رامي بابتسامه جميله : اهلا اهلا بالبطل ازيك يا كابتن زياد
زياد بابتسامه : كويس وعاوز اخرج بقي ورجع العب كوره مع العيال ( ويبصله بفرحه) مش انت قولتلي اني هعرف العب كوره معهم ومش هتعب قول لبابا بقي عشان يسبني العب برحتي
رامي يقعد جمب ويتصنع التفكير : هقوله بس بشرط
زياد بزعل : يووووووووه انت رخم علي فكره قول الشرط
رامي بضحك عالية علي طريقه زياد : شرطي يا سيدي انك تلعبني معك في فريقك
زياد يحط ايده علي دقنه ويعمل انه بيفكر فرامي يرفع حجب ويبصله : هاااا موافق ولا قول لبابا ما فيش لعب
زياد : موافق بس يارب متخسرناش
رامي وشادي يضحكه اوي ودينا عمله تبص لرامي وعينها متعلقة بيه ويمشي مع بعض بعد ما اطمنوا علي زياد
دينا بخبث : شكلك بتحب الاطفال اوي يادكتور
رامي بابتسامه : وهو مين اللي ميحبش الاطفال يا دكتوره دول احباب الله
دينا : فعلا انا عن نفسي بموت فيهم ونفسي لما اتجوز اجيب عيال كتيييييير اوي
شادي بضحك : ودي مين اللي هيضحي بنفسه ويتجوزك
دينا بغيظ : اللي عاوزين يتجوزوني كتير ياسي شادي بس انا اللي برفض
رامي بابتسامه : ربنا يبعت ليكي ابن الحال
دينا : وانت يا دكتور ناوي تجيب كام طفل
رامي بابتسامه : اللي يجيبوا ربنا كله خير
دينا بخبث : احسن تكون المهندسة لين مش بتحب الاطفال دي احلي حاجه في الدنيا كلمه بابا وماما ( وتبصله اوي) وحضرتك لازم تجيب اطفال كتير اصلك هتبقي اب حنين اوي يادكتور
رامي بابتسامه : بالعكس لين بتعشق الاطفال ولو ربنا اراد هنجيب اطفال كتير اوي ( ويرجع يبصلها) بس انا المهم عندي ان ام الاطفال دول هي لين
ويمشي ويسبهم وهي تبصله بضيق وغيظ وشادي يقرب منها
شادي : حاسس انك في دماغك حاجه مش عرفها بس مش مرتحلك يادينا
ويمشي هو كان ويسيبها وقفه بتفكر

ونروح عند لين اللي كانت نايمة وصاحية مخضوضة من صوت اغاني عالية جدا شغال في الشارع

تفتكر مين اللي غلس اللي مشغل الاغاني
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:10 pm

اتي حياتي الحلقة (6)

في بيت الجدة كانوا يحضروا الفطار وسمعوا مره واحده صوت اغاني افراح شغاله بصوت عالي اوي في الشارع

ايمان بستغرب : مين اللي مشغل الاغاني الصبح بدري كده
سناء : شكله فرح يمكن في حد هيتجوز من الجيران
الجدة : ياترى مين اللي هيتجوز وليه معزموناش
مني : حتي لو فرحه يشغله اغاني عالية من بدري كده
فريد بابتسامه : دا فيه ناس يفضلوا كده بتلات ايام ربنا يستر وما يكوناش منهم
فؤاد بضحك : تلات ايام دا انا من خمس دقايق صدعت
وهو بيتكلمه يدخل فاروق وهو مخنوق ومضايق
الجدة باستغراب : مالك يافاروق زعلان ليه
فاروق : ما فيش يا ماما مصدع بس
فؤاد بضحك : لحقتي دا فريد بيقول ممكن يعقده تلات ايام
ايمان : هو مين اللي بيتجوز من الجيران يا فاروق
الكل يبص لفاروق اللي قعد سكت وبصص لطبق ومبيتكلمش
الجدة باستغراب : واد يا فاروق مبتردش ليه مين اللي هيتجوز ومشغلين الاغاني دي
فاروق يبلع ريقه ويقول : سليم
الكل بصله باستغراب وصدمه
مني : سليم مين
فاروق يتنهد : سليم يا مني هو فيه غيره هو اللي بيتجوز وفي ناس عمله تعلق انور علي بيتهم وحطط بلون كبير قدم البيت وكتب عليه كتب كتاب سليم واميره ومشغل اغاني زي ما انتي سامعه
الجدة بضيق : دا قصدها بقي

الكل يعقد ساكت ومش عارفين يقوله ايه وكل واحد قعد علي كرسيه ومبيتكلمش
لين صحيه وصلاة وغيرت لبسها وخرجت لقيت الكل قعد علي الفطار
لين بابتسامه : صباح الخير عليكم جميعا
الكل يبصلها بنظرات كلها قلق وخوف : صباح النور
لين تستغرب شكلهم ونظرتهم فتعقد علي كورسيها و تلقيهم كلهم سكتين مبيتكلموش زي عوايدهم فتقرب من سها وتشويشها
لين بصوة واطي : هو فيه ايه
سها تبصلها بارتباك وترسم ابتسامه : ما فيش
لين ترجع تعقد عدل وتبدأ تأكل بس مستغربه الصمت اللي حاوليها
لين بابتسامه : امل هو فين
سناء : رامي عنده شغال في المستشفى ياحبيبتي
لين بابتسامه : انا مش بسأل علي رامي انا عرفه انه في شغله
ايمان : امل بتسالي علي مين
لين بضحك : علي سند الحنك اللي اكلتوا
الكل بصلها وضحكوا... ومره واحده صوت الاغاني رجع وعالي اكتر بأغنيه يا بتاع النعنع يا منعنع
لين بضحك : منعنع... هو مين اللي مشغل الاغاني دي علي الصبح كده هو في فرح ولا ايه
الكل يبصه لبعضهم ويبصلها ويسكتوه فلين تستغرب اكتر
لين : هااااا يا بشر نحن هنا مالكم كده
مني بابتسامه : مالنا يا لين ما احنا كويسين اهو
لين : طيب مش بتكلمه ليه ومحدش بيرد عليه فرح مين دا
فؤاد بهدوء : فرح سليم يالين
لين كانت بتأكل بصت لهم باستغراب : فرح سليم !
فريد : ايوه يا بنتي فرح سليم
لين سكتت شويه و رفعت حواجبها باستغراب : ربنا يسعده
وترجع تفطر بس كل ما ترفع نظرها تلقي الكل بيبص عليها فضايقت من نظرتهم
لين وهي بتقوم : انا شبعت
مني بخوف : ريحه فين
لين تبصلها باستغراب من الخوف اللي شايفه في عينها : ريحه اوضتي هشتغل شويه في حاجه
مني بقلق : لا يا حبيبتي ما فيش بطمن عليكي
لين : اوكي
وتسيبهم وتدخل اوضتها

وفي بيت سليم
شروق بضيق : شايفه عمايل اخوكي الاغاني ماليا الشارع من الصبح زي ما يكون عاوز يكدها ويغظها
مروه بابتسامه : حتي لو هو عاوز يغظها انت قولتي لما قبلتيها انها نسيتوا وبتحب رامي يعني كل تصرفاته دي ولا هتفرق معها هو عمل يكيد ويغيظ في نفسه مش فيها
شروق بتنهد : يارب عدي اليوم دا علي خير

سليم وقف في الجنينة وسط العمال اللي يجهزوا الجنينة ويعلقوا النور بس هو مش معهم وقف وعينه علي بلكونه لين وبتمني تخرج وتقف فيها ويشوفها امجد شافوا وحس بيه فقرب منه
امجد بابتسامه : ايه يا عريس مش هنروح تظبط نفسك كده وتجهز
سليم يتنهد ويبصله : ملوش لازوم هبقي البس واظبط نفسي هنا
امجد بتصميم : ايه يا عم انت... يلا قدمي انا حجزت لنا وهنروح انا وانت نتظبط ( يغمر له ) يلا يا عم عاوز اروق الليلة ممكن يكون فيها موزز كده ولا كده اصل انا بفكر اتجوز علي اختك
سليم يرفع حجبه ويبصله : بتقول ايه ياض انت
امجد يتصنع الخوف : بقول هتظبط لأختك احسن انا مقصر معها ( ويذقه ) قدمي يا عم هتودينا في داهيه
ويروح سليم مع امجد

في المستشفى دينا قعده مع سمر الممرضة في مكتبها
سمر : شكله كده يا دكتوره بيحبها اوي ومش هتعرفي توقعيه
دينا بضيق : مش عارفه اعمل ايه بقالي سنتين بحاول اخليه يشوفني وهو ولا هنا
سمر : ما تناغشيه يا دكتوره
دينا : ناغشه ازي يعني
سمر تقرب منها : انتم كل كلامك مع بعض شغل كلام رسمي يعني وعلي طول شيفك بالبالطو الابيض فانتي شيلي شويه من الحواجز اللي بينكم واهتمي خديله كل شويه عصير ووقت الغدا خديله اكل وأتغدى معه اتكلمي في حاجات غير الشغل معه خليه مروح مره وقولي ليه يوصلك كده يعني وواحده واحد تجريه لناحيتك
دينا بابتسامه : حلو دا نجرب لما نشوف اخرتها

ونروح دبي لطارق ويدخل عامر مكتبه وطارق كان مشغول في الصفقة اللي اورقها قدمه
عامر : مستر طارق
طارق : خير يا عامر
عامر : المهندس سليم هيتجوز النهارده
طارق ساب الورقة اللي في ايده وبصله : هيتجوز!.. ازي يعني
عامر : كتب كتابه النهارده بعد المغرب
طارق بغضب وزعيق : ولما هو هيتجوز طلب يشتغل معها ليه ومين دي اللي اتجوزها
عامر : الاخبار اللي عندي بتقول انه خطب اخت صاحبه مهندسه ديكور خطبها من يومين وهيكتبه كتابه النهارده ويجبها معه وهو جي وهتشغل معه هنا طلع ليه عقد النهارده من مكتب ابو صقر بتعينها
طارق يرجع ظهره لورا : الموضوع دا فيه سر بس هيبان لما يجي وهنعرف سليم بيفكر في ايه بس يارب ما بيبوظ الدنيا بغبائه( ويبص لعامر) والدكتورة اللي شغاله مع رامي عرفت عنها حاجه
عامر : حطها عينها علي دكتور رامي وبتحاول توصله بقالها فتره ومن يوم ما عرفت انه اتجوز وهي هتجنن وبتفضل تكلم مع الممرضة المسؤولة عن مكتب دكتور رامي وبيقعدوا كتير لوحديهم الجارد اللي بيرقب عمل صداقه مع الممرضة وعرف منها ان دينا بتحب رامي وعاوزه تجوزه باي شكل
طارق بتفكير : كويس اوي نسيبها ونشوف هتعمل ايه ولو معرفتش تعمل حاجه نساعدها

في الكويت ام طلال قعده معه وبتشكيله من شوشو وحكيت ليه علي كل اللي حصل بين شوشو وغزال

طلال بضيق : متزعليش يا غاليه انا هتصرف مع شوشو بس كمان غزال غلطانه
ام طلال : غلطانه انا بتنصحهم وخايفه عليهم
طلال يقرب منها ويضمها بأيده : ياامي لين طول عمرها وسطنا ومعنا من وهي صغيره واحنا نعتبرها واحده منا مش معني ان ربنا اختباره بمرض او ظروف صعبه ان احنا نقسي عليها ونظلمها احنا لازم نقف معها
ام طلال : يابني الله يعلم انا بحب لين بس الحسد مذكور ومش عندي اغلي منكم ومن عيالكم وانا خايفه عليكم وعلي عيالكم وبيتكم ريح قلبي طلال خلي مراتك لو عاوزه تقابلها يبقي بره بعيد عن البيت وعن الولاد ريح قلب امك يابني
طلال يتنهد بحزن : حاضر يا غاليه ال تشوفيه
ويطلع طلال جناحه ويدخل ويقعد فشوشو تعرف انه عرف الحصل ومضايق
شوشو بقلق : مالك طلال
طلال بص ليها بضيق : قعدي عائشة
شوشو لما سمعته بيقول عائشة عرفت انه غضبان جدا عليها
شوشو بخوف : طلال انااسفه والله انا عرفه اني غلطت مكنش المفروض ازعق قدم خالتي بس غزال قالت كلام ضايقني مستحملتش
طلال يتنهد بضيق : كويس انك اعترفتي بغلطك واعتذارك دا هيكون لأمي وتبوسي راسها وبعد كده لما تسمعي كلام معجبكيش تطلعي جناحك وتقفلي عليكي مش تقفي تتخانقي وتطردي اختي وقدم امي
شوشو : ياطلال انت عارف غزال وطريقتها وبجد النهارده مستحملتش الكلام اللي بتقوله علي لين
طلال بضيق : انا عارف انتي بتحبي لين قد ايه وغزال غلطت بس دا ميخلكيش انتي كمان تغلطي ( ويبصلها) الحصل مش هيتكرر تاني شوشو مفهوم
شوشو بضيق : حاضر طلال ( وتقوم تقف) وانا هنزل اعتذر لخالتي دلوقتي
طلال :استني في موضوع تاني عاوزك فيه
شوشو تبص ليه باهتمام فطلال يبصلها وهو مضايق
طلال : لما تحبي تتقابلي مع اصحابك تقابلوا بره البيت بلاش يجو هنا
شوشو بصدمه بصتله : طلال انت عاوزني ابعد عن لين انت صدقت كلام غزال وتمنع لين تدخل البيت
طلال بضيق : لا طبعا ما صدقتش انا عارف لين كويس ولين غاليه عندي زي ما هي غاليه عندك واكتر لين طول عمري بعتبرها اختي الصغيرة وصديقتي انا بقولك بلاش تخليها تيجي البيت خوف عليها هي لان للأسف امي مصدقه كلام غزال وتقابلها وحش ودا هيجرح لين ويزعلها وفي سبب تاني كمان اهم
شوشو : ايه هو السبب التاني
طلال بغضب : مش عاوزها تيجي هنا و عدي يشوفها لحد ما تجوز هي ورامي
شوشو باستغراب : ليه
طلال يغمض عينه بضيق : لأنه بيحبها
شوشو كانت بتسمع كلامه وهي مصدومة ومش مصدقها اللي سمعته

ونروح لسليم اللي واقف قدام المراية بيجهز بس كل ملامحه حزن وضيق ودخلت عليه مروه وشروق اللي حاوله يضحكوا

شروق : بسم الله ما شاء الله قمر يا سليم
سليم بابتسامه : انتي اول مره تعرفي ولا ايه طول عمري يا بنتي
شروق بغيظ : ياعم روح دا انا بجملك عشان عريس بس
مروه بابتسامه : ربنا يتملك علي خير ياسليم اميره جميله وطيبه وشكلها بتحبك خالي بالك منها
سليم ينفخ بضيق: ان شاء الله يلا انا هروح اجيبهم مين هيجي معايه
شروق : انا هفضل انا وامجد عشان نستقبل الناس
مروه : وانا هجي معك يا حبيبي
ويخرج سليم ومروه وشروق من الاوضه ويسالم علي عماهم واهله اللي كانوا وصله ويستقبله بزغاريد ويخرج عشان يركب عربيته بس قبل ما يركب وقف يبص علي بيت لين وكله الم وحزن
مروه بحزن لحاله :يلا ياسليم اركب
سليم يتنهد ويركب ويمشي بلعربيه ويروح مركز التجميل اللي فيه اميره ويقابل عماد واقف قدمه مع شويه من اهلو فيروح ويسلم عليهم
عماد بابتسامه بس جوها قلق : مبروك يا سليم
سليم : الله يبارك فيك يا عمده عقبال ولادك
وتخرج هبه وتنادي علي سليم وعماد عشان يدخله يأخذه اميره يدخل سليم وهو مضيق وخايف وندمان ويوصل لعند اميره ويتنح
اميره كانت فعلا اميره بفستانها الابيض وطرحتها فكانت جميله جدا والسعادة ونظرت الحب اللي في عينها نوره وشها وزوده جمالها
مروه بابتسامه لما شافت نظرت سليم اللي اتحولت لإعجاب وانه وقف ساكت وبيبص لأميره
مروه : ايه يا عريس هتفضل ساكت كده يلا خد عروستك
سليم يفوق لنفسه ويرسم ابتسامه علي وشه ويقرب من اميره اللي عينها اتعلقت بيه
سليم : مبروك
اميره بكسوف : الله يبارك لي فيك
سليم سمع كلمة يبارك لي فيك بص ليها اوي وشاف نظرت الحب في عينها بس بسرعه قال لنفسه Sad( متوهماش نفسك يا سليم وفوق هي تجوزتك عشان تسافر وتجيب فلوس وانت اجوزتها عشان ترجع لين ) ويفوق علي صوت عماد
عماد يقرب منه بابتسامه :ايه يا عم هتفضل سرحان كده كتير يلا نمشي المأذون زمانه وصل
ويمشي سليم ويركب عربيته وجمبه اميره ومروه ركبت مع عماد وهبه عشان تسيبهم لوحدهم بس سليم يفضل ساكت مش بيتكلم
اميره بكسوف : ساكت ليه يا سليم
سليم يبصلها : ابدا مركز في الطريق
ويرجع يسكت وبعدين يبصلها : النهارده العقد بتاع شغلك اتمضاء.. وورق السفر كمان جاهز و هنسافر يوم الاتنين الجاي ان شاء الله
اميره بابتسامه : ان شاء الله
سليم يبصلها بضيق : احلمك ابتدأت تتحقق مش كده
طبعا سليم كان يقصد بحلمها السافر و الفلوس و اميره فكره انه بيتكلم علي جوزها منه
اميره بحب : دا اهم واجمل حلم حلمت بيه طول عمري والحمد الله ربنا حققوا ليا
سليم باستهزاء : يااااا لدرجاتي
اميره بابتسامه : واكتر كمان انت متعرفش انا حلمت باليوم دا وتمنيته قد ايه وماكنتش متصوره انه ممكن يتحقق
سليم بصلها بضيق وغضب وكان هيتكلم بس كانوا وصله قدم البيت ووقف بالعربية والكل اتلم حاوليهم فسكت ونزل واخدها ودخلوا للبيت وكان المأذون وصل وبدا كتب الكتاب
سليم كان حزين من جوها وهو بيردد ورا المأذون وعينه كانت متعلقة ببلكونة لين وبتمني انها تخرج منها تمنعه انه يكمل وشروق ومروه وامجد لأحظو نظرته فامجد قرب منه
امجد في ودان سليم : بص لعروستك يا سليم دي المستقبل

سليم لما سمع امجد نزل عينه وبص لأميره اللي كانت لاحظه نظرته وبصيت مكان ما بيبص بس ماتعرفش هو بيبص علي ايه بس حسيت انه حزين ومش مبسوط

وفي الوقت دا كان وصل رامي قدم البيت وأتفاجأه ب الفرح والاغاني وشاف ال بلون اللي قدم البيت وأتفاجأه باسم سليم وعرف انه بيتجوز
رامي لنفسه بصدمه : يابني المجنونة ياسليم

وجوه بيت الجدة الكل قعد ومضايق وخايفين علي لين اللي قعده في اوضتها من الصبح بس الكل سكت ومش قادر يتكلم ومني وسناء بيبصه بحيره وخوف رامي دخل البيت لقي الكل متجمع وقاعد
رامي بابتسامه : سلام عليكم
الكل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
سناء بابتسامه وقلق علي ابنها : حمدالله علي سلامتك يا حبيبي
رامي وهو بيبوس راسها وراس جددته : الله يسالمك يا ماما
يقعد ويلقي الكل ساكت وببص ليه ولاحظ ان لين مش موجوده
رامي باستغراب وهو بيدور عليها : هي لين فين
مني بخوف وقلق: في اوضتها يا حبيبي
سناء : اطلع غير وخد شور علي ما نجهز الغدا زمانك جعان وعاوز ترتاح
رامي يقوم يقف : جعان جدا هروح هشوف لين علي ما تجهزوا الغدا وجيبها وجاي نتغدا سوأ
فريد بقلق : ما تطلع يابني تغير الاول وبعدين انزل
رامي بابتسامه : انا غيرت في المستشفى يا بابا
ويمشي ويروح اوضة لين والكل بيبص عليه وبيدعوا ربنا في سرهم

لين كانت قعده مشغولة وعمله ترسم فلباب يخبط ويتفتح فترفع عينها تلقي رامي

لين تقوم تقف بابتسامه : حياتي حمدالله علي السلامة جيت امتي
رامي بحب ولهفه يروح لعندها ويحضنها : وحشيني اووووي
لين : وانت اكتر يا حبيبي
رامي بص ليها بحب : قعده في الاوضه لوحدك ليه يا قمر دا كلهم قاعدين بره
لين بضحك: اصل لقيت الكل... عاملين يبصوا ليا نظرات غريبه... فقعدت في اوضتي وقولت اهي فرصه اشتغل
رامي باستغراب : بيبصوا ليكي نظرات غريبه ليه
لين بضحك : اصلهم يا سيدي فاكرين ان خبر جواز سليم هيضايقني (وتلف ايدها علي رقبته بحب) شكلهم لسه مايعرفوش انا بحبك قد ايه
رامي بفرحه وحب ياخذها في حضنه اوي ويبوسها بس لين تكسف وتبعد
لين بكسوف : يلا نطلع نتغدا معهم انا جعانه اوي
رامي بابتسامه : مش قبل ما شوف حبيبتي كانت بترسم ايه ( ويقعد علي السرير وهو ماسك الورق اللي كانت بترسم فيه وهي تعقد جمبه)
لين بابتسامه : دا يا حبيبي تصميم لبيتنا
رامي يبص ليها : انهي بيت فيهم اللي هنا ولا
في فيلا عمي فؤاد
لين بحب : دا تصميم بيتنا السري
رامي يبصلها باستغراب : فين بيتنا السري دا
لين تقوم مربعه علي السرير : هقولك يا قلبي فاكر انا وانت وريهام اختك لما كنا قاعدين في الجنينة قبل فرحها بأسبوع

#فلاش بك
لين ورامي وريهام قاعدين في الجنينة وريهام بتكلم خطيبها في التلفون وفرحانه جدا وبعد ما قفلت
ريهام بصريخ وفرحه : yeas yeas
رامي : مالك يا بنتي
ريهام بفرحه : هنقضي شهر العسل في اروبا زي ما كنت بحلم محمد حجز هنسافر بعد الفرح علي طول هييييييييييييييييي انا فرحانه اوي هروح اقول لماما ( وتجري بسرعه وتسيبهم)
لين بضحك : اخوتك دي مجنونه والله ومش ها تكبري ابدا
رامي بضحك :والله انا ما عارف دي هتجوز وتفتح بيت ازي ( ويبص للين) انتي هتفرحي كده زيها لو هتقضي شهر العسل في اروبا
لين : لا عادي مش لازم اسافر اروبا يعني عشان اكون مبسوطة ممكن اي مكان المهم الشخص اللي هكون معه يعني انا ممكن اقضيه في مصر بس يبقي مكان حلو وهادي
رامي بابتسامه :زي فين كده
لين بتفكير : يعني يكون مكان علي البحر
رامي ب : إسكندرية يعني
لين : تؤ إسكندرية زحمه انا نفسي في مكان يكون هادي ويبقي قدمي بحر ومركب وللإنشات كتير اممممم زي فين كده هقولك
ويسكته هم الاتنين ويفكره وبعد شويه يقوله في صوة واحد
لين ورامي سوأ : ممشي المينا في الغردقة ( ويضحكه الاتنين بصوت عالي)
لين : انا بحب المكان دا اوي هادي وجميل وعلي البحر علي طول
رامي بضحك : انا كمان بحب المكان دا اوي لدرجه اني من ساعة ما شوفته اول مره وانا بحلم لما اشتغل وحوش شويه فلوس كده اشتري شقه هناك عجبتني اوي الشقق اللي هناك صغيره كده وجميله ونظامها حلو ( ويبصلها بحب) تنفع بيت سري اهرب ليه انا وحبيبتي لما نتجوز
لين : ايوه بقي يا سي رامي ياسلام علي الرومانسية طيب و ليه تستني لما تشتغل ما تقول لعمي فريد ويشتري هو شقه هناك
رامي : بقولك بيت سري ليه انا وحبيبتي محدش يعرفوا واللي يروح غيرنا لكن لو بابا اللي اشتراه الكل هيروح هناك ف انا اللي لازم اجيبه بفلوسي عشان يبقي خاص بينا احنا وبس
#بك
لين بابتسامه : ساعتها انت قولت يبقي البيت السري الخاص بينا احنا وبس ( تضحك بحب ) بس انا مفهمتش وقتها انك تقصدني انا وانت
رامي بابتسامه : يااااا انتي فاكره كل كلمه قولتها
لين تكسف وتبصله وتبتسم : انا بقي بقالي فتره بدور علي النت علي مكان هناك النهاردة الحمد الله لقيت واحد عرض شقه ونزل صورها جميله اوي وصغنون علي قدنا احنا وبس عجبني وكلمته واتفقت معه ومن ساعتها وانا قعده برسم تصميم ليه ( وتفتح ايدها) هات بقي حقها يا حبي
رامي يضحك اوي : من اولها هات كده
لين بابتسامه : الله مش انت اللي عاوز تشتريها بفلوسك الخاصة ادفع بقي مليش دعوي انا عاوزها
رامي بابتسامه : حاضر يا حبيبتي انا عينيا ليكي كل اللي انتي عاوزه هجيبه ( ويبصلها) بس انتي ايه اللي فكرك بالموضوع دا
لين بحب : ما لما انت بتغيب عني وتوحشني بلقي نفسي بعقد افتكرك دا انا افتكرت مواقف وحاجات كتير اوي واحلام مشتركه بيني وبينك كنا دايما نتكلم عنها ( وتبصله وتبتسم بحب ) انا مش عارفه انا ازي معرفتش من الاول اني ماينفعش احب ولا اكون مع غيرك انت نصي التاني احنا الاتنين طول عمرنا بنكمل احلام بعض يا رامي

رامي يبصلها اوي بشوق ولهفه ومره واحده يقوم يقف ولين تبص ليه باستغراب وتقوم تقف قدمه
لين : مالك يا رامي وقفت مره واحده ليه كده
رامي وهو بيفك زرا قميصه : بصي بقي يا بنت عم فواد انا قولتلك انا مش هصبر عليك اكتر من كده وبصراحه بقي انا خلاص مش قادر
لين برقت واتخضت وهي شايفه بيفتح قميصه : انت بتعمل ايه يا مجنون اعقل يا رامي
رامي وهو بيقرب منها : هو انتي خليتي فيا عقل

ويقرب بس لين تذقه و تجري وتفتح باب الاوضه وتخرج وهي بتجري وتنادي علي فؤاد
رامي يجري وراها وهو يقفل قميصه : يابنت المجنونة والله مانا سيبك يالين
رامي بيجري وراها ويدخله الصالون وهم بيجري والكل فكرهم بيتخانقوا وقاموا مخضوضين
لين بتجري وتنادي علي فؤاد اللي قام مخضوض وهي راحت استخبت وراه
لين : الحقني يا بابي
فؤاد بقلق : في ايه مالك يا لين
رامي يدخل بيجري وراها بس سالم يمسكه ويوقفه
سالم : اهدي يارامي بس وقولنا حصل ايه
فاروق بضيق يقف قدمه : عاوز ايه يا رامي يتجري وراها ليه
رامي يبص للين بغيظ وهي مستخبيه وراء فؤاد وكتمه ضحكتها : تعالي يا لين احسن لك
فؤاد : هتعمل ليها ايه يعني يا رامي
فريد بغضب : والله يا رامي لو فكرت تيجي جمبها ما حد وقف ليك غيري
لين بصت لعمها بصت حب وامتنان وحست براحه كبيره
سناء بقلق :اهدي بس يابني.. دا اكيد شيطان ودخل بينكم...قولنا بس حصل ايه
لين وهي بتغيظه : اتفضل بقي قولهم لو تقدر
رامي بتحدي : انتي يتحدينني... طب هقولهم
لين تبرق بخوف وكسوف ليقولهم : رامي اعقل وبطل جنان
فريد بغضب : ما تقولوا في ايه و تفهمنا
رامي بصوت عالي : فيه اني عاوز اتجوز دلوقتي عاوز مراتي مش قادر يا ناس هتجنن بينت اللذين
لين تشهق بصوت عالي وتكسف والكل يبصوا لبعض ومره واحده يضحكوا كلهم بصوت عالي
الجدة بضحك : واد يا رامي انت اتهبلت اختشي يا واد
فؤاد يبص لفريد وهو بيضحك : عجبك عميل ابنك... كان هيموتنا
فريد يضحك اوي : انا لو منك اضربه
مني وسناء يتنهدوا براحه ويعقدوا علي الكنبة ويقوله في نفس اللحظة: الحمد الله
رامي وهو بيقرب من لين : بصوا بقي تضربوني تموتوني هتجوزها النهارده يعني هتجوزها النهارده
لين تصرخ وتطلع تجري وهو يجري وراها والكل وقف بيضحك ويتفرجوا عليهم وهم بيلفوا حاولين بعض ولين تخرج من الصالون تجري وهو وراها والكل عمل يضحك
سالم ورشا خرجوا ورهم يتفرجوا عليهم
سالم وقف جمب رشا بيبصوا علي رامي ولين وعاملين يضحكوا سالم يقرب من رشا
سالم بضحك : بت يا رشا ما تيجي نجرب
رشا تبصله وهي بتضحك : نجرب ايه
سالم وهو بصص علي رامي ولين : نحب بعض زيهم
رشا بصتله بصدمه وتنحت وفتحت بقها: هااااا
سالم بصلها لقها فتحه بقها : ايه يا بت هتاكليني ولا ايه
فتكسف وتبص للأرض وهو يرجع يبص علي رامي ولين اللي لسه بيجري وراء بعض وبيضحكوا
رشا وهي بتبصله : موافقة
سالم بيضحك و بصص علي رامي ولين : موافقه على ايه
رشا بابتسامه : نجرب نحب بعض
سالم بصلها بصدمه وتنح وفتح بقه : هااااا
رشا بضحك : ايه يا واد هتاكلني ولا ايه
ومشيت من جمبه وهي بتبتسم ومكسوفه وهو فضل متنح شويه وبيبص عليها ورح مبتسم : هو اللي بنعملوا في الناس هيطلع علينا وال ايه ( ويسكت ويفكر شويه وبعدين يبتسم) بس وماله نجرب

ونروح عند سليم واميره وبعد كتب الكتاب والكل مشي وعماد ساب اميره مع سليم واخواته عشان تتعرف عليهم ان سليم هيوصلها
شروق بابتسامه : مبروك يا عروسه نورتي بيتك
اميره بكسوف : منور بيكم يا شروق
شروق : انا فكره اني شوفتك زمان مرتين تلاته كده لسه فكركي وانتي بنوته صغيره
اميره بضحك : صغيره ايه بس الفرق بنا اربع سنين مش كتير
شروق بضحك : تصدقي صح
الكل قعد يتكلم ومعها ويتعرفوا عليها معاد سليم اللي قاعد سرحان وساكت واميره كل شويه بتبص عليه فمروه لاحظه نظراتها
مروه : سليم مش تقوم تفرج عروستك علي شقتها
سليم يفوق ويبصلها قوي باستغراب : فين شقتها دي
مروه بضيق وتبريقه : مالك يا سليم الفرحة طيرة عقلك ولا ايه شقتك اللي فوق خدها وطلعوا شفوها
سليم يوقف بعصبيه : الشقة الفوق لا ( الكل يبصله واميره تبصله باستغراب) احنا مش هنعقد في الشقة فوق هنبقي نعقد في الشقة دي وبعدين احنا هنسافر دبي ونعيش هناك
اميره بابتسامه : فعلا احنا هنسافر ونعيش هناك ولما ننزل اجازه نبقي نعيش في الشقة هنا كلنا مع بعض ما فيش مشكله
شروق بغيظ : سليم اصله بيحب الشقة دي اصلها فيها ريحه ماما الله يرحمها
اميره تبصلها وتبتسم : الله يرحمها
ويرن تليفون سليم وكان عماد
سليم : ايوه يا عمده
عماد : ايه يا عم فين اخوتي انت مستكتر تسيبها تقعد معايا يومين قبل ما تسافر عاوز تأخذها من دلوقتي رجع اختي ياض يلا
سليم بابتسامه : حاضر يا سيدي شويه ونكون عندك
ويقفل معه ويبص علي اميره
سليم : يلا يا اميره عشان اوصلك عماد بيسأل عليكي
اميره بابتسامه وهي بتقف : حاضر
وتسلم علي مروه وشروق وتمشي مع سليم ال يفضل ساكت طول الطريق وهي بتبصله ونفسها يتكلم معها لحد ما وصله قدم بيت عماد
سليم : جهزي نفسك لسفر ولو في حاجه نقصكي كلميني ننزل نجيبه
اميره : حاضر( وتبصله بكسوف) مش هتطلع شويه معايه احنا مقعدناش نتكلم مع بعض لوحدينا خالص
سليم بضيق: معلش بلاش النهارده اصلي تعبان وما نمتش من يومين عشان التجهيزات اللي كنت بعملها وعاوز انام هبقي اجي مره تانية ونعقد
اميره بابتسامه وحب: ابقي طمني عليك لما تروح
سليم يبص لها وهو مستغرب من نظرتها ليه وكلامها و يهز راسه... بموافقة من غير ما يتكلم وهي تنزل من العربية وتطلع بيتها ويرجع سليم لبيته

وتاني يوم الصبح في بيت الجدة والكل مجمع علي الفطار

سالم بياكل و بيبص لرشا: عمي فريد انا طلب منك ايد رشا
الكل بصله باستغراب وصدمه وسابوا الاكل
رشا تقوم تقف : لا يا سي سالم احنا متفقناش علي كده
سالم يقف قدمها : ايه يا بت انتي مش وافقتي ان احنا نجرب
رشا تحت ايدها في وسطها : نجرب مش خطوبه علي طول كده ياسي سالم
سالم بغيظ : وحياة امك
سناء بضحك : واد يا سالم
سالم بيبص لسناء : لمؤاخذه يا طنط ( ويبص ل رشا) ما نجرب يعني خطوبه يحلوه واللي انتي فاكرني عيل سيس هاخد منك ميعاد وقابلك من ورا اهلك واستناكي علي الناصية لا انسي يا عثل يا نتخاطب يا ما فيش ( ويرجع يقعد ويحط رجل علي رجل) هااااا قولتي ايه موافقه ولا لاء
فريد بضحك : واللي عالي ياسي سالم ما تيجي تقعد مكاني هو انت اللي هتاخد رائيها وانا قعد
سالم ينزل رجله ويبص لفريد : ااااه لمؤاخذه يا عمي ( ويقوم يقف تاني وهو بيكلم نفسه بصوت مسموع لكل ) الواحد مش عارف يتكلم مع الموزة بتاعته الكل وقف لينا علي الكلمة
ويمشي وكل بيضحك عليه وبعد خطوتين يرجع ويبص لرشا

سالم : بت يا رشا هستناكي علي الناصية الساعه5متتاخريش ( ويمشي من قدمهم)
والكل يضحك بصوت عالي ورامي ولين ميتين من الضحك
وقبل ما يخرج رشا بصوت عالي : سالم (فيرجع ويبصلها)
رشا بتسامه : ابقي هات ورد معك وانت جي علي الناصية

سالم يبصلها ويبرق ويتكلم بصوة عالي : ورد من اولها غرامات وطلبات ومصاريف (ويرجع ويقف قدمها ) ايه الورد دا يا رشا شكلوا ايه عرفيني
رشا بضحك : ورد يا سالم من عند الراجل اللي وقف علي الناصية بيبقي لونه احمر كده وخليه يلفه ليك في ورق ازرق عشان يبقي لون اللبس اللي هلبسه وانا جيه اقابلك

سالم بهزار وصوت عالي : ازرق دا انتي اللي نهارك ازرق يا رشا عاوزني انا سالم ابن فايز اقف و اشتري ورد نقص تقولي هات دبدوب لا يا ماما لست انا هذا الرجل ( ويمشي خطوتين ويرجع ليها) قولتي يلفو ب ازرق ( رشا تهز راسها بايوه وهي بتضحك)
سالم : نجيب ورد ومالو ( ويبص لرامي ولين اللي ميتين من الضحك) اضحكوا اضحكوا ما كله منكم انتم الاتنين اشوف فيكم يوم... كشفت راسي ودعيت عليك يارامي يأبن سناء انت ولين بنت مني ما انا كنت بعقلي وقعد جمب ابويا لازم تحبه بعض قدمي وتحركوا مشاعيري اديني ادبست وهجيب ورد
ويمشي ويخرج من البيت والكل عمل يضحك علي كلامه واللي بيعملوا ورشا جريت بسرعه علي اوضتها وهي مكسوفه

فايز بضحك : العيال بياخدها مواعيد قدمنا
فريد بضحك : جيل ما يعلم بيه غير ربنا
الجدة : ربنا يسعدهم يارب ويكملكم علي خير

وتعدي الايام علي لين ورامي بسعادة وحب واشتروا بيتهم السري اللي لين تجهزوا بنفسها ورجع امير ونفين واسلام وسميه وسيلا واحمد لبيت الجدة في المنصورة وحضروا خطوبة سالم ورشا اللي اتولد بينهم حب مجنون زيهم والكل كان فرحان بيهم

سليم لسه عايش في اوهامه وسيب اميره مسألش عنها من يوم كتب كتابهم ورح ليها مره واحده قبل سافرهم عشان يعرفها الميعاد وقالها انه هيفوت عليها عشان ياخذها ويسافروا وقعد يومها مع عماد اللي فضل يوصيه علي اميره

وجيه يوم السافر ورامي كان بيوصل لين المطار هي واسلام وسميه و لين تقعدي معهم بعد تصميم منهم انها تقعد عندهم في فيلاتهم الخاصة اللي في المنتج طول فترة شغلها في دبي ودا طمن رامي عليها وانها مش هتكون لوحدها

ووهم وقفين في المطار دخل سليم ومعه اميره ومروه وشروق وامجد وابنهم اللي مسافرين معهم علي نفس الطيارة سليم اول ما شاف لين ورامي وقفين قرب من اميره ومسك ايدها لأول مره وهي ارتعشت وبصت له بس هو اخدها من ايدها وقرب من لين ورامي اللي كانوا واقفين يحبه في بعض
سليم وهو بصص عليهم بغيره بس رسم ابتسامه علي وشه
سليم : صباح الخير
لين ورامي يبصله باستغراب
رامي بضيق بس يبتسم : صباح النور يا سليم
تقرب منهم شروق بسرعه وتسلم عليهم
شروق : لين ازيك ايه المفاجأة دي
لين بابتسامه : الحمد الله يا روقه انتي مسافره النهارده ولا ايه
سليم يرد قبل ما شروق تكلم : ايوه كلنا مسافرين علي طياره رقم.......... اظن نفس الطيارة اللي مسافره عليها مهي الشركة حجزت لنا سوأ في نفس الميعاد عشان نبدأ شغل
لين تبصله باستغراب : شغل ايه اللي يبدأ
سليم بابتسامه خبيثة : فندق دبي يا بشمهندسة هو انتي متعرفيش اني من ضمن فريق المهندسين اللي هينفذو معاكي الفندق ( ويقرب سليم من اميره ويلف ايده علي وسطها ويبوسها زي رامي ما عمل مع لين يوم ما كانت وقفه مع سليم )
سليم بابتسامه :انا واميره مراتي هنبقي من ضمن فريق المهندسين اللي هيشتغلوا معاكي في تجهيز الفندق

الكل بصله بصدمه وضيق حتي اسلام وسميه و مروه وامجد اللي وقفين بعيد شويه بس سامعين ولين بصت لرامي اللي بصلها في نفس الوقت
وشروق كانت مصدومة لأنها ماكنتش تعرف ان المشروع اللي سليم طلب نقله دبي عشان يشتغل فيه هو المشروع ال لين هتنفذ فتبص لأخوة بغضب وغيظ
اميره بقي اللي فهمت وعرفت ان اللي قدامها دي لين طليقة سليم وان مسكته لأيدها وحضنه ليها دلوقتي عشان يغيظها وبس وعرفت انهم هيشتغلوا مع لين في نفس المشروع فكانت صدمتها اكبر من الكل وبدأت تفهم اللي بيحصل حاوليها وسبب طلب سليم الجوز منها بسرعه دي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:11 pm

بناتي حياتي الحلقة (7)

سليم ابتسم لما شافه ملامح لين ورامي لما عرفوا انه هيشتغل معها في المشروع

سليم بابتسامه وهو بيبص للين ورامي : هنمشي احنا بقي نسيبكم تودعه بعض براحتكم
ويأخذ اميره ويمشي وهي تروح معه وهي تايها ومصدومة و شروق مشيت وهي مش عارفه تقول ايه ولا تتصرف ازاي سميه بعد ما مشيو لسه هتروح ليهم اسلام مسكها

اسلام يبص علي لين ورامي : سبيهم لوحدهم دلوقتي لازم يواجهوا لوحدهم ويستقوي ببعض ( ويبصلها بابتسامه) تعالي نقعد علي ما ينادوا عل الطيارة
ويأخذها ويروح يعقده

لين تبص لرامي اللي ظاهر علي وشه الضيق والغضب
لين : يلا بينا يا رامي
رامي باستغراب : يلا بينا علي فين
لين بجديه : نمشي هرجع معك المنصورة
رامي : ترجعي ! وشغلك وتصميمك
لين : مش مهم هبعت ليهم اعتذار اني مش هكمل ويجيبه حد تاني ينفذ التصميم
رامي بضيق : انتي عاوزه تتنازلي عن حلمك ونجاحك والتصميم اللي تعبتي فيه وسهرتي شهور بتنفديه عشان ايه ( ويبصلها بضيق) عشان سليم هيشتغل فيه معاكي
لين بضيق : لا مش عشان سليم هو وجوده ميفرقش معايا باي شيء زيه زي اي مهندس هيشتغل في المشروع
رامي باستغراب: امل عاوزه تتنازلي ليه
لين تقرب منه وتبص لعينه : لأني ماعنديش استعداد احس انك تكون مضايق او غيران وانا بعيده عنك ومش جمبك
رامي يقرب ويمسك وشها ويبتسم ليها بحب : وانا مش هقبل انك تتنازلي عن حلمك ونجاحك عشان خاطر اي حد حتي لو كان انا
لين انا واثق فيكي وواثق من حبك ليا وعارف انك تقدري تواجهي اي حاجه واي حد انا ضيقي دلوقتي خوف عليكي من انه يضايقك وانا مش جمبك
لين تبتسم ليه : متخافش عليا يا حبيبي طول ما انا عارفه انك معايا وبتشجعني وراضي عني ما فيش اي حاجه ولا حد يقدر يضايقني او يقف قصادي ( وتضحك اوي) انت تخاف عليهم هم مني دول هيشتغلوا تحت ايدي في مشروعي
رامي يضحك اوي : عاوزك تطلعي عينهم في الشغل ( ويحضنها اوي ويسكت شويه ) لين انتي عارفه انك لو احتاجتني في اي وقت هاخد اول طياره وهكون عندك اي حاجه تتصلي بيه اتفقنا
لين بابتسامه : حاضر يا حبيبي ( وتبوسه في خده) ربنا يخليك ليه يا قلبي

سليم لما مشي رح قعد بعيد عنهم بس عينه عليهم وكان فكرهم هيتخانقوا و هيزعلو سووا بس شافهم وهم وبيضحكوا و حاضنين بعض وان خبر شغله معها ما فرقش مع رامي... ولين مضايقتش انها شافت معه اميره واللي تأثرت.. فبقي هايتجنن ومتغاظ وظهر علي ملامحه الغضب
اميره كانت قعده جمبه وهي حسه انها ضياعه حست انها لعبه جيبهم يلعب بيها ويغيظ حبيبته كانت بصه ليه وشايفه نظره الغيرة وغيظ وهو بصص عليهم ودموعها ملت عينها ومكنتش قادره تمنعها من النزول ومروه وشروق كانوا شايفين حزنها وألمها ومش قادرين يتكلموا او يخففوا عنها
اميره قامت وقفت
سليم بغضب وعصبيه : انتي ريحه فين
اميره وهي بداري دموعها : هروح التواليت
سليم بضيق : روحي متتاخريش هينا دو علي الطيارة دلوقتي
اميره بصتله بحزن وضيق و دموعها نزلت ولسه هتمشي مروه وقفت
مروه بحزن : استني يااميرة هاجي معاكي
ومشيت اميره مع مروه ووهم مشين لين شافتهم وشافت اميره وهي بتمسح دموعها لين ضايقت عشناها وافتكرت نفسها زمان

اميره دخلت الحمام ومقدرتش تمنع نفسها انهارت وفضلت تعيط بحزن وحيره وخوف
مروه قربت منها بحزن : اهدي يا ميرا
اميره بدموع : لما هو لسه بيحبها تجوزني ليه اخوكي تجوزيني ليه... عمل فيا كده ليه انا عملت فيه ايه.. دا هو اللي جيه علي بيتنا وقالي تجوزيني وانا وافقت... وافقت عشان بحبه.... ليه يجرحني و يلعب بيه وبمشاعري
مروه تقرب منها بحزن وتمسح دموعها : اميره اسمعيني شويه انا عارفه انتي قد ايه مجروحة دلوقتي وتعبانة بس سليم مريض يا اميره ( اميره تبصلها باستغراب) ايوه مريض ومحتاجك يتعالج وانتي علاج سليم ودواه
اميره سليم فاكر ان محدش حبه ولا هيحبوا زي لين لأنها كانت بتحبه وهو اللي ضيع الحب دا وندمان دلوقتي بيدور علي الحب والمشاعر اللي كانت بتدهالو وفاكر انه مش هيلقيهم غير معها
اديله فرصه يلقي الحب دا معكي خليه يشوف ويعرف ان فيه حد ممكن يحبه زيها واكتر منها داويه بحبك ليه وصدقيني اول ما يحس بحبك ويلقي اللي بيدور عليه معاكي هيحبك ويحافظ عليك وعمره ما هيبعد عنك وهيديك كل الحب اللي جوه واكتر صدقيني يا أميرة انا عارفه اخويا
اميره بدموع : ازي يا مروه وهو يشوفها دي هتفضل قدموا كل يوم في الشغل دا تجوزني عشان يغيظها هو مش شايفيني ولا حاسس بيه
مروه بابتسامه : دا دلوقتي عشان انتي لسه مش معه لكن لما تروحوا سووا وتبقي معه وفي بيته وحضنه ويحس بحبك هيشوفك انتي وينسى اي حد تاني هيديك الحب والاهتمام اللي ماعرفش يديه ليها هيخاف تضيعوا منه هيحافظ عليكي
صدقيني يا اميره اديلوا فرصه يشوف حبك ليه( وتقرصها في خدها بهزار) مش انتي بتحبيه برده ولا ايه
اميره تبتسم من بين دموعها : بحبه اوي يامروه
مروه بضحك وتقلدها : بحبه اوي يامروه ( ويضحكه سووا) ايوه كده اضحكي و اغسلي وشك وتعالي نلحق الطيارة بدل ما يمشوا ويسبونا
وتخرج مروه ومعها اميره بعد ما قدرت تخفف عنها شويه وتديها امل
ويطلع الكل الطيارة ولين تلقي كورسيها جمب كورسي مروه ( ودا لان الحجز التذاكر للكل هي شركه طارق)
سميه تقرب من لين : لين اقعدي مكاني وانا هعقد مكانك
لين بابتسامه : لا يا حبيبتي ما فيش مشكله خليكي جمب جوزك متقلقيش عليه

وتروح لين لكرسيها ومروه تتفاجأه ان لين هي اللي هتقعد جمبها فتتوتر وتبص لشروق بسرعه وكانت عاوزه تبدل معها بس لين تعقد قبل ما هي تقوم

لين تبصلها بابتسامه : سلام عليكم ازيك يامروه
مروه بقلق وكسوف من نفسها : وعليكم السلام
الحمد الله ازيك انتي يالين

لين بابتسامه : بخير الحمد الله

وتعقد لين وترجع ظهرها لورا بس حسه بقلق مروه اللي قعده مش علي بعضها
لين تبصلها : لو مضايقه اني اقعده جمبك ممكن ابدل الكرسي مع اي حد
مروه تبصلها : لا ابدا مش مضايقه ولا حاجه
لين تبتسم وترجع ظهرها تاني ومروه تسكت شويه وتبصلها
مروه بندم ودموع مكتومه : لين انا اسفه ( لين تبصلها باهتمام) اسفه علي كل اللي عملته معاكي زمان
( ولسه هتكمل فلين قطعتها)
لين بهدوء وابتسامه : ماتعتذريش يا مروه انتي قولت... الحصل كان زمان وانا نسيت وصدقيني مش زعلانه ولا شيلة منك ابدا... وبعدين انا شايفه قدمي النهارده مروه تانية خالص غير اللي كنت اعرفها زمان
مروه بابتسامه : متشكره اوي يا لين بجد ريحتيني وشيلتي هم كبير عن قلبي
لين بابتسامه : سلامه قلبك يا قمر... صحيح عرفت من شروق انك ريحه تشتغلي
مروه تضحك : تخيلي... فضلوا يقنعوني لحد ما وافقت مع اني حسه اني مش هعرف اشتغل وهعمل ليهم الف مصيبه وممكن يرحلوهم كلهم من البلد بسببي
لين تضحك اوي هي ومروه ويفضله يتكلموا ويضحكه مع نظرات الكل ليهم اللي استغربوا انهم بيتكلموا ويضحكه زي اي اتنين اصحاب
وصل رامي للمستشفى ودخل مكتبه
شادي بابتسامه : حمدالله علي السلامة يادكتور
رامي : الله يسالمك يا شادي ( ويلبس البالطو الابيض) هاااا ايه اخبار
شادي يحط قدمه تقرير : دي تقرير النهارده وفيه مريض جديد في اوضته..... مستني حضرتك تشوفه
ووهم بيتكلمه دخلت دينا ال كانت حطه مكب كامل ولبسه جيب ضيقه جدا وقصير وكعب عالي اوي فبصلها رامي وشادي باستغراب
دينا بدلع : صباح الخير يا دكتور
رامي باستغراب : صباح النور يا دكتورة خير حضرتك اجازه النهارده
دينا بستغرب : لا يا دكتور مش اجازه
رامي يبص ليها من فوق لتحت : ولما حضرتك مش اجازه ايه اللي عمله في نفسك دا (ويشاور بأيده علي شكلها)
دينا وهي بتبص لنفسها بأعجاب وابتسامه : مالي يادكتور ما انا عاديه
رامي وهو بيرفع حواجبه : عاديه اممممم اوكي هنشوف ( ويقوم يقف ) اجهزوا عشان عندنا مرور علي كل الحالات
شادي يكتم ضحكته ودينا تبصله بصدمه
شادي وهو بيبتسم :انا جهز يا دكتور
دينا بصدمه : بس يا دكتور ( ولسه هتكمل قطعها رامي)
رامي بزعيق : خير يا دكتوره عندك مانع
دينا بخوف : لا يا دكتور تحت امرك
رامي : اتفضلو معايا
ويخرج رامي ويخرج وراه شادي وهو بيبص ل دينا ويضحك وهي تبصله بغضب وضيق ويخرجوا ورا رامي اللي ماشي بسرعه وشادي حصلوا ومش جمبه ودينا بتحاول تحصلهم بس الكعب والجيب مش مساعدينها في الحركة وفضله ساعه يمروا علي الحالات ودينا كانت هتموت من التعب ومش قادره تمشي وبقيت بتعرج شادي كتم ضحكته
رامي بيصلها : خير يا دكتوره دينا في حاجه
دينا بضيق وغيظ : لا يا دكتور ما فيش
وهما ماشين رن تليفون رامي فبتسم ورد

رامي بابتسامه : حياتي حمدالله علي سلامتك يا حبيبتي مصر ضلمة ودبي نورت
لين بابتسامه : الله يسالمك يا حبيبي وحشتني اووووي
رامي : وانت اكتر يا قمري انتي فين دلوقتي
لين : لسه نزله من الطيارة وانت فين
رامي : في المستشفى بمر علي الحالات
لين بابتسامه :اوكي ياقلبي ربنا يقويك هكلمك تاني لما اوصل المنتجع
رامي : اوكي يا قلبي خلي بالك من نفسك
ويقفل رامي وتقرب دينا اللي مش قادره تمشي
دينا بتعب : هي المهندسة لين مسافره
رامي باستغراب : ايوه عندها شغل في دبي ( ويبصله )بتسالي ليه
دينا بارتباك : ابدا يا دكتور عادي يعني
رامي يقف قدمها ويكلمها بغضب : لا مش عادي يا دكتوره لما تسالي عن شيء ملوش علاقه بشغل يبقي مش عادي ومش مسموحلك والمنظر اللي انتي فيه النهارده دا لو اتكرر تاني يبقي دوري علي مستشفى ودكتور تاني تشتغلي معه مفهوم
دينا بخوف : مفهوم انا اسفه يادكتور
ويمشي رامي ويسبها ويقرب منها شادي ويبتسم بشماته
شادي : اللي بتحاولي توصلي ليه صعب اوي يا دكتوره ونصيحه شليه من دماغك وركزي في شغلك بدل ما تخسريه
ويمشي شادي ويسيبها وهي وقفه بغضب وغيظ
دينا بغيظ : هتشوف يا شادي هوصلوا ولو غصب عنه

في المطار الكل قف مستني الشنط ولين وقفه تكلم مع شروق ومروه وسميه

شروق بفرحه : بجد مبسوطة اوي انكم اتكلمتوا سوآ
لين بابتسامه : احنا بقيت اصحاب يا ماما
شروق بضحك : ياعيني اطلع منها انا ماشي يا ست لين
سميه : هنستناكم في المنتجع تزورنا يعجبكم اوي
مروه بتسامه : ان شاء الله نجيلكم ونشوف المنتجع اللي بيتكلموا عن جماله دا شكله ايه

وهم واقفين بيتكلموا سليم كان واقف عينه عليهم وكل ما لين تضحك هو يبتسم وكان مبسوط وهو شايفها مع اخواته وطبعا افتكر انها بتحاول تقرب منه عن طريقهم اميره كانت وقفه تايها وحسه انها غريبه وملهاش مكان معهم بس بصت لسليم وقررت انها تحاول تخليه يحبها راحت وقفت قدامه
اميره بابتسامه جميله : سليم هو احنا هنسكن مع شروق مروه في نفس البيت
سليم انتبه ليها : ايوة انا وامجد آخذين شقتين فوق بعض شروق تحت واحنا فوقها بس مروه هتعقد معايا انا طبعا واللي انتي عندك مانع
اميره بابتسامه : لا بالعكس انا حبتها اوي هي وشروق ومتأكدة ان احنا هنبقي اصحاب
سليم : ان شاء الله
امجد يقرب منهم : يلا يا جماعه الشنط وصلت

والكل يأخذ شنطته يمشوا واول ما يخرج من باب المطار

فهد بصوت عالي وفرحه : لييييينو ( ويشاور ليها بأيده)
ولين تبتسم بفرحه وتبص لإسلام وسميه : فهد هناك اهو
فهد وهو بيقرب منها ويبتسم : فرجينيا جميله الجميلات وصلت الي ارض دبي الحبيبة
لين بضحك : يابكاش اتعلمت اللي بكش دا فين
فهد بضحك : في منتجع طبعا
ويقرب يسلم علي اسلام وسميه ويركبه عربيته ولين ركبت جمبه كل دا كان تحت نظر سليم اللي كان واقف مضايق وغيران
سليم لنفسه بضيق : ودا مين دا كمان شكلك مش هتحبيها لبر يالين
امجد : يلا يا سليم وقف ليه
ويركب سليم ويوصله لبيت وهم طالعين يقفوا قدام شقة شروق... وامجد يفتح الباب ومروه تدخل ويجي سليم يدخل توقفه شروق وتمنعه
شروق بابتسامه : علي فين يا عريس خد عروستك وطلعوا علي شقتكم من غير مطرود
سليم يبصلها بضيق : ماشي يا شروق ( ويبص لمروه) يلا يا مروه نطلع
مروه بابتسامه : انا هعقد مع شروق هنا اطلعوا انتم
سليم بغضب : لا انت هتطلعي فوق معايه
شروق : تطلع فين يا عم انتم عرايس قدمكم شهر علي ما نعبركم يلا مع السلام
وتدخل وتقفل الباب في وشهم وهو وقف مصدوم ومش عارف هيعمل ايه يبص لأميره يلقيها وقفه وبصله
اميره : ممكن نطلع لأني تعبانة وعاوزه ارتاح
سليم يشور لها براسه ويشيل الشنط ويطلع ويدخله شقتهم

سليم : اتفضلي
وتدخل اميره وتبص علي الشقة وتبتسم : الله حلوه اوي الشقة يا سليم
سليم : اتفضلي اوضة النوم هناك ايه لو حبه ترتاحي
اميره بابتسامه : ممكن تدخلي الشنطة عشان اغير
سليم : اه طبعا اتفضلي
ويدخل الشنطة وهي تدخل ويبص علي الاوضه بأعجاب
اميره : زؤقك حلو اوي ياسليم
سليم يبتسم : متشكر انا هخرج خدي راحتك
ويخرج سليم و يتنهد بضيق ويروح يعقد ويشغل التلفزيون وعمل يقلب بزهق وشويه وخرجت اميره وكانت لبسه قميص ابيض حملات وطويل بفتحه كبيره وحطه مكب ومسيبه شعرها سليم اول ما شافها تنح وهي ابتسمت وقربت منه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:12 pm

بناتي حياتي الحلقة(Cool

سليم اول ما شاف اميره فضل متنح واميره مكسوفه وبصه للأرض ولما لقيته ساكت رفعت عينها لقيته ببص لها فبتسمت
اميره برقه : بتبصلي كده ليه
سليم عرق وارتبك وبقي مش عارف يعمل ايه : لاااا ما فيش هو انتي منمتش فكرتك هتنامي
اميره بابتسامه وتقعد قريب منه : مجليش نوم جيت قعد معك شويه ونتكلم احنا متكلمناش مع بعض خالص
سليم يبصله بارتباك : هنتكلم في ايه
اميره : اي حاجه عاوزه اتعرف عليك
سليم بصلها : تتعرفي عليه ما احنا نعرف بعض من زمان
اميره بابتسامه : لا انت تعرف ميرا البنت الصغيرة اللي كانت بتلعب قدمكم وانت وعماد بتذاكرو اللي كنت بجيب لها شكولاتة
سليم بابتسامه وافتكرها وهي صغيره : كنتي صغيره قزعه ودايما منعكشه شعرك وتفضلي تنطي علي الكرسي وتروشيني
اميره بغضب طفولي : علي فكره انت اللي كنت دايما تشد التوكة من شعري وتقولي سبيه منعكش يا معكوش
سليم يضحك اوي بصوت عالي وهي تبصله بحب وتفرح اوي انها قدرت تضحكه
اميره بابتسامه : كنت بحب اليوم اللي بتيجي فيه عندنا كنت بفضل مستنياك في البلكونة عشان اشوفك وانت جي من اول الشارع
سليم يبصلها بارتباك ويبتسم : كنتي بتستني الشكولاتة مش انا
اميره : انا حبيت الشكولاتة عشان انت اللي بجيبها
سليم فضل يبص في عينها وهي كمان وقعده شويه كده لحد ما فاق
سليم وهو بيقف : انا هنزل شويه واجي
اميره تقف قدمه بحزن: هتنزل دلوقتي ليه
سليم وهو بياخد مفاتيحه وموبيله : هنزل اروح المكتب شويه واظبط الشغل وهفوت علي الماركة اجيب شويه حاجات ( ويبصلها) تحبي أجيب ليكي حاجه معينه
اميره بابتسامه حزينة : متشكره
سليم : نامي انتي او انزلي لشروق ومروه لو تحبي عن ازنك
ويمشي ويخرج ويسيبها وقفه وهي حزينة ومكسورة من صده ليها

لين قعده في اوضتها في فيلا اسلام وسميه وبتكلم اصحابه في التليفون وحكيت ليهم ان سليم من المهندسين اللي هيشتغلوا معها في المشروع

شوشو بضيق : وهو يشتغل معكي في مشروعك ليه يقصد ايه بالحركة دي
لين : يقصد يضايقني انا ورامي طبعا هيكون يقصد ايه
صافي : وانتي هتقبلي يشتغل معكي
لين بضيق: الشركة الهندسية بتاعت طارق.... اللي هو اصلا واحد من الشركاء بتوع الفنادق هم المسولين عن اختيار فريق المهندسين اللي هينفذ التصميم وانا ما قدرش اعترض غير لو حد غلط وعمل شغل مش مظبوط
شوشو : وهتعملي ايه معه
لين : زيه زي اي مهندس بيشتغل المشكل مش في سليم المشكلة في حاجه تانية
صافي : ايه هي
لين : سليم جيب مراته كمان تشتغل معنا
(صافي وشوشو شهقوا ولين تكمل) البنت شكلها رقيق وطيبه وانصدمت لما شافتني وعرفت انهم هيشتغلوا معايا بجد مضايقه عشناها اوي ومش عارفه اعمل ايه
شوشو : مضايقه عشناها ليه وانتي مالك جوزها اللي عمل فيها كده
لين بضيق : بصراحه مش عارفه مش حبه اكون قدمها وتفضل مضايقه ( وتسكت شويه) الاء مالك من اول المكلمة وانتي ساكته مقولتيش رائيك
الاء بضيق واستهزاء : قول رائي في ايه انت قعده عندك تعملي ايه بعد ما عرفتي انه هيشتغل معكي متسيبي الشغل وتروحي لجوزك شاطره بس تقولي مضايقه عشان رامي ومضايقه عشان مراته لما انتي يهمك رامي قعده عندك ليه وسيبه مضايق وغيران وهو عارف انك مع سليم كل يوم لو يهمك رامي كنتي رجعتي معه بس شكلك فرحانه و انتي اللي غاويه ان سليم وغيره يتلموا حواليك وتحرقي قلب مراته من الغيرة
لين بصدمه : انا ! انا اللي غاويه لمه حاوليه انتي اللي بتقولي كده يا الاء
الاء بغضب : هو دا معني وجودك في دبي بعد ما عرفتي انه هيشتغل معكي واحده غيرك هتسيب الشغل وترجع لجوزها
صافي بغضب : ايه اللي بتقوليه دا يا الاء لين موجوده في دبي عشان شغلها وتصميمها وهو اللي فرض نفسه علي شغلها هو ال يمشي مش هي ولو مراته مضايقه تسيب الشغل او تسيبه هو
الاء : طبعا عاوزنها تطلق ... هي تطلق وتخرب بيتها عشان لين تنجح في شغلها اصل شغلها اهم من خراب البيوت عموما انا قولت رائي وانتي حره انا هروح اشوف ولادي سلام ( وقفلت معهم)
شوشو بضيق : سيبك منها لين و متزعليش هي اكيد متقصدش هي بس مضايقه شوي
لين بابتسامه حزينة : واحنا من امتي بنزعل من بعض انا بس قلقانه عليها بقالها فتره وهي متغيره ومش طبيعية
صافي : متقلقيش احنا معها خالي بالك انتي من نفسك وركزي في شغلك حبيبتي

يقعدوا يتكلموا شويه ويقفله بس لين كانت مضايقه من تغير الاء ومش عارفه سبب تغيرها

اميره فضلت مستنيه سليم لحد وقت متأخر لكن هو مرجعش لحد ما نامت علي الكنبة مكانها لم سليم رجع شافها وهي نايمه فضل يبص عليها شويه

سليم بضيق : اميره اميره اصحي
اميره قامت: سليم انت اتأخرت ليه
سليم: انتي ايه اللي نايمك هنا كده مش نايمه في اوضتك ليه
اميره : كنت مستنياك
سليم بغضب : و تستنيني ليه بعد كده ملكيش دعوي بيه ارجع وقت ما ارجع و نامي في اوضتك
اميره بدموع مكتومه : بس ياسليم
سليم بزعيق : من غير بس الكلام اللي قاولوا تسمعيه احنا هنا لشغل يا بشمهندسة وحلمك اتحقق وبقيتي تشتغلي في اكبر شركات لديكور ووعدي نفذته
اميره بعدم فهم واستغراب : وعد ايه
سليم بزعيق : مش عليه الكلام دا واتفضل ادخلي نامي ورنا شغل الصبح
ومشي وسيبها وقفه مش فهمه حاجه ودخل اوضة تانية وقفل عليه وهي غصب عنها دموعها نزلت ودخلت اوضتها وقفلت عليها وفضلت تعيط بانهيار وضياع

ونروح القاهرة وفي بيت عماد وقعد هو وهبه بيتكلمو

هبه : دلوقتي الحمد الله اطمنت علي اميره اظن نلتفت لنفسنا ولي ولادنا بقي
عماد : نلتفت ازي
هبه : يعني انت كنت رافض السافر عند خالي عشان خاطر اميره دلوقتي بقي نقدر نسافر
عماد ينفخ بضيق : هو انتي متخيله ان السافر احسن من هنا واللي اول ما نسافر هنلم الفلوس في شوال
هبه : انا مقولتش هنلم الفلوس في شوال بس هنعيش في مستوي كويس والعيال هيتعلموا ويعيشوا احسن
عماد : ونجيب فلوس السافر منين يا فالحه
هبه : نبيع البيت للحاج رمضان هو عاوزه وعارض مبلغ كويس يساعدنا نسافر ويمشينا كام شهر هناك ان شاء الله
عماد بغضب : انتي عاوزني ابيع بيت ابويه
هبه بغضب : هو انت الاربع حيطان اهم عندك من مستقل ولادنا انت عجبك العيشة المقرفة دي
عماد : دلوقتي العيشة مش عجباكي من ساعه ما خالك كلمك عن السافر وانتي مش عجبك العيشة
هبه : لما القي اني قدمي فرصه احسن بيها مستونا ومستوي عيالنا يبقي ليه اقول لا
عماد بغضب : انا مش هبيع بيت ابويه ومش هسافر
هبه بصوت عالي وغضب اكتر: يبقي طلقني يا عماد طلقني

وتمشي وتدخل الاوضه تلم هدومها هي واولادها وعماد وقف مصدوم ومش عارف يأخذ قرار وبعد نص ساعه خرجه هبه وهي لبسه وواخد ولادها وشنطة هدومها

عماد بضيق: اعقلي يا هبه هتروح فين الدنيا ليل
هبه : هروح بيت اهلي هم كانوا عندهم حق لما قالوا انك ملكش مستقبل ومش عاوز تغير عيشتك ومستواك
عماد : هو يقبل اني اسافر يا ابقي مش عاوز اغير العيشة
هبه : ايوه يا عماد ويا تسافر يا تطلقني واختار انت
عماد ينفخ بضيق : حاضر يا هبه هسافر هكلم الحج رمضان وبيع البيت وسافر ارتحتي كده
هبه بفرحه تجري لحضنه : حبيبي يا عماد ربنا يخليك لينا يارب
وقدرت هبه تجبر عماد علي بيع بيت اهله والسافر ونجح الجزء التاني من خطيتها

وتاني يوم في شركه طارق وصلة مروه مع امجد وكانت خايفه ومخضوضة وعمله تقرأ قران ودخلت الشركة ووصله لمكتب عامر
امجد بابتسامه : صباح الخير
عامر يقوم يقف ويسلام عليه : بشمهندس امجد حمدالله علي السلامة
امجد : الله يسالمك عامر ( ويشاور علي مروه) الأنسة مروه السكرتيرة الجديدة لمكتب مستر طارق
عمار بابتسامه : اهلا انسه نورتي دبي
مروه بابتسامه : متشكره منوره باهلها
امجد : هسيبكم ورح لشغلي وجيلك نروح سوأ ( ويبص لعامر ) مش هوصيك يا عامر مروه اختي
عامر : متقلقش يا بشمهندس ( ويمشي امجد ويبص عامر لمروه) اتفضلي يا انسه وريكي مكتبك وعرفك الشغل
وتمشي مروه مع عامر وتدخل مكتب كبير وفخم وتلقي مكتبها عليه كومبيوتر الخاص بيها وفي باب بيودي علي مكتب طارق طبعا
عامر بابتسامه : اتفضلي دا مكتبك
مروه بابتسامه : متشكره اوي
عامر : هبدا افهمك طبيعة الشغل واي حاجه تقف قدمك فيكي تساليني في اي وقت
مروه بابتسامه : متشكره وان شاء الله مش هتعبك وهفهم بسرعه
ويبدا عامر يشرح لمروه الشغل وهي بتسمعه بتركيز وبعد ساعه يدخل طارق المكتب ويبص ليهم باستغراب
طارق : صباح الخير
عامر ومروه يقفه
عامر : صباح النور مستر طارق ( طارق بيص لمروه باستغراب) الأنسة مروه السكرتيرة لسه وصله وكنت بشرح ليها طبيعة الشغل
طارق بجديه : اهلا وسهلا
مروه بنفس جديه طارق : اهلا بحضرتك مستر طارق
طارق يستغرب انها محاولتش حتي تبتسم ليه فيبص لعامر
طارق : تعال يا عامر عاوزك
ويدخل المكتب ويدخل وراه عامر ومروه تبدا تبص علي الشغل اللي شرحه ليها عامر

طارق يقعد : غريبه السكرتيرة دي
عامر : ليه يا فندم دا حتي واضح انها شاطره وبتفهم بسرعه وملتزمة في شغلها
طارق : ومحجبة اول مره تجيب سكرتيره محترمه كلهم كانوا شمال
عامر بضحك : ما الشمال حضرتك بتطردهم فقولنا نغير
طارق : كويس ياريت مايبقاش ستاره تستخبي تحتها وتبقي فعلا محترمه انت عارف انا مبحبش الدلع في الشغل
عامر : متقلقش واضح انها ملتزمة
طارق : المهم اخبار المهندسة لين ايه
عامر : وصلت امبارح ورحت علي منتجع دكتور اسلام هتعيش هناك مع بنت عمها وبعتالها عربيه الصبح هتجيبها عشان الاجتماع
طارق : وليه تسكن مع بنت عمها مش انا قولتلك جهزوا ليها فيلا تعيش فيها
عامر : حصل وبعتالها ان الشركة مجهزه ليه سكن طول فتره شغلها بس هي رفضت وقالت انها مش محتاجها
طارق بغيظ : عنديه ومش سهله بس ورها لما تستسلم ( ويبص لعامر) اخبار الدكتور رامي ايه
عامر : مش مديها وش ومش عارفة توقعه شكلنا لازم ندخل
طارق : يبقي نفص الخطة اللي اتفقنا عليها وخلي الجارد يتفق مع اللي ممرضه ويبدوا ينفذه
عامر : تمام هتصل بيه وابلغه يبدا ينفذ
طارق وهو بيفتح ملف قدمه : روح دلوقتي جهز للاجتماع واول ما يوصله عرفني وخلي السكرتيرة تجبلي القهوة
عامر : تحت امرك
ويخرج عامر ويروح لمروه
عامر : انسه مروه خدي القهوة لمستر طارق وتعالي مكتبي عشان نجهز غرفت الاجتماعات
مروه : حاضر ( وتروح مروه تعمل القهوة وتأخذها وتدخل مكتب طارق وتقف بعيد وتحطها قدمه) القهوة يافندم اي اومر تانية
طارق يرفع عينه ويبص ليها يلقيها بتكلم بجديه شديده من غير اي ابتسامه
طارق : لا لو عوزت حاجه هنادي عليك
مروه : تحت امرك ( وتخرج وتسيبه وهو بيبص عليها من فوق لتحت ومستغرب طريقتها ولبسها)
طارق لنفسه : محجبة بس شيك وحلوه بس جد اوي ياترى تمثليه وبترسم الدور واللي هي فعلا محترمه (ويبتسم بخبث) هيبان كله في وقته
ويرجع لشغله و مروه تروح لعامر ويأخذها ويروحه اوضة الاجتماعات وبدأوا يجهزوها

وعند سليم صحي ولبس وخرج لقي اميره لبسه وجهزه وبتحضر الفطار
سليم : صباح الخير
اميره بابتسامه : صباح النور ثواني والفطار يكون جهز
سليم : مكنش له لزوم تتعبي نفسك انا مش بفطر
اميره وهي بتقرب منه : دا كان قبل ما انا اكون موجوده لكن من واجبي دلوقتي اني اهتم بكل شيء يخصك وما ينفعش اسيبك تنزل من غير فطار ممكن بقي نروح نفطر عشان منتاخرش
سليم يبتسم ويمشي معها ويقعد يفطره
سليم بابتسامه : بيض بطماطم انا بحبه جدا ماما كانت دايما تعملوا عشاني
اميره بابتسامه : طيب يارب يعجبك ويطلع زي بتاع طنط الله يرحمها
سليم يأكله ويعجبه جدا ويفضل يأكل لحد ما يخلص البيض كله واميره بصله وبتبتسم وفرحانه
سليم بابتسامه : ااااه مش قادر بطني اتملت من زمان مفطرتش كتير بشكل دا
اميره بحب : بألف هنا ثواني ويكون النسكافيه جهز
سليم : انتي عرفتي منين اني بشرب نسكافيه بعد الفطار
اميره بابتسامه : واجبي اني اعرف كل اللي بتحبه وكل اللي يسعدك وجهزه ليك
وتمشي من قدمه وهو بصص عليها ومستغرب كلامها ونظرتها
سليم لنفسه : فوق يا سليم هي هنا عشان الشغل والفلوس بطل اوهام
وتيجي اميره بنسكافيه تلقي سليم بياخد اورقه وحاجته
اميره : النسكافيه ياسليم
سليم بضيق : احنا مش فاضين يلا عشان تأخرنا هستناكي في العربية متتاخريش
وينزل سليم ويسبها وقفه محتاره وتأخذ شنطتها وتنزل وره

لين كانت صاحية ولبست وكلمت رامي واهلها واطمنت عليهم وخرجت لقيت سميه واسلام علي الفطار

لين بابتسامه : صباح الخير
الكل : صباح النور
اسلام : ايه يابنتي النوم دا كله
لين : منمتش والله فضلت طول اليل اجهز الشغل لحد الفجر وبعدها نمت
سميه : هتتعبي كده يا لين ومش هتقدري تكملي اليوم
لين : النهارده اجتماع بس هخلص ورجع نام برحتي ( وتبص لإسلام) اصل عندي ميعاد مهم النهارده الساعة 6
اسلام يبصلها ويفهم كلامها : الملف بتعك اللي اخدته من دكتور يحيي في الاوضه جوه ( لين تبص لسميه فإسلام يكمل) سميه عرفت مش هينفع نخبي عليها لأنك هتحاجيها معاكي وبعدين انا متخبيش حاجه عن مراتي ياختي
سميه تضحك وتبص للين : متخافيش محدش هيعرف بس ممنوع تروحي من غيري فهمه رجلي علي رجلك مش هتكوني لوحدك ابدا في علاجك
لين بابتسامه : ربنا يخليكم ليه خالص اجهزي الساعة 5 هنمشي
سميه : ان شاء الله ربنا يكتب ليكي الخير ياحبيبتي
لين تقف : همشي انا عشان متأخرش
اسلام : هتروحي ازي خدي عربيتي انا مش محتاجه النهارده
لين بابتسامه : ميرسي يا دكتور الشركة بعتلي عربيه بسواق
سلام بضحك : ايوه يا ستي مين قدك
لين بضحك : صباحو قر يا دكتور عاوزه اوصل سليمه ارحمني
وتخرج وتسيبهم وهم وبيضحكوا

وفي المستشفى في القاهرة ومكتب دينا وهي قعده بتكلم مع سمر

سمر : يعني خالص هتسبيه استسلمت
دينا بضيق : لا طبعا بس مش عارفه اعمل ايه هو مش مديني اي فرصه
سمر : اجبريه
دينا باستغراب : اجبره ازي
سمر بابتسامه : نعمل فضيحه صغيره كده ونطلع عليكم اشاعه ونوصلها لأهلوا ولخطيبته وساعاتها نجبره يتجوزك
دينا بضيق : انتي اتهبلتي عاوزني اطلع سمعه علي نفسي واتفضح
سمر : مهو عشان توصلي لازم تتلسعي بنار هو دا اللي ها يجبروا انه يتجوزك دكتور رامي ميقبلش سمعه واحده تضيع بسببه
دينا : اشاعة ايه اللي هطليها دا الكل شايف انه مش مديني وش ومحدش هيصدق عليه حاجه
سمر بخبث : ما هو لازم نخليهم يشوفه بنفسهم عشان يصدقه
دينا : يشوفه ايه انتي عاوزني اعمل ايه بظبط
سمر : استني يومين ارتبها في دماغي وارسملك خطه كويسه عشان تنجح و نلعبها صح

وفي بيت الجدة وفي الجنينة سها كانت قعده تعيط ورشا قعده جمبها بتهدديها فيخرج سالم ويشوف سها وهي بتعيط

سالم بقلق : مالك يا سها بتعيطي ليه
سها تبصله بقلق وخوف : ما فيش تعبانة شويه
رشا : احكيلو يا سها متخبيش عليه سالم هو اللي يقدر يتصرف
سالم بضيق : اتصرف في ايه ما تنطقوا
سها بدموع : ماما يا سالم
سالم يوقف بغضب : احنا مش قولنا سيرتها متجيش في البيت دا تاني
رشا تقرب منه : اهدي يا سالم واسمع وافهم متنساش انها مامتك مهم حصل وهي محتاجك دلوقتي
سها تقوم تقف قدمه : ماما تعبانة اوي ياسالم عندهم سرطان... ومرات خالك مش بترحم ومبهدلها في شغل البيت انا رحت ازورها لقيتها تعبانة اوي اخدتها لدكتور وعملت لها التحليل وعرفت النتيجة ومش عارفه اعمل ايه ماقدرش اسيبها دي امي... آمنا يا سالم
وتكلم وهي بتعيط فتقرب منها رشا وتأخذها في حضنها... سالم لما سمع الخبر انصدم وبان علي وشه الحزن فقرب من سها
سالم بحزن : متزعليش... يلا تعالي نروح ليها ونأخذها المستشفى
سها بفرحه تمسح دموعها : بجد يا سالم هنروحلها ونعالجها
سالم بابتسامه حزينة : ايوه دي امي ومش هسيبها يلا بينا
سها : ثواني هجيب شنطتي واجي بسرعه ( وتجري عشان تجيب شنطتها)
رشا : انا هاجي معاكم
سالم : لا يا رشا بلاش انتي عشان عمي فريد ميزعلش
رشا بتصميم : بابا عمره ما هيزعل وطنط سلوي دلوقتي ام حبيبي وخطيبي وواجبي عليا اني اقف معها
سالم بابتسامه يقرب منها : قولتي ام مين تاني كده
رشا بكسوف وابتسامه : ام حبيبي وخطيبي
سالم : وقعه وقعه... ما صدقتي انتي تلقي حد يعبرك
رشا تبصله بغيظ وتخبطه علي كتفه : انا غلطانه تصدق وهروح اقول لبابا دلوقتي اني غيرت رائي ومش عاوزك
سليم يشدها من ايدها : اعمليها كده عشان ادبحك انتي فكرها سهله كده تسرقي قلبي وتمشي
رشا بكسوف : ياسلام اللي يعني الواد بيحس وعنده قلب
سالم بحب : اه والله حتي عمل يقول رشا رشا قربي كده ها تسمعي
رشا تزوقه بضحك : لا يا خفيف سامعه من غير ما قرب
سالم بحب : ربنا يخليكي ليه يا حبيبتي ويقدرني اسعدك
رشا تبصله بحب ويفضله كده لحد ما سها جيت وخرجوا كلهم ورحو لسلوي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:12 pm

رواية بناتي حياتي الحلقة (9)

لين وصلت شركه طارق ودخلت وطلعت الدور اللي فيه الاجتماع وهي دخله قابلت مروه علي الباب

لين باستغراب : مروه بتعملي ايه هنا

مروه بابتسامه :سكرتيره مستر طارق ما هنا شغلي الجديد

لين بابتسامه : كويس اوي ربنا يوفقك حبيبتي (وتقرب منها بصوت واطي) بس خالي بالك طارق مش سهل

مروه تتنهد : ربنا يستر انا اصلا قلقانه اوي

لين :متقلقيش خاليك واثقه من نفسك وخالي تعملك في الشغل وبس واعملي حدود معه

مروه : انا ناويه علي كده ان شاء الله

لين : ربنا معاكي حبيبتي هدخل انا عشان متأخرش

مروه بابتسامه : اوكي ربنا يوفقك

تدخل لين الاجتماع تلقي سليم واميره ومجموعه من المهندسين فيهم اللي تعرفهم وفيهم متعرفهاش

لين : صباح الخير

الكل : صباح النور

يقرب كريم من لين : حمدالله علي السلامة يابشمهندسه

لين بابتسامه : الله يسالمك كريم وصلت امتي

كريم : النهارده الصبح

لين : داليا معك ولا لوحدك

كريم : لا داليا علي وش ولاده بقي سيبتها عند مامتها

لين بابتسامه : ربنا يقومها بسلامه متقلقش هنزلك تحضر الولادة احسن داليا ممكن تموتني

كريم بضحك : دي منبها عليه اني لازم اكون عندها بعد 10 ايام واللي مش هتولد

لين بضحك : مجنونه وتعملها ان شاء الله هتنزل في الميعاد المهم طمني العمال وصله

كريم : كل العمال اللي طلبتهم وصله معايا ووصلتهم لسكن المخصص ليهم مع بقي العمال بس بصراحه السكن مش مناسب خالص ما فيش سرير ومافيش مايه و العمال ضايقوا مش واخدين منا ان نسكنهم في مكان زي دا وليهم حق

لين بضيق : انا هتصرف في الموضوع دا متقلقش واتصل بيهم يخلوا شنطهم زي ما هي و خليهم يبلغه بقي العمال انهم هيتنقلوا

كريم بابتسامه : اوكي

وهم وقفين بيتكلمه كان عين سليم عليها واميره كانت شايفه نظرته وغيرته عليها فكانت بتبصله بكل حزن وضيق

دخل طارق الاجتماع فكل وقف ليه وهو راح ل لين بابتسامه

طارق بابتسامه : حمدالله علي السلامة يابشمهندسه

لين : الله يسالمك

ويعقد طارق بعد ما رحب بكل

طارق بجديه : طبعا كلنا عارفين ان احنا هنفذ ديكور اكبر فندق في الشرق الاوسط والفائز بيه تصميم المهندسة لين فؤاد وهي تبدأ تشرح ليكم التصميم وتوزع علي كل مهندس الجزء اللي هينفذو ( ويبص للين) اتفضلي يا بشمهندسة

لين تبصله بجديه : قبل ما اتكلم عن التصميم ووازع الشغل لو سمحت عاوزه سكن العمال يتغير

طارق بصلها بضيق : يتغير ليه

لين : لأنه سكن لا يصلح للسكن ما فيش حاجه يناموا عليها ومافيش مايه ازي يسكنه فيه

طارق بضيق : دول عمال يسكنوا في اي مكان

لين بضيق وغضب : العمال دي بنادمين زينا بظبط وهيشتغلو معايا ولازم يكونه مرتاحين ومن حقهم ان بعد يوم الشغل طويل يلقي مكان يرتاحوا و يناموا فيه ويلقوا مياه يستخدمها

طارق بغيظ : اوكي يا بشمهندسة هنشوف الموضوع دا بعدين مش هضيع الاجتماع في الكلام عن العمال

لين بابتسامه وتحدي : وانا مش هعمل اجتماع غير وكل العمال اللي بيشتغل في المشروع مرتاحين لان لو مرتاحوا فانا مش هكمل شغل

طارق بضيق : دا تهديد يا بشمهندسة

لين : لا دا مبدأ انا مش بشتغل في مكان غير وكل انسان مهم كانت طبيعة عملوا مرتاح في الشغل والسكن

طارق يبص لعامر بغيظ : غير سكن العمال يا عامر

عامر : تحت امرك مستر طارق

لين بابتسامه : نبدأ الاجتماع ( وتبص لعامر) وبعد الاجتماع هروح اسلم العمال السكن بنفسي فياريت تعرفني العنوان

الكل طبعا كان بيبص للين بأعجاب شديد و سليم كان حاسس انه قدم انسانه تانية غير لين اللي يعرفها واميره ماقدرتش غير انها تعجب بموقفها وكان جوها حزن انها مش قويه زيها وتقدر تواجه

لين بدأت شرح التصميم ومناقشه المهندسين واخد اقتراحاتهم وبداءة توزيع كل بناء وجزء في الفندق علي المهندسين

لين بعد ما خلصت الاجتماع وطارق سلام وخرج وهي وقفه بتلم اورقها قرب منها سليم وكانت اميره وقفه بعيد بس شايفه

سليم بابتسامه : برافو عليكي يا لين ( فلين بصتله باستغراب) اخترت ليه ابعد مبني واللي مش محتاج شغل كتير لدرجتي وجودي مضايقك وعملك ازعاج

لين بابتسامه : لا ابدا يا بشمهندس بس انا ما حبتش اتعبك لان لسه عندك فندق ابوظبي ودا محتاج مجهودك كله

سليم : مش تساعديني فيه زي ما هساعدك في مشروعك

لين بتحدي : انا مطلبتش مساعدتك انت فرضتها عليا ( وتبص ناحيه اميره اللي عينها اتملت دموع فتضايق وتبص لسليم بضيق ) فوق يا سليم وحافظ علي اللي ربنا بعته ليك وبلاش تجرحها وتخسر مره تانية مش كل مره ربنا هيعوضك بواحدة بتحبك

وتسيبه وتمشي وهو مضايق ويبص لأميره اللي بصتله بنظرة حزن

لين وهي خرجه راحت لعامر اللي نزل معها بأمر من طارق لتسليم العمال ساكن تاني

ونروح المستشفى في القاهرة وكان وصل سالم ومعه سها ورشا و سلوي اللي فرحت جدا ان ولادها سألو عليها واخدها تتعالج

رشا: هنروح لرامي مكتبه

سالم : لا يا رشا بلاش رامي انا هحجز ليها اوضة وشوف دكتور لحالتها

ويدخله ويحجزه اوضة ويدخل سالم وسها بس رشا كانت وقفه علي الباب وبتكلم سناء في التليفون

رشاء : انا مع سها وسالم يا ماما متقلقيش وشويه وهرجع

سناء : معهم فين يعني انتي خرجتي من غير ما تقولي

رشا : اول ما هرجع هحكيلك يا ماما

سناء بضيق : ماشي يا رشا متتاخريش

رشا : حاضر يا ماما مع السلامة

وتقفل رشا مع مامتها ولسه هتدخل الاوضة بس سمعت صوت بينادي عليها

رامي باستغراب : رشا ( ويقرب منها هو وشادي ودينا) بتعملي ايه هنا

رشا بارتباك : جيه مع سالم وسها

رامي بقلق : وسالم وسها هنا ليه ( ويبص ليها وهي ساكته) في ايه يا رشا انتم هنا ليه

رشا بحزن : اصل طنط سلوي تعبانة اوي... وعملت تحاليل وطلع عندها سرطان وسالم لما عرف راح اخدها وجيبها هنا

رامي بحزن : لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يشفيها طيب ليه مكلمناش واللي جيت ليا اول ما وصلتم

رشا بصتله بحزن : ما انت عارف يا رامي

رامي يخبط ويفتح الباب ويدخل هو ورشا ودينا وشادي اللي مش فاهمين واللي يعرفوا مين دول

رامي يقرب من سلوي واستغراب شكلها فتعب والحزن غير من ملامحها وكبرها

رامي بابتسامه : الف سلامه عليكي يا طنط

سلوي بتعب وابتسامه : الله يسالمك يا رامي عمال ايه يابني

رامي : الحمد الله يا طنط ( ويبص لسالم بضيق) لينا حساب يا سالم عشان متصلتش بيا اول ما تعرف بس نطمن علي طنط سلوي ونتكلم ( ويبص لشادي ) شادي شوف دكتور ادهم ودكتور فتحي و خليهم يجو هنا حالا

شادي : تحت امرك يا دكتور

رامي يبص لسالم وسها : فين التحاليل والاشاعات اللي عملتها

سها بدموع : اهي كلها عملتها ليها امبارح

رامي بضيق : لوحدك من غير ما تقوليلي يا سها

سها بكسوف تبص للأرض : انا اسفه يا رامي بس انت عارف

رامي : هنتكلم بس مش دلوقتي ويلا اطلعوا بره كلكم عشان اكشف عليها

ويخرج سالم ورشا وسها اللي عماله تعيط بحزن علي مامتها

سلوي بتعب وابتسامه : طول عمرك جدع وقلبك ابيض يا رامي بس سامحهم هم كانوا مكسوفين بعد العملته

رامي بابتسامه : عشان خاطرك انتي بس أسامحهم المهم تقومي بسلامه ونطمن عليكي

ويدخل الدكاترة ويعرفهم رامي بسلوي علي انها عمته ويبدأ الكشف وعمل التحاليل والاشاعات مره تانية

وبره الاوضه كان قعد سالم وسها ورشا وهم قلقانين ودينا كانت وقفه مع سمر وبصه عليهم

دينا : سمر متعرفيش مين دول

سمر : عارفهم طبعا دا سالم ابن عم الدكتور رامي واللي بتعيط جمبه اخته سها واللي جمبها دي رشا اخت الدكتور رامي الصغيرة

دينا : تعرفيهم منين

سمر : ما انا كنت بروح بيتهم من فتره ادي جديتهم حقن وعرفهم كلهم ( وتبصلها) ما تروحي تسلمي عليهم وتعملي تفسك عرفاهم.. وحاولي تفاهميهم ان انتي ورامي اصحاب وقريبين من بعض

دينا باستغراب : ليه يعني

سمر : عشان وقت الإشاعة ما توصل يقولو انكم كنتم دايما اصحاب وقريبين من بعض يلا روحي قبل ما يخرج الدكتور

دينا بقلق : طيب

وتمشي دينا وتقرب منهم بابتسامه

دينا : مساء الخير انا دكتوره دينا صديقة دكتور رامي ( وتبص لرشا بابتسامه) انتي رشا مش كده

الكل طبعا بصلها باستغراب

رشا : ايوه انا

دينا بابتسامه : رامي حكي ليا كتير اوي عنك عشان كده عرفتك لوحدي

سالم برخمه : رامي ! وياتري حكي ليكي ايه بقي

دينا بارتباك : انها اخته الصغيرة وبيحبها ويخاف عليها يعني كلام العادي

سالم باستهزاء : لا واضح انكم اصاحب اوي طيب ليه محضرتيش خطوبة سها دي كانت من يومين فاتو واللي معزمكيش

دينا : لا طبعا عزمني بس كان عندي شغل يومها ومقدرتش اروح دا حتي زعل اوي اني محضرتيش

سالم برخمه : غريبه انه يعزمك مع انه مش موافق علي العريس ومش عاجبه

دينا : ااااه ما انا عارفه مهو كان حابب اقف معه عشان كان مضايق اوي ( وتبص لرشا اللي كتمه ضحكتها) بصراحه يا رشا رامي عنده حق خطيبك مش مناسب ليكي خالص ورامي خايف عليكي ياريت تفكري كويس

ويفتح باب الاوضه ويخرج رامي مع الدكاترة ويقف يتكلم معهم شويه وبعدين يروح لعندهم

سالم بقلق : خير يا رامي طمني

رامي بابتسامه حزينة : هقولك تعال المكتب نتكلم سوأ ( ويقرب من سها بحنيه) ادخلي انتي يا سها مع طنط

سها بقلق : طيب طمني عليها الاول

رامي يحط ايده علي كتفها : اطمني ان شاء هتبقي بخير

تدخل سها وتسيبهم واقفين فرامي يأخذ باله من دينا

رامي : خير يا دكتوره في حاجه

دينا بابتسامه : ابدا يا دكتور دا انا كنت بتعرف علي رشا

سالم باستهزاء :كانت بتنصحها تسمع كلامك وتسيب خطيبها اللي انت مش مرتاح ليه

دينا بارتباك : اصل عرفت ان حضرتك مش عجبك العريس فقولت اكلمها احنا بنات زي بعض

رامي بضيق : وانتي عرفتي منين انه مش عجبني يا دكتوره

دينا بكسوف : انا سمعت كده

رامي بغيظ : وياتري عرفتي مين هو خطيب رشا

دينا بارتباك : لاااا دا انا سمعت ان حضرتك مش مبسوط للخطوبة دي

رامي بضيق : واللي سماعتي منهم ما قالوش ليكي ان سالم ابن عمي هو خطيب رشا اختي

دينا بكسوف واحراج : انا ماكنتش اعرف انا اسفه يا دكتور عن ازنكم

وتمشي من قدمهم وهي مكسوفه ورشا تضحك

رشا بضحك : مالها دي دا انا كنت هموت من الضحك

سالم : شكلها بترسم علي رامي

رامي بضيق : سيبكم منها انا هتصرف معها يلا نروح المكتب

ويأخذهم ويمشوا ودينا رحت مكتبه وهي متعصبة وغضبانه وتدخل ورها سمر

سمر : مالك حصل ايه

دينا بغضب : محصلش حاجه ( وتبصلها بضيق) انا موافقه علي الخطة وهنفذها ويا انا يا هو

سمر بفرحه : وانا رسمت ليكي حتت خطه الكل هيصدق ان فيه بينكم علاقه

دينا باهتمام : هنعمل ايه

سمر بخبث : هقولك

ونروح دبي وفي مكتب طارق وكان قعد علي مكتبه ودخلت مروه بورق يمضيه

مروه بجدية : بعد ازنك الورق دا عاوز يتمضى

طارق رفع عينه : اوكي هاتيه

مروه وقفت قدم المكتب وحطت الورق قدمه فطارق استغراب انها وقفه بعيد مش جمبه

طارق وهو بيمضي : انتي اشتغلتي فين قبل كده

مروه : انا اول مره اشتغل

طارق : مصرية مش كده

مروه بضيق : ايوه يا فندم

طارق : متجوزه

مروه تسكت فطارق يرفع نظره ويبص ليها

طارق باستغراب : هو انتي ما سمعتي.. واللي سؤالي صعب.. بسالك متجوزه

مروه بضيق : لا

طارق باستهزاء :ااااه و جيه دبي لوحدك عشان تشتغلي.... وياتري عيشه فين هنا

مروه تسكت تاني فيبصلها بغضب

طارق بغضب : هو انا مش بكلمك مابترديش ليه

مروه بغضب : لان الأسئلة دي متخصش الشغل ولو حضرتك حابب تعرف عني حاجه تخص الشغل ف السي في بتاعي موجود في الشركة

طارق استغراب وبص ليها بتحدي : وانا عاوز اعرف اللي ما يخصش الشغل عندك اعتراض

مروه لسه هترد بس الباب انفتح ودخل عامر أنقذ الموقف مروة بصت لطارق بغضب وخرجت

عامر بقلق من ملامح الغضب اللي علي وش طارق

عامر : العمال انتقلوا يا فندم وكل شيء تمام وبلغت الجارد في القاهرة انه ينفذ الخطة مع الممرضة والدكتورة يومين وتتنفذ ويوقعوا دكتور رامي

طارق بغضب : عاوز اشوف السي في بتاع السكرتيرة.... حالا واعرف كل المعلومات عنها

عامر باستغراب : حاضر ثواني ويكون عندك

ويخرج عامر

طارق لنفسه بضيق : ام شوف... دي كمان حكايتها ايه

وفي العربية سليم واميره وسليم ساكت ويفكر

أميرة تبص ليه : جريئة المهندسة لين

سليم باهتمام : جريئة ازي

اميره :شخصيتها قويه وجريئة.... قدرت انها تغير سكن العمال رغم رفض صاحب الشركة بس وقفت قدمه وصممت علي رائيه لحد ما اتغير

سليم بابتسامه : لين طول عمرها اللي ناجحة واللي تعوزه بتوصل ليه ما فيش حاجه بتقف قدمها

اميره بضيق : هو انتم سبته بعض ليه

سليم بصلها اوي : بتسالي ليه

اميره بحزن : اصلي شايفك لسه معجب بيها.. فاستغربت ليه سبته بعض

سليم بحزن : هي وماما منكوش متافقين وكانت عاوزه تسكن بره بعيد عن ماما واخواتي وانا رفضت فانفصلنا

اميره باستهزاء : هو دا السبب

سليم بضيق : ايوه

اميره تبصله :يبقي مكنتش بتحبك (سليم بصلها بغضب وضيق) اصل اللي بيحب حد بيعيش معه في اي مكان وتحت اي ظروف ويحب اهلو ويقرب منهم مش يضحي بيه بسهوله كده

سليم بغضب : لين كانت بتحبيني جدا بس ماما كانت صعبه شويه

اميره بضيق : مرجعتش لبعض بعد وفاة مامتك ليه

سليم بغضب : هو تحقيق انتي بتسالي كل الأسئلة دي ليه

اميره بدموع مكتومه : انت اتجوزتني ليه ياسليم

سليم بصلها بضيق وغضب : انتي عارفه كويس انا اجوزتك ليه واظن اني حققت ليكي حلمك بسافر والشغل بره وبمرتب كبير جدا

اميره انصدمت : انت ايه البت قوله دا انت تقصد ايه

سليم بضيق : قفلي علي الموضوع دا ويلا انزلي وصلنا

وينزل ويسبها في العربية محتاره ومش فهمه حاجه وبعد شويه نزلت وطلعت لقيته دخل اوضته وقفل عليه

وفي القاهرة في بيت عماد دخل وهو مضايق ومخنوق هبه جريت عليه

هبه بقلق : هاااا يا عماد قبلت الحج رمضان

عماد بضيق : ايوه

هبه تعقد جمبه : وعملت ايه ( عماد قعد ساكت بضيق) ما تنطق يا عماد عملت ايه

عماد بغضب : اتفقنا يا هبه وهروح بكرا ابيع البيت واخد الفلوس ارتحتي

هبه بفرحه : ارتحت جدا يااااا اخيرا انا بكرا هاجي معك مش هسيبك يا حبيبي نخلص ونطلع علي السفارة ونقدم الورق ونعمل كل الاجراءات

عماد بضيق : مالك مستعجله كده ليه اصبري شويه

هبه : اصبر اكتر من كده ما انا صبره بقالي كتير ايه اللي هياخرنا احنا نخلص كل حاجه 10 ايام وتكون مسافر انت تظبط كل امورنا هناك وانا هحصلك انا والعيال

عماد يبصله بغضب : هو انتي مش وهتسافري معايا

هبه بابتسامه : ياحبيبي انت ناسي ان احنا لازم نسلم البيت للحج رمضان الفترة دي هقعدها عند ماما انا و الولاد هستنهم لما يخلصه امتحانات نص السنه واسحب ورقهم وحصلك تكون انت لقيت بيت واستلمت الشغل

عماد : طيب ما نسافر كلنا سووا في نص السنه واجل البيع

هبه بضيق : عشان الحج رمضان يرجع في كلامه و الوظيفة تكون طارت انت فكرهم هيستنوي دا خالي قالي لازم تسافر بسرعه جدا عشان تلحقها

عماد باستهزاء : الحق وظيفه الاستعلامات في مطعم

هبه بضيق : مطعم ومرتبك بس قد اللي بتاخد في الوظيفتين هنا 10 مرات ولما تبقي تروح يا سيدي ابقي شوف شغل تانية

عماد يسكت وهبه قعده جمبه مبسوطة وبتبتسم

عماد وهو بيمسك التلفون : انا هكلم اميره وقولها

هبه تمسك التليفون بسرعه : استني هنا يا عماد هتقوله ليه دلوقتي استني لما تسافر وتستقر وقولها

عماد : انتي عاوزني ابيع البيت و اسافر من غير ما هي تعرف انتي ناسيه ان ليها نصيب في البيت دا

هبه تقرب منه بدلع : يا عماد احنا محتاجين كل قرش دلوقتي واميره مش محتاجه في حاجه احنا هنستلفهم منها بس لحد ما امورنا تستقر ونبعتهم ليها علي طول وبعدين هتقلقها عليك وتخليها تشيل همك ليه سيبها فرحانه ومبسوطة مع جوزها

عماد يبصلها ويسكت وهي تفضل تدلع عليه وتشغله

ونروح بيت العيلة..... ودخل رامي وسالم ورشا وكانوا وشهم كله حزن وعيون سالم كلها دموع

رامي :سلام عليكم

الكل : عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

الجدة بقلق : مالكم يا ولاد فيكم ايه

فايز يقرب من سالم : مالك يا سالم واختك سها فين

رامي يقعد : سها مع طنط سلوي في المستشفى

الكل بص لرامي بعدم فهم

رامي بحزن : سالم جاب طنط سلوي النهارده المستشفى وبعد التحاليل والاشاعات لقينا ان عندها سرطان في الرحم وعشان اتأخرت في علاج انتشر في الجسم

الكل انصدم وحزنوا

فريد بحزن : لا حول ولا قوه لا بالله ربنا يشفيها ويعفو عنها

فايز بحزن : والعلاج هيكون ايه يا رامي

رامي : الدكتور كتبلها جلسات كيماوي لمده تلات شهور وبعدها نشوف النتيجة وازي كانت الحالة هتستجيب للعلاج واللي لاء

الجدة بحزن : وهي هتفضل قعده في المستشفى

رامي : هي المفروض تاخد الجلسات وتروح

سالم بحزن : لا يارامي ياريت تفضل في المستشفى

فؤاد : ليه يا سالم قعده المستشفى يتعبها نفسيا تروح احسن

سالم بحزن : هتروح فين يا عمي في بيت خالي محدش بيهتم بيها ومراته مشغلها عندهم

الجدة : تعقد في شقتكم معك ومع اخوتك وكلنا نخدمها بعيننا

سالم بص لكل بحزن : ازي يا نناه تيجي هنا بعد الحصل

مني بابتسامه : الحصل فات يا سالم وكلنا مسامحينها هي دلوقتي مريضه ومحتاجكم جمبها هاتها هنا وكلنا نخدمها

سالم بابتسامه : متشكرا اوي يا طنط ( ويبص لفايز) طيب وبابا هيعقد فين

فايز : انا هقعد هنا مع جددتك المهم امك تبقي وسطيكم وتأخذه بالكم منها

سالم يبص لعيلته الجميلة بحب : ربنا يخليكم لينا انتم احلي عيله

الجدة : انا هقوم ازورها واطمن عليها (الكل يقف معها ) واحنا هنروح معاكي نطمن عليها

امير يقف : وانا هطلع عربيتي علي ما تجهزوا

سالم يبص لأمير : خليك يا امير انت انا هوديهم

امير يقرب منه ويحط ايده علي كتفه بابتسامه : انا كمان عاوز اطمن عليها

سالم بصدمه : انت يا امير بعد كل الكانت بتعملوا معك

امير بابتسامه لا خوه : انا مسامحها دا كفاية انها جابت ليا اخوات زيكم

سالم يحضن اخوه بحب والكل يجهز لزياره سلوي في المستشفى

رامي قعد في اوضته بيتكلم مع لين وحكي ليها حالة سلوي

لين بحزن: ربنا يشفيها زمان سالم وسها تعبانين اوي

رامي : سها مش مبطله عياط وسالم بيحاول يتماسك بس العيلة كلها واقفه معهم

لين بابتسامه : العيلة بتعتنا دي احلي حاجه ربنا رزقنا بيها بجد دايما معنا وسند لينا

رامي بابتسامه : فعلا انا دايما بحس اني عندي اكتر من اب وام وكلهم اجمل من بعض

لين بخبث : كده احنا اخوات يا دكتور

رامي بغيظ : اخوات في عينك دا انا اتبرئ منهم كلهم

لين ضحكة بصوت عالي

رامي بحب : وحشتيني اوي يا لين هتجنن واخدك في حضني

لين تتنهد : وانت اكتر يا حبيبي وحشتني اووووي

رامي : طمنيني عملتي ايه النهارده في الاجتماع

لين بدأت تحكي ليه كل الحصل في الاجتماع وحكيت عن كلام سليم معها

لين بضيق : بصراحه مضايقه جدا عشناها نظرتها كلها حزن وضيق

رامي بضيق : سليم دا بجد ماعندوش دم لما يتجوز بنت تانية ويبعدها عن اهلها عشان يعذبها بشكل دا

لين : عموما انا اديته مبني الشغل اللي فيه قليل يخلص في تلات اربع شهور

رامي : المهم انه بعد كده يبعد عنا.... ويفوق لحياته

لين : بصرحه البنت شكلها بتحبه ياريت تقدر تخليه يحبها

ووهما بيتكلموا باب اوضة لين يفتح فأجاه وتكون سميه

سميه : يلا يا لين هنتاخر علي ميعاد الدكتورة

لين برقت ليها بسرعه وسمعها رامي

رامي بقلق : دكتوره ايه مين هيروح لدكتوره

سميه عضت علي شفيفها بضيق وقربت من اللي الاب

سميه بابتسامه : ازيك يا رامي دا انا ريحه لدكتوره نساء ولين قالت هتيجي معايا

رامي بقلق : ليه مالك يا سميه انتي كنت كويسه

سميه بابتسامه : ما انا كويسه الحمد الله دا شويه حاجات حريمي متشغلش بالك يلا باي متتاخريش يا لين

وتخرج جري من الاوضه ولين تبتسم لرامي

لين بابتسامه : هروح معها ولما ارجع هكلمك

رامي : اوكي حبيبتي وابقي طمنيني ااااه لين احنا مش هنقول حاجه لسميه عن حاله طنط سلوي دلوقتي خالي بالك

لين : اوكي حبيبي متقلقش باي

وتقفل لين مع رامي وتروح هي وسميه لدكتوره وهي قلقانه وبتدعي ربنا

اميره قعده في اوضتها ومضايقه وبتعيط وقررت تتصل علي اخوها بس رديت عليها هبه بصوت واطي و بتبعد عن عماد اللي نايم عشان ميصحاش

هبه : ازيك يا عروسه عمله ايه

اميره بعيط ودموع : انا هرجع يا هبه هسيب سليم هطلق وارجع

هبه بصدمه : انتي اتجننتي يا اميره عاوزه تطلقي وترجعي بعد تلات ايام انتي عارفه الناس هتقول ايه

اميره بدموع :مش مهم انا مش قادره اقعد هنا دا مش طايقني كل تفكيره فيها... دا جيبني عشان يغظها بيا دا ما بيقربش ويكلمني ويضحك في وشي غير قدمها

دا فكرني اجوزته عشان اشتغل هنا

هبه بارتباك : اهدي يا اميره وفكري بعقلك يا حبيبتي احنا مش قولنا اديله فرصه يعرفك ويحبك

اميره : هو مش مديني فرصه بيصدني دايما مش قابل مني اي حاجه

هبه : واحده واحده يا اميره مش في تلات ايام عاوزه يحبك ويقرب منك اصبري يا حبيبتي وفكري بعقلك انتي لو رجعتي دلوقتي محدش ها يرحمك واولهم عماد هو كان رافض وحذرك عاوزه ترجعي بعد اسبوع جواز مطلقه وتفضحيه اعقلي يا اميره وادي لنفسك ولسليم فرصه شهرين تلاته وبعدها ابقي قرري

اميره بحزن : حاضر يا هبه هصبر

هبه بابتسامه : وانا متأكده انه هيحبك وتعيشه سعيدة معه

وتقفل اميره مع هبه بعد ما اقدرت تقنعها. انها تصبر

هبه لنفسها بضيق : لازم عماد يسافر بسرعه قبل ما اميره تعرف الحقيقة و ترجع لو رجعت كل حاجه هضيع

ونروح للعيلة وكلهم مجتمعين في اوضة سلوي اللي فرحت وتكسفت من نفسها

سلوي بابتسامه : طول عمركم ولاد اصول وخيركم علي الكل... انا بتعذر ليكم كلكم عن كل حاجه عملتها ربنا خدلكم حقكم وانتقم مني لأني ظلمتكم

الجدة : احنا مسامحينك يا سلوي انتي بنتنا وبنت اخو الغالي الله يرحمه وولادي اخواتك وكلنا هنقف معكي لحد ما ربنا يتم شفاكي علي خير ويرجعك بسلامه لوالدك

سلوي بدموع : ربنا يخليكي يا مرات عمي كفاية عليا انكم سامحتني وولادي رجعه لحضني

سناء بابتسامه : طب شدي حيلك عشان ترجعي بيتك وتعيش وسطينا

سلوي : كتر خيركم انا مش عارفه اودي جميلكم ها تعالجوني وتفتحوا ليا بيتكم

فريد : ايه الكلام دا يا سلوي... ماحدش بيدكي حاجه دي فلوس سالم ابنك... وسالم وفلوسه ملكك

سلوي بحب : ربنا يزيده ويفتحها في وشه ويسعده هو واخواته يارب

سلوي تبص لأمير : امير سامحني يابني انا ظلمتك كتير وبعدتك عن ابوك

امير بابتسامه : مسامحك يا طنط وان شاء الله ربنا يشفيكي ويخليكي لينا كلنا

سلوي تبص لمني : مني انا ( بس مني تسكتها وتمسك ايدها)

مني بابتسامه : متقوليش حاجه يا سلوي وانسى اللي فات وقومي لينا بسلامه واحنا كلنا معاكي وجمبك لحد ما تعدي من المحنه دي وربنا يتم شفاكي علي خير

وتفضل العيلة مع سلوي يشجعوها ويقوها علي المرض مع نظرة حب وفرحه من سالم وسها

ولين بعد ما الدكتورة شافت ملف الحالة بتعتها وكشفت عليها

الدكتورة بابتسامه : كده نقدر نبدأ العلاج وننشط المبيض بس محتاجه اعمل مناظر عشان اشوف جدار الرحم أتأثر بالعملية بنسبه قد ايه واخد عينه منه عشان يبقي كل شي واضح قدمي

لين بقلق : انا معاكي يا دكتوره ومستعده لأي حاجه

سميه بقلق وخوف : طيب دا في تعب ليها

الدكتورة بابتسامه : كل علاج وليه تعبوا وبعدين الأمومة مش بسهل لين هتتعب شويه بس انا متفائلة ان شاء الله ان ربنا ويكرمها

لين بابتسامه : وانا مستعده اتحمل اي الم وتعب وانا واثقه ان ربنا معايا ويكرمني

الدكتورة : ان شاء الله تحبي نعمل المنظار امتي

لين : الخميس ان شاء الله عشان الجمعة اجازه اقدر ارتاح بعدها

الدكتورة : يبقي هستناكي الخميس الساعة 7 وهحجز غرفة العمليات

سميه بخوف : هي عمليه كبيره يعني هتعقد في المستشفى

الدكتورة : لا هي ساعه ونطمن عليها بعد العملية وتروح... وترتاح بس تاني يوم وبعدها تبقي كويسه

لين تبص لسميه اللي بتبصلها والاتنين جوهم قلق وخوف بس جوه عنين لين تصميم

وتفوت الايام بعدها من غير تغير لين في شغلها وكل شويه سليم يحاول يتقرب منها ويكلمها وهي بتصده واميره لسه بتحاول تقرب من سليم اللي اوقات يتبسط ويفرح واوقات يصدها ويجرحها.... ومروه لسه بتعمل طارق بجمود وحدود ودا مضايقه جدا ومستفزه لأنه كل ما يحاول يكلمها تصده ومش مدياه وش ودا خاله بقي مركز معها

ويوم الاربعاء بليل رامي قعد في المستشفى بيكلم لين

رامي بابتسامه : عندي ليكي مفاجأة

لين بابتسامه : خير يا حبيبي

رامي : انا اخدت اجازه من بكرا ليوم الاحد وهحجز بكرا وهاجي اقضيها معاكي

لين بصدمه وارتباك : لا يا رامي مش هينفع انا مش فاضيه خالص ومشغولة ومش عرف اقعد معك

رامي باستغراب : مش فاضيه ليه مش انتي الجمعة اجازه

لين بارتباك : بس باقي الايام مش اجازه والجمعة كمان عندي شغل كتير بره طول اليوم هحضر مش هينفع تيجي الاسبوع دا يا رامي خليها الاسبوع الجاي اكون فاضيه

رامي بضيق : بس انا عاوز اشوفك يا لين

لين بابتسامه : الاسبوع الجاي مش بعيد ياحبيبي عشان اكون فاضيه واقضيه معك

رامي بضيق وحزن : كنت مفكر انك هتفرحي واني وحشتك

لين بضيق من نفسها : انت وحشني جدا يا رامي والله بس انا فعلا هكون مشغولة جدا ومش هعرف اقضيه معك عشان كده بقولك خليها الاسبوع الجاي

رامي بحزن : اوكي يالين زي ما انتي عاوزه

لين بابتسامه : حبيبي من غير زعل والاسبوع اللي بعده التلات ايام هكون ليك لوحدك

رامي بابتسامه : خالص يا حبيبتي ها أجلها للأسبوع الجاي هقفل انا دلوقتي وسيبك تنامي وروح اشوف شغلي

لين بحزن بداريه : اوكي يا حبيبي ( وتسكت شويه) رامي انا بحبك اوي

رامي بابتسامه : وانا كمان يا حبيبتي

ويقفل رامي وهو مضايق وحاسس ان لين مخبيه عليه حاجه وتبعده عنها ولين قفلت وهي زعلانه ومضايقه انها بتخبي عنه وانه زعل واضايق منها

سمر : فهمتي هتعملي ايه بقالي اسبوع بفهمك

دينا بخوف : اللي بتقوليه مش سهل دي هتبقي فضيحه كبيره اوي

سمر : هي دي اللي تخليه يتجوزك بس لازم تعمليها صح

دينا بقلق : وهعملها امتي

سمر : الاسبوع الجاي هيكون سهران في المستشفى زي النهارده رتبي نفسك علي يومها وانا هجهز كل حاجه

وهم بيتكلمه يدخل شادي ويبصلهم باستغراب

سمر وهي بتوقف : عن ازنك يا دكتوره هروح اشوف التحليل لحضرتك

وتخرج سمر وشادي بصص ليها بشك ويقرب من دينا

شادي : مش ملاحظه ان قعدتك مع سمر بقيت كتير اوي

دينا : انت بترقبيني ولا ايه انا حره وياريت تخليك في نفسك يا دكتور

وتسيبه وتخرج من المكتب بارتباك وقلق

شادي لنفسه : حاسس ان فيه حاجه في دماغك يا دينا مش مريحان بس مش هسيبك

وتاني يوم ولين في الشغل سليم قرب منها ومعه ورق ورسم للمواقع

سليم : لين كنت عاوزك تشوفي الجزء دا

لين تقرب منه ويفرد ورق الرسم ويبدأ سليم يشرح ليها وهي مركزه وتسمعوا

سليم : انا شايف لو عملنها كده هتبقي افضل وتدي مساحه اكبر

لين : اوكي تمام نفذها بشكل دا هتبقي احسن فعلا

سليم بصلها بابتسامه : معقول وافقتي علي رائي

لين : ايوه وافقت رايك صح وافضل للتصميم ليه ارفض

سليم بابتسامه : توقعتك تعاندي وتصممي علي رأيك

لين : الرسم علي الورق غير الشغل في الموقع وطبيعي ان وقت الشغل اغير بعض الحاجات وانا بشتغل عشان المساحة

سليم بفرحه : اوكي انا هروح ابلغهم التغير

ويمشي سليم بس مخدش باله من اميره اللي كانت واقفه وشايفه وهو بيتكلم مع لين وشافت انه مبسوط وهو بيكلمها فغارت وضايقت وقربت من لين بغضب

اميره بدموع مكتومه : انا هسيبه هسيبهولك ارجعوا لبعض انا لما تجوزت ماكنتش اعرف انه لسه بيحبك وانه اخدني وسيله عشان يغيظك (لين لسه هتكلم فسكتتها ) بس انتي اللي سبيتيه زمان وتخليتي عنه وجرحتيه ولما طلب يتجوزني انا وفقت لأني بحبه وكنت عاوزه اسعده (وتكمل بدموع) بس هو شكله غاوي اللي تجرحوا وتعذبه ياريت المرة دي تحافظي عليه وتقدري حبه ليكي انا هروح اخد شنطتي وهمشي ومش هضيقكم تاني

وتمشي وتسيبها و لين حاولت توقفها بس هي رفضت تسمعها.. لين وقفت وهي مضايقة ومصدومة من كلامها

وفضلت تفكر شويه ورحت مطلعه تلفونها واتصلت علي شروق

لين بضيق : شروق ازيك

شروق بابتسامه : الحمد الله يا لين انت عمله ايه

لين : الحمد الله شروق ليه طلب عندك ضروري جدا لازم تعمليه

شروق بقلق : خير يا لين

لين : اميره راجعه البيت عندكم دلوقتي.... امنعيها ا تمشي... لازم تمانعيها وكلامي معها وعرفيها كل حكايتي مع سليم من الاول للأخر أحكي ليها كل اللي حصل يا شروق.... وياريت تقنعيها تقبلني الساعة 4 في.............. هستنها ضروري يا شروق لو سمحتي لازم تقنعيها

شروق بقلق : ليه يا لين.... ليه عاوزه تعرف الحصل بينكم ليه تقابلك

لين : لمصلحتهم يا شروق... انا والله مش عاوزه غير اني اساعدها لمصلحتها ومصلحة سليم لازم اتكلم مع اميره بس بعد ما تعرف حكايتي كلها مع اخوكي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:13 pm

رواية بناتي حياتي الحلقة (10)

اميره روحت البيت وهي منهارة وعماله تعيط وبقيت تلم هدومها بس الباب خبط ورحت تفتح
اميره بدموع : اهلا شروق اتفضلي
شروق بقلق : مالك بتعيطي ليه
اميره بنهيار : خالص يا شروق انا مش قادره استحمل انا هسيب سليم هطلق و امشي من هنا هرجع مصر
شروق بحزن : هتسيبي سليم ليه يا اميره
اميره بدموع : اخوكي لسه بيحب لين ومش قادر ينسها مش شايف واللي عايز حد غيرها.... مهما احاول اقرب منه بيصدني
شروق تعقد جمبها : اميره انتي تعرفي ايه عن حكاية سليم ولين
اميره بضيق : ليه السؤال دا انا مش عاوز اتكلم عنهم انا كرهتهم
شروق : عارفيني بس انتي تعرفي ايه عن جوزهم وطلاقهم
اميره بغضب :اعرف انه اتجوزها عن حب وفضله مع بعض شويه وفي الاخر سباته جرحته وطلبه الطلاق فهو زعل وساب مصر
شروق : هو دا التعريفة ان لين هي اللي جراحته طب جرحته ازي
اميره بضيق :ايوه اعرف ان مامتك ماكنتش بتحبها وحصل بينهم مشاكل... فا لين كانت عاوزه يسبكم ويسكنوا بره بعيد عنكم... ولما رفض طلبت الطلاق... وسابته لوحده وسافرت
شروق بحزن : مين اللي قالك كده
اميره : سمعت مره عماد وهو بيحكي لهبه حاجه زي كده زمان بس مافهمتش بظبط ايه اللي حصل فسالت سليم هو طلقها ليه فهو قالي وحاكلي انها اتخلت عنه
شروق بضيق : مش دي الحقيقة ولا دا اللي حصل يا اميره ( وتبصلها بحزن) انا هحكيلك كل الحصل بظبط

وبدأت شروق تحكي لأميره حكاية لين من الاول واميره كانت صدمتها كبيره من اللي بتسمعه وبعد ما حكيت ليها كل حاجه
اميره بصدمه : معقول سليم عمل كل دا فيها... رغم كل الحب اللي حبيته ليه
شروق بحزن : لين خرجت من بيتنا وهي منهارة خسرت بنتها وحياتها و كل حاجه
اميره بحزن : انا ماكنتش اعرف كل دا انا جرحتها اوي النهارده
شروق بابتسامه :بس لين مزعلتش منك... لين هي اللي اتصلت بيا وقالت انك هتمشي.. وطلبت اني اطلع وامنعك تمشي و احكيلي حكايتها... وطلبت انك تقبليها في........ الساعة 4
اميره باستغراب : عاوزه تقبلني ليه
شروق : صدقيني مش عارفه بس انا واثقه ان لين عاوزه تساعدك هي عمرها ما تجرحك او تضايق لين نسيت اللي فات وبدأت حياتها وبتحب جوزها.... روحي قابليها واسمعيها يا اميره وبعدها قرري انتي عاوزه تعملي ايه
وتقوم شروق تنزل وتسيب اميره قعده بتفكر تروح تقابل لين ولا لاء... وياتري لين عاوزه منها ايه

ونروح القاهرة وفي المستشفى في اوضة سلوي وكان معها سها وسالم فالباب يخبط

سها: ادخل
يتفتح الباب وتدخل سيلا بابتسامه
سيلا بابتسامه : مساء الخير ممكن ادخل
سالم باستغراب : سيلا... مساء النور تعالي ادخلي
تدخل سيلا وتقرب من سلوي اللي كانت مستغربه زياره سيلا ليه
سيلا بابتسامه : الف سلامه يا طنط شفاكي الله وعافاكي
سلوي بصدمه : الله يسلمك.. ازيك يا سيلا
سيلا تقعد علي كرسي جمبها : الحمد الله بخير انتي عمله ايه
سلوي بكسوف : الحمد الله بجد ماتوقعتش تيجي تزوريني بعد اللي عملته معاكم
سيلا بابتسامه : هو انتي عملتي ايه مش فاكره ( وتبص ل سها وسالم) ااااه افتكرت خلفي لينا البلوي اللي اسمه سالم دا بقي يعمل فيا كل مقلب واخوه ومطلع عيني... ومجنن الواد يوسف ابني وعلمه يعمل فيه مقالب وكل ما امسكه يقولي خالو سالم اللي قالي اعمل كده ( وتقوم تعقد جمب سلوي علي السرير) طيب انا أشاهد يا طنط يرضيكي اااااانا سيلا اللي الناس كلها كانت بتخاف مني ومن مقالبي ابنك يضيع سمعتي ويبهدلني ويعمل فيه كل مقلب واخوه قدام الناس ويفرحهم فيا ضيع بريستيج خالص يا طنط دا احمد جوزي بطل يخاف مني يرضيكي كده لا بجد مش قادره اسمحك علي العملة دي سمعتي راحت يا طنط بسبب ابنك
سلوي ما تقدرش تمسك نفسها من الضحك وسها وسالم كمان فضله يضحكه وفضلت سيلا تكلم وتضحك وتضحكهم رامي كان جمب الاوضه وسامع... صوت الضحك فخبط ودخل
رامي بابتسامه : كان لازم اتوقع انك هنا... الاوضه صوتها جايب لأخر المستشفى تبقي سيلا موجوده
سيلا بابتسامه : اخجلتم تواضعنا يا دكتور ميرسي جدا
رامي بضحك : انتي جيتي امتي يا بلوي
سيلا بصتله بنص عين : بلوي طيب اسحبها بدل ما قوم اشردك في المستشفى
رامي بضحك : لا وعلي ايه سحبنها يا سيلا هانم
ويفضله قاعدين شويه يضحكوا ويتكلموا لحد ما تليفون سيلا رن
سيلا بابتسامه :دي لين
سلوي حطت وشها في الارض والكل بقي يبص لسيلا بس هي فتحت الاتصال الفيديو
سيلا بابتسامه : اتأخرت ليه انا كنت همشي
لين بتعب : الشغل كتير اوي النهاردة.... يادوب قدرت اخد نفسي المهم فين طنط
سيلا بابتسامه: اهي معاكي (وتقرب التليفون من سلوي اللي بصتلها باستغراب )
لين بابتسامه : ازيك يا طنط الف سلامه عليكي
سلوي بدموع مكتومه : الله يسالمك يا لين
لين : انا اسفه اني ماجتش لحضرتك... بس انا مسافره والله واول ما ارجع.. اكيد هاجي لحضرتك علي طول
سلوي دموعها تنزل : انتي اللي تعتذري...وعاوزه تزوريني بعد كل اللي عملته فيكي
لين بابتسامه : انا مش فاكره ان حضرتك كنتي بتعملي غير الملوخية اللي بحبها... ماحدش بيعرف يعملها زيك يلا يا طنط شدي حيلك وقومي لينا بسلامة عاوزه لما ارجع الاقي حله كبيره مليانه ملوخية ومتاكليش حد غيري منها
سلوي بابتسامه وتمسح دموعها : عينيا ارجعي انتي... وانا والله لقوم واعملك كل الل بتحبيه بنفسي
لين بحنان وطيبه : ربنا يقومك لينا بسلامه يا طنط ويطمنا عليكي
سلوي بابتسامه ودموع : تسلمي يا حبيبتي.. ويرجعك بسلامه ويسعدك ويعوضك خير يارب
لين : ميرسي يا طنط انا هقفل دلوقتي وهبقي اطمن علي حضرتك تاني
وتقفل لين مع سلوي اللي ماقدرتش تمنع دموع الندم وفضلت تعيط وتستغفر ربنا

لين كانت قعده مستنيه اميره اللي جيت في ميعادها وراحت ليها
اميره بكسوف : مساء الخير
لين بابتسامه : مساء النور اتفضلي (ويقعدوا) ميرسي يا اميره انك قابلتي تكلمي معايا
اميره بكسوف : انا جيه اعتذر لكي علي الكلام اللي قولته... انا مكنتش اعرف حقيقه اللي حصل بينكم
لين بابتسامه : انا مش زعلانه منك ( وتبصلها) اميره انا طلبت اقعد معاكي لأني حسيت بيكي وعرفت قد ايه انتي بتحبي سليم وانا حبه اني اساعدك
اميره بحزن : تساعديني ازي... سليم ما بيحبنيش بيحبك انتي ومش قادر ينساكي
لين : لا يا أميرة سليم ما بيحبنيش... سليم متوهم انه لسه بيحبنيش... ندموا علي اللي عمله فيا زمان مصوره ليه انه بيحبني وانه ماينفعش ينسيني... مفكر ان الحل عشان الوحيد عشان يكفر عن ذنبه في حقي اني ارجع ليه ويعوضني سليم اللي بيحركوا ناحيتي هو الندم وبس ( وتتنهد) بابي زمان وقت ما سليم اتخلى عني.... قالي ان انا مع الوقت هنسي و هقدر اعيش واقف علي رجلي وابدأ من جديد لأن انا مغلطتش في حق سليم وحاولت احافظ علي اللي بينا... قالي اني هكمل حياتي.... لكن سليم هيفضل ندمان ومش هيقدر يكمل حياته وهعيش ندمان وهيفضل عايش بذنب ... ودا اللي حصل.... انا قدرت اكمل حياتي واعيش واحب وبدا مع انسان تاني..... لكن سليم عايش في الوهم.. ومع ندمه ولازم يفوق وينسى الماضي ( وتبص ليها ) و انتي اللي تقدري تفوقيه وتساعديه ينسي الوهم ويعيش حياته معاكي
أميرة بابتسامه بحزن : انا... حتي لو كلامك صح فا مش انا سليم مش حاسس بيه... مش شايفيني... عايش بس علي امل انه يرجعك ليه دا تجوزني عشان يغيظك ويضايقك
لين بابتسامه : ودا اكبر دليل انه شايفك... وحاسس بيكي كويس جدا... دا لو مكانش بيحبك بس بيعاند... سليم يا اميره اختارك انتي بذات لأنه شايف انك افضل و احسن مني.... اختارك ومفكر اني لما اشوفك هضايق واغير ( وتضحك) دا طبعا لو كنت لسه بحبه..... والانسان يا اميره ما بيغيرش... غير من الاحسن منه وسليم عارفني كويس... وعارف انا وثقه في نفسي قد ايه.... فا مش هيختار اي واحده ويجيبها تضايقني.... هيختار واحده تكون عاجبه هو شخصيا وعاجبه جدا كمان

اميره تبتسم بحزن :بس انا مش حسه كده ....دا بيعملني بإهمال ورود و مش طايقني سيبني لوحدي طول الوقت وهو عارف اني هنا لوحدي ومليش حد غيره... انا سيبت اخويا الوحيد عشانه (وتننهد بحزن) على أمل اني اعرف اخليه يحبني ويحس بيه.... انا بعمل كل حاجه عشان اسعده.. بدور على اللي يريحوا و اللي بيحبه واعملوا... حتي لما يزعلني ببعد شويه وقفل على نفسي.... لحد ما اهدي وبعدين اخرج.. وكل دا عشان مايشوفنيش زعلانه

لين بابتسامه حزينة : بتعمل نفسي اللي كنت بعمله زمان... انا كنت بعمل زيك كده كنت بدور علي اللي يسعده هو وبس حتي علي حساب نفسي وكرامتي ماكنتش بفكر غير في اللي هو عاوزه وبيحبها و كنت باجي علي نفسي عشان خاطره... ولما ازعل اقفل علي نفسي شويه وبعدين اروح اصالحه ( وتتنهد بضيق) بس دا غلط يا اميره لان دا اللي خلي سليم يزيد في جرحوا واهماله....... لأنه افتكر انه مهما هيعمل فيا هسامحو و هستحمل ومش هقدر ابعد عنه ولا اسيبه فكان بيزيد فيها... ومحسش اني هضيع غير بعد ما ضعت وضاع كل اللي بيربطنا ببعض... ومبقاش عندي القدرة اني اسامحه ولا استحملوا تاني وانتي بتغليطي نفس الغلطة وبتتعملي معه بنفس الطريقة... ولو فضلتوا كده هتتعبي وهايجي عليكي وقت مش هيبقي عندك القدرة انك تسامحي
اميره : انا فعلا تعبت ومش قادره..... وحسه اني مش هقدر اخليه يحبني ويحس بيه
لين تمسك ايدها : متستلميش لسه بدري... انتي لازم يا اميره تحافظي على جوزك وحبك وقفي جمبه... سليم مريض يا أميرة و محتاج يتعالج ومحتاج حبك عشان يساعد نفسه ويستقوي بيكي سليم اتربي غلط مامته ربيته علي الأنانية وحب التملك ربته انه يفضل يأخذ بس وميديش فهمته ان مش من حق حد يحس بحبه واهتمامه غيرها هي عشان كده بقي مش عارف يدي الحب اللي جواه لحد وفاكر ان حبك ليه دا شيء طبيعي ومن حقه ومش المفروض تستني مقابل منه
اميره تبص ليها اوي : ولما انتي عارفه كده ليه مارجعتيش ليه وسماحتيه وحاولت تساعديه يتغير
لين بحزن : مكنتش اقدر اسامحك... لأني من جويا مسيله سليم ذنب موت بينتي انا عارفه طبعا ان دا قدر ربنا ومحدش ليه دخل بموت حد بس انا بشر مش ملاك ومن جويا بقول لو مكنش سليم عمل فيا كل دا وانا حامل كنت هعيش فتره حامل طبيعية وكانت بنتي هتبقي كويسه وهتعيش ودا خلاني مقدرش اسامحه ولا افكر ارجع ليه انا خسرت حاجات كتير اوي ممكن مقدرش اعوضها وكان كله بسبب اللي عمله فيا سليم انا قعدت فتره كبيره اتعالج بعد طلاقي لحد ما قدرت اتقبل اللي حصلي وارجع تاني لحياتي ( وتبتسم بحب) والحمد الله ربنا عوضني برامي اللي مهما اعمل عشانه مش هقدر اسعده زي ما بيسعدني
اميره بابتسامه : ربنا يسعدك دايما ويكتب ليكي كل الخير ( وتسكت شويه) طيب اعمل ايه انا محتاره ومش عارفه اخد قرار
لين بابتسامه : انتي بتحبيه يا اميره وعاوزه يحبك وتكملوا حياتكم سوأ
اميره بكسوف : ايوه بحبه اوي
لين بابتسامه : يبقى تقفي جمبه.. لحد ما يعترف انه مريض ويقبل يتعالج... ودا هيحتاج متخصص يقولك تعملي ايه وتتعاملي ازي معه... انا ها خدلك ميعاد مع دكتور اسلام وهو هساعدك... ولو حبه اكون معاكي وانتي بتقابليه انا ماعنديش مانع
اميره بابتسامه : انا متشكره اوي يا لين... انتي فعلا انسانه جميله وصعب ان حد ما يحبكيش
لين بابتسامه : وانتي كمان يا اميره انسانه جميله وقلبك ابيض... وانا مبسوطة ان اتعرفت بيكي.... واتمني تعتبريني صديقه ولو احتاجتني في اي وقت هتلقيني
اميره بابتسامه حزينة : انا فعلا محتاجه صديقه زيك جمبي انا هنا لوحدي ومعرفش حد وكنت حسه بالوحدة بس دلوقتي انا مبسوطة اني اتعرفت بيكي... وانك معايا وجمبي
لين بابتسامه : وانا مش هسيبك لوحدك ولا هتخلي عنك وهساعدك لحد ما تعيشي السعادة اللي بتمنيها في حياتك
وتفضل لين واميره يتكلموا ويتفقه وبقي اصحاب وقامت لين مشيت عشان تلحق ميعادها

في مكتب طارق مروه كانت قعده علي مكاتبها ومضايقه انها اتأخرت ولسه ماروحتش لان طارق في اجتماع... ففكرت تروح لعامر وتستأذن منه انها تروح... وهي رايحه مكتب عامر كان الباب مفتوح وبيكلم في التليفون ومديها ظهروا

عامر : فهمتها كويس هتعمل ايه انا مش عاوز اي غلط... مستر طارق لو حصل غلط هيحاسبك بنفسه... الموضوع دا مهم جدا هو مصمم انه يفضح دكتور رامي ويفرقهم عن بعض
الجارد : .................
عامر : كويس وانت متنساش تاخد صور كويسه اللي تظهر انهم كانوا سووا فعلا مش تمثيل وتبعتها علي طول علي رقم المهندسة لين لازم الخبر يوصلها منا احنا الاول قبل ما رامي يتصل بيها لأني متأكد انه هيكملها ويحكي ليها بس ساعتها هي لازم تكون عرفت و متردش عليه ولا تسمعوا انا مش عاوز غلطه ما تتاخرش اكتر من كده مش هصبر عليكم كتير الموضوع دا لازم يخلص

كل دا مروه كانت بتسمعوا وهي مصدومة ومش عارفه تفكر ولا كانت فهمه هم بيخططوا لايه ورجعت مكتبها بسرعه قبل ما عامر يشوفها وكانت قعده مضايقه ومحتاره وبتفكر في اللي سمعتوا
طارق خلص اجتماعه وخرج وشاف مروه قعده وسرحانه وقف يبص ليها شويه وبعدين قرب منها وحط ايده علي كتفها فقامت وقفه وهي مخضوضة
مروه بعصبيه : في ايه انت ازي تحط ايدك عليه
طارق بصلها باستغراب لصوتها العالي : لقيتك سرحانه بفوقك
مروه بغضب : ممكن تنادي تكلم لكن متلمسينش
طارق بضيق : خالص اتفضلي ممكن تروحي اتأخرت
مروه مسكت شنطتها بغضب ومشيت من قدمها بعض ما بصت ليه بكل غضب وضيق وهو فضل بصص عليه واول ما خرجت ابتسم ومكنش عارف ايه سبب الابتسامة دي ودخل مكتبه وفضل سرحان ويفكر وهو مبسوط فدخل عليه عامر
عامر : مستر طارق ال ( ولسه عامر هيكمل رح مشاور ليه طارق انه يسكت ويخرج بره فلف وخرج من غير ما يتكلم)

مروه كانت مروحه وهي عمله تفكر في اللي سمعته وقررت تكلم لين تكحي له وتحذرها فضلت تتصل بيها بس لين كان تلفونها مقفول لأنها كانت الوقت دا في المستشفى حسب ميعادها مع الدكتورة بتجهز لعمليات المنظار

سميه بخوف بتحاول تتدريه : ان شاء الله خير انا قريت انها عمليه سهله وبتقومي بعدها علي طول وبتبقي كويسه
لين بابتسامه :ان شاء الله انا مش قلقانه انا مستعده لأي حاجه بس يارب النتيجة تطلع كويسه
اسلام يطمنها : هتطلع كويسه ان شاء الله متخافيش
لين بقلق : خالي بالكم لو رامي اتصل علي حد فيكم فانا جيت و نايمه اوعي حد يقوله حاجه
اسلام : كنتي كلمتيه قبل ما تدخلي وقولت انك هتنامي
لين بابتسامه : كان هيعرف ويحس بيه رامي بيفهمني من صوتي فكان هيقلق اوعو حد يقوله حاجه
سميه : اطمني يا حبيبتي محدش هيقوله حاجه
وتيجي النيرس وتأخذ لين وتدخل العمليات وسميه والاسلام وقفين بره بيدعو

اميره روحت البيت وكانت مرتاحة ومبسوطة بكلمها مع لين اللي طمنتها و اديتها امل و اول ما دخلت البيت لقيت سليم قاعد وشكله قلقان ومضايق واول ما شافها دخله من الباب قام بسرعه
سليم بقلق وضيق : انتي كنتي فين
اميره باستغراب لخوفه ولهفته : كنت بتمشي شويه واعمل شوبنج
سليم بغضب : بتمشي فين وليه مقولتيش انك خارجه
اميره بابتسامه : ماتوقعتش انك هتهتم اني مش موجوده
سليم بضيق : ليه انتي ناسيه انك مراتي ولازم اعرف انت بتروح فين
اميره باستهزاء مقصود : مراتك ! عموما اسفه المرة الجايه هبقي ابلغك
سليم بضيق : وتليفونك مقفول ليه
اميره : مقفول ( وفتحت شنطتها وطلعت تلفونها اللي كان فاصل) ماخدتش بالي اصله بايظ وبيفصل لوحده هبقي اغيره
وتمشي من قدمه وتروح المطبخ وهي مبسوطة للاهتمام اللي حسيته منه وانه خاف لما رجع ملقهاش وسليم يروح وراها
سليم : هو ما فيش غدا ولا ايه
اميره بابتسامه : اشتريت معايا وانا جيه ثواني ويكون جاهز
سليم : مكنش في داعي تشتري كنتي كلميني وانتي بره وانا اجيلك ونتغدا بره
اميره بصتله باستغراب وهو ارتباك ورح خارج بسرعه وسيبها وهي ابتسمت وجهزت الاكل
سليم فضل قعد وبيفكر هو ليه خاف انها مترجعش وليه كان قلقان عليها اوي كده
اميره خدت الاكل وحطيت علي السفرة وناديت عليه
اميره : سليم الاكل جاهز
سليم يقوم يعقد ويبدأ يأكل وهو ساكت واميره حسيت انه سرحان
اميره بابتسامه : ايه رأيك في الاكل انا عارفه انك بتحب السمك
سليم : السمك حلو بس الرز اللي انتي بتعمليه طعمه احلي
اميره تبتسم وتكسف وتسكت وهو يبصلها اوي
سليم : فين الحاجات اللي اشتريتها
اميره باستغراب : حاجات ايه
سليم بضيق: مش قولتي كنتي بتعملي شوبنج
اميره بابتسامه : انا كنت بتفرج النهارده بس ماشترتيش حاجه
سليم بغضب : بقالك اكتر من ساعتين بره البيت ومشترتيش حاجه امل كنتي بتعملي ايه
اميره وهي بتقوم : ما قولتلك بتمشي
وقامت وشالت اكلها وسابته وهو فضل قعد مضايق وغيران وعمل يبص عليها وهي دخلت اوضتها بس كانت مبسوطة وفرحانه باهتمام اللي حسيته منه
اميره لنفسها بابتسامه : شكل كلامك صح يا لين وفيه امل انه يكون بيحبني

و في القاهرة في المستشفى رامي كان قعد في مكتبه وعمل يتصل بلين وتلفونها مقفول وكان مضايق وقلقان عليها دخل شادي

شادي :دكتور رامي حضرتك فاضي
رامي : تعالي يا شادي اقعد
شادي يعقد ويحط قدمه ملف : دي اشاعات الحالة ال في اوضة.......... اول ما طلعت جيبتها لحضرتك
رامي يفتحه ويبص عليه بضيق : زي ما توقعت محتاجه عمليه قلب مفتوح وفي اسرع وقت
شادي : بس الاسبوع دا كله حضرتك مشغول وعندك عمليات كتير
رامي بضيق : يعملها يوم الخميس
شادي : بس حضرتك اجازه يوم الخميس
رامي بحزن : هلغيها ما فيش حل تاني المريض حالته متسامحش يستني اكتر من كده وحياة المريض اهم من الإجازة
شادي بابتسامه : ان شاء الله تعوضها يا دكتور الاسبوع الجاي
رامي يضحك : شكلها كده يا شادي انا ولين هنقضيها شغل علي طول لما انا اكون فاضي هي تكون مشغولة ولما تكون هي فاضيه انا اكون مشغول ( ويرفع حجبه ويبص لشادي ) شكل في حد بصصلي في الجوازه دي
شادي بضحك : والله ما انا يا دكتور (ويوطئ صوته) هو ممكن دينا
رامي يبصله بضيق : هي ايه حكايتها بتعمل تصرفات غريبه ومش مفهومه الفترة دي
شادي بضيق : بصراحه يا دكتور انا مش مرتاح ليها وحاسس ان في حاجه غلط بتحصل طول الوقت بتكلم هي ونيرس سمر المسؤول عن مكتبك وشكلهم يتفقوا علي حاجه تخص حضرتك
رامي باستغراب : حاجه ايه هيسرقه المرضي بتوعي يعني (ويضحك) طب ياريت وارتاح شويه
شادي : مش عارفه يا دكتور بس انا وراهم لحد ما اعرف يخططه لايه
رامي بضحك : هتعمل فيها المحقق كونان ( ويبصله) بص متشغلش بالك انا اول الشفة الجديد هقدم طلب بتغير دينا وسمر ونريح دمغنا
شادي ببتسامه : احسن حاجه تعملها والله يا دكتور
ووهم بيتكلمه يخبط الباب
سها بكسوف : رامي ممكن ادخل
رامي بابتسامه : ااااه طبعا يا سو تعالي
وتدخل سها ويقف شادي ويبصلها بأعجاب ورامي يقدمهم لبعض
رامي : دا دكتور شادي ودي سها بنت عمي واختي الصغيرة
شادي بابتسامه : اهلا وسهلا انسه سها (سها تبتسم بكسوف وتهز راسها ) شادي أستأذن انا يا دكتور
رامي : تمام يا شادي واحجز العمليات ليوم الخميس متنساش
(ويخرج شادي )
رامي : اقعدي يا سو وقفه ليه خير يا حبيبتي
سها بحزن : ماما تعبانة اوي وبتسال دايما علي سميه وسميه كمان كل شويه تكلمني وتقولي انها حاسة اني مخبيه عنها حاجه ( ودموعها تنزل) وخايفه ماما يجرى ليها حاجه وسميه مش موجوده وتزعل انها مشفتهاش ومش عارفه اقولها الخبر دا ازي
رامي يقوم يقرب منها ويحط ايده علي كتفها : متقلقيش ماما ان شاء الله هتبقي كويسه وانا هتصل بإسلام وهو يبلغها بطريقته اكيد هو هيعرف يتصرف احسن مننا
سها تمسح دموعها : انا متشكره اوي يا رامي
رامي يضربها علي وشها بهزار : متشكره علي ايه يا هبله انتي

وهما واقفين امير يدخل ويشوف سها بتمسح دموعها ورامي بيهزر معها عشان يضحكها
امير بابتسامه : ايه يا عم الدكتور انت واخد اخواتي لحسابك ولا ايه تجوز واحده والثانية عملي فيها دور الحنين وبتمسح دموعها ( ويقرب منه ويأخذ سها في حضنه) انت اخدت لين لكن القطه الصغيرة دي بتاعتي انا
رامي بابتسامه : بكرا يجي اللي ياخذها منك وتبقي ليه هو... وانت ما يفضلكش حد
سها تكسف وتبص في الارض
امير بضحك : الله الله انت بتكسف يا سو عاوزه تجوزي ياقطه
سها انكسفت وبوزت زي الاطفال : انتم رخمين علي فكره وانا زعلانه منكم
امير ورامي يضحكوا
امير بضحك : طيب يلا عشان نروح طنط سناء وصلت وهتبات هنا بدالك النهارده وانا أشوف ايه حوار العريس في السوبر ماركت واحنا مروحين
سها تضربه علي كتفه : يا غلس بطل رخمه ( وتبصلهم بابتسامه) هروح اجيب حاجتي وسلم علي ماما
وتمشي سها وتسيبهم واقفين
امير بقلق : قولي يا رامي حاله طنط سلوي عمله ايه
رامي بحزن : الحالة متأخرة اوي هنحاول بكيماوي نسيطر شويه بس مش عارفين النتيجة هتكون ايه
امير بضيق : ربنا يعفو عنها ( ويبصله) مش هنبلغ سميه
رامي : هتصل بإسلام وقوله هو يبلغها احسن لأنه هو اللي جنبها ويعرف يبلغها بطريقته
امير : اوكي همشي انا سلام يا دك اااااااه صحيح طنط سناء جيباك عشا معها
رامي بابتسامه : كويس هروح اكل احسن انا وقع من الجوع

بعد ساعه لين كانت خرجة من العمليات وفاقت بس كانت حسه بمغص والم
الدكتورة بابتسامه : عمله ايه ياقمر
لين بتعب : الحمد الله بس حسه مغص جامد شويه
الدكتورة : هديكي مسكن وان شاء الله علي بكرا هتبقي بخير
لين بقلق : طيب نتيجته العملية ايه طمنين
الدكتورة بابتسامه : زي الفل جدار الرحم كويس في شويه التهابات... بس مع الأدوية هتبقي كل حاجه تمام وان شاء الله هنبدا علاج
لين بابتسامه : الحمد الله طيب هعرف امتي لو حالتي اتحسنت او لا
الدكتورة بضحك : مالك مستعجله كده احنا هنبدا العلاج وان شاء الله خير انا متفائلة وبعد كام شهر اقدر اقولك حالك تستجيب للعلاج بنسبه قد ايه بس لازم نصبر مع بعض شويه وتستحملي العلاج لأنه هيبقي متعب
لين : ان شاء الله انا مستعده وأستحمل اي تعب (وتبص للدكتورة) ميرسي يا دكتوره انا تعبتك معايه
الدكتورة بابتسامه : تعب ايه طب ياريت كل المرضي عسل زيك كده انا هخليهم يدخله يدويك العلاج ونص ساعه وممكن تروحي
اسلام بابتسامه : متشكرين يا دكتوره
الدكتورة تبصله هو وسميه : العفو انا هكتب ليها على شويه ادويه تمشي عليهم الاسبوع دا وهستنها الخميس الجاي
لين بسرعه : لا يا دكتوره بلاش الخميس هاجي الاربعاء لحضرتك
الدكتورة : خالص احجزي المعاد اللي يريحك وانتي خارج ( وتبصلها بابتسامه) حمدالله علي سلامتك يا قمر
وتخرج الدكتورة ويقرب اسلام وسميه منها
سميه بابتسامه : حمدالله علي سلامتك يا حبيبتي
لين : الله يسلمكم تعبتكم معايا
اسلام: بطلي يابت الكلام اللي اهبل دا (ويقرب منها) أظن المفروض تقولي لرامي بقي الدكتورة طمنتك شويه
لين : لا ياسلام لسه انت سمعت الدكتورة قالت ان العلاج هيبقي متعب وانها كمان كام شهر هتقولي حالتي بتستجيب للعلاج ولا لاء وقتها هقول ل رامي
اسلام يتنهد : اللي يريحك يا لين
لين تاخد علاجها وتروح للمنتجع مع اسلام وسميه

لين اول ما وصلت دخلت اوضتها وسميه ساعدتها تغير هدومها وقعدت علي سريرها وفتحت تليفونها واسلام كان دخل يديها علاجها فتليفونها رن وكان طبعا رامي ففتحت واسلام وسميه وقفه بعيد وهم سكتين

لين بابتسامه وبداري تعبها : حبيبي ازيك
رامي بقلق : انتي فين يالين وتليفونك مقفول ليه بتصل بيكي بقالي كتير
لين : معلش حبيبي كان فاصل لما رجعت حطيته يشحن ونمت ولسه صاحية دلوقتي
رامي بقلق وخوف : مالك يا لين وشك اصفر كده ليه انتي تعبانة
لين بارتباك : شويه برد وارهاق بس ما فيش حاجه
رامي بضيق : لا انتي شكلك تعبان انتي مش بتاخدي بالك من نفسك وتتعبي في الشغل ( ويكلم بغضب وزعيق) بصي يا لين لو الشغل دا هيتعبك كده يبقي تبيه... وترجعي فورا

لين تبص لسميه واسلام اللي واقفين وسامعين كلامه وبصوا لبعض وابتسموا
لين بابتسامه : انت رجعت في كلامك ولا ايه انت مش قولتلي مسيبش الشغل عشان خاطر اي حد حتي انت
رامي بضيق : بس هتسبيه لو هيتعبك ويخلي وشك اصفر بشكل دا انا مش هسيبك تتعبي نفسك عشان خاطر اي حاجه ولو الشغل دا هيتعبك يبقي بلاش منه خالص
لين : ياحبيبي متكبر هاش اوي كده انا كويسه دول بس شويه برد واخدت علاج وسميه راحت تعملي لمون هشربوا وهرجع انام والصبح هبقي كويسه
رامي يتنهد بضيق : ماشي يالين هسكت المرة دي بس والله لو لقيتك تعبانة كده تاني هاجي اخدك وهارجعك بالعافية
لين تبتسم : والله انا مش عارفه انت دكتور ازي بقلبك الضعيف دا
رامي بحب : قلبي ميضعفش غير معاكي انتي بس ماقدرش استحمل اشوفك تعبانة او بتتالمي
لين بابتسامه: عارفه ياحبيبي ماتخافش انا كويسه وهبقي احسن لما هشوفك الاسبوع الجاي
رامي بكسوف : مهو للأسف انا مش هعرف اجي الاسبوع الجاي عندي عمليه كبيره
لين بابتسامه : شوفت بقي ازعل انا دلوقتي زي ما انت زعلت لما قولت ان عندي شغل
رامي يضحك : لا ياحبيبتي مقدرش علي زعلك بس هنعمل ايه شكلنا هنقضيها تليفونات

لين كانت عندها مغص وبتتالم وبتحاول تداريه بس سميه واسلام كانوا شايفنها وهي بتشد في السرير فسميه جريت خبطت علي الباب

سميه قربت من التليفون واخدته من لين وبعدت عنها عشان رامي ميشو فهاش وقرب اسلام منها واديها حقنه المسكن في الكالونه اللي في ايدها
سميه بابتسامه : ازيك ياروميو
رامي ببتسامه : انا انخطفت فين مراتي ( ويضحك هو وسميه) الحمد الله يا سمسمه بس انا زعلان منك جدا علي فكره
سميه : ليه بس
رامي : شكلك مبتاخديش بالك من لين وهي تعبانة
سميه بابتسامه : ظلمني والله... طيب دا انا لسه جيبه ليها لمون اهو ومديها الدواء واخدته
رامي : بشفا يارب امال هي راحت فين مش شايفها
سميه : اخدت منها التليفون عشان تشرب اللي لمون... قولي الاخبار عندكم ايه اخواتي كويسين حسه ان فيه حاجه حصلت
رامي بارتباك : الحمد الله كلهم كويسين صحيح هو اسلام فين كنت عاوزه
سميه : بره اندهولك
رامي : لاااا خليكي مع لين انا هقفل اتصل بيه وهرجع اكلم لين تاني
سميه : اوكي باي
وتقفل سميه وهي بتتنهد براحه واسلام يضحك
اسلام بضحك : احنا نقدم في معهد التمثيل ونعمل مسرح خاص بينا دا احنا هكسر الدنيا
ويضحكه ورامي اتصل بإسلام يأخذ التليفون وخرج يكلمه بره بعيد عنهم

في مصر في بيت عماد اللي كان فاضي وعماد وقف بيبص حاوليه وهو حزين هبه تقرب منه
هبه بتعب : كده خالصنا كل حاجه
عماد بحزن : انا مش قادر اتصور ان البيت اللي اتبريت فيه يتهد وكل ذكرياتي فيه هضيع
هبه بضيق بس تبتسم : لما يبني برج مكانه ابقي خد شقه فيه ويلا عشان نلحق نرتاح انت مسافر الفجر يا حبيبي
عماد بحزن : مش كنا قولنا لأميره انا حاسس انها هتزعل ان احنا خبينا عليها وبعنا البيت من وراها
هبه بضيق وزعيق : هتزعل علي ايه ياعماد علي الشقة اللي كانت اد الحك هي دلوقتي عايشه في فيلا وربنا فتحها عليها من حقنا احنا كمان نفكر في نفسنا وعيالنا انا نزله هستناك تحت
وتمشي عماد يقف يبص حاوليه بحزن والم ويمشي

تاني يوم الصبح مروه كانت في اوضتها بتغير هدومها وتلفونها رن برقم متعرفوش

مروه : سلام عليكم
طارق بابتسامه : عليكم السلام ازيك يامروه
مروه : مين معايا
طارق باستغراب : انا طارق مديرك معقول رقمي مش معاكي
مروه بضيق : هيكون معايا اعمل بيه ايه
طارق بابتسامه بيدريها: انتي السكرتيرة بتعتي يعني لازم يكون معاكي ارقامي كلها لأني ممكن احتاجك في اي وقت
مروه بغضب : لا طبعا انا مش تحت امرك.... في اوقات للشغل وساعات عمل و دا الوقت الوحيد اللي مسموح ليك تكلمني فيه... غير كده مش مسموح ليك انك تتصل بيه في اي وقت تاني
طارق بأعجاب : بس فيه شغل ضروري النهارده وكان لازم اكلمك
مروه بضيق : شغل ايه دا
طارق بارتباك: اجتماع مع رجال اعمال علي الغدا ولازم تكوني معايا وتكتبي ملاحظاتك
مروه برخمه : متأسفه جدا انا اجازتي النهارده.... حضرتك ممكن تاخد مدير مكتبك معك مع السلامة
وقفلت في وشه وهو ارتسمت علي وشه ابتسامه انقلبت مره واحده لضحكه عالية جدا

وعند اميره كانت وقفه بتحضر الفطار فسليم خرج من الاوضه وهو لبس هدومه
اميره بابتسامه : صباح الخير
سليم بضيق : صباح النور ( ويروح لباب الشقة)
اميره باستغراب : سليم انت رايح فين
سليم يبصلها ويقرب منها بغضب : وانتي مالك.... انا اروح اجي زي ما حب انا حر انتي فاهمه
ويخرج ويقفل الباب بقوه وهي واقفه بصه عليه ومش فاهمه ايه سبب تغيره بس قررت تتصل بلين
لين بنوم وتعب : ايوه
اميره بحزن : صباح الخير يالين انا اميره اسفه لو صحيتك
لين وهي بتقوم : صباح النور ياحبيبتي انا كنت هصحي دلوقتي اصلا
اميره : لين انا عاوزه اقابل الدكتور اللي قولتي عليه ممكن اجي امتي
لين بابتسامه : انتي تقدري تخرجي امتي
اميره : ممكن اخرج دلوقتي سليم نزل وشكله مش هيرجع بدري
لين : خالص هستناكي تتغدي معنا وتتكلمي مع اسلام برحتك هبعتلك ابلكيشن المكان في مستج
اميره بابتسامه : متشكره يالين انا هلبس وهاجي علي طول سلام
وتقفل اميره وتروح تلبس

سليم نزل علي السلم فمروه فتحت الباب
مروه : صباح الخير ياسليم انت خارج
سليم بابتسامه : صباح النور زهقان قولت انزل اتمشي شويه عاوزه حاجه
مروه : كنت عاوزه اشتري عربيه صغيره كده اروح بيها الشغل لان مواعيد غير امجد و بأخذ تاكسي وانا مش حبه كده فكنت عاوزك تروح معايا اشتريها
سليم بابتسامه : طيب البسي بسرعه علي ما طلع عربيتي تكوني نزلتي
مروه بفرحه : عشر دقايق وهنزلك
وينزل سليم ويخرج مع مروه واميره لما جهزت فضلت تتصل بيه عشان تقوله انها خارجه بس هو طنشها وقفل تليفونه
اميره بغيظ : ماشي متردش وابقي ارجع بقي قول خرجتي من غير ما تقولي ليه
وتخرج اميره من غير ما تقول لسليم (تفتكروا سليم هيعمل ايه)

في المستشفى في القاهرة شادي كان وقف في الكافيتريا وبصص علي سمر اللي واقفه بتكلم مع واحد شكله غريب

الجارد : الكاميرتان دول تحطيهم في المكتب بس في امكان واضحه انا هبقي معكي علي الموبيل وأشوف اي مكان الصورة هتظهرلي احسن علي اللاب وقولك
سمر : ماشي بس استني لما الدكتور رامي يبقي في العمليات عشان اعرف ادخل المكتب براحتي وهبقي أرن ليكي
الجارد : المهم تكوني عرفتي بتشغيليها ازي و تخبيهم كويس اوعي يتكشفوا
سمر بدلع : متخافش دا انا سموره
سها كانت وقفه قريبا من سمر بتشتريه شاي وسمعتهم بس مفهمتش حاجه وهي ماشيه وتبص عليهم خبطت في شادي
سها بخضه : اااااااه انا اسفه جدا
دكتور شادي : ولا يهمك (ويبصلها بابتسامه) ازيك يا انسه سها
سها بكسوف : الحمد الله
شادي بابتسامه : ماشيه وبصه وراكي ليه
سها وهي سرحانه وبتبص علي سمر : سمعت سمر بتكلم عن كاميرات ومكتب رامي فكنت ببص اشوفها بتعمل ايه
شادي باستغراب : كاميرات ايه
سها فاقت واخدت بالها انها وقفه معه لوحدها فتسكفت : هااااا مش عارفه عن ازنك
شادي يقف قدمها بسرعه : انسه سها هو انتي مخطوبه او مرتبطة
سها برقيت واتخضت فشادي بصلها وابتسم
شادي بابتسامه : انا كنت عاوز اكلم دكتور رامي بس خوفت تكوني مرتبطة
سها بكسوف تبص للأرض : لا ( ولسه هتمشي فشادي واقف قدمها)
شادي : لا مش مرتبطة ولا لاء مكلموش
سها بابتسامه: اللي تشوفه انت بقي
وتمشي من قدمه بسرعه وهو يبتسم ويفرح وبعدين يفتكر سمر فيرجع يبص عليها يلاقيها مشيت

ونروح الكويت وفي جناح عدي والاء اللي دخلت لقيت عدي بيحضر شنطته
الاء : بتحضر شنطتك ليه ياعدي
عدي بضيق : هكون بحضرها ليه يعني غير عشان مسافر
الاء : ايوه مسافر فين يعني وهتعقد قد ايه
عدي بزهق : مسافر دبي هعقد يومين تلاته
الاء بضيق : ومسافر دبي ليه محدش اتكلم علي ان فيه شغل في دبي
عدي: وهو حد قال اني مسافر شغل انا مسافر اريح راسي
الاء بغضب : يبقي خدنا معك انا والعيال
عدي بغضب : بقولك اريح راسي تقولي العيال
الاء تقف قدمه : يبقي خدني انا وهنسيب العيال هنا مع شوشو وخالتي
عدي بزعيق : هتسيبي عيالك لناس عشان تتفسحي انتي اتهبلتي
الاء بغضب : مهو سفر دبي لوحدك ما فيش ياعدي يا اسافر معاك يا ما فيش سفر
عدي يقرب منها ويلوي دراها ورها فتصرخ من الالم : انتي شكلك اتجننتي اني فاكره اني مستني منك الاذن اسافر ولا لاء طيب انا مسافر وريني هتعملي ايه

ورمها بقوه علي السرير واخد شنطته وخرج فقامت جري وراه وعلي سلم البيت اللي بيجمع كل اهل عدي راحت مصرخه بكل صوتها
الاء بصريخ وصوت عالي اللي خرج كل اللي في البيت عليه : عدددددي لو سافرت دبي لوحدك هترجع البيت مش هتلقيني انا والعيال

عدي واقف علي السلم وهو غضبان وبيبص عليها بغضب وضيق ولسه هيقرب يضربها سمع صوت ابوه

حمد بزعيق : عدددددي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:14 pm

رواية بناتي حياتي الحلقة (11)

عدي اول ما سمع صوت ابوه وقف مكانه وفضل بصص ل الاء بضيق وغضب وهي بصي ليه بكسره وحزن
حمد بزعيق :طلال هات اخوك وتعال المجلس
طلال بضيق : حاضر يا بوي
ويمشي حمد بغضب ويقرب طلال من عدي ويقف قدامه
طلال بغضب : قدامي علي المجلس
عدي ينزل ويرجع يبص ل الاء
عدي بغضب : هنتحاسب الاء هنتحاسب
طلال يذقه ويمشي معه... بغضب وغيظ والاء تعقد علي السلم بدموع وانهيار تقرب منها شوشو
شوشو بحزن : في ايه يا الاء
الاء ترمي نفسها في حضنها بدموع : تعبت يا شوشو والله تعبت ومو قادره
شوشو تحضنها بحزن وهي حسه بالمها وتعبها

وفي المجلس بعد ما دخل عدي وطلال وقفل الباب حمد واقف بغضب وقرب من عدي وراح ضربه قلم شديد جدا
طلال بخضه وضيق: لا يابوي التفاهم مش بضرب
حمد يبصله بغضب : امال ازي يا طلال... بانك تداري عليه وخبي البلوي اللي بيعاملها ( طلال يبص في الارض) انت واخوك مفكرين اني معرفش اللي بيعمله معرفش سمعته واسمه (ويبصله بغضب) اسمنا اللي بقي في الطين بسبب سهراته وسكره والبيوت المشبوها اللي بروحها
عدي بغضب : انا راجل ما فيش حاجه تعيبني واتصرف زي ما حب
حمد بغضب : راجل ! هو فين الراجل وانت بتغضب ربنا ودوس علي شرف وعرض الناس... انت فاكر ان دي هي الرجولة السهر والسكر والستات كده بقيت راجل دا الناس والخالق بقي يخافوا يدخلوك بيوتهم ويعرفك بعيالهم بقي يخافوا علي بناتهم منك الاهل.. الناس لما يطلبوا مني شي و قولهم اني هبعت مع عدي يقول لا بلاش عدي ابعت طلال
ما لازم يرفضه يدخله فساد زيك بيوتهم
(ويقرب منه بغضب) ناقصك ايه عشان تحمد ربنا علي نعموا عليك... عندك كل شيء اسم وعيله ومن اكبر بيوت الكويت والكل بيعرفها..... فلوس والله رزقك من وسع متجوز ومراتك زينه... وربنا رزقك بولاد غيرك بتمني ظفرهم ناقصك ايه عدي
عدي بضيق : انا ما أجرمت كل اللي في سني بيخرجوا ويسهروا وعايشني حياتهم
طلال بضيق :كل مين... ما انا قدمك اهو ما بعمل مثلك... واللي انت لازم تقلد اصحاب السوء اللي في سنك وبس .. في اترك هادول الأصحاب... وصاحب اللي بيتقوا ربنا ويحافظوا علي بيوتهم وحريمهم وعيالهم
حمد بغضب وهو بيقف قدمه : هي كلمه يا عدي وما رح قررها.... والله والله لو عرفت انك سهرت او خرجت مع الشلة البايظه اللي ملموم عليهم.... ولا اتصلت بيهم مره تاني لا تبري منك واطردك من البيت والشركة واسيبك في الشارع
عدي بخوف يرح يبوس راس ابوه: لا يا بوي سماح كله الا غضبك علي و اوعدك هبعد عنهم وما راح تسمع عني غير كل خير
حمد بضيق : هنشوف عدي هنشوف.... ودلوقتي اطلع صالح مراتك
عدي بغضب : لا يا ابوي بعد ازنك هي غلطت وعالت صوتها علي ولازم تتربي
طلال بضيق : غلطت عشان مش عاوزك تسافر مع الشلة البايظه
عدي بغضب : انا ماكنتش مسافر مع حد انا كنت مسافر لوحدي
حمد بضيق : مسافر لوحدك وين
عدي بيبص لطلال : دبي
طلال بغضب وضيق : لا يا عدي ما راح تسافر دبي ابدا
حمد حس ان فيه حاجه ورا سفر عدي وطلال عارف بيها ورافضها
حمد بغضب : ما فيش سفر ومن بكرا تلتزم في الشركة زيك زي اي موظف وبعد الشغل ترجع البيت لمراتك وعيالك وممنوع السهر من غيرهم وفكر انك تعصاني امري وتعمل غير اللي قولته
ويخرج من المجلس هو وطلال ويعقد عدي بغضب وضيق وهو بيستحلف ل الاء
عدي لنفسه بغضب : والله يا الاء لربيك وجيب ليك ضره علي راسك واحرق قلبك

وعند لين كانت قعده مع اسلام في عادته... مستنيه اميرة وحسيت انه اسلام مضايق
لين بقلق : مالك ياسلام شكلك مضايق
اسلام بضيق : رامي كلمني امبارح عن حاله طنط سلوي وعاوزني ابلغ سميه ومش عارف اقولها ازي
لين بحزن : ربنا يصبرها هيبقي صعب عليها... بس لازم تقولها وتنزل عشان تشوفها وتقف جمبها رامي بيقول الحالة صعبه اوي
اسلام بضيق : ما اللي مضايقني اكتر اني مش هعرف انزل معاها واكون جمبها احنا لسه راجعين من اجازه طويله صعب انزل تاني دلوقتي فتنزل لوحدها
لين بابتسامه : متقلقش العيلة كلها هتكون معها ومش هيسبها... واكيد سميه مقدرا وعارفه انشغالك.. . ومش هتزعل منك
اسلام يتنهد بضيق : ربنا يستر يصبرهم
لين بابتسامه : اول مره اشوفك محتار ومش عارف تكلم مع حد
اسلام بحزن : سهل انك تبلغ خبر او تعالج الناس العادية... بس لما يبقي الانسان اللي هتوصل ليه الخبر حبيبك اللي عايش جوه قلبك ... بيبقي حملك وتعبك كده واكتر ويبقي نفسك تشيل عنه وتتألم انت بدل منه المهم هو متألمش ولا يتعب
لين بابتسامه : الله الله قول كمان يا دك
اسلام بغيظ : تصدقي انا غلطان اني بتكلم معاكي قومي يابت امشي من هنا
لين تضحك والباب يخبط وتفتح لين وتكون اميره
اميره بابتسامه : مساء الخير
لين بابتسامه : مساء النور يااميرة اتفضلي
وتدخل اميره واسلام يقوم يقف ولين تعرفهم ببعض ويقعدوا... اسلام علي المكتب ولين واميره قدمه
اسلام بابتسامه : طبعا انا اعرف واسمع عن سليم من زمان من وقت حكايته مع لين... ووصف لين ليه من وجهة نظرها بس عاوز اسمع حكايتك انتي مع سليم ووصفك لسليم من وجهة نظرك
اميره تبص للأرض بارتباك وكسوف فلين تبصلها
لين بابتسامه تقف : انا هسيبكم لوحدكم شويه وارجع
اميره تمسك ايدها : لا خليكي يالين انا مش مكسوفه منك
لين تقعد تاني وتبدا اميره تحكي وتعرفهم هي تعرف سليم من امتى... وازي أتقدم لها لما رجع وجوزهم السريع وازي يتعامل معها من اول ما وصلوا دبي لحد لما خرج وسابها الصبح
اسلام : كده انا اقدرت افهم علاقتك مع سليم عمله ازي... وواضح ان سليم مش هقول بيحبك عشان يمكن ماتصدقيش هقول معجب بيكي جدا وبيقاوم انه يحبك
اميره بحزن : طيب ليه بيقاوم
اسلام بابتسامه : لأنه لسه معترفش بغلطوا بتاع زمان واعتذر عنه لسه ما سمحش نفسه... وبيحارب ويعاند ومش عاوز ينسي من جوه بانه غلط وانه اذنب في حق لين.... ولسه بيحمل نفسه ذنب موت بنته (لين بصتله باستغراب فإسلام ابتسم ليها)ما تستغربيش موتها ما اثر فيكي انتي لوحدك... دا يمكن اثر فيه واكتر منك كمان... انتي المك بموتها مع صدمتك في سليم... ظاهروا علي طول في حالتك وقدرنا نعالجها...... لكن هو لسه مخبيه جوه.... هو عارف انه كان سبب في تعبك وحالتك النفسية اللي اثرت علي الجنين في بطنك أثناء الحمل... ونزلت مريضه... وطبعا بما ان هو سبب في الحالة النفسية دي والظروف اللي مريتي بيها في حملك وولادتك فمحل نفسه مسؤوليه.... امبارح لما حكيتي ليه عن مقابلتك مع مهندسه اميره.... وانها طلبه تشوفني.. لما رامي كان بيكلمني سالته عن حالة سليم وقت ولادتك.. وازي تقبل خبر موت بنتكم وعرفت انه انصدم وتعب وقتها... عرفت انه راح يشوفها غير بعد ما انتي فوقت.... وشافها من بعيد وتاني يوم عرف بموتها ماقدرش انه يستلمها واللي ويدفنها.... وان اللي اخدها عمك فاروق (اسلام كان بيتكلم فلين غصب عنها دموعها نزلت وأميرة بصت ليها بحزن.. واسلام غير الكلام) وبعدها على طول انتي طلبتي الطلاق وصممتي عليه وطلقك... ولما رجع بيتهم عرف ان مامته تعبت بعد ما تخانق معها في المستشفى.. وجالها جلته وبقي مش عارفه تتحرك...كل دا طبعا كان كتير عليه فهرب وسافر... وأمه ماتت وهو بعيد.... وكده إحساس انه ظلم و اذنب في حق كل اللي في حياته كان بسبب حبهم ليه ( ويبص لأميره) سليم لسه جواه صراع مع الماضي اللي هرب منه بسافرة من مصر... بس لما شاف لين مرة تانية افتكر انه هيقدر يرجع الماضي ويصالحوا وبقي دا الحل من وجهة نظره عشان يتصالح مع نفسه .. وعشان كده بيحاول رغم انه عارف ان لين نسيته وتجوزت وعايشه حياتها... بس هو لسه عايش مع الماضي
اميره بحزن : طيب والحل هيفضل كده
اسلام بابتسامه : الحل في ايدك انتي
اميره باهتمام : انا ازي
اسلام : سليم مش هيقدر يقاومك كتير لأنه تعبان من الهروب و الوحدة ..... ومحتاج الحب والاهتمام اللي كان عايش فيهم زمان مع مامتها ولين... وطبعا هو فاكر انه مش هيلقيهم مع حد تاني ...بس لما اتجوز حس بيه تاني ولقه معاكي فخاف يحبك.. وينسى الماضي اللي هو لين اللي أذنب في حقها..... فطبعا مش هيستسلم ليكي بسهوله ابدا دا يقاومك ويجرحك ويحاول يبعدك عنه بكل الطرق (ويضحك) دا ممكن تكرهي عيشتك بسببه (فيضحكوا هما كمان)
بس انتي لو بتحبيه بجد... لازم تصبري وتستحملي وتظهري ليه الحب والحنان وفي نفس الوقت.... تخاوفيه انك ممكن تسبيه وتبعيد عنه
اميره بعدم فهم : ازي يعني
اسلام بابتسامه : يعني تهتمي بيه وتظهر دايما مشاعرك زي ما بتعملي...وهو طبعا هيصدك ودا هيتعبك ف كل فتره خدي راحه واختفى .. تقضي يوم بره تغيري نفسيتك وتعيدي نشاطك... وتسبيه لوحده عشان يحس الفرق بين وجودك معه وجنبه... ووجوده لوحده من غيرك ( ويضحك) يعني بمعني اصح هتلعبوا لعبة القط والفار
لين : طيب دا عشان يعرف انه بيحب اميره بس امتي هيقدر يتقبل الماضي وينساه (وتضحك) ويسبني في حالي
اسلام : ومع الوقت تقبل دخولك في حياته و قلبه ويعترف بحبه ليك.... دا هيخليه يواجه أن لين هي الماضي... وانتي المستقبل.... وهنا يجي دورك انك تقنعه انه يجي يقابلني
اميره بخوف : يقابلك... افرض رفض
اسلام : لو الامور مشيت زي ما انا متوقع ....فسليم مش هيرفض وقتها لأنه هيبقي ضعيف وندمان والماضي مسيطر عليه وهيبقي عاوز يحكي ويطلع كل اللي جواه عشان ينسي
اميره تتنهد : انا حاول ان شاء الله اعمل اللي حضرتك قولته وربنا يقدرني بقي ويقويني احسن حسه اني مش هعرف واستسلم بسرعه
اسلام بابتسامه : انتي مش هتكوني لوحدك احنا هنكون معاكي وهنساعدك واي وقت تحتاجينا فيه كلميني على طول
اميره بابتسامه : انا متشكره جدا يا دكتور انا ارتحت جدا لما كلمت لين وارتحت اكتر لما كلمت حضرتك انا كنت حاسة بالغربة واني لوحدي ومليش حد
لين بطيبه : واحنا معاكي وجمبك اي وقت انت هنا مش لوحدك ابدا
اميره بتوقف :متشكره جدا أستأذن انا
لين تقف جمبها : تستأذني فين انتي هتتغدي معانا ....سمية عاوزه تتعرف عليكي هي بتجهز الغدا من بدري (وتبص لإسلام) هانسباق احنا علي الفيلا ما تتاخرش علي الغدا مش هنستناك
اسلام بابتسامه : هقلع رداء الطبيب وراجع اسلام وحصلكم

وتخرج لين واميره وهم ضحكوا..... لين اخدت أميرة تفرجها علي المنتجع اللي عجبها جدا ويروح لسميه ويفضلوا قاعدين يتكلموا ويهزروا وتغدوا سوأ.... اميره مشيت من عندهم وهي مبسوطة ومرتاحة

سليم بعد ما اشتري العربية مع مروه رجع البيت... واول ما دخل فضل يدور علي اميره ملقهاش فخاف تكون مشيت نزل جري خبط علي شروق
سليم بقلق : شروق اميره عندك
شروق : لا خرجت بعدكم بساعه وقالت هتقابل واحده صاحبتها وتتغدي بره
سليم بعصبيه : تتغدا بره.... انتي ازي تسبيها تخرج لوحدها
شروق بضيق :وفيها ايه لما تخرج يا سليم هو انت جيبها تحبسها في البيت.... يعني لا قعد معها واللي اخذتها معاك وانت خارج... وكمان مش عاوزها تخرج لوحدها... هو سجن واللي ايه
امجد يقرب منهم : اهدوا كده وادخل ياسليم .... واتصل بيها وشوفها فين وقولها انك رجعت
مروه بهدوء : ادخل ياسليم هي اكيد زهقت من القعدة لوحدها... فخرجت وزمانها راجعه
ولسه هيدخلوا سمعوا صوت حد طالع وكانت اميره
اميره بابتسامه : مساء الخير
الكل : مساء النور
سليم بغضب وزعيق : انتي كنتي فين
اميره لسه هترد بس شروق مسكتها وبرقت لسليم
شروق بضيق : ادخلي يا ميرا مش هنقف نتكلم علي السلم
وتأخذها وتدخل وامجد يقرب من سليم
امجد : ماينفعش كده ياسلام.... الكلام يبقي بينك وبينها.... فوق مش تكسفها قدامنا وتزعق فيها اتفضل ادخل ولو سمحت متكلمش في حاجه دلوقتي الا بعد ما تهدي

ويدخلوا كلهم واميره قعدت مع مروه وشروق وقالت ليهم على مقابلتها للين وفضلت تحكي ليهم على هزار سميه وإسلام وفضلوا يضحكوا... وسليم كان قعد مع امجد بس بصص عليها وشايفها وهي مبسوطة وكل ما تضحك يبتسم غصب عنه واميره كان شايفه نظرته ليها وكانت مبسوطة جدا وبعد وقت
سليم يقف : هنطلع احنا عشان ننام عندنا شغل كتير بكرا
شروق : طيب اعملوا حسابكم... نتغدا بكرا مع بعض... هعمل الغدا علي ما ترجعوا كلكم من الشغل
اميره تبص لمروه : انتي مش هتطلع تعيش معانا فوق بقي
مروه بابتسامه : لا ياستي انا ماقدرش نام د غير في حضن سولي
اميره بابتسامه: ابقي هاتي سولي معاكي ياستي
مروه بضحك : ان كان كده ماشي

وتطلع اميره مع سليم وهي من جواها خايفه بس بتحاول متظهرش خوفها دا واول ما دخلوا و قفل الباب

سليم بعصبيه : انتي كنتي فين
اميره بهدوء : خرجت اتمشى و اتغديت مع واحده صاحباتي
سليم بضيق : صحبتك مين.. هو انتي لحقتي يبقي ليكي اصحاب
اميره : صاحباتي من مصر متجوزه وعايشه هنا كلمتها وتقابلنا
سليم بغضب : وازي تخرجي من غير ما تقولي.. هو مش انا نبهت عليكي امبارح
اميره تروح علي ترابيزه السفرة وتشيل ورقه كان محطوطة عليها... وتقرب منها
أميرة : كتبلك في الورقة دي اني هخرج... ودا بعد ما فضلت اتصل بيك وانت مبتردش عليه... وبعدها تليفونك عشان متصلش بيك .... و لسه تليفونك مقفول لحد دلوقتي لأني طول الوقت بحاول اتصل بيك
سليم يطلع التلفون يفتحوا وبارتباك : مش معني اني مرديتش انك تخرجي من غير ما اعرف كان لازم تفضل في البيت لحد ما ارجع

اميره : ليه يا سليم اهمك في ايه اخرج واللي اقعد.... وجودي يفرق معك في ايه
سليم يقرب منها بغضب : تفرق انك مراتي يا هانم ولازم تأخذي اذني قبل ما تخرجي
اميره تبصله : مراتك ! هو انت شايف ان احنا مجوزين يا سليم ؟
سليم يبعد عنها بضيق : مراتي قدام الناس
اميره باستهزاء : ااااه قدام الناس .... اطمن انا ما حدش يعرفني هنا... واللي قابلت حد اعرفوا مش هقول اني خارجة من غير ما قولك.... فشكلك قدم الناس ماتغيرش
وتمشي وتسيبه وتدخل اوضتها وهو فضل بصص عليها بحزن والم وضياع

وفي المنتجع اسلام كان قعد في مكتبه سرحان وبيفكر في سميه... وازي يبلغها الخبر ف الباب خبط
سميه ابتسامه : ممكن ادخل حبيبي
اسلام يقوم من مكتبه وهو مبتسم ويقرب منها ويمسك ايده ويدخلها ويقفل الباب ويلف ايده حاولين وسطها ويقربها منه
اسلام بابتسامه : انتي ماينفعش تستأذني عشان تدخلي اي مكان انا فيه انتي تقتحمي علي طول زي ما اقتحمت قلبي من غير استأذن
سميه بابتسامه وتكسف : ما انت اللي سرقت قلبي فانا دخلت استخبي جوه قلبك
اسلام يضحك ويأخذها ويعقد علي الكنبة اللي في المكتب ويقعدها في حضنه : واحلي حاجه حصلت ليه انك قعدتي واستربعت جوه قلبي يا حبيبتي
سميه تبتسم وتضم نفسها ليها ويعقده سكتين شويه فسميه تبصله
سميه : مالك يا حبيبي بتفكر في ايه
اسلام يتنهد ويقعدها قدمه ويمسك ايدها : سميه في حاجه لازم تعرفيها (سميه تبصله بقلق) انا وانتي لما روحنا زورنا مامتك انتي بعدها قولتي انك حسه ان مامتك تعبانة
سميه بخوف ودموع مكتومه : ماما جرى ليها حاجه
اسلام يبوس ايدها : لا ياحبيبتي هي بس تعبانة شويه وفي المستشفى
سميه يخضه ودموع : في المستشفى ليه عندها ايه
اسلام بحزن : سرطان ( سميه تبرق وتتصدم فهو يكمل بسرعه) بس هتتعالج يا حبيبتي هتتعالج وتخف وهتبقي كويسه (ويبتسم ليها بحب) وعيلتك لما عرفوا... راحوا ليها كلهم... وقفوا معاها وجمبها مسبوهاش كلهم راحوا اول ما عرفوا وتصالحوا وسامحوها واتفقوا ان مامتك هتخرج من المستشفى علي بيت جدتك... هتعيش في شقتك عم فايز مع سها وسالم ودا فرح مامتك جدا وحسن من نفسية وجودكم جمبها هيساعدها علي العلاج. ...و لين كلمتها فيديو واطمنت عليها ومامتك فرحت اوي بمكملتها طب تعرفي دول حتي بيقولوا المستشفى هيبلغوا عن سيلا من صوت الضحك اللي طالع من اوضة مامتك بسببها.. سيلا بتخلي الكل يفضل يضحك وعامل ازعاج كبير اوي في المستشفى
سميه تضحك بدموع وحزن : بجد اتصلحو مع ماما... وموجودين معها في المستشفى يعني هي مش لوحدها كلهم معها وهي هتخف صح (وتبص لإسلام بدموع) هتخف يا اسلام ماما هتخف قول انها هتخف
اسلام يحضنها ودموعه تنزل معها :ان شاء الله ياحبيبتي هتخف بمساعدتكم ووجودكم جمبها هتخف وهتبقي كويسه وانا حجزت ليكي في طياره بكرا وامير اخوكي هستناكي وانا في اقرب وقت هنزلك وهكون معاكي ونكون كلنا جمبها
سميه تفضل تعيط بحزن وخوف في حضن اسلام وهو يضمها ليها عشان تحس بلامان وتهدي

وتاني يوم الصبح سميه بتلبس عشان مسافره واسلام وقف مستنيها
اسلام : بسرعه سميه هتتأخري حبيبتي
سميه وهي نزله : خالص يا حبيبي خلصت
و وهما واقفين تخرج لين من اوضتها ومعها شنطتها
لين بابتسامه : ايه يا قمر هتمشي من غير ما تسلمي عليه
سميه باستغراب : لا ياحبيبتي كنت دخله اسلم عليكي ايه الشنطة دي انتي مسافره معايا
لين بابتسامه :يااااريت بس مش هقدر عندي شغل
اسلام باستغراب : ايه الشنطة دي
لين بكسوف : انا هتنقل لسكن قريب من موقع الشغل اصل الطريق بين الشغل والمنتجع طويل اوي فأخدت سكن قريب
اسلام بضيق : ليه يالين انا جهزت الجناح بتاعي اللي كنت بنام فيه وسيبلك الفيلا كلها عشان تكوني براحتك
سميه بحزن : خليكي هنا يا لين عشان خاطري متقلقنيش عليكي
لين بتسامه : حبيبتي متقلقيش وصدقيني هناك هيكون احسني ليا قريب من الشغل والشركة (وتبص لإسلام بضحك ) وبعدين هو جوزك هيروح مني فين اي حاجه عاوزها هجيبوا من قفاه
اسلام بصدمه : قفاه هي حصلت (ويعمل انه هيضربها) طب امش من قدامي بدل ما أتغبى عليكي
لين تضحك وتقرب من سميه تبوسها : خالي بالك من نفسك وان شاء الله طنط هتبقي كويسه وقوملنا بسلامه
سميه تحضنها : يارب يا لين هتصل بيكي كل يوم اطمن عليكي
ويخرجوا كلهم بره الفيلا ويكون فهد مستني لين
اسلام باستغراب : فهد ايه اللي جابك علي الصبح كده
فهد : حكم القوي يا دك... البشمهندسه مشغلاني السائق الخاص ليها
لين تقرب بابتسامه : عندك اعتراض ولا ايه
فهد بياخد الشنطة من لين ويحطها في العربية : هو انا اقدر (ويفتح لها الباب) اتفضلي سيدتي
وتركب لين بعد ما تسلم علي سميه وتمشى بالعربية مع فهد
لين بابتسامه : متشكره يفهد انك لقيت سكن بسرعه كده
فهد بابتسامه : اول ما كملتيني بليل وقولت لأبويه راح قالي علي الشقة دي علي طول... دا سكن خاص بالمشروع خاص للمهندسين اللي يتشغلوا في الفنادق يعني لا تعبت ولا حاجه وسكن جاهز وقريب من الموقع (ويبصلها ويضحك) وسائق الخاص تحت امرك اي وقت
لين بابتسامه : ميرسي يا فهد ( وتبصله بسعادة) بس تعرف بجد مش متصوره انك في كام سنه تغيرت كده وبقيت مدير شركه وراجل اعمال لسه شيفاك فهد اللي كان كل حلمه اعمل معه سباق جري
فهد يضحك اوي : ولسه برده الجري اهم حاجه واجهزي يوم اجازه هاخدك ونعمل سباق (ويبصلها بابتسامه) وابقي اتصلي بفيروز نأخذها معانا
لين تبصله وترفع حجبها : فيروز اشمعنا فيروز يا فهودي
فهد ابتسام : عادي يعني عشان نتجمع زي زمان (ويكمل بضيق) احسن من ساعات ما كبرت وهي بتكسف تكلمني وتخرج معايا
لين مقدرتش تمسك نفسها وضحكة بصوت عالي وبصلته : بقي فيروز كبرت وبقيت تكسف منك طيب سوق يا فهد سوق

وسواق فهد ويوصل لين السكن اللي كان جاهز من كله فتحط شنطتها وتنزل لشغلها

في مكتب طارق مروه قاعده علي مكتبها وترجم بعد الايميلات اللي وصلت لشركه فيدخل مهندس في الشركة

رؤف : صباح الخير
مروه تبصله : صباح النور
رؤف : ممكن اقابل مستر طارق
مروه : لسه ما وصلش
رؤف : ممكن استنى هنا لحد لما يجي
مروه بعدم اهتمام : اتفضل
ويعقد رؤوف قدام مروه وهي عينيها علي الورق اللي قدامها ومش واخده بالها من نظرته ليها وبعد نص ساعه وصل طارق واول ما دخل شاف رؤوف وهو قاعد وعينه علي مروه فضايق وتغاظ
طارق بضيق : صباح الخير
مروه ورؤوف يقفوا: صباح النور
طارق يقرب من رؤوف ويبصله بغيظ : خير حضرتك سايب شغلك وقعد هنا ليه
رؤف : كنت مستني حضرتك عشان الرسومات اللي طلبتها
طارق بغيظ ويبص لمروه بطرف عينه : تعال ورايا علي المكتب
ويدخل طارق ووراه رؤوف و مروه تبص ليه باستغراب نظراته بس مهتمش وتعقد تكمل شغلها وبعد شويه خرج رؤوف وهو عينه في الارض وخرج علي طول من المكتب وبعدها طارق طلب مروه فدخلت
مروه بجديه : افندم
طارق بغيظ وغضب : ممنوع اي موظف يستني في مكتبك اي حد يجي وانا مش موجود يروح يستنا في مكتبه لحد ما اجي ميقعدش قدمك
مروه ببرود : حاضر هكتب تعليمات ب كده واوزعها علي المكاتب و الموظفين
طارق بضيق وعصبيه : وهو انتي متعرفيش تقولي ليهم بنفسك يروحوا يستنوا في مكاتبهم ولما ابقي اوصل تبلغيهم
مروه بضيق : انا مش فاضيه عشان اقول لكل موظف هيدخل مكتبي... ومدام دي تعليمات من حضرتك يبقي تطبع و تتوزع علي الكل بأمر من حضرتك
طارق يبصلها بغيظ ويسكت وهي تقف شويه
مروه بضيق : اي تعليمات تانية حضرتك حبب تضيفها
طارق يتنهد بضيق: لا اتفضلي علي مكتبك

وتمشي مروه واول ما تديه ظهرها تبتسم انها استفزته وضيقته وماكنتش عارفه هي ليه مبسوطة انه متغاظ

وفي القاهرة في المستشفى مكتب دينا

دينا بقلق : انا خايفه اوي تفتكر الخطة دي هتنجح واللي هتتكشف
سمر : متخافيش كل حاجه مترتبة كويس بس انتي نفدي زي ما قولتلك بظبط
دينا : طيب افرضي رفض يتجوزني وقال ان محصلش حاجه بنا
سمر : حتي لو قال كدة المستشفى كلها هتكلم عليكم ومش المستشفى وبس دي المنصورة كلها هتكلم عليكم والحج فريد مش هيستحمل... وبعدين دي سمعة بنت وها يجبروا يتجوزك... بس انتي اي حد يسالك بعدها.. تعيطي ومتردش
دينا : انا هختفي بعدها هقعد في بيتنا لحد ما يجي يخطبوني
سمر بضيق : بيتكم ايه انتي هبله انتي هتفضلي قدام الكل عشان يفضله فاكرين ويصدقوا انكم مجوزين في السر بجد وعشان كده مش همك انهم شافوكم
دينا : طيب ماشي بس يارب ننجح ويتجوزني والله يا سمر لو تجوزني ل اهنيكي
سمر بخبث : هيتجوز بس شطارتك انتي بقي تحافظي عليه
دينا بابتسامه : بس هو يتجوزني وتشوفي دا انا هنسي اسمه وربطه بعيل علي طول بس هنفذ امتي
سمر : يوم الأربعاء .. هو هيفضل في المستشفى من يوم الأربعاء ل يوم الخميس عشان عنده عمليات ودا كويس وفي مصلحتنا عشان يسمع كل اللي يتقال عنه بودان... المهم نختار الوقت اللي يبقى فيه ناس كتير عشان يبقى فيه شهود بكوم
دينا بخبث : حلو وانا هجهز نفسي كويس عشان اعجبه
ونروح عند لين اللي كانت في الموقع بتشتغل وبتكلم مع العمال وقربت منها اميره
اميره بابتسامه : صباح الخير يا لين
لين : صباح النور.. ازيك عمله ايه النهارده
اميره : الحمد الله.. بصي علي الرسم دا كده
وتقف لين واميره يتكلموا ويتناقشوا وسليم واقف بعيد وافهم بيتكلموا عادي فاستغراب وفضل واقف بصص عليهم
لين بابتسامه : حلو اوي يا اميره برافو عليكي نفذيه كده
اميره بابتسامه : عجبك بجد
لين : جدا... علي فكره انتي مهندسه شاطره اوي.. وفرصه لأي شركة انك تشتغلي معهم وهتعملي اسم بسرعه
اميره بفرحه : متشكره اوي يا لينو
لين بابتسامه : روحي بلغي العمال بالتغير
اميره بفرحه : اوكي ( ومشيت خطوتين لين ناديت عليها)
لين : اميره لو فاضيه النهارده ابقي تعالي اتغدي معايا... اصل سميه سافرت وانا نقلت سكن قريب هنا وهبقي قعده لوحدي
اميره بابتسامه : اوكي هشوف ظروفي واكلمك
لين بابتسامه : وانا هبعتلك العنوان... وابقي قولي لشروق ومروه يجو معاكي
اميره : اوكي
وتمشي اميره وتروح المبني بتعها فيقرب منها سليم باستغراب وغيظ
سليم بضيق : انتي كنتي بتكلمي مع لين في ايه
اميره : في الشغل هنتكلم في ايه يعني.. كان في تغير عملتوا عل التصميم وكنت بأخذ رائيها فيه
سليم بابتسامه : وطبعا رفضت
اميره بتحدي : بالعكس وافقت عليه وعجبها جدا وقالت ابلغ العمال بيه.
سليم باستغراب : لين وافقت علي تغير انتي عملاه في تصميم ليها
اميره : ايوه مالك مستغرب كده ليه.. دي حتى قالت اني مهندسه شاطرة.. وفرصة لأي شركة (وتمشي وتسيبه واقف مصدوم بس تبص ليه) سليم هو انت خارج النهارده بعد الغدا
سليم بضيق : بتسالي ليه
اميره بابتسامه : اصل صاحبتي.. كلمتني عشان نتقابل.... فلو خارج اكلمها وارح ليها بدل ما اقعد لوحدي
سليم بغضب : لا مش خارج هقعد في البيت
اميره : اوكي
وتمشي وتديله ظهرها وهي بتبتسم ومبسوطة بغيرته عليها

وتفوت الايام من غير احداث كتير لين واميره دايما يتقابلوا في الشغل ويتكلموا وسليم ملاحظ... كلامهم وقربهم وضحكهم سووا.. زي أي اتنين أصحاب... وكان مضايق وهيتجنن... وبطل يخرج من البيت بعد الشغل عشان اميره متخرجيش ومروه وشروق... وبدأوا يلاحظوا تغير سليم وغيرته علي اميره ودا كان مفرحهم جدا
طارق اعجابه كل يوم بيزيد بمروه وبقي مابيفكروش غير فيها وهي بتعملوا بجديه وبرود
العيلة كلها بتروح ل سلوي وكل يوم حد بيبات معها ودا خلها سعيدة ومبسوطة باهتمامهم بيها ورجوع ولادها لحضنها وكل يوم تستغفر ربنا وتطلب انه يسامحها

ووصلنا ليوم الأربعاء العصر في المستشفى رامي كان في العمليات ... ودينا في مكتبها ودخلت عليها سمر

سمر : هاااا اخلصي بسرعة... قرب يخلص العملية وراجع مكتبوا ويمشي
دينا بخوف : خلصت اهو بس خايفه اوي
سمر بضيق : بقولك ايه اجمدي كده مش طلبه خوف ويلا حصليني
وتخرج سمر وتخرج بعدها دينا ويروحوا.. لمكتب رامي وتفتح سمر المكتب وتدخل دينا بسرعه قبل ما حد يشوفها وترجع تقفل بالمفتاح.. وتروح تقف مكانها تراقب.. ودينا اول ما وتدخل رحت على الحمام اللي في مكتب رامي وتبدأ تقلع هدمها اللي فوق وقفت وهي مش لابسه غير حمالات الصدر

سمر كانت واقفه بترقب الطريق ومعها الموبيل في ايدها واول ما شافت رامي جي علي مكتبه بعتت رساله ل دينا ولي الجارد اللي كان مشغل اللاب ومستني يلقط الصور بكاميرا الفيديو
رامي دخل مكتبه وبدأ يغير هدوم العمليات فقلع وفضل بالبنطلون ورايح اللي حمام... فاتفتح اللي باب مره واحده وخرجت دينا واول ما شافت رامي عملت انها اتخضت وهتقع وراحت وقعه في حضنه

وكان في نفس الوقت و اللحظة من ناحيه تانية سمر اول ما دينا بعتت ليها رساله نادت علي عاملة النظافة فتحيه
سمر : فتحيه بسرعه علي مكتب دكتور رامي نظيفة هو مفتوح... احسن هيرجع ويزعق لو لقها متنظفش
فتحيه :عينيا... دا كله الا الدكتور رامي وزعلوا .. حالا هنظف

وتأخذ ادوات النظافة وتروح لمكتب رامي وتفتح الباب في الوقت اللي كانت دينا بتقع في حضن رامي وكان رد فعل طبيعي منها اول ما شافتهم المنظر انها تنخضد وتصرخ بصوت عالي
وفي نفس وقت اللي كان بتنفيذ فيه الخطة كان وفاروق وسالم خارجين من عند سلوي
فاروق :هي سلوي هتروح البيت امتي
سالم :لسه ماعرفش انا مستني رامي يبلغني
فاروق :طب تعال نروح ليه قبل ما نمشي ونسأله

ويروحوا لمكتب رامي ويوصله في الوقت اللي كانت فتحيه بتفتح فيه الباب ورحت مصرخه ف سالم وفاروق اتخضوا وجريو علي المكتب وشافوا دينا وهي مش لابسه غير حمالات الصدر ورامي قلع قميصه ودينا في حضنه مخبيه وشها في صدره..

وعلي صريخ فتحيه كان اتجمع كل اللي موجودين في نفس الدور... قدم باب مكتب رامي وشافوا المنظر ورامي كان مصدوم ومش مجمع اللي بيحصل حاوليها... و بيبص على الناس اللي وقفه على الباب... وبيبصوا عليه هو ودينا اللي في حضنه.. وايده ملفوفه حاولين رقبته
ولما فاق واستوعب ذقها بسرعه بعيد عنه
فاروق بغضب يبص علي الناس اللي واقفين قدام المكتب... رح قفل الباب بسرعه و بغضب يزعق فيهم
فاروق بغضب : كله علي يمشي من هنا.. انتم واقفين تتفرجوا علي ايه

الكل يمشي بس بيتكلمو مع بعض عن اللي شافوه وسمر كانت واقفه بعيد بتبتسم بخبث وشادي كان ماشي ورايح علي مكتب رامي ولاحظ التجمع والهمس من الكل بس مش فاهم ايه الحصل
وجوه مكتب رامي بص لدينا بغضب
رامي بغضب وزعيق : انتي بتعملي ايه في مكتبي بالمنظر دا
دينا بدموع مصطنعة : ااانا كنت ( بس رامي يقرب منها بغضب)
رامي كان هيضربها : كنتي ايه انطقي بتعملي ايه هنا
بس دخل سالم وفاروق بسرعه ومسكوا وهي جريت علي الحمام... ولست هدمها بسرعه جدا وتخرج من المكتب جري ورحت لمكتبها

فاروق بغضب : ايه اللي بيحصل يا رامي... مين دي و بتعمل ايه في مكتبك بالمنظر دا

رامي بصدمه يقعد علي كرسي : مش عارف.. والله ما عارف انا لسه مخلص اللي عمليه ودخلت مكتبي اغير هدومي .. ويدوب فكيت قميص العمليات ... ودخل الحمام اغسل وشي لقيتها خارجه بالمنظر (ويبصله بضياع )والله دا اللي حصل انا مش عارف هي في مكتبي ليه وازي... و فجأة لقيتها علي صدري والباب المكتب اتفتح في نفس اللي لحظه انا مش عارف ايه اللي حصل

فاروق وسالم بصوا لبعض و يبصوا لرامي اللي قعد مصدوم وضياع
وبره المكتب شادي عرف اللي حصل وانصدم من الكلام... وبص بسرعه ل سمر اللي مرسوم علي وشها ابتسامه بداريها وفهم ان دا اللي كانوا بيخططوا ليه
وفي الوقت دا في دبي لين خلصت شغل واقفه هي واميره بيتكلموا وضحكوا
اميره بضحك : وكل ما القيه خارج اقولها انا هنزل اروح لصاحبتي... يروح مزعق ويقول ما فيش نزول... و يروح نازل لحد العربية و يطلع تاني
لين تضحك اوي :بقى احنا عاوزين نعالجوا وانتي بتجننيه اكتر.. هو ناقص
اميره بضحك : ماكنتش متخيله انه بيغير لدرجه دي دا... غيران عليا من صحابتي (وتبصلها وتضحك)امال لو عرف انها انتي
لين بضحك :ياخبر لو عرف انها انا.... والله ما عارفه ممكن يعمل فينا ايه.

ووهم بيتكلمه وصلت للين رساله من رقم غريب علي تليفونها فافتتحتها وهي بتضحك.. ومره واحده سكتت وبرقت بصدمه وهي بصه علي التليفون
اميره بقلق : مالك يا لين... حصل ايه
لين بصت ليها بصدمه وعينها مليانه دموع : ما فيش حاجه ما فيش ( واخدت شنطتها) انا مروحه مروحه... ومشيت من قدمها جري واميره فضلت تنادي عليها بس هي جريت مرديتش

وفي مكتب طارق مروه كانت معه في مكتبه بتمضية على ورق...فدخل عامر مره واحده وهو مبسوط

عامر بفرحه : تمام يا طارق باشا كله اتنفذ والصور وصلت
طارق بصص للورق : صور ايه دي... بتكلم عن ايه
عامر : الصور اللي من مستشفى المنصورة... وصلت ... للمهندسة لين على تلفونها وشافتها
مروه بصتله وافتكرت الكلام اللي سمعتوا من فترة ونسيت تبلغوا للين... وطارق رفع عينه وبص لعامر بغضب ورح وبص لمروه بضيق
طارق بغضب :سيبي الورق وخرجي روحي انتي

مروه خرجت بسرعه وجريت علي تلفونها وفضلت تتصل علي لين بس هي مبتردش فتصلت ب اميره
مروه بخوف وقلق : اميره لين فين
اميره بقلق :لسه مشيه دلوقتي... مش عارفه مالها.. جيت ليها رساله على التلفون.. وشها اتغير ومشيت جرى وهي بتعيط... وقالت انها مروحها
مروه بتاخد شنطتها وتخرج من المكتب جرى
مروة : ابعتيلي عنوانها بسرعه ورحي الحقي ها على ما اوصل... متخليهاش تعمل اي حاجه.. ولا تكلم حد غير لما اجي بسرعه يا اميره الحقيها
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:15 pm

رواية بناتي حياتي الحلقة (12)

طارق بعد ما مروه خرجت قام وقف وقرب من عامر

طارق بغضب : صور ايه اللي بعتها للين

عامر بابتسامه : صور دكتور رامي مع الدكتورة

طارق بغضب : قعد وفاهمين بظبط انت هببت ايه

عامر بخوف بدأ يحكي لطارق الخطة والصور اللي بعتها للين

طارق ضربه بالقلم بغضب : حيوان... ازاي تتصرف من دماغك... هو انا قولت لك تنفذ ا

عامر بصدمه : حضرتك قولت ابدأوا... وانك عاوز الموضوع دا يخلص

طارق بزعيق : قولتلك كده امتي من اكتر من اسبوعين ومن وقتها مكلمتش... ولا انت قولت انك هتنفذ القرف دا

عامر بضيق وخوف : انا كل ما اجي احكي وقولك على الميعاد انت تسكتين...وانا معرفش انك غيرت رائيك انت مقولتش اوقف الخطة

طارق بغضب يخبط علي المكتب : غور من وشي... غور من هنا

خرج عامر وهو مضايق ومخنوق وقعد طارق بغضب وغيظ وندم

لين روحت البيت وهي منهارة دخلت وهي مسكه التليفون وقعدت على الكنبة.. وهي بتشوف الصور وتعيط وبقيت تعيط بصوة

لين بدموع وصريخ : لااااااا كدابين كدابين... رامي عمره ما يعمل كده انتم كدابين

لين فضلت تعيط وتصرخ... ورمت الموبايل كسرته جت اميره و سمعت صوتها من تحت فطلعت تجري وفضلت تخبط علي الباب وتنادي على لين لحد ما فتحت ليها وهي منهارة وبتعيط

اميره دخلت مخضوضة من شكلها وسابت الباب مفتوح

اميره بخوف : مالك يالين حصل ايه

لين بدموع وصريخ : كدابين يا اميره بيكدبوا رامي عمره ما يعمل كده رامي بيحبني هم بيكدبوا عاوزين يبعدونا عن بعض بس ليه يعملوا كده ليه (لين بتكلم وقعدت علي الارض وهي بتعيط ومنهارة ونزلت اميره قعدت جمبها)

اميرة بدموع مكتومه تحاول تهديها : اهدي يالين بس وفاهمين مالك

لين بنهيار : بيكداب كل اللي صور اللي بعتها كدب... والله كدب انا عارفه رامي عمره ما يعمل كده... هو بيحبوني.. بيحبني صح يا اميره رامي بيحبني قولي انهم بيكدبوا.. قولي ان الصور دي كدب

مروه تدخل تجري وتنهج : ايوه يا لين كداب.. كل الصور دي كداب

لين واميره بصه لمروه وهي تدخل تجري وتعقد قدم لين على الأرض

مروه بحزن : الصور كلها كدب خطه عملها علي رامي وقعوا بيها عشان يصوره ويبعتهالك عاوزين يفرقوا بينكم

لين بابتسامه من بين دمعها : صح صح ايوه هم عاوزين يفرقونا (وبعدين تبص لها باستغراب لما ركزت في كلامها) هم مين دول مين اللي عمل كده... مين عاوز يفرقنا

مروه : طارق وعامر مدير مكتبه... انا سمعتهم يالين من اسبوع بس مافهمتش هم بيعملوا ايه غير النهارده

لين تبصله بصدمه : سمعتي ايه

مروه بدأت تحكي للين واميره اللي سمعته من عامر وهو بيتكلم في التليفون ولين كانت مصدومة

مروه بحزن : انا والله يا لين حاولت اكلمك يومها بس تليفونك كان مقفول انا ماكنتش فاهمه حاجه.. ومش عارفه هما كانوا بيتكلموا عن ايه... انا ولسه مش فاهمه دلوقتي لما بعتوا ليكي الصور... بس اللي اعرفوا ومتأكدة منه... ان رامي مظلوم يالين.. اوعي تصدقي

لين تعيط بانكسار : ليه يعملوا فيه كده... ليه يضيعه سمعتوا واسمه عشان ايه... احنا عملنا عشان يفرقنا دا انا معرفهوش كل اللي بنا شغ.... شغل وبس ليه عاوزين يبعدني عنه

اميره بحزن: طب اهدي يا لين عشان تعرفي تفكري وتشوفي هتعملي ايه

مروه بحزن : رامي محتاجك ليكي دلوقتي يا لين...اكيد الكل بيتكلموا عليه ومش عارف يتصرف وسمعته ومستقبلوا هيضيعو

لين تمسح دموعها وتقوم تقف : عندك حق دا مش وقت انهيار... رامي محتاجيني هو اكيد تايه ومش عارف مين عمل فيه كده و ليه... وانا مش هسكت (وتفضل تدور حاوليها)

اميره : بدوري علي ايه يالين

لين : تليفون عاوزه تليفون انا تليفوني اتكسر

مروه تديها تليفونها ولين تطلع نوته في شنطتها فيها ارقام وطلعت رقم واتصلت

فهد : سلام عليكم

لين: عليكم السلام فهد انا لين

فهد باستغراب :لين... خير رقم مين دا

لين : مش مهم... اسمعني ضروري يا فهد ولازم تعمل اللي هقولك عليه... ضروري ارجوك يا فهد انا محتاجه مساعدتك... ولازم تعملوا النهارده ودلوقتي

فهد بقلق: قولي يالين وانا هعملك اللي عاوزه

لين : عاوزه اجتماع ضروري جدا النهارده مع كل الشركاء في مشروع ضروري يفهد النهارده لازم تجمعهم كلهم

فهد: حاضر يا لين هعملك اجتماع وبلغك الميعاد علي طول اديني نص ساعه اكلمهم واكلمك

لين : ميرسي يافهد هستناك متتاخرش عليا

وتقفل لين وتعقد علي الكرسي وهي دموعها نزله فيقربه منها

اميره : هتعملي ايه يالين

لين بتصميم : هفضحوا قدام شركائه وسيب الشغل ولو مصلح اللي عمله ورجع لرامي سمعته هبالغ الجرائد وعرفهم حقيقته.. انا مش هشتغل ما الإنسان دا تاني

مروه بضيق : صح يالين متسكتيش عن حقك... واللي تشتغلي معه تاني ( وتمسك شنطتها) انا نص ساعه وهرجع

وتخرج وتسيبهم قاعدين ولين دموعها نزله بس عماله تفكر

وفي القاهرة في المستشفى الخبر انتشرا و لكل بقي يتكلم ويزود في الكلام عن اللي شافوا .... والكلام بقي يوصل لكل مكان وانتشر....

و كان فيه بعض الممرضات اللي واقفين مع سمر اللي عملت نفسها زعلانه علي رامي

ممرضه 1: انا مش مصدقه ان الدكتور رامي يعمل كده انا لو مشفتش بعيني كنت قولت دا كداب

ممرضه 2: دي فضيحه دول لقهم عريانين خالص وفي حضن بعض انا مش عارفه هيبصوا في وش الناس ازي

سمر مصطنع الغضب والحزن : انتم بيتكلموا ازي كده عن دكتور رامي.... انتم اتجننتوا... دكتور رامي مش ممكن يغلط ابدا...

ممرضه 2: انتي اتهبلتي يا بت يا سمر ما انتي شايفهم بعنيكي معنا

سمر : حتي لو شايفهم اكيد في حاجه احنا مش عرفنها

ممرضه1: حاجه ايه يعني يافالحه يكوناش كان بيكشف عليها... وهي نايم في حضنه وكان لازم يقلع هو كمان عشان يعرف يكشف (ويضحكه هم الاتنين بتريقه)

سمر بضيق مصطنع : بطلو بقي ( وتكمل بصوت ارتباك هي قاصده لتشككهم انها عارفه حاجه ) ماااا يمكن يكونوا مجوزين في السر...

الممرضات كلهم انصدموا

الممرضة 1: ويتجوزه في السر ليه ياختي

سمر بخبث: انا معرفش بقول يمكن... اتجوزها في السر.... ومرديش يقول عشان لين بنت عمه..... ومش عاوز يجرحها ولا يزعل ابوه وعمو

الممرضة 2 بصدمه : تصدقي يابت ياسمر ممكن... دا انا اعرف ان بنت عمه ما بتخلفش.. وهو اكيد اتجوز دينا عشان يخلف منها

سمر بخبث : يابت بقول يمكن هو احنا عرفين ايه الحصل... وراحت لفه وشها وهي بتبتسم بمكر... ف ها هي الجزء التاني من خطيتهم ينجح وتجوزيه هتوصل للي عاوزه

.. وبدأ ينتشر خبر جوزهم... في السر

وفي مكتب رامي كان قعد وحطط ايده بين راسه وهيتجنن وسالم وفاروق قاعدين قدامه بعد ما شرح ليهم اللي حصل بتفصيل من وقت ما دخل المكتب

فاروق بضيق: طيب البت دي هتعمل كده وتفضح نفسها ليه

سالم بغيظ: عشان تدبسه... انا من ساعه ما شفتها وانا مش مرتاح لها... وحسيت انها بترسم عليه وعاوزه توقعوا واكيد عملت الفضيحة دي عشان يجوزها

رامي بغضب : اجوز مين.... دا لا يمكن يحصل ابدا... دا انا اموتها بأيدي دول لو معترفة بالحقيقة انا عمري ما هتجوز غير لين ( واول ما قال اسمها رجع قالوا بضياع) ليين هتعمل ايه لو عرفت دي ممكن يجر ليها حاجه (ويبص لسالم وفاروق) هي لين ممكن تصدق اني اعمل كده

سالم وفاروق بصو لبعض بحزن ومعرفوش يجاوبوا

رامي بيطلع تليفونه: لا لين مش ممكن تصدق انا لازم اقولها اللي حصل بنفسي قبل ما حد يقولها وتفهم غلط

سالم : استنا بس يا رامي هتقوله ايه وبعدين هي ايه اللي يعرفها اللي حصل... هي بعيد

رامي بحزن : تليفونها مقفول ( ويحط راسه بين ايده) ياااارب انت العالم اني مظلوم

وفي مكتب دينا دخل شادي بغضب وهي بتمثل انها بتعيط ومنهارة

شادي بغضب: اوعي تفكري اني التمثيلة الخيبة اللي عملتيها دي حد هيصدقها

دينا تبصله بدموع مصطنعة : تمثليه ايه... انت بتقول ايه يا شادي انا اتفضحت

شادي يقرب وشه من وشها بغضب: خالي دموع التماسيح دي لحد تاني يا دينا انا عارف ان كل اللي حصل دا من تخطيتك انتي وسمر وانا اللي فضحكوا والكشف الحقيقة

دينا بتحدي: انت شكلك مش في وعيك يا شادي... الحصل الكل شافوا بعينهم (ورجعت تطصنع الدمع) خالص الكل عرف كل حاجه بيني انا ورامي

شادي بيقف ويضحك باستهزاء: برافو كان لازم تقديمي في معهد التمثيل مش كليه طب (ويبصلها بتحدي) بس متفرحيش كتير لأني هعرف الحقيقة و أكشفها للكل

ويخرج ويسبها وهي تبصله بغيظ وغضب

دينا لنفسها : وريني هتعرف الحقيقة ازي ياسي شادي

ونروح دبي وفي شركه طارق اللي قاعد علي مكتبه وهو مضايقه ويشرب سجاير ومدي ظهره للباب يتفتح الباب بغضب وغيظ فيلف وشه يلقي مروه فيديها ظهره تاني

طارق بضيق: انا مش عاوز اقابل حد ولا اشوف ورق دلوقتي يامروه... قولت ليكي روحي انتي

مروه تقرب من المكتب بغضب وتحط عليها ورقه بكل عصبيه فيلف يبصلها وهو مستغربا

مروه بغضب : لا معلش لازم تشوف الورقة دي وتمضيها

طارق باستغراب مسك الورقة ويشوفها فتصدم

طارق بصدمه: ايه دي

مروه بغضب : اايه مبتعرفش تقرى... استقالتي اتفضل امضيها

طارق بضيق وغضب يرميها : مش ماضي زفت وبعدين تستقيلي ليه فاهمين

مروه تقرب من المكتب وتخبط عليه بغضب : لأني مستحيل اشتغل مع واحد سافل و واطي زيك (طارق بصلها بغضب وضيق وهي تكمل ) واحد يعمل خطه ويألف تمثليه عشان يفضح انسان ويتبلى عليه عشان طمعان في مراته واحد لا عنده دين ولا اخلاق ولا دم سمعة الناس وشرفهم بيلعب بيهم علي مزاجه فاكر ان بفلوسه هيقدر يشتري الناس ويعمل اللي هو عاوزه بس نسي ان ربنا موجود وعمره ما هيقبل الظلم وهينتقم منك علي اللي عملته في رامي ولين

مروه كل كلمه قالتها كانت بتمس قلب وضمير طارق اللي كان بدأ يصحي لما هي دخلت حياته وكان ندمان ويسمعها وهو حزين واول ما لفت تخرج قام جري مسكها بس هي زقت ايده

طارق بحزن : استني يا مروه... والله عامر هو اللي اتصرف من دماغه انا كنت نسيت الموضوع دا ومعرفته حاجه عن اللي عمله غير النهارده (ويبصلها بندم) والله يامروه انا نسيت وتغيرت لما شوفتك وح (ولسه هيكمل)

مروه بغضب: اخرس متكلمش ولا كلمه.... انت واحد مغرور واناني.... وجبان بترمي غلطك علي غيرك... انت اللي اديت اوامر وهو نفذها هو مش هيتصرف غير بأوامر سيدو مهو كلب سيدو (وتبصله بقرف) انتم ازاي عايشين كده ازي يجيلك نوم وانت فاضح انسان برئ ومضيع مستقبله وتخرب بيته انت لا يمكن تكون بني ادم وبتحس وعندك ضمير

ولسه هتخرج وقف قدامها

طارق بحزن : ارجوكي يا مروه استنى و انا والله هصلح كل حاجه هكشف الحقيقة كلها بس متمشي

مروه : انا ميشرفنيش اشتغل مع واحد زيك

وتمشي مروه وتسيبه وهي غضبانه بس كانت حسه بنزغه وحزن في قلبها ومكنتش عارفه سببهم ايه

وطارق فضل بصص علي الباب اللي خرجت منه بحزن وندم وفضل وقف شويه وكان تليفونه بيرن اكتر من مره فرح رد

طارق بضيق: ايوه

سكرتير مكتب فهد : مستر طارق الشيخ ابراهيم يبلغك ان فيه اجتماع مهم كمان نص ساعه في شركته ولازم تحضروا ضروري

طارق بغضب : انا مش فاضي وبعدين اجتماع ليه

السكرتير: معنديش علم يا فندم هي المهندسة لين طلبه اجتماع عاجل بكل الشركاء

طارق بصدمه : لين ( فيقوم يقف) ماشي انا جي

ويقفل السكة وينزل ويأخذ عامر اللي ماشي معه... وهو وشه في الارض وركبه العربية وراحو لشركه ابراهيم ابو فهد

وعند لين اللي كانت دموعها لسه نزله واميره عملت ليها عصير وكانوا قاعدين تليفون مروه اللي سباته مع لين رن

لين بلهفه: ايوه يا فهد

فهد : الاجتماع كمان نص ساعه يا لين

لين : الكل هيحضر يافهد

فهد : ايوه بلغنا الكل والشيخ محمد وطارق زمانهم في الطريق وانا بعتلك عربيه تجيبك زمانها وصلت تحت السكن

لين بابتسامه : ميرسي يا فهد انا هنزل حالا

وتقفل لين وتقوم تقف

اميره بقلق : هتعملي ايه يالين

لين بتحدي : هرجع حق رامي

اميره بابتسامه : طيب ادخلي اغسلي وشك عشان محدش يشوف دموعك

لين بابتسامه : ميرسي يا اميره لوقفتك معايا

اميره بحنان : ميرسي علي ايه بس يلا اغسلي وشك وانزلي وانا هستناكي هنا علي ما ترجعي واطمن عليكي

لين : لا روحي عشان سليم ميعملش مشكله

اميره بابتسامه : متقلقيش روحي انتي بسرعه بس

وتدخل لين تغسل وشها وترجع قويه وتنزل تركب العربية وتروح لشركه ابراهيم

ونروح المستشفى وفي اوضة سلوي وكانت الاخبار وصلت ليها وكان موجود مع سلوي (ايمان ومني وسناء وسيلا وسها ورشا وسميه)

سلوي بحزن : لا حول ولا قوة الا بالله ربنا ينتقم منهم وينصرك يارامي يابني سناء

سناء بدموع: انا ابني عمره ما يعمل كده ابني بيخاف ربنا عمره ما يغضبه ابدا (وتبص لمني) اوعي يامني تصدقي ان رامي يخون لين ولا يفكر يتجوز عليها دا روحه فيها

مني بحزن : ايه اللي بتقوليه دا يا سناء هو انتي هتعرفيني مين رامي انا عارفه رامي متربي ازي وعارفه انه عمره ما يغلط انا بس صعبان عليه انهم يظلموا ويجيبه سيرته

ايمان بضيق : ربنا علي الظالم بس الدكتورة دي انا مش مرتاحة ليها اكيد ليها ايد في اللي حصل دا

سميه : لا مش معقول يا ايمان دي اتفضحت فيه واحده هتفضح نفسها كده

رشا بغضب : لا كلام ابله ايمان صح البت دي اصلا مش مضبوطة وكانت بترسم علي رامي دي اول ما طنط سلوي دخلت المستشفى جيت ليا وفضلت تحاول تتقرب مني وكانت عاوزه تفهمني أن هي ورامي اصحاب صح يا سها

سها: ايوه وسالم يومها فضل يتريق عليها وطلعها كدابه

سيلا بغيظ : خالص بقي قفلوا علي الموضوع دا واوعي حد يقول للين اي حاجه ولايكلمها (وتقوم تقف) انا هروح اجيب حاجه من الكافتيريا تعالي معايا يرشا

وتخرج سيلا من الاوضه ومعاها رشا وهي متعفرتها ومضايقه

سيلا بغيظ : مكتب للدكتورة الزفته دي فين تعرفي

رشا باستغراب : لا معرفش ليه هتعملي ايه

سيلا بغضب : هسلم عليها (وتسال سيلا علي مكتب دينا وترح ومعها رشا )

و مكتب دينا كانت قعده هي وسمر بيتكلمو

سمر : بس يابنت الايه عملتيها صح في الوقت المظبوط

دينا : دا انا كنت مرعوبة لتتأخري بس اول ما لقيته قلع القميص قولت يبقي هيدخل الحمام بعتلك علي طول

سمر : وانا كنت موقفه فتحيه قدامي عشان ابعتها في الوقت بس بنت الايه لو معرفنها اللعبة ماكنتش تصوت بشكل دا دي لمت المستشفى

ويضحكوا هما الاتنين بس يتفتح الباب مره واحده وتدخل سيلا اللي شافتهم وهم بيضحكوا فرفعت حاجبها وبصت ليهم بقرف وهما وقفوا بسرعه مخضوضين

سمر بخضه : مدام سيلا

دينا بعصبيه : انتي مين وازاي تفتحي الباب كده مش تخبطي

تدخل سيلا وتدخل ورها رشا وتقفل الباب وتقرب من دينا

سيلا بغضب : وانا جيه عماله افكر وقول لنفسي اتكلمي معاها وافهم كانت في مكتب رامي بشكل دا بتعمل ايه يمكن مظلومة وتلعب عليها هي كمان... بس لما دخلت لقيتك بتضحكي ولا همك عرفت ان دي لعبه انتي اللي عملاها

دينا بارتباك : لعبة ايه انتت(بس سيلا سكتتها)

سيلا بغيظ: اخرسي يابت انتي واسمعيني كويس قوي.... ومن الاخر لعبتك دي ولا تفرق معانا اللي اتفضحت وسمعته بقيت علي كل لسان هي انتي.... مع اني متأكده ان الكلام دا مايهمكيش في حاجه واللي يفرق معاكي لأنك واحده واطيه ورخيصة

ام رامي بقي فكل عيلتوا واثقين فيه جدا وعارفين أخلاقه كويس.... فكل الفيلم دا واللي هيفرق معانا ولا معه و الناس هتكلم يومين وتنسى .... رامي دكتور كبير ومعروف والناس بتثق فيه عمليه واحده كبيره يعملها.. وكل الناس هتكلم عنها وتنسي اي حاجه تانية... بس مش معني كده ان احنا هنسيبك ونسيب اللي انتي عملتيه تؤ خالص يا حلوه دا احنا هنعرف ونعرف الناس كلها الحقيقة ونكشفك ونبلغ عنك النقابة واسمك يتشطب منها... ونرفع قضيه رد شرف.. وهنطلب تعويض ونسجنك( وتضربها علي وشها بشويش) باي يا واطيه

وتلف عشان تخرج ودينا كانت واقفه متغاظه ومضايقه

دينا بغضب : متفتكريش اني خوفت منك وهسيب حقي... ولو انتي مش يهمك ف اكيد لين يهمها...

مجرد ما قالت اسم لين سيلا لفت ليها بغضب وراحت مسكها من شعرها ولفه علي ايدها.... ودينا تصرخ بألم بس سيلا كتمت بها ومناخيرها بأيدها ... ف دينا بقيت مش عارفه تاخد نفسها

رشا بخوف : سيلا سبيها هتموت

سيلا بغضب : فكري.... بس انك تقريبي من لين او تسمع حرف عن لعبتك القذرة ... انا اللي يفكر يرش اختي بالمياه اولع فيه بجهاز وسخ .. زيك يا واطيه

وتروح ذقها فتقع علي سمر ويقعوا الاتنين علي الارض (دينا تفضل تكح وتأخذ نفسها فهي كانت هتموت ) وسيلا تبص ليها بقرف... وتأخذ رشا وتخرج

رشا بضحك : يخرب عقلك يسيل... انا ماكنتش اعرف انك قويه وجامدة كده.. دي كانت هتموت في ايدك

سيلا بضحك : تموت ليه دا انا كنت بمسي عليها هو انا كلمتها انتي هتتبلي عليه

رشا تضحك اوي ويرجعوا اوضة سلوي

ونروح دبي وفي شركه ابراهيم وكان الكل وصل وقعدين منتظرين لين واول ما وصلت دخلت مع فهد

لين اول ما دخلت سلمت علي الشيخ ابراهيم والشيخ محمد ولما قربت من طارق بصتله يغضب وغيظ وسبته ومشيت

لين بغضب : انا متشكره جدا ان حضرتكم وافقتوا نعمل اجتماع بسرعه دي

الشيخ محمد : خير يا بشمهندسة الشغل فيه شي

لين : لا يافندم الشغل تمام بس انا جي اعتذار ليكم... انا مش هكمل الشغل وبسحب تصميمي

الشيخ ابراهيم بغضب : كيف ... دا اتفاقات وعقود..

لين بغضب : يبقي كان لازم اضيف في العقد بند يضم المؤامرات والخداع ولأفتري علي جوزي وأهلي

الشيخ محمد بعدم فهم :مؤامرات شو... انتي شو بتقصدي يا بشمهندسة فاهمين

لين تبص لطارق بغضب وهو لبس نظارة الشمس ومغمض عينيه ومحدش شايف انطباعه

لين بدأت تحكي ليهم من اول لقائها مع طارق في المسابقة وعرضه ليها ورفضها... والخطة اللي عملها وفضيحته لرامي عشان يفرق بينهم

الشيخ محمد بصدمه : لاااا اكيد غلط يا بشمهندسة طارق رجل اعمال كبير... ميعملش كده

لين بغضب : انا لو مش متأكده من اللي بيقولوا لحضرتكم ماكنتش طلب اجتمع معاكم

الشيخ ابراهيم بغضب : الكلام دا صح يا طارق

طارق بهدوء : ايوه صحيح.... انا عملت كده للأسف

( طبعا لين استغربت اعترفوا... فهي كانت متوقعه انه ينكر )

طارق بيقف : انا غلط... وهدفع تمن غلطي و نسحب من الاشراف علي المشروع... وبكتفي بكوني شريك ضمنيا فقد ولو تحبو اني انسحب من المشروع كله فانا علي استعداد كامل ( ويبص للين) انا اسف جدا يا بشمهندسة مع اني عارف ان اعتذاري ما يكفي...بس انا بوعدك قدامهم..... ان بكرا الحقيقة هتظهر للكل في القاهرة... ويتعرف كل اللي حصل والمؤامرة اللي وقع فيها دكتور رامي وكل اللي غلط في حقوا ها يتحاسب حتي انا

ويخرج طارق من الاجتماع ويأخذ عامر ويمشي من الشركة

طارق في العربية : بكرا يتبعت لمدير المستشفى سي دي اللي اتصور للدكتور رامي في المكتب كامل والمسيتجات ال بين الجارد والممرضة... يتبعت نسخه منهم (ويبص لعامر) مفهوم

عامر : تحت امرك

طارق : واي تصرف هتعمليها من غير ما ترجعلي ليا هيكون حسابك هيبقي كبير معايا

وفي شركه إبراهيم بعد خروج طارق

الشيخ برهيم بحزن : احنا مش عارفين نعتذر ليكي ازي يا بشمهندسة بس من النهارده شغلك هيكون مع شركتي ومع فهد وطارق ملوش اي علاقه بالمشروع

محمد : اللي سموحه منك يا بنتي والله ما عارف اقول ايه... انا برجويك تكملي المشروع

لين بابتسامه و بتقوم : انا متشكره ليكم جدا ولتقدركم ليه وان شاء الله هكمل ( وتبص لفهد) وهكون مبسوطة جدا اني هشتغل مع فهد عن اذنكم

وتخرج لين مع فهد ويوصلها للسكن وتطلع تلقي اميره ومروه في انتظرها

اميره بقلق : طمنيني يا حبيبتي عملتي ايه

لين بابتسامه : الحمد الله

مروه : شكلك مبسوط أحكيلنا حصل ايه

وبدأت لين تحكي ليهم كل اللي حصل واعتراف طارق ووعده ان الحقيقة تنكشف

مروه بضيق : وانتي صدقيتيه ما يمكن بيكداب

لين بابتسامه : تؤ ماظنش انا حسيت انه ندمان وصادق ( وتبص لمروه بخبث) مش عارفه مين اللي اثر فيه كده وغيروا

اميره تفهمها وتضحك : هو صحيح يا مروه انتي رحتي فين لما نزلتي

مروه بغيظ : رحت استقلت وسمعته كلمتين لا كلمتين ايه دا انا بهدلته الحيوان ( وتربع ايدها بغيظ وضيق ولين واميره يبصه لبعض ويضحكوا)

مروه بغيظ : بتضحكوا... علي ايه يا رخمه منك ليها

وهما قاعدين تليفون اميره يرن ويبقي سليم

اميره : ايوه ياسليم

سليم بغضب : انتي فين يا هانم اروح الشركة وارجع القيهم بيقولوا مشيت من ساعتين اجي البيت القي الهانم مش موجوده انتي فين انطقي

سليم كان صوتوا عالي وطالع من التليفون ف لين ومروه ضحكوا بس كتموا صوتهم

اميره وهي بتكتم الضحك : رحت لصاحبتي عشان تعبانة شويه

سليم غضب : ابعتيلي حالا انتي فين هاجي اخدك

مروه تاخد منها التليفون بسرعه

مروه : ايوه ياسليم انا مع اميره متقلقش هنقعد شويه مع صاحبتها عشان تعبانة وهنرجع سوأ

سليم باستغراب : مروه هو انتي اتقابلتوا ازاي... معاها عند صاحبتها

مروه تكتم ضحكتها : مش وقته يا سليم بقولك البنت تعبانة لما ارجع هبقي احكيلك يلا باي

وتقفل مروه ويبصه التلاته لبعض ويفضلوا يضحكوا

مروه بضحك : المهم ه دلوقتي انت مش هتكلم رامي

لين بحزن : رامي محتاجني... جمبه انا هنزل مصر انا حجزت في طياره الفجر رامي عنده عمليه كبيره بكرا الصبح ولازم انزل واكون جمبه

اميره بابتسامه : صح يا لين انزل خليكي جمبه وعرفي الكل انك واثقه فيه

لين بحزن : ان خايفه بس لما يعرف ان اللي حصل دا كان بسببي

مروه : انتي ملكيش ذنب يا لين انت مش مسئوله عن النفوس المريضة

لين تتنهد : المهم عندي رامي دلوقتي وان الحقيقة تبان

ويفضله قاعدين معها شويه وبعدين يروحوا ولين تنزل تروح ميعادها مع الدكتورة وتبدأ علاجها

رامي فضل قعد في المستشفى وقفل عليه مكتبه ومضلم الدنيا حاوليه وكان حزين شادي فتح المكتب ودخل ونور النور وقرب منه

شادي بحزن : قعد في الضلمه ليه يادكتور

رامي حطط ايده علي عينه : بفكر ياشادي بفكر

شادي : انا متأكد يادكتور ان فيه لعبه اتلعب علي حضرتك وسمر ودينا كانوا متفقين وهما اللي عاملين كده

رامي بصله اوي : دينا هتفضح نفسها ليه

شادي : لأنها عاوز تتجوزك يادكتور دي اول ما اشتغلت.... هم اشاعه انكم متجوزه في السر

رامي قام قعد : مين اللي قال الكلام الفارغ دا

شادي : انا متأكد انها سمر بالاتفاق مع دينا طيب حضرتك ممكن تقولي دينا كانت بتعمل ايه في حمام مكتبك بالمنظر دا

رامي بغضب يقوم يقف

شادي : اهدي يا دكتور و واصبر وسيبنا نفكر نوقعهم ازاي الغضب دلوقتي مش في مصلحتك

رامي يعقد وهو متعصب : انا لازم اعرف الحقيقة (ويبص ل شادي) تفتكر وصلوا للين اللي حصل

شادي : هو حضرتك مكلمتهاش

رامي بضيق: تليفونها مقفول من الصبح ومش عارف اوصلها

شادي يبصله ويسكت ورامي يبص... وبدأ الشك جوه ان لين تكون عرفت وبدأ يفكر ازاي كانت لين ممكن تصدق او لا

اميره ومروه روحوا ومروه طلعت مع اميره لان شروق قالت لهم ان سليم متعصب اميره فتحت الباب ودخلت هي ومروه

مروه بابتسامه : سامو عليكم

سليم بضيق بيبص لأميره : عليكم السلام انتم كنتم فين

اميره بابتسامه : كنا مع صاحبتي اصلها كانت تعبانة

سليم باستهزاء : والله وياتري تقابلتم ازاي بقي يا ست مروه

مروه : انا كنت في المشروع مع مستر طارق وشفت اميره ومستر طارق لما خلص شغل قالي روحي فأخدت اميره معايا وكنا مروحين فصحبتها اتصلت بيها واحنا في العربية وقالت لها انها تعبانة ولوحدها فارحنا ليها ولما بقيت كويسه رجعنا بس يا سيدي هي دي الحكاية مالك بقي مكبرها كده ليه

سليم بضيق وغيظ : ومتصلتوش بيه ليه

اميره بارتباك : انا اول ما وصلت انشغلت معها اصلها كانت تعبانة اوي ولما بقت كويسه شويه انت اتصلت

مروه بابتسامه : سيبكم بقي من الموضوع دا انا هسهر معاكم النهارده

سليم : ليه ماعندكيش شغل

مروه بارتباك : لا اجازه اصل مستر طارق مسافر

سليم يبصلها بشك فهي تبص ل اميره بسرعه

قومي يا اميره لما نعمل عشا حلو وانا هعملكم كيكه

ودخلوا المطبخ جري بس كان جوه سليم شك في كلامهم ومكنتش مرتاح

وبعد اذان الفجر فهد فات علي لين ووصلها المطار

لين : انا اسفه يا فهد انا تعبتك معايه الايام دي اوي

فهد بابتسامه : متقوليش كده يا لينو دا انا كنت عاوز انزل مصر معاكي بس عندي اجتماع مهم جدا

لين بابتسامه : ربنا يوفقك يا فهد

فهد : اول ما توصلي القاهرة هتلقي سيارة منتظراكي هتاخدك للمنصورة وان شاء الله كل شيء يتصلح

لين تتنهد : يارب يافهد يارب

وتركب لين الطيارة وتوصل القاهرة وتركب العربية للمنصورة وصلت الساعة 9 فرحت علي المستشفى علي طول

رامي قعد في مكتبه هايتجنن لأنه بيتصل بلين من امبارح وتليفونها مقفول فتصل بإسلام

رامي بنرفزة : يعني ايه مش لقيها هتكون راحت فين يا اسلام

اسلام بضيق : مش عارف يارامي انا رحت المشروع قالو اخدت اجازه ورحت السكن محدش بيفتح

رامي يقف بغضب : اكيد جرا ليها حاجه اكسر الباب يا اسلام لين جرا لها حاجه

اسلام : اهدي يارامي خليني افكر (وسكت شويه) اقفل يا رامي انا هتصل بفهد اشوف يمكن يعرف هي فين

رامي بخوف : بسرعه يا اسلام واتصل بيه ولو ميعرفش هي فين اكسر الباب

ويقفل رامي و يعقد علي مكتبه بغضب وخوف وبيدعي ربنا فيدخل شادي

شادي : العمليات جهزه يا دكتور

رامي بغضب وزعيق : مش داخل عمليات الغي العملية او خليهم يشوفوا دكتور تاني

لين وهي واقفه علي الباب : هو فيه دكتور شاطر هنا غيرك (فيبصه الاتنين علي الصوت ولين تبص لرامي بحب) ما فيش غير رامي واحد بس

رامي قام وقف و مش مصدق انها قدامه وهي دخلت للمكتب وهو جري أخذها في حضنه

رامي : انتي كويسه انا هتجنن عليكي من امبارح (ويبصلها) انتي جيتي ازي

لين بابتسامه : بطياره هاجي بالباص يعني مالك يا حبيبي

رامي يبصلها : لين انتي عرفتي الحصل

لين تبتسم بحب : عرفت يا حبيبي (لسه هيكمل) ومشكتش لحظه واحده ان الصور دي حقيقه كنت عارفه انها كدب وانك عمرك ما تعمل كده

رامي بصلها باستغراب : صور ايه

لين بحزن بس تبتسم : هفهمك كل حاجه بس بعد العملية... انا واخده اجازه يومين بحالهم

رامي : مش هقدر ادخل عمليات

لين بتصميم : لا هتدخل وتركز اوي والعملية هتنجح ان شاء الله ( وتحط ايدها في وسطها) مهو انا ماجتيش من دبي وبقالي يومين منمتش عشان تقولي مش هتدخل (وتبص لشادي) اجهزوا يا دكتور شادي ورامي هيحصلكم

شادي بابتسامه : حاضر

ويخرج شادي وتقرب لين من رامي بحب

لين : وحشتني اوي

رامي يحضنها جامد جدا : كنت خايف اوي يا لين يكون جرالك حاجه... او صدقتي

لين بابتسامه : انا ممكن اشك في نفسي... ومشكتش فيك ياحبيبي (ويرجع يحضنها اوي ) يلا بقي كفاية دلع قدامي علي العمليات

رامي بابتسامه : هتدخلي معايا ولا ايه

لين بخضه : ادخل معاك فين لا طبعا انا هوصلك للاوضه العمليات وهروح اطمن علي طنط سلوي علي ما تخرج

رامي بحب : اوكي يا حبيبتي

وتخرج لين مع رامي من المكتب وتمشي معه وهي مسكه ايده وهو بصص ليها بكل حب والكل بقي يبص عليهم ويتكلموا

الممرضة 1 : شكلها حلو اوي... مش معقول الدكتور يبص لدينا بعد القمر دي

الممرضة 2: شايفه يا بت بيبص ليها ازي دا بيموت فيها... مش ممكن يكون بيخونها ابدا

رامي ولين ماشين سووا ... ووصلوا عند اوضة العمليات.... دينا كانت واقفه مع شادي واول ما شافت لين بقيت بصدمه وضايقت جدا

رامي يبصلها بقرف : انتي وقفه هنا ليه

دينا بغيظ : عشان العملية

رامي بزعيق وصوت عالي : انتي مش هتحضري العملية وموقوفه عن العمل... لحد ما اعرف انتي كنتي بتعملي ايه في مكتبي بالمنظر دا

دينا تبصله بصدمه وتبلع ريقها وتبص للين بغيظ وتمشي من قدمهم بعد ما الكل كان بيبص عليها وفرحانين فيها

رامي يبص لشادي : معلش ياشادي انت كمان مش هتحضر عاوزك في مهمه تانية

شادي : تحت امرك يا دكتور

رامي : هتاخد البشمهندسه لين ل اوضة عمتي سلوي... وبعدها تقفل مكتبي بالمفتاح ويفضل المفتاح معك

شادي : حاضر

رامي يبص للين بحب : ادعيلي يا حبيبتي

لين بابتسامه : ربنا معاك ويوفقك ياحبيبي

رامي يمشي خطوتين ويبصلها : لين... ابقى كلمي اسلام احسن بيدور عليكي (ويضحك) وزمانه كسر باب الشقة

لين تتضحك : كويس خليهم يقبضه عليه ونخلص منه

رامي يضحك اوي ويرجع يبوسها من جبينها... ويدخل العمليات و شادي يوصل لين للاوضه سلوي والكل يستغرب وجودها بس يفرحوا جدا وتعقد معهم

شادي راح لمكتب رامي ويفتح الباب لقي سمر جوه وواقفة جنب الشباك ... و اول ما شافته اتخضت

شادي بعصبيه : انتي بتعملي ايه هنا

سمر بارتباك : كنت برتب المكتب

شادي بشك : بترتبي... طيب اطلعي بره حالا

سمر : انا هرتب المكتب واخرج

شادي بغضب : مش ترتبي حاجه اخرجي بره

سمر خرجت تجري وشادي فضل يبص حاوليه بس ماشفش حاجه فخرج وقفل المكتب بالمفتاح وسمر كانت هتجنن وعاوزه تشيل الكاميرات

لين بعد ما قعدت شويه مع سلوي ودخلوا يدوها علاجها الكيماوي فسبها مع سميه ومني وسناء نزلت هي وسالم وسها ورشا وقعده في الكافتيريا ولين بتبص حاوليها شافت شادي

لين بابتسامه : دكتور شادي (شادي يقرب منهم) اتفضل اقعد معنا

شادي يعقد ويبص لسها ويبتسم وهي تبص للأرض بس رشا ولين لأحظو فبتسمو ويعقده يتكلموا

سالم : بس انتي عرفتي منين اللي حصل يالين (ويبص لسها ورشا) مين السوسه اللي قالتلك

الاتنين سوأ في وقت واحد : والله ما انا

لين تبتسم بحزن : محدش قالي وصلي صور في مستج

شادي باستغراب : صور ايه

لين بضيق : صور ل رامي وهو (وتغمض عينيها لما تفتكر الصور) حضنها وهما قريبين من بعض

سالم : ازي انا كنت واقف الباب اتفتح خمس دقائق وفاروق قفله ومكنش فيه حد بيصور

لين تتنهد : الصور. كانت من جوه المكتب مش من بره

شادي بصدمه : جوه المكتب يعني كان فيه حد جوه بيصور عشان يبعت ليكي الصور

سالم باستغراب : بس محدش خرج من المكتب غير الزفته دي... انا وفاروق فضلنا في المكتب مع رامي لحد وقت متأخر

لين طبعا تسكت لأنها عارفه ان طارق اللي صور بس متعرفش ازي ومتعرفش علاقته ايه بدكتوره

سها مره واحده بصوت عالي : سمر.. سمر هي اللي حطت كاميرات في مكتب رامي

الكل يبصلها بصدمه

سالم باستغراب : وانتي عرفتي منين

سها :انا كنت هنا في الكافتيريا بجيب شاي وسمعتها وهي بتكلم واحد وبيديها الكاميرات فيديو ويقولها حطيها وكانوا بيتكلمه علي مكتب رامي ويقولها هتابعك علي الكمبيوتر وقولك انهي احسن مكان (وتبص لشادي) لما خبطت في حضرتك يا دكتور بس انا فكرت انه واحد من الامن ويحطه كاميرات مراقبه

شادي بفرحه : ايوه انا شوفتها يومها واقفه مع واحد غريب بس مكنش من الامن في المستشفى

سالم بغضب: يعني دينا متفقه مع سمر وحطه كاميرات يصوره عشان يبعت للين الصور

شادي يقوم يقف : يبقي سمر كانت داخله المكتب تاخد الكاميرات لما انا دخلت عليها

سالم : وخدتيها

شادي : لا انا دخلت عليها خرجتها ومكنش معها حاجه وقفلت المكتب بالمفتاح

سالم بفرحه : يعني الكاميرات لسه جوه وسها بتقول كاميرات فيديو يعني مصوره كل حاجه

لين بابتسامه : اكيد وهم قطعوا مشاهد وخده الصور اللي تظهر ان رامي بيخوني وبعتها ليا

سالم بفرحه : يلا يا شادي نروح ندور عليهم في المكتب

رشا بفرحه : هنروح معكم

لين : لا مش هينفع نروح كلنا احنا هنروح اوضة طنط سلوي عشان يبان الموضوع عادي وانتم روحوا بس متخلوش اللي اسمها سمر دي تشك انكم عرفتم واول ما تلقوا الكاميرات خبوها واتصلي بفاروق يا سالم وقوله واستنوا لحد رامي ما يخلص

شادي بفرحه : تمام يلا بينا

ويروح سالم وشادي ويدخله المكتب وسمر تشوفهم بس سالم يقرب منها

سالم بابتسامه : سمور ممكن تجبيلي قهوه

سمر بابتسامه : عينيه يا استاذ سالم

ويدخل سالم وشادي المكتب ويلقي الكاميرات ويخبها ويتصل سالم بفاروق وبلغو وتدخل سمر تلقيهم قاعدين عادي بيتكلمو ويضحكوا فحطت القهوة وخرج

وبعد تلات ساعات خرج رامي من العمليات وراح مكتبه وسالم وشادي وحكي ليه واخد الكاميرات وراح لمدير المستشفى وسلموا الكاميرات اللى ظهر دينا وهي داخله تستخبي في الحمام وازاي رمت نفسها علي رامي

المدير : انا وصلي سي دي من ساعه بنفس الفيديو وكمان وصلي معه مسجات بين سمر الممرضة وواحد وتتفق معه علي فلوس وانها تحط كاميرات في المكتب وانا هبعت حالا تقرير لنقابات الاطباء بالى حصل وطلعت جواب فصل للاثنين من المستشفى

وهما قاعدين يسمعوا صوت دوشه كبيره وصريخ يخرج المدير ورامي بسرعه يلقي فاروق ومعه قوه يقبض علي سمر ودينا وهم يصرخوا والكل اللي في المستشفى ملموم ويتفرجوا

دينا بصريخ : سيبوني انا معملتش حاجه (وتبص لرامي) انت عشان ابن ناس ووصل تتبلي عليه عشان تدري علي الفضيحة

المدير بزعيق : الحقيقة ظهرت كلها... ومعانا الدليل اهو سي دي متصور بكل اللي حصل من ساعة ما دخلتي المكتب واستخبيتي في الحمام ورميتي نفسك علي الدكتور رامي (ويبص لسمر) والكاميرات اللي حطيتها سمر في المكتب لقينها وموجوده معانا

سمر بعياط : انا مليش دعوى بحاجه محتطش حاجه

المدير : والمسيتجات اللي من موبيلك اللي ببتفقي فيها مع واحد... انك تحطي الكاميرات وتصوري اللي حصل له مقابل..................... ج كمان موجوده معانا ( ويقرب من فاروق) اتفضل يا حضرت الضابط الأدلة كلها مع حضرتك

فاروق بابتسامه : يلا منك ليها قدمي دا انتم سننيكم سوده معايا

ويأخذهم فاروق ويمشي والكل بقي يتكلم ويبص لبعضه

المدير بابتسامه : حمدالله علي السلامة يا دكتور

رامي بابتسامه: الله يسالمك

والكل يقرب من رامي ويهنئه وشادي يقف جمبه وهو مبسوط فرامي يحضنه اوي

شادي بابتسامه : المهندسة لين مستنيه حضرتك في المكتب يا دكتور

رامي يروح لمكتبه بسرعه ويدخل جري ويحضن لين بفرحه

رامي بسعادة : جيتي وجيبتي السعادة والفرحة معاكي يا حبيبتي ( ويبصلها اوي) سعادتي دايما في وجودي جمبك وانا معاكي كل حاجه تتحل وبتبقي جميله

لين كانت بصتله وجوه عيونها دموع فرامي يستغرب

رامي : مالك يا لين

لين بدموع : كل اللي حصل دا كان بسببي انا يا رامي

رامي باستغراب بسببك ازي

لين : تعال نروح وقولك في البيت

ويروح رامي ولين وهما طول الطريق ساكتين ويسلموا علي الكل ويباركوا لرامي و

رامي يأخذ لين ويدخله اوضتها ويقفل ولين تبتدئ تحكي لرامي كل حاجه وان طارق هو اللي وراء كل اللي حصل بالاتفاق مع سمر ودينا وكل دا عشان يفرق بينهم وتسيبه

رامي قعد علي السرير وبصص ليها وساكت

لين بحزن : ساكت ليه يا رامي قول حاجه

رامي بضيق : هقولك حاجه واحده بس يالين

لين : قول يا حبيبي

رامي يقوم يقف : قومي بينا نتجوز حالا وكل الناس تعرف ان احنا بقينا مجوزين مش مكتوب كتابنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:16 pm

رواية بناتي حياتي (13)

رامي لما خرج من البيت فضل ماشي بالعربية بس جاله تليفون من المستشفى وبلغه ان في ضيف مستنيه في مكتبه وعاوزه ضروري ف راح علي المستشفى ووصل مكتبه واول ما دخل الضيف وقف

طارق بابتسامه : مساء الخير دكتور رامي
رامي يقرب منه بضيق : خير جي تطمن المؤامرة بتعتك وصلت لفين
طارق بضيق بس يبتسم : انا عارف هي وصلت لفين لان انا اللي كشفتها
رامي : انت اللي كشفتها
طارق بابتسامه : ممكن نعقد ونتكلم
رامي يروح يعقد علي مكتبه : اتفضل اقعد
طارق يقعد : دكتور رامي انا جي اعتذار وعارف ان الاعتذار مايغفرش ليا اللي عملته... بس زيما الحديث الشريف بيقول من افسد شيء عليه اصلحوا فانا حاولت اصلح غلطتي وبعت كل الحقيقة لمدير المستشفى الصبح وانا اسف جدا واتمني تقبل اعتذاري
رامي باستهزاء :و المفروض اني أصدق انك تغيرت فاجأه كده ولا دي خطه جديده
طارق بابتسامه : لو برسم خطه تانية ماكنتش كشفت الأولى وليك حق متصدق انا نفسي مش مصدق (ويبتسم) انا من 6 شهور ومن وقت المسابقة وانا برسم خطه لتفرقكم ومصمم انفذها ماكنتش شايف قدمي غير اللي رافض اللي بعتبرها ايهانه اخدتها من البشمهندسه ودا كان غريب عليا انا طارق العدوي اللي كل الستات بتتمني قربي بس من شهر ربنا بعتلي انسانه وحطها في طريقي وماعرفش ازي خلتني نسيت الخطة.. ونسيت غروري وانانيتي ويمكن نسيت نفسي كمان وصدقني معرفش ازي دا حصل مع انها بتعملني وحش جدا وشيفاني انسان لا عندي دين واللي ضمير... اناني ومغرور وطبعا انا كنت كده فعلا... بس قبل ما اشوفها ( ويتنهد بضيق) بس لما سمعت الكلام دا منها النهارده وهي بتقولوا لما عرفت اللي عملتوا فيك حسيت قد ايه انا انسان وحش وماستحقهاش... وحسيت اني عشان استحقها لازم اتغير واول التغير دا كان اني اعتذر ليك بنفسك زي ما اعتذرت للمهندسة لين
رامي : والمطلب مني اصدق الكلام دا
طارق يبتسم : دكتور رامي انا ماحدش اجبرني اجي من دبي للقاهرة للمنصورة عشان اعتذار ولا حد اجبرني اسيب اكبر مشروع في الشرق الاوسط... واللي كان اكبر حلم من أحلامي.. اسيبه واكون مجرد شريك ضمني فيه ( ويبصله) انا فعلا ندمان وجي اعتذر (ويضحك) ولو فيه حق عرب انا جاهز
رامي بابتسامه : وانا قبلت اعتذارك
طارق بابتسامه : وانا متشكر جدا لكرم اخلاقك (ويقوم يقف) وتشرفت بمعرفتك
رامي : حضرتك وقفت رايح فين انت ضيفنا ولازم تشرفنا البيت
طارق بابتسامه : متشكر جدا بس انا لازم الصبح اكون في دبي واكيد هنتقابل مره تانية
ويخرج رامي مع طارق ويوصله لعربيته ويسلم عليه ويرجع طارق لدبي
رامي يركب عربيته ويرجع للبيت واول ما يدخل تكون لين وامير ونفين وسالم ورشا في الجنينة

رامي بضيق : سلام عليكم
الكل : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
لين تقوم تروح لعنده
لين بابتسامه : كنت فين يا حبيبي
رامي : خرجت اتمشي شويه
لين بابتسامه : طيب تعال اقعد معنا
رامي : معلش يا لين انا بقالي يومين منمتش ومش قادر ( ويقرب منها ويبوس جبينها وبصوت عالي ) تصبحوا علي خير
ويطلع ولين تفضل بصه عليه بضيق
سالم : تعالي يا لين شيلي البت دي من جمبي بدل ما غزها والله (لين تروح تعقد مكانها بس عيونها كلها دموع وامير اخد باله)
رشا بغيظ : اتكلم علي قدك يا شاطر وبلاش تلعب في عداد عمرك
سالم يذقها في وشها : عداد عمري... ليه كنت تاكسي العاصمة
رشا تمسك ايده تعضها
سالم بصريخ : يابنت العضاضة
نفين ميته من الضحك : والله انتم مجانين انا مش عرفه هتجوز.. ازي وانتم ناقر ونقير كده
سالم ورشا في وقت واحد : زي السكر في الشاي
ويضحكوا كلهم معاده لين اللي ماكنتش معهم
امير بيقف وبيضحك : فعلا حله ولقيت غطاءها علي رائي نناه
نفين : رايح فين ياحبيبي
امير بابتسامه : نسيت تليفوني جوه هجيبه
ويمشي امير ويطلع لرامي ويخبط الباب ورامي يفتحلوا
رامي : امير تعال ادخل
امير يقفل الباب : ايه يابني طلعت علي طول كده ليه
رامي بضيق : ما فيش تعبان بقالي يومين منمتش
امير باستهزاء : تعبااااان
رامي يبصله بضيق : ااااه تعبان ايه غريبه اني اتعب بعد الحصل اليومين اللي فاتو ايه مش بني ادم لحم ودم وبحس
امير يقف قدمه بغضب : ولا جايه من السفر وصاحية بقالها يومين وجت تجري عشانك وعشان تساعدك وتقف جمبك وتظهر براءتك اللي ما شكتش فيك ولا ثانيه وحاربت عشانك هناك وهنا ومع ذلك مقالتش تعبانة هدخل انام لأني مسافره بكرا وقعده تحت مستني ترجع ( ويقلده) ايه مش بني ادمه من لحم ودم وبتحس
رامي بضيق :وهو الحصل دا كان بسبب مين مش اعجاب سي طارق بيها اللي كان عاوز يفرقنا عشان يتجوزها
امير بغضب : لا حصل بسبب ست دينا اللي معجبه بيك وعاوزه توقعك عشان تتجوزك
رامي يقعد علي الكرسي بضيق وغضب
رامي بحزن : هي اللي مش عاوزه نتجوز ونبعد كل دول عن حياتنا
امير يعقد قدموا : قولي يا رامي لما طلبت لين للجواز قالتلك هنتجوز امتي
رامي بغضب : هو انت طالع عشان تدافع عن اختك بس
امير بضيق : اختي مش غلطانه عشان ادافع عنها يا رامي... اختي من اول لما طلباتها لجواز قالتلك قدمي سنه عشان اتجوز مش هتجوز قبلها وانت وافقت وقولت نكتب الكتاب بس.... انت دلوقتي اللي بتراجع في كلامك مش هي
رامي بغضب : يعني انت عجبك اللي بيحصل... كل شويه حد عاوز يفرق بنا مره سليم ومره طارق ( فيكمل امير بصوت عالي)
امير بزعيق : ومره دينا ولا نسيتها(ويبص ل رامي بغيط) و حتي لو تجوزتم هتقابلوا ناس فيهم اللي هيتمنلك الخير وفيه اللي هيتمنلكم الشر يبقي انسي الناس وعيش حياتك ( ويقرب منه)ما تخليش اللي بيتمني ليكم الشر ينجحوا انهم يفرقوا بينكم
رامي بحزن : وفيها ايه لما اتجوزنا هي ليه رفضه دا اللي هيجنني
امير بابتسامه : هرجع تاني وقولك دا كان اتفاقكم من الاول وانت وافقت انكم تستنوا الفترة دي يبقي مالكش الحق انك تزعل... لكن لو فاتت السنه وماتجوزتش ساعتها يبقي انت صح وعندك حق
رامي يبصله ويسكت ويقوم امير ويسيبه وينزل الجنينة تاني
نفين بابتسامه : كنت فين يا حبيبي كل دا بجيب تليفون
امير بابتسامه : اكيد وحشتك
نفين بضحك : عاوز الحق ولا ابن عمه
سالم بضحك : كبسه حلوه يا نيفو
امير يبصلها بغيظ : طيب يا حلوه خلي ليكي الحق وابن عمه كمان ( ويقرب من لين ويحضنها) انا عارف اني وحشت لين صح يا حبي الاكبر ( ولسه هيقرب يبوسها سمع صوت)
رامي بصوة عالي وهو جي عليهم : ارجع يا خفيف ( ويقرب من لين ويمسك ايدها) ممنوع اللمس والاقتراب
امير بابتسامه : ايه ياض ما تسيبني ابوس
رامي بغيظ : ازي كنت انا مش عارف ابوس.. انت تبوس
الكل يضحك ولين تبتسم ورامي يبص ليها بحب
رامي بابتسامه : يلا يا حبيبتي نطلع نبوس فوق.. يووووه قصدي ننام فوق
لين تخبطه علي كتفه : اتلم ( وتتصنع الزعل) وانا مش هطلع اطلع لوحدك
رامي يقرب منها : مع اني تعبان ومش قادر بس مبدهاش بقي ( ورح شايلها مره واحده وهي مسكت فيه وبص علي الكل) تصبحوا علي خير

سالم بضحك ويقوم يقف ويقرب من رشا : يلا يا رشا
رشا باستغراب : يلا ايه
سالم : يلا مبدهاش زيهم ونطلع نبوس قصدي ننام
امير ونفين ولين يضحكوا اوي
رامي يبصله : واد يا سالم متلعبش في عداد عمرك
سالم بنص عين : انت كمان بتقول عداد عمري... هو انتم واخديني تقلبوني تاكسي ولا ايه ( الكل يضحك)
ورامي يأخذ لين وهو شايلها ويمشي وهي بصله بزعل
لين بزعل مصطنع : نزلني انا مخصامك
رامي يغمز لها : متستعجليش هطلع اصالحك فوق في اوضتي
لين بكسوف :ما فيش فوق نزلني انا هروح اوضتي
رامي بابتسامه : عاوزه تروحي اوضتك
لين بتحدي : ايوه نزلني
رامي يقف قدم بيت فؤاد ويروح مخبط
لين بكسوف : نزلني يا رامي بابي هيفتح
وفعلا تفتح مني وتبصلهم باستغراب
رامي بابتسامه : ازيك يا طنط معلش داخلين ننام
لين بصدمه : رامي نزلني
مني تضحك : ادخلوا يا مجانين
ويدخل رامي ويأخذ لين علي اوضتها
لين بكسوف : والله مجنون
رامي يأخذها ويروح علي السرير يحطها وينام جمبها
لين بتبريق وخوف : انت بتعمل ايه
رامي بابتسامه : هنام (ويشد ايدها ويأخذها في حضنه) انا اسف يا حبيبتي متزعليش مني اللي حصل تعب اعصابي حقك عليه
لين بابتسامه تضم نفسها ليه : انا بحبك اوي يارامي
رامي يبوس جبينها : وانا بحبك اكتر بكتير يا حبيبتي
ووهم قاعدين يخبط الباب ويدخل فؤاد وهم الاتنين يقوموا جري يقعده
فؤاد يكتم ضحكته ويبص ل رامي : انت بتعمل ايه هنا يا رامي
رامي بارتباك ويقوم يقف : هااااا دا لين نامت في الجنينة وكنت بطلعها ( لين تكتم ضحكتها ورامي يبصلها) تصبحوا علي خير
ويخرج بسرعه ولين وفؤاد يضحكوا اوي وفؤاد يروح ينام جمب لين ويحضنها رامي يرجع ويقف علي باب الاوضه
رامي بغيظ : عمي هو انت بتعمل ايه هنا
فواد يرفع حاجبه : هنام عندك مانع
رامي يعض علي شفته : لا يا عمي براحتك تصبحوا علي خير ( ويمشي وهو يبرطم) والله دا ظلم وافتري
فواد ولين يضحكه اوي وتنام لين في حضن فؤاد
وتسافر لين هي وفؤاد لدبي وترجع بعد ما تصالحت مع رامي وترجع لشغلها واول ما توصل الشغل
اميره بابتسامه : حبيبتي حمدالله علي السلامة
لين تحضنها : الله يسلمك حبي وحشتوني
اميره : انتي اكتر والله
لين بتسامه : بجد انا مش عارفه اشكرك انتي ومروه ازاي علي وقفتكم معايا
اميره: تشكرينا علي ايه احنا مش اخواتك ولا ايه
لين : طبعا والله انتم زي سيلا بظبط المهم مروه عمله ايه نزلت الشغل
اميره: لا طبعا استقالت خالص وقعده في البيت بتعلم شروق طريقة عمل المسقعها الصحيحة
لين تضحك : لا دا احنا ننقذ شروق منها بقي
هما كانوا بيتكلموا ومخدوش بالهم من سليم اللي واقف ومتابع كلامهم وهزارهم فقرب منهم بغيظ
سليم بضيق: حمدالله علي السلامة
لين : الله يسالمك
سليم يبص لأميره بضيق : بشمهندسة اميره ممكن حضرتك تشوفي الشغل
اميره بضيق : اوكي ( وتبص للين) حمدالله علي سلامتك مره تانية يا بشمهندسة
لين بابتسامه : الله يسلمك ميرسي
تمشي اميره ف سليم يقرب منها
سليم بغيظ : انتم بقيتم اصحاب اوي
لين ببرود : يسعدني صديقاتها لو هي تقبل ولا دا يضايقك
سليم بغضب: وهو ينفع تبقوا اصحاب... هي مراتي وانتي ( وسكت ماقدرش يكمل)
لين بابتسامه وهي بتطلع تليفونها : طلقتك حلو اوي انك بدأت تعترف... ان هي مراتك وانا طلقتك... فركز بقي واهتم بيها عشان تعرف تحافظ عليها
وتمشي لين وتسيبه وهي بتكلم في التليفون وهو وقف غضبان ومضايق جدا فيروح ل اميره

سليم وهو بيشد ايده بعصبيه : تقصدي ايه بكلامك معها وقربك منها عاوزه تفهم ان جوزنا حقيقي واني بحبك ومش غيرانه منها.. عاوزها تفقد الأمل اني ارجع ليها
اميره تبص حاوليها علي العمال اللي بصو عليهم وعلي صوتها
اميره بضيق : ممكن نتكلم لما نروح البيت مش هنا ( وتبصله بدموع وتبص حاوليها ) لو سمحت
سليم يسيب ايدها بغضب وهي تمشي بسرعه من قدمه
لين كانت بتكلم مروه وبتضحك
لين بضحك : يابنتي اسمعي الكلام وبطلي كسل احنا ما صدقني تشتغل.. واخدتي علي الشغل وفهد مرحب جدا وما صدق انه يلقي سكرتيره روحي بقي يلا بسرعه قابليه ويطلي رغي
مروه تتنهد : حاضر يا لين هروح بس لو مرتحتيش هسيب الشغل انا بقول اهو
لين : اتفقنا يلا انزلي بسرعه متتاخريش ولما تخلصي ابقي تعالي البيت هستناكي

لين تقفل وتشوف اميره ماشيه وهي بتعيط فتروح ورها
لين : اميره اميره.. يابنتي اوقفي كده مالك
اميره بدموع : سبيني ونبي يالين خليني امشي
لين : اهدي بس يا اميره وقوليلي ريحه فين
اميره : همشي مش قدره اشتغل معه
لين بابتسامه : مش مهم تشتغلي معه هو اشتغلي معايا انا بصي (وتفتح رسم معها) شوفي الرسم دا محتاج فنانة زيك تشرف عليه لان المهندس كريم اجازه ماحدش هناك مع العمال فاخدين راحتهم... ممكن تساعديني ( وتبصلها بوش زعل )
اميره بابتسامه : ماشي (وتبص علي المبني اللي فيه سليم) بس لو عرف هيزعق تاني
لين بابتسامه : ومين قالك انه هيعرف المبني بتاعه بعيد جدا وهو فكرك روحتي بس النهارده يوم الاختفاء زي ما قال اسلام
اميره بابتسامه : صح النهارده هختفي ومش هرجع غير بليل وسبيه يدور عليه عشان يبقي يعرف يزعق كويس
لين بضحك : هو دا
وتمشي اميره وتروح المبني

طارق قعد في مكتبه مضايق وغضبان ان مروه ماجتش الشغل
طارق في تليفون : عامر تعال المكتب
ويقفل ويدخل عامر
طارق بغضب : الأنسة مروه اتصلت تعتذر عن غيابها
عامر : هي بعتت مع المهندس امجد استقالتها وانا نزلت اعلان لطلب سكرتيره
طارق بغضب : ومين قالك تعمل كده هو انت بتتصرف من دماغك ابعت حالا ليها ان الاستقالة مرفوضه وتيجي تكمل شغل وتكمل عقدها واللي هنشتكي عليها
عامر بارتباك : اصل حضرتك
طارق بغضب : اصل ايه
عامر : لسه ما فيش عقد اتكتب ليه
طارق وقف بعصبيه: ازي الكلام الفارغ دا احنا من امتي بنشتغل ناس من غير عقود
عامر بارتباك : يا طارق باشا احنا بنكتب العقود بعد فترة تلات الشهور تحت الاختبار والأنسة مروه ماكملتش غير شهر واحد بس
طارق خبط بغضب علي المكتب وواقف ساكت شويه
عامر : بكرا يا فندم هتكون في سكرتيرة تانية
طارق بزعيق : انا مش عاوز سكرتيرة واتفضل اخرج بره
عامر :تحت امرك يا فندم
ويخرح عامر بسرعه ويعقد طارق وهو مضايق وقعد بيفكر

ونروح الكويت والاء قعده في جناحه زعلانه وحزينة فدخل عليها شوشو وصافي
صافي : سلام عليكم ازيك يا ندله
الاء بابتسامه حزينة : وعليكم السلام ازيك يا صافي انتي جيتي امتي
شوشو : بقالنا ساعه قاعدين تحت مستنينك تنزلي
الاء : معلش ماخدتش بالي من الوقت
صافي تقرب منها : مالك يا الاء
الاء ترسم ابتسامه : ما فيش يا صافي انتي عمله ايه وفين رودي
صافي بابتسامه : رودي مع خالتي في المزرعة
شوشو بصدمه : سيبتي بينتك تروح المزرعة من غيرك البت صغيره
صافي : ما خالتي معاها ومعاها اللي ناني (وتخبطها في كتفها بهزر) فرصه اعيش يومين مع يزيد ونعيد ايام جوزنا
شوشو بضحك : يا مايصه تموتي في الدلع و المياصه
صافي بضحك : ياختي انا مليش في الهم والنكد احب كده اروش طب دا انا امبارح عملت جو ونزلت رقص لما اتهديت ووقعت من طولي
شوشو بضحك : يخرب عاقلك
الاتنين بصو ل الاء اللي قعده سرحانه وسكته
شوشو تقرب منها : مالك يا الاء انتي لسه متخانقه انتي وعدي
الاء بدموع مكتومه : هو فين عدي من يوم ما عمي كلمه وهو ما بيجيش الجناح وبينام في المجلس
صافي : معلش يا الاء اصبري اهو دلوقتي انتظم في الشركة وبطل سهر
الاء باستهزاء : انتظم... دول هم يومين نفذ كلام عمي وبعدها رجع يسهر ويخرج وميرجعش غير وش الصبح
شوشو بضيق : انت اللي ساكته الاء ومنعتي طلال يحكي لعمي
الاء بدموع : عاوزني اقول لعمي تاني عشان المرة دي يطلقني انا بس صوتي عالي بقاله شهر مقطعني انا والعيال
صافي تتنهد : لازم تأخذي موقف يا الاء سكوتك خلي عدي يزيد فيها
الاء تتنهد : سييك يا صافي ها قوليلي هنعمل ايه ما تيجوا نروح البحر
شوشو : لا خلها الاسبوع الجاي لان لين جيه
الاء بضيق : جايه ليه (شوشو وصافي بصلها باستغراب) قصدي هتسيب شغلها ليه
صافي : هي هتيجي الخميس وتعقد للجمعة
الاء بغيظ : وهتعقد فين ( وتبرق لشوشو) اوعي تقولي عزمتيها هنا شوشو
شوشو تبصلها بضيق : حتي لو عزمتها ايه المشكلة مالك يا الاء انتي متغيره علي لين كده ليه
الاء بغضب : هتغير ليه انا بتكلم عشان خالتي ام طلال انتي ناسيه انها نبهت ان لين متجيش البيت انتي عاوزه تعمل مشكله
شوشو بضيق : انا لو مش هجيب لين البيت خوف عليها مش خوف من خالتي بس اطمني لين هتعقد في بيتهم عمي فؤاد هيجي التلات وهي هتعقد معه لما تيجي
الاء بضيق : طيب كويس

ونروح دبي ولين لما خلصت شغل اخدت اميره ومشيت بص ما خدوش بالهم ان سليم شافهم ومشي وراهم وشافهم وهم دخلين بيت لين وكلموا مروه ورحت ليهم عند لين وقعده وتغدو سوأ شويه و رجع فؤاد ودخل البيت
فؤاد بابتسامه : سلام عليكم
الكل واقف ومروه بصت للأرض بكسوف: وعليكم السلام
فؤاد يقرب منهم بابتسامه : مين القمرات دول يا لين انتي كده بتغريني و تخليني أتجوز علي مني
لين واميره يضحكه
لين بابتسامه : دي اميره يا بابي ومجوزه يعني ماتنفعش (وتضحك وتقرب منه) ومش مجوزا اي حد دي متجوزه سليم
فؤاد بابتسامه هو عارف صداقة لين ومساعدتها لأميره
فؤاد : اهلا يا اميره بس ايه دا الواد سليم طلع عنده ذؤق (يضحك) مع انه مايبنش عليه
ويضحك كلهم فؤاد يلاحظ كسوف مروه وسكوتها فيقرب منه
فؤاد بابتسامه : ام القمر دا انا عرفه بس ما شاء الله الحجاب زاد وشها جمال ونور ازيك يا مروه
مروه بابتسامه : الله يسالمك يا عمي ومتشكره جدا علي كلامك
لين تقرب منه: بطل معاكسه يا بشمهندس احسن هبلغ عنك
فؤاد بطصنع الخوف : لاااا علي ايه انا هدخل اكلم الحكومة احسن (ويبص ليهم) معلش يا بنات العمر مش بعزقه
فيضحكه البنات ويدخل فؤاد اوضته وهو يعقد
لين : مقولتيش يا مروه عملتي ايه في الشغل
مروه بابتسامه: كويس بس فهد دا مجنون ايه دا طفل خالص كل ما ادخل القيه قعد بيلعب بلاي ستيشن (يضحكه) بس بصراحه وقت الشغل ما شاء الله عليه مالي مركزه
لين بسعادة: فهد ما شاء الله عليه شخصيه جميله اوي انا عارفه من لما كان 16 سنه كان كل احلامه انه حد يعمل سباق معاه بيحب الجري اوي
اميره بابتسامه : يعني انتي خالص يا مروه هتكمل في الشركة دي
مروه : ايوه ان شاء الله الشغل وناس مريحه وطيبين (وتربع بغيظ) مش ناس مغرورة وانانيه
لين بابتسامه : صحيح نسيت اقولكم دا طارق جي مصر وراح المستشفى في المنصورة واعتذر ل رامي
اميره بصدمه: مش معقول
لين وهي بتبص لمروه : ايوه رامي قالي انه اعتذار وقال كلام كتير كده عن ناس شكه اني اعرفهم
مروه بارتباك: كلام ايه وناس مين دول
لين حكيت ليهم الكلام اللي قاله طارق لرامي بتفصيل ومروه من جوها كانت مبسوطة وخايفه
اميره وهي بتغمز للين : واااااااو دا شكله حبها بجد
لين بابتسامه: انا بقول كده برده
مروه بضيق: دا تلاقيها تمثيليه عملاها اللي زي دا مبيعرفش يحب
لين : صحيح هو عرف انك سيبتي الشغل
مروه : انا بعت مع امجد (وتبصلهم) وهو طول اليوم بيتصل بيه بس عملت له بلوك من الفون
اميره: ليه كده يا مروه ما تديله فرصه
مروه بحزن: فرصه ايه يا اميره بطلي الكلام الفارغ دا (وتقوم تقف) ويلا تمشي تأخرنا وانتي قفله تليفونك وزمان سليم قالب الدنيا عليكي
وتقوم مروه واميره و سلموا علي لين وروحوا البيت واميره طلعت

سليم بعصبيه يقرب منها ويمسكها من دراعها بقوه
سليم بغضب: انتي كنتي فين
اميره بألم : ااااه سيب ايدي يا سليم
سليم بغضب: انا عاوز اعرف انتي كنتي مع لين في بيتها ليه وعلاقتك بيها ايه انتي بترسمي علي ايه بظبط (ويذقها بغضب تقع علي الكرسي)
اميره بألم ودموع : هرسم ايه احنا اصحاب وبس
سليم بغضب: اصحاب من امتي انتي نسيتي نفسك ونسيتي انا تجوزتك ليه
اميره تقف بغضب : اجوزتي ليه يا سليم قولي اتجوزتني ليه
سليم بزعيق: اجوزتك عشان تنفذي الاتفاق اللي اتفقنا انا نفذت الشيء اللي يخصني وانتي كان لازم تنفذي مش تقولي اصحاب
اميره باستغراب : اتفاق ايه دا انا متفقتش معاك علي حاجه
سليم باستهزاء: اعمليهم عليه بقي واعملي انك متعرفيش اتفاقي مع هبه وان كله كان بمزاجك وموفقتك
اميره قربت منه بصدمه : اتفاق ايه دا اللي اتفقت مع هبه
سليم بزعيق وغضب يديها ظهره : اني أحقق ليكي حلمك بسفر والعقد بالمرتب اللي ماكنتش تحلمي بيه ويحسن من مستواكي وينقلك عيشه تانية وتسيبي بيتكم اللي مش عارفين تتحركوا كلكم فيه (ويبصله ويشور بأيده) وانتي تساعديني ارجع لين ليه
اميره بصدمه : اااااانا ماتفقتش انا معرفش حاجه عن الكلام دا
سليم بغضب : تعرفي وانا دفعت ونفذت وسافرتك وبعدتك عن الفقر اللي كنتي عايشه فيه بس انتي غدرتي بيه وطمعتي في اللي مش من حقك ( ويبصلها بغضب) انا مش من حقك ولا عمري هكون انا للين وبس
ويمشي ويسبها ويفتح الباب ويخرج وهي تعقد تعيط ومصدومة من اللي سمعته وفضلت قعده شويه وبعدين قامت بسرعه دخلت لمت هدومها واخدت شنطتها ومشيت من البيت

في الكويت شوشو قعده في الصالة بتكلم مع لين علي النت وكان عدي دخل وشفها فوقف يسمع

شوشو: ماتيجي ما عمي يوم التلات وقعدي يومين
لين : ماينفعش خالص دا انا بخطف الخميس بالعافية
شوشو : عموما احنا اتفقنا هنقضي في الشالة علي البحر ونبقي لوحدينا ( وتضحك اوي) صافي بتقول اتعملت حركتين رقص جداد وهتعلمنا
لين تضحك : هي البنت دي بتتعلم الكلام دا منين ل تكون انحرفت
شوشو : دي فظيعة والمصيبة يزيد زيها انا مش عارفه يربو ولادهم أزاي دول
لين بضحك : وهي صافي دي بتعرف تربي دا اللي سماها ام ظالمها البركة في طنط ام يزيد هي اللي بتربي
(ياسين ابن شوشو نادي عليها)
شوشو: هقفل انا دلوقتي عشان ياسين صحي المهم انا هبعتلك السائق المطار هيكون 10 بدقيقه منتظرك ويجيبك لشاليه هنكون منتظرينك
لين بابتسامه : اوكي حبيبتي ميرسي يلا روحي شوفي ياسين وبسهولي
شوشو بابتسامه : اوكي حبيبتي باي
وتقفل شوشو مع لين وتطلع لجناحها ويدخل عدي وهو بيبتسم وبيفكر
لين بعد ما قفلت ودخله تنام لقيت تليفونها بيرن
لين باستغراب : ايوه يا اميره
اميره بدموع : انا ماشيه يا لين خالص
لين باستغراب : ماشيه فين وبتعيطي ليه وايه الصوت اللي جمبك دا انتي فين
اميره بدموع : في المطار هرجع مصر خالص كل شيء انتهي
لين قامت وقفت : ايه انتهى دا اميره تعالي عندي انا هستناكي تعالي
اميره : لا خالص انا مسافره مش راجعه تاني هنا انا هركب كمان ساعه
لين بضيق : طيب اقفلي انا هجيلك
وتقفل لين وتلبس بسرعه وتستأذن فؤاد وتنزل تروح المطار ل اميره
لين توصل المطار تفضل تبص علي اميره لحد ما لقيتها قاعده يتعيط

لين بقلق: اميره مالك حاصل ايه
اميره بدموع : تجوزني بتفاق يا لين بيقولي تجوزني بتفاق بيقولي اني طمعان فيه وانه دفع التمني فيا
لين باستغراب : اتفاق ايه وتمن ايه انا مش فاهمه حاجه فهميني يا اميره

اميره بدأت تحكي للين ال قاله سليم كانت بتحكي وهي بتعيط ومنهارة
اميره بدموع : والله ما اعرف حاجه عن الكلام دا يالين انا معرفش حاجه عن اي اتفاق من اللي بيتكلم عليه صدقيني يالين والله ما اعرف
لين بغضب من سليم : متحلفيش يا اميره انا عارفه (وتبصلها) طيب انتي هنا ليه تعالي معايا
اميره: لا يا لين انا هرجع مصر لازم اشوف هبه واعرف هو يقصد ايه
لين تتنهد : اوكي يااميرة انزلي بس اوعي تستعجلي في اي حاجه خدي اجازه واهدي وفكري
اميره : هحاول يالين
لين بابتسامه: خالي بالك من نفسك ياحبيبتي هتصل اطمن عليكي علي طول
أميره بابتسامه : احلي حاجه حصلت في جوازي من سليم اني اتعرفت بيكي يالين انا عمري ما كان ليه اصحاب وانتي بقيتي اختي مش صحبتي
وتحضن لين اميره وتركب الطيارة ولين ترجع البيت وهي مضايقه وغضبانه من سليم
سليم كان رجع البيت الفجر ولما دخل لقي باب اوضة اميره مقفول افتكرها جوه ونايمه وقف قدم الباب شويه وكان ندمان علي اللى قاله ليها بس مقدرش يخبط عليها فرح اوضته
والصبح صحي في معاده لبس وخرج وكان فاكر انه هيلقي اميره بتحضر الفطار زي كل يوم بس ملقهاش في المطبخ ولقي باب الاوضه لسه مقفول
سليم بيخبط علي الباب : اميره اميره الساعة 7 قومي تأخرنا
سليم ملقاش رد فقلق وفتح الباب لقي السرير فاضي فدخل الاوضه ولما ملقهاش نزل يجري يخبط علي شروق
شروق بقلق: صباح الخير ياسليم مالك بتخبط كده ليه
سليم بضيق : فين اميره ياشروق هي جوه عندك صح
شروق باستغراب : لا اميره منزلتش هنا
سليم بغضب : هتكون راحت فين يعني
مروه تيجي عليهم :صباح الخير مالكم واقفين كده
شروق بقلق : سليم بيسأل علي اميره فكرها هنا
سليم بغضب: هتكون راحت فين يعني
مروه بقلق : يمكن نزلت الشغل بدري
سليم ينزل جري ويأخذ عربيته ومشي بسرعه جدا بيها

اميره اول ما وصلت القاهرة اخدت عربيه وراحت للمنصورة واول ما وقفت العربية قدام بيتهم اميره نزلت وانصدمت فكان في عمال واقفين بيهدو البيت والحج رمضان واقف معاهم
فأميره قربت منه بصدمه
اميره بغضب وزعيق : انتم بتعملوا ايه انتم ازي تهدوا بيتنا انتم مين انا هوديكم في داهيه
الحج رمضان بضيق : خير يا حلوه بزعقي ليه كده
اميره بغضب :ازعق دا انا هوديكم في داهيه انا هبلغ البوليس انتم مين سمح ليكم تعمله كده في بيتنا
الحج رمضان بغضب: اللي كان بيتكلم ياحلوه انا اشتريت البيت دا من اخوكي عماد ودفعت فلوسه كاش والعقد اهو
اميره انصدمت وبصت علي العقد
اميره بصدمه ودموع: ازي عماد ازي يعمل كده ازي يبيع بيتنا
اميره بدموع : العقد دا باطل انا ليه نصيب في البيت دا وانا مابعتش حاجه
الحج بغضب : لا يا حلوه العقد سليم اخوكي معه توكيل بالبيع واشتري منك وباع بيه نصيبك واخد الفلوس كامله ولو مش مصدقه روحي بلغي انا ماشي قانوني
اميره بدموع : طب هما راحوا فين سابوا البيت وراحو فين لوسمحت لو تعرف قولي
الحج رمضان صعب عليه اميره : اللي اعرفوا ان اخوكي سافر كندا من اسبوعين ومراته عيشه عند امها لحد ما تسافر ليه
اميره بصدمه اكبر :سافر
وتأخذ اميره شنطتها وتمشي وهي ضائعة وتائها و وقفت تاكسي بسرعه وراحت لبيت ام هبه

سليم وصل الشغل وفضل يدور علي اميره بس ملقهاش ف واقف وهو هيتتجن بس شاف لين وهي نزله من عربيتها ودخله الموقع فرح ليها بسرعه وغضب
سليم بغضب : اميره فين يالين
لين ببرود: اميره مراتك انت جي تسالني انا عن مراتك
سليم بغضب وصوت عالي : لين انا متأكد ان اميره عندك انتي عاوزه مني ايه
لين بضحكة استهزاء: انا اللي عاوزه منك ايه ؟ انا مش عاوزه منك حاجه انت اللي فرضت نفسك على مشروعي و عليا وجيبت معاك اميره تلعب بيها وبمشاعرها
سليم بضيق: لين قوليلي اميره فين
لين بغضب: ليه ياسليم عاوز منها ايه سيبها في حالها
سليم بضيق: اسيب مين... أميرة مراتي فاهمة مراتي
لين بغضب وزعيق : ولم هي مراتك بتعمل فيها كده ليه بتجرحها وتهينها وتدمرها ليه محسسها ان ملهاش اي قيمه في حياتك ليه....مستني ايه عشان تعترف انك بتحبها ( وتقرب منه بغضب وحزن ) مستني لم تبقى حامل وتعيش حملها في ذل واهانه وتجريح وتجيب طفل مريض ويموت
سليم بصلها بحزن والم وعينه اتملت دموع
سليم بحزن : اااااانا ( بس ميعرفش يتكلم وعينه ينزل منها دموع)
لين تتنهد بحزن : انت مريض يا سليم مريض ولازم تتعالج لازم تلحق نفسك قبل ما تخسر كل حاجه والكل الناس اللي جمبك وبتحبك دلوقتي يبعدوا عنك ويسيبك لوحدك لأنك وقتها انت كمان تكره نفسك وتنتحر ياسليم
(سليم يبصلها بحزن والم)
لين بحزن : اتعالج ياسليم عشان متخسرش نفسك وحياتك واميره (وتبصله) اميره اللي بتحبك ومش هتلقي حد يحبك زيها (وتفتح شنطتها وتطلع كارت) دا كارت دكتور اسلام هو هنا في دبي انا تعالجت عنده روح ليه يا سليم روح قبل فوات الاوان
تمشي لين وتسيبه وقف بصص علي الكارت ودموعه نزلت من عينه بألم

اميره وصلت لبيت ام هبه وخبطت جامد بغضب
هبه : حاضر حاضر بتخبط كده ليه ( وتفتح الباب وتتفاجأه ب اميره قدمها)
هبه بصدمه : أميره
اميره بغضب : ايوه اميره اميره يا هبه اللي اتفقت انها تتجوز عشان تسافر بره وتجيب فلوس وتهرب من الفقر (وتبصلها بغضب) مش كده يا هبه
هبه بارتباك : اميره انا عملت كده عشان مصلحتك عشان تجوزي اللي بتحبيه زي ما انتي عاوزه وقولت هو هيحبك لم(ولسه هتكمل)
اميره : يحبني! يحبني ازي وهو شايفيني بيعه نفسي واتجوزته بتفاق يحبني ازي وهو شايفيني واحده رخيصه اشترها بسافريه وعقد عشان يغيظ بيها واحده تانية
هبه بكسوف : انا قولت لما يعيش معاكي ويتعرف بيكي هيحبك انا كنت بساعدك يا اميره
أميره باستهزاء : تساعديني انتي ضمرتيني (وتبصلها) انتم ازي تبيعو البيت من غير ما تقوليلي
هبه برقت وانصدمت : البيت
اميره بغضب: ايوه البيت ازاي تبيع البيت من غير ما اعرف وفين عماد
هبه: ما هو يا اميره عماد كان لازم يبيع البيت عشان نسافر عشان الولاد ف هو قال ان يهمك مصلحتنا ومصلحة ولاد اخوكي ومش هتعترض لما يدور علي مستقبلهم فباعوا وسافر
اميره بحزن : سافر من غير ما يقولي من غير ما اعرف (وتبصلها) وفين نصيبي من البيت
هبه باريتاك : مهو الفلوس مكنتش هتكمل معنا ف عماد استلف نصيبك بس لحد ما نقف علي رجلينا ونستقر ويردهم ليكي ااااه والله هيردهم ليكي اول ما يشتغل ونستقر
اميره بصتلها بصدمه : ضمرتي جوزي باتفاقك مع سليم من ورايا و بعتو البيت وأخدت فلوسي ( وتبصلها بدموع) طيب وانا انا هعمل ايه هروح فين هعيش فين
هبه بصتلها وسكت واميره فضلت واقفه وبعدين اخدت شنطتها واديتها ظهرها بحزن
هبه بحزن: انت هتروحي فين يا اميره
اميره بصتلها باستهزاء: تفرق معاكي ما انتم بعتوني خالص
وتمشي اميره وتسيبها

لين واقفه في الموقع تليفونها رن

لين بابتسامه: حمدالله علي سلامتك يا أميره
اميره بدموع: انا ضعت يالين انا مش عارفه اعمل ايه انا مابقاش ليه مكان ولا اهل كلهم سأبوني انا مش عارفه اعمل ايه يالين
لين بقلق : انا مش فهمه حاجه يا اميره فهميني يا حبيبتي
اميره حكت للين كل حاجه حصلت من اول ما وصلت
اميره بدموع: انا مش عارفه اروح فين ولا اعمل ايه
لين تتنهد بحزن : انا هقولك تروحي فين يا اميره
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:17 pm

رواية بناتي حياتي الجزء التاني (14)


لين واقفه في الموقع تليفونها رن

لين بابتسامه: حمدالله علي سلامتك يااميرة

اميره بدموع: انا ضعت يالين انا مش عارفه اعمل ايه انا مابقاش ليه مكان ولا اهل كلهم سأبوني انا مش عارفه اعمل ايه يالين

لين بقلق : انا مش فهمه حاجه يا اميره فهميني يا حبيبتي

اميره حكيت للين كل حاجه حصلت من اول ما وصلت

اميره بدموع: انا مش عارفه اروح فين ولا اعمل ايه

لين تتنهد بحزن : انا هقولك تروحي فين يا اميره روحي بيتك

اميره بدموع : بقولك باعوا البيت والبيت اتهد

لين : اميره بقولك بيتك مش بيت اهلك انتي بيتك هو بيت جوزك

اميره بدموع: لا طبعا انا عمري ما هروح بعد اللي قالو ليه

لين بابتسامه: اميره سليم قالب الدنيا عليكي وهيجنن وجيه واتخانق معايا بس انا مقولتش انتي فين هو فكرك عندي وانا تخانقت معه وسمعته كلام وجعوا بس متأكده انه فاق ويروح لإسلام وهيتعالج ويرجع ليكي بس بعد ما نخليه يلف عليكي ولازم تكوني مستنيه في بيتوا لان دا هيبقي في مصلحتك انا ممكن اقولك روحي بيت اهلي وهم يتبسطوا بيكي جدا (وتضحك) بس انتي عارفه سليم غيور جدا والبيت مليان شباب مش عاوزين بعد ما يتعالج فيرجع يتسجن اسمعي كلامي يا ميره ورحي بيت جوزك واهلي هيبقي جمبك ومش هيسبوكي وانا هبعتلك فريق بنات هيملي الدنيا كلها

اميره بابتسامه من بين دموعها : طيب هدخل ازي انا مش معايه مفتاح

لين بتفكير : طيب انتي فين دلوقتي بظبط قوليلي مكانك

اميره : انا قدام كافي.........

لين بابتسامه: كويس قريب من المستشفى اللي بيشتغل فيها رامي روحي لعنده وانا هكلموا وأتصل ب مروه او شروق اعرف سيبين مفتاح البيت عند حد ولا لاء ولو مش سيبينه نكسرك البيت متقلقيش

اميره تضحك: ربنا يخليكي ليه يالين انا مش عارفه من غيرك كنت هعمل ايه

لين بطيبه : ويخليكي حبيبتي يلا روحي وانا هكلم رامي حالا ااااه اميره بعد ما اقفل اقفلي تليفونك علي طول و اشتري خط تاني

اميره باستغراب : ليه

لين : عشان متأكده ان سليم اتصل بيكي وهيتصل تاني لو لقي تلفونك مفتوح هيطمن شويه وانا عاوزه يفضل قلقان عشان نضغط عليه باختفائك ويروح لإسلام

اميره : حاضر

لين بابتسامه : يلا حبيبتي ربنا معاكي

وتقفل لين مع اميره وتكلم رامي

رامي بابتسامه : حياتي لسه كنت بفكر فيكي

لين بضحك: قديمة ايه الجديد يعني ما انت علي طول بتفكر فيه

رامي يضحك اوي : اموت في الثقة انا

لين : بعد الشر متقولش كده تاني عشان مزعلش منك

رامي بابتسامه : لا ياقلبي كله الا زعلك

لين تتنهد بحب : وحشتني اووووي

رامي : بت متجننيش والله اقوم اجيلك دلوقتي

لين تضحك : لا خلاص خلاص انت اصلا ما وحشتني خالص

رامي بضحك : ايوه عشان كده بتكلميني وانتي في الشغل دا انتي ما بتعملهاش خالص

لين تخبط علي راسها وتضحك : ااااه انا نسيت انا مكلمك ليه صحيح

رامي : ليه هو مش انتي مكلماني عشان وحشتك

لين بابتسامه : لا طبعا وحشتني جدا دا انا هتجنن وشوفك دلوقتي قدمي واسكت بقي ل انسى انا تصلت ليه تاني

رامي يتنهد اوي بحب : قولي يا مجنني

لين : اميره جايلك دلوقتي خليها عندك لحد ما اكلمك تاني

رامي باستغراب : اميره مين

لين : اميره مرات سليم يا رامي

رامي باستغراب : اميره مرات سليم هي رجعت وبعدين هتجيلي ليه

لين تتنهد بحزن : هقولك بس عشان خاطر خالي بالك منها

وبدأت لين تحكي لرامي كل الحصل لأميره

رامي بضيق: لا حول ولا قوة لا بالله هو سليم دا مبيتعلمش

لين : ربنا يشفيه يا رامي ويفوق لنفسه قبل فوات الاوان بس انا متأكده ان بعد اميره هيفوق المهم خليها في المكتب لحد ما اتصل ب مروه اشوف مفتاح بيتهم فين

رامي : طيب ما تخليها في بيت نناه احسن

لين : عشان سليم يعرف ويعمل مصيبه احنا لسه مش عارفين هو هيقبل يتعالج ولا لاء وبعدين دا ممكن ينزل مصر ويدور عليها وطبعا هيشك انها عند نناه وقتها هيعمل مشكله اكبر معها ف لما يلقيها في بيته احسن واضمن ليها وانا مش هخلي البنات يسبوها وخالي نناه تبعت داد زينب تبقي تبات معها

رامي بحب : انا متجوز ملاك والله انا بحببك اوي يا حبيبتي وبموت في قلبك الابيض الطاهر دا ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي

لين بابتسامه : ويخليك ليه حبيبي

وتقفل لين مع رامي ويفضل رامي قعد في المكتب

شادي يخبط : تسمحلي ادخل يادكتور

رامي : تعال ياشادي

شادي يقرب ويعقد : دكتور رامي كان ليه طلب عند حضرتك

رامي يبصله باهتمام : خير ياشادي قول

شادي بارتباك : طبعا يا دكتور حضرتك عارفني وعارف والدي

رامي بابتسامه : ايوه طبعا دكتور نبيل استاذي وانت اخويه الصغير

شادي بابتسامه : متشكر يا دكتور طيب بعد ازنك انا كنت عاوز اتقدم للأنسة سها لو ما فيش مانع طبعا

رامي يفرح ويبتسم : لو الموضوع في ايدي فانا موافق بس الموضوع يخص عمي وسها وانا هكلمهم واخد رائيهم وابلغك وخير ان شاء الله

شادي بابتسامه: متشكر اوي يادكتور

ووهم قاعدين الباب يخبط

اميرة بكسوف : سلام عليكم

رامي وشادي يقوم يقفو

رامي بابتسامه : وعليكم السلام اتفضلي يا بشمهندسة

وتدخل اميره بكسوف وتعقد في المكتب ورامي ال خرج بعد ما اتصل بسميه اللي كانت عند سلوي و جت ليها المكتب ورحبت بيها جدا

وفي دبي

طارق قعد في مكتبه وهيتجنن عمل يتصل بمروه وهي عمله ليه بلوك عامر دخل ليه

عامر : مستر طارق الورق دا عاوز امضه حضرتك

طارق بصله بضيق: انا مش همضي حاجه يا عامر وخرج دلوقتي ( بس يبصله) عامر استني ما تحاول تكلم بشمهندس امجد يقنع الأنسة مروه ترجع الشغل اصل شغلها كان كويس ومضبوط

عامر : للأسف يا فندم مش هينفع ترجع

طارق بصله ورفع حاجب : مش هينفع ليه

عامر : لا نسه مروه اشتغلت في شركه الشيخ ابراهيم سكرتيرة مكتب مستر فهد

طارق وقف بغضب : انت عرفت الكلام دا منين

عامر : حضرتك انا لسه راجع من الشركة كنت بجيب ورق وشوفتها هناك

طارق خبط علي المكتب بغضب وضيق

طارق بغضب وزعيق : طيب اخرج انت

ويخرج عامر وطارق فضل وقف شويه وبعدين واخد مفاتيح عربيته والموبيل وخرج

لين كلمت شروق وحكيت ليها كل الحصل بين سليم واميره واللي حصل لأميره لما وصلت مصر

شروق بضيق : معقول سليم متجوزه بتفاق زي دا ومرات اخوها دي ايه معندهاش ضمير عشان تعمل كده فيها وبعدين عماد ازي يعمل كده في اخوته الوحيدة دي ما لهاش غيره (وتتنهد بحزن) هي هتلقيها منين ولا منين

لين بضيق : الله يكون في عونها المهم يا شروق اميره دلوقتي ملهاش مكان ولا حد غيركم و انا بكلمك عشان عاوزه مفتاح بيتكم في المنصورة اميره ملهاش مكان تعقد فيه غير هناك انا ممكن اخليها تروح عند نناه وهم يرحبوا بيها جدا بس انتي عارفه اخوكي لو عرف انها في بيت نناه هيعمل مشكله كبيره

شروق بضيق: عارفه طبعا ربنا يهديك يا سليم بس هي هتعقد لوحدها اخاف عليها ما تخليها ترجع هنا احسن وتبقي وسطنا

لين : مش هينفع يا شروق اميره بعدها دلوقتي في مصلحة سليم لأنه دلوقتي منهار وخايف واختفاء اميره ودا هو اللي هيساعدها يروح يتعالج بس لازم ميعرفش هي فين ويفضل قلقان عليها اوعي يعرف يا شروق ومتخافوش علي اميره انا مش هخلي البنات يسبوها وداد زينب هتبات معها

شروق تتنهد : متشكره يا لين بجد انا مش عارفه ارد جميلك ووقفك معنا دا ازي بصي المفتاح عند طنط ام محمود اللي في العمارة اللي جمبنا مروه اديتها المفتاح قبل ما نسافر عشان بتوع المياه والكهرباء لما يجو هي تفتح ليهم انا هكلمها دلوقتي وأعرفها وهخليها تدي اميره المفتاح

لين : اوكي وانا هخلي رامي يروحها دلوقتي وأخلي البنات يفضله معها بس شروووق اوعي سليم يعرف

شروق : متقلقيش مش هيعرف لازم سليم يأخذ درس عشان يفوق بقي

وقفلت شروق واتصلت ب ام محمود وفهمتها ورامي وصل اميره وكان في استقبالها قدام البيت رشا وسيلا اللي قبلها بحب وطيبه وفضلوا معها واخدها اتغديت مع العيلة اللي رحبو بيها جدا واميره وسطهم محستش انها غريبه

في شركه الشيخ إبراهيم مروه كانت قعده علي مكتبها بتشتغل بس حست بحد واقف قدمها فرفعت عينها لقيت طارق ال ارتسمت علي ملامحا نظره وابتسامه كانت مروه اول مره تشوفهم بس خلو قلبها يدق جامد

مروه ترسم البرود علي وشها : افندم حضرتك عاوز ايه

طارق يعقد قدمها : عاوزك

مروه انصدمت وبصت له بضيق

مروه بضيق : هو حضرتك فاضي وجي تهزر هنا اتفضل لو سمحت دا مكان شغل

طارق بابتسامه : مروه انا مش بهزر انا عاوزك عاوز اتجوزك توافقي تجوزيني

مروه قلبها دق بخوف وألم: لا مش موافقه واتفضل بقي لو سمحت

طارق انصدم من ردها الصريح : مش موافقه ليه انتي فكره اني بهزر او بلعب بيكي صح لا والله يا مروه انا بحبك وعاوز اتجوزك وكمل حياتي معكي

مروه عينها دمعت وبقيت مخنوقة بس بدري: انت لو اخر واحد انا مش مكن اتجوزه

طارق بضيق: مروه انا عارف رأيك فيه بس انا والله اتغير وبتغير وهبقي احسن وزي ما انتي عاوزه بس خليكي جمبي وساعديني اتغير مروه انا بجد بحبك ومحتاجك جمبي

مروه كانت مصدقها وحسه بيه وبحبه بس جوها الم وجرح من نفسها

مروه بحزن بدريه : مستر طارق لو سمحت دا مكان شغل وانا قولت رائي في طلبك فلو سمحت بقي تمشي وتسيبني اشوف شغلي

مروه قالت كده ورحت بصه في الكمبيوتر قدمها وعملت نفسها بتكمل شغلها طارق وقف بغضب وضيق وبصلها بحزن ورح خارج من المكتب واول ما خرج

مروه لنفسها بدموع وهي بصه مكان ما خرج : انت عاوز تتغير وعاوزني اساعدك وانا كده بساعدك لان لو اتجوزتني وعرفت حقيقتي هتبقي أسوء من زمان بكتير

في الكويت عدي كان نايم في المجلس والاء دخلت عنده وقعدت قدموا وفضلت تبص عليه بحب فهو وحشها وبحب حطت ايدها علي شعره فصحي

الاء بابتسامه : اسفه عدي صاحتيك سامحني كنت وحشني

عدي بضيق يزق ايدها : انتي ايه اللي جابك هنا

الاء بحزن : جيت استسمحك واعتذر منك انا اسفه مارح عيدها واعالي صوتي ابدا بليز عدي سامحني وارجع الجناح

عدي بابتسامه خبيثة : انا هرجع علي جناحي الجديد مع عروستي

الاء وقفت بغضب: عروستك ازي يعني

عدي وقف : عروستي الجديدة ضرتك اللي هجيبها تكون فوق راسك

الاء بغضب وزعيق : انت اكيد اتجننت انت عاوز تجوز عليا

الاء خلصت كلامها وما حسة غير بقلم قوي جدا وقعها علي الارض

عدي قرب منها وخانقها : انتي اتجننت بتطولي لسانك انا لو اتجننت ف دا كان يوم ما تجوزتك البومة

الاء كانت بتعيط وحسه انا روحها بتروح بسبب ايده ال خنقها

الاء بصوت مكتوم : عدي سيبني بموت

عدي سبها بس بعد ما ايده علمت علي خدها ورقبتها

عدي بغضب: بدي موتك واخلص منك بس مش هضيع حالي عشان بومه مثلك

ويقوم ويخرج من المجلس ويسيبها واقعه علي الارض بدموع وانهيار

الاء بدموع : كل دا عشان بتحبها شايفيني بومه عشناها بس انا هخرجها من حياتنا انا مش هسيبك تروح مني انا مليش غيرك

في دبي مروه كانت خلصت شغل ونزلت عشان تروح ولسه بتفتح باب العربية وتركب ... بس طارق قرب ومسك الباب

طارق بحزن بصلها : مروه انا هعتبر نفسي ماسمعتش اللي قولتيه فوق في المكتب وسيبك تفكري بس ولو سمحتي يا مروه متستعجليش في حكمك و اديني فرصه اثبت ليكي اني اتغيرتي (ويبصلها بحب) مروه انا بحبك بجد ومحتاجك جمبي

مروه بصت لعينه وشافت الحب قلبها وجعها اوي

مروه بدموع مكتومه : ممكن تسيبني امشي لو سمحت

طارق بحزن : هسيبك تمشي بس ارجوكي فكري واديني فرصه

طارق قالها كده ووقف شويه يبصلها وشاف دموعها اللي فكرها خوف منه ليجرحها

طارق بابتسامه : متخافيش انا عمري ما هجرحك ولا العب بمشاعرك لأني بحبك جدا

طارق قال كده وبعد عن العربية وهي فتحت وركبت ومشيت بسرعه ودموعها نزلت منها اول ما اتحركت بالعربية

مروه طلعت تليفونها وكلمت لين

مروه بدموع : لين انا محتاجه اتكلم معاكي انتي فين

لين بقلق : في المشروع بتعيطي ليه يامروه مالك

مروه بحزن : انا هجيلك استنيني

لين : اوكي هستناكي

لين تقفل التلفون وتتنهد

لين لنفسها : هو في ايه النهارده الكل عمل يعيط ويكلمني والله انا اللي هعيط

ونسيب لين مستنيه مروه ونروح عند سليم

سليم بعد كلام لين مشي وروح البيت وكان مضايق ومخنوق وكل شويه يتصل بأميره كان حاسس انه محتاجها جدا بس تليفونها كان مقفول ففضل قعد في البيت علي امل انها ترجع وطول ما هو قعد فضل كلام لين في ودانه عمل يسمعها وهي بتقوله وبنتها تموت بسببك ودموع بقيت بتنزل فقام بسرعه وخرج من البيت وركب عربيته وفضل ماشي بيها

مروه رحت للين واخدتها وراحو قعده في مكان هادي لوحدهم

لين بابتسامه : هاااا يا حبي اعترفي بقي

مروه بقلق : اعترف بأية

لين بابتسامه : مش انا جيبني في المكان الهادئ الجميل دا لوحدينا وعاوزه تعترفي لي بحبك.. يلا اعترفي بقي

مروه تضحك اوي ولين تبتسم

لين : ايوه هي دي اللي كنت بدور عليه ضحكتك

مروه بابتسامه : تعرفي انا عمري ما تصورت ان احنا ممكن نكون اصحاب وتبقي اول حد يجي في بالي لما اكون مضايقه

لين بابتسامه : طيب قوليلي بقي ايه اللي مضايقك

مروه تتنهد بحزن : طارق جالي النهارده الشغل

وبداءة تحكي للين كل اللي طارق قالو ليها مرره كانت بتكلم بمشاعر مختلفة فرحه وحزن وخوف ودموع وندم وكل دا كان وصل للين اللي مافهمتش سببه ايه وبعد ما خلصت

لين بابتسامه : حسه من كلامك انك مصدقاه واحساسه وصلك

مروه بضيق : ايوه حسيت انه صادق وانه فعلا بي(وسكتت وغمضت عينها

لين باستغراب: بيحبك ليه مش عاوزه تقوليها

مروه بدموع : عشان ماينفعش

لين : لو خايفه انه يكون بيلعب بيك او بتسلي ادي لنفسك فرصه تتأكدي مشاعره حقيقه وال لا

مروه بدموع : المشكلة فيا انا مش فيه هو اللي لو عرف حقيقتي هيتغير ويندم وهيرجع أسوء من الاول

لين بعدم فهم : حقيقه ايه يامروه لو بتكلمي عن زمان فانتي اتغيرتي جدا وندمتي وبقيتي انسانه جديده وبعدين هو ملوش دعوي بالماضي

مروه بحزن: في حاجات مقدرتش اغيرها ومش هينفع اخبيها عنه

لين : حاجات ايه يامروه

مروه بدموع وحزن شديد بدأت تحكي للين كل حكايتها زمان وحكايتها مع حسن وجوزها العرفي اللي محدش يعرفه غير شروق لين كانت بتسمعها بصدمه وحزن

مروه بنهيار : انا زمان كنت يدور غلي اي حد يحبني ويكون حنين عليه عشان كده صدقت حسن ووثقت فيه وكنت خايفه يبعد عني عشان كده تجوزته عرفي انا والله كنت فاكره وقتها ان دا حلال واني مبغلطش وانه جوزي لحد ما سأبني وأتخلى عني بس لما شروق عرفت رحت ليه وترجيته انه يوثق العقد عند محامي ويطلقني بعدها بس يبقي موثق وهو طلب فلوس وان محدش يعرف ويفضل في السر شروق قالت يبقي معايه عقد موثق عشان لو حصل وتجوزت يبقي اثبات رسمي اني متجوزه وعشان مابقاش حرام اني اتجوز علي اني بنت. انا مش ( وسكت وعيطت جامد)

لين تتنهد : اهدي يامروه والحمد الله ان شروق عملت كده

عشان يبقي جوزك موثق ورسمي

مروه بدموع : مهو موثق بس محدش يعرف وطارق لو عرف عمره ما هيقبل وهيبقي اسوء هو فكريني غير الستات اللي كان يعرفهم

لين تتنهد وتسكت شويه : احكيلو يا مروه احكيلو زي ما حكيتي ليا.... ويبقي دا الاختبار الحقيقي لمشاعره ليكي لو بيحبك هيقدر الظروف اللي كنتي فيها ولو مشاعره مؤقته يبقي الحمد الله انه ظهر علي الحقيقة وربنا كشفوا

مروه بدموع : مش هقدر صعب يا لين

لين : يا مروه ما تعشيش في الماضي ادي لنفسك فرصه تبدئي من جديد وادي لطارق فرصه لو كان حبه حقيقي متخسرهاش هو كمان ليه اخطائه وطلب انك تسامحيه احكيلو يامروه وسلمي امرك لربنا هو يكتبلك الخير

مروه تسكت وتتنهد ويعقده شويه ويقوموا يروحوا ومروه بتفكر في كلام لين

اسلام قعد في مكتبه بليل متأخر وبيقرا وسمع صوت خبط علي باب المنتجع فقام فتح لقي قدمه سليم في حاله انهيار عينه حمره زي الدم ومش قادر يقف وساند علي الباب

سليم بتعب ودموع : ممكن تساعدني لوسمحت انا عاوز اتكلم كتتتير اوي

اسلام قرب منه وسنده ودخله وقفل الباب

اسلام سند سليم : ادخل ارتاح ونام وبكرا هنتكلم

سليم بتعب : انا عاوز انام بس مش عارف لين عمله تعيط عشان بنتها ماتت (ويكمل بدموع) واميره سبتني انا جرحتها وهي سبتني وكانت بتعيط وانا السبب انا اللي خليتهم يعيطوا

سليم كان بيتكلم واسلام سنده وماشي لحد ما وصل لجناح ودخله ونايمه علي السرير

اسلام بابتسامه : استريح دلوقتي وانا هجيب ليك دواء يهديك وينيمك... والصبح هتكلم انا وانت زي ما انت عاوز

ويخرج اسلام ويرجع بعد شويه ومعه ترنج لسليم ودواء... وساعده انه يغير هدومه ونام... وخرج اسلام وراح مكتبه وفتح ملف باسم سليم وبدأ يكتب ملاحظات

وتاني يوم صحي سليم وبص حاوليه وقعد شويه لما افتكر هو فين وقام وقف بص من بلكونة اوضته شاف اسطبل الخيل والمنظر قدمه ( سليم كان في نفس الجناح اللي كانت فيه لين) حس براحه وفتحه وخرج يتمشى وقعد يتفرج علي الخيل قرب منه اسلام وهو مبتسم

اسلام : صباح الخير

سليم بابتسامه : صباح النور

اسلام يمد ايده ليه : ملحقناش نتعرف امبارح انا اسلام

سليم يسلم عليه :انا سليم واسف علي الطريقة اني جيت امبارح متأخر وازعجتك

اسلام بابتسامه : انا كنت سهران متعودش انام بدري

ويقعد اسلام علي العشب ويعقد جمبه سليم ويعقده يتفرجوا علي الخيل وهم ساكتين شويه

سليم يبصله : تحب نروح مكتبك ونبدأ

اسلام يبسم : لا احب تقعد هنا تستريح وتهدي وتأخذ اجازه المكان هنا هادي ومريح ومافيش ازعاج ارتاح من كل حاجه حتي التفكير اعمل بس مكلمه بشغلك وخد اجازه وباهلك طمنهم وعرفهم انك هتغيب يومين وبعدها اقفل تليفونك وافصل عن كل اللي حاوليك ولما تحس انك عاوز تكلم هنتكلم

سليم بابتسامه : متشكر اوي

اسلام يبتسم ليه ويسكت ويفضله قاعدين سوأ من غير اي كلام لوقت وبعدها اسلام راح شغله وسليم اتصل بشركه طلب يبعت مهندس تاني المشروع واخد اجازه وكلم شروق وطمنها عنه وقالها انه مسافر فتره وهيرجع بس هي حست انه رح لإسلام ففرحت وفضلت تدعليه

فات اربع ايام من غير احداث لين ورامي في شغلهم وحياتهم بدأت ترجع طبيعية وهاديه بعد ما بعيد عنهم طارق وسليم وعاشوا لحبهم ولين بقيت تروح مع فؤاد لدكتوره وبقيت مرتاحة اكتر بوجوده معها وهو يخفف عنها الم الحقن والتعب بحنيته وطيبته ودمه الخفيف

اميره عيشه في بيت سليم وفي اوضته وبتدعي ربنا يجمعها بيه وسيلا والبنات مش سيبنها لوحدها والجدة حبيته وبقيت تعملها علي انها بنتها واميره لقيت حنان مامتها اللي افتقدته فيها

سليم واسلام قربه من بعض وبقي اصحاب واسلام خلي سليم يشارك في المنتجع وبقي يهتم بالخيل والزرع وكل يوم بيفطرو سوأ ويفضله يتكلم كلام عادي ويضحكوا

وصلنا ليوم الاربعاء مروه كانت خلصت شغل ونزله مروحه لقيت طارق واقف مستنيها جمب عربيتها

طارق بابتسامه : ازيك يامروه

مروه بهدوء : الحمد الله

طارق بحب : انا سيبتك الفترة اللي فاتت تفكري واتمني انك تكوني فكرتي وقبلتي تديني فرصه اثبتلك اني تغيرت

مروه تتنهد وتطلع من شنطتها سي دي وهو يبصلها

مروه بكسوف : انا كان المفروض اني اقعد واتكلم معك بس صدقني صعب عليه اقول الكلام اللي المفروض اقوله وانت تعرفوا وانت قعد قدمي فقررت اسجل ليك كل حكايتي من اولها وقولت لو جيت تاني وطلبت نفس طلبك هديهولك تسمعوا ( وتبصله وعينها كلها دموع) انت طلبت اديك فرصه تثبت انك تغيرت اسمع دا وبعدها لو حبيت تثبت ليا انك تغيرت وندي لبعض فرصه هستناك بس لو غيرت رأيك اتمني انك تدي لنفسك الفرصة انك تتغير وتكون انسان احسن

طارق اخد السي دي ووقف بصص ليها وهو مش فاهم حاجه ومروه ركبت ومشيت وهي جوها خوف ورضي عن تصرفها

طارق راح لبيته اللي عايش فيه لوحده وفضل. ماسك ال سي دي وبيبص عليه جوه حاجه بتقوله يسمع وجوه خوف انه يسمع ويخسر حبوا بس قرر انه يسمع

وصلنا ليوم الخميس ولين صاحية بدري وجهزت ورحت للمطار واول ما وصلت الكويت وخرجه من المطار

عدي بابتسامه : حمدالله علي السلامة

لين باستغراب : عدي! انت ليه هنا شوشو قالت هتبعت السائق

عدي بابتسامه : السائق رح ما امي عند خالتي الصبح بدري ف شوشو ملقتيش قدمها غيري طبعا تبعته

لين بابتسامه : ميرسي عدي بس ممكن تروح انت شغلك وانا هاخد تاكسي ما فيش مشكله مطعتلش نفسك

عدي بابتسامه ويفتح باب العربية : لا طبعا انا هوصلك واهو فرصه اهرب من الشغل واترحم من عمك حمد

لين بابتسامه : قول بقي ان انت ال عاوز تهرب وتروح ل ألاء بس انسي انك تأخذها منا انا بقالي كتير مشفتهومش

عدي بضيق من اسم الاء بس ابتسم : طيب اركبي عشان منتاخرش

وتركب لين العربية ويمشي عدي للشاليه وفي العربية

عدي يبص ليها : عمله ايه يا لين

لين بابتسامه : الحمد الله انتم اخبارك ايه

عدي : بقيت بخير لما شفتك

لين تبصله : وعمل ايه مع الاء انا حسها زعلانه بقالها فتره

عدي بضيق يودي وشه الناحية التانيه ولين تبصله اوي

لين : عدي انت عارف اني بعتبركم اخوتي انت وطلال زي امير بظبط احنا نعرف بعض من واحنا اطفال وعشان كده هسمح لنفسي اتكلم معك ( وتتنهد) الاء طول عمرها بتحبك اوي وانت عارف ان ملهاش حد وبعد موت مامتها وجوز بابها بقيت وحيده في بيتهم وانا وشوشو وصافي اقرب حد ليها بس لما تجوزتك بقيت انت كل دنيتها انا عارفه انك مشغول بشغلك بس الاء واولادك ليهم حقوق عليك اديهم من وقتك واهتم بيهم الاء شويه اهتمام بس هيسعدوها ووقتها هي هتعمل كل ال هتقدر عليه عشان تسعدك و هتلقي راحه في بيتك وحياتك معها

عدي بضيق بس بيداريه وابتسم : ان شاء الله يا لين هحاول افضي نفسي ليهم (ويبصلها) طيب قوليلي بقي وبصراحه انت اجوزتي رامي عن اقتناع ولا عشان ترضي عمي فؤاد

لين تبتسم : لا متجوزتيش علي اقتناع (عدي فرح بس لين كملت) انا تجوزته عن حب وعشق رامي هو احلي حاجه حصلت في حياتي

عدي بغيظ : ما انتي كنتي بتقولي كده عن سليم

لين بضيق : هو انت ليه دايما مصر تشبه رامي بسليم انا مشاعري لسليم كانت مشاعر طفله كنت صغيره ومش عارفه احكم واختار صح لكن رامي انا اختاره بعقلي ووصل لقلبي اخترته وانا ناضجه وخرجه من تجربه قاسيه يعني مش هدخل تجربه تانية غير وانا واثقه انها هتنجح ( وتبصله) انا اخترت رامي وعارفه ان حياتي معه هتكون ناجحة جدا حتي لو ربنا مرزقنيش بأطفال

عدي يسكت شويه وبعدين يبصلها : ربنا يسعدكم يالين

عدي ولين وصله لشاليه فعدي خاف حد يشوفه

عدي : ايه رأيك تدخلي من باب المطبخ وتخضيهم

لين بابتسامه : اوكي بقالي كتير معملتش فيهم مقالب

ويدخل عدي من ورا الشاليه وتنزل لين وينزل عدي ويديها شنطتها وتقف تشكره بس الاء للحظ كانت في المطبخ وشافتهم من الشباك وشافتهم بيتكلمه ويضحكه واول ما لين دخلت خرجت بسرعه بره المطبخ وراحت لشوشو وصافي

لين دخلت تتسحب واول ما دخلت الصالون خضتيهم وطبعا اللي انخضوا كان شوشو ووصافي وشوشو وقعت عصير علبها

شوشو بخضه : يقطع ابليسك يا لين انتي طلعتي منين

لين بضحك عالية : انا ممكن اطلع ليكم من اي مكان انا من الجن

صافي بفرحه تجري لحضنها : تعالي يا جني وحشتيني اووووي

لين تحضنها اوي : وانتي اكتر يا حبيبيتي

شوشو بابتسامه و بتحاضنها : ايه الحلي دا كله هي دبي بتحلي كده

لين بابتسامه وتتصنع الغرور : انا طول عمري حلوي يا حبي

وتبص ل الاء اللي ظاهر عليها الضيق وتقرب منها

لين باستغراب : وحشتيني لولي

الاء ببرود : حمدالله علي السلامة

الكل يستغرب بردها وردها بس لين فكرتها متخانقه مع عدي وزعلانه

لين بابتسامه : الله يسالمك حبيبتي

ويعقده شويه ضحك وهزار وطبعا دا كان بين شوشو وصافي والاء والكل كان ملاحظ تغيرها وبعد ساعه

الاء بضيق : انتي جيتي لهنا ازي لين

شوشو بصتلها بغيظ وكانت هترد بس لين سبقتها

لين بابتسامه : شوشو بعتت ليا عدي المطار وهو وصلني

الاء تبص لشوشو بغضب وشوشو تصدم

شوشو بصدمه : انا بعت السائق مش عدي

لين باستغراب : عدي قال ان السائق راح من طنط ام طلال عند اختها فهو اللي جيه

الاء بغيظ وغضب : وهو عرف معاد طيارتك منين اكيد انتي اللي قولتي ليه

لين تبصلها باستغراب : انتي دي... تقصدي بيها مين بظبط

صافي بسرعه : اكيد تقصد شوشو طبعا

الاء تقف بغضب : لا اقصدك انتي يا لين هانم

لين تقف بصدمه : وانا هقوله امتي وازي يا الاء

الاء بغضب : اكيد بتكلميه تليفون وقولتي ليه(وتبصلها بغضب) ويمكن يكون جالك دبي وببتقابلوا

لين بغضب : الاء انتي اتجننتي انتي ايه اللي بتقوليه دا (وتبصلها بصدمه) انتي بتشكي فيه غيرانه علي عدي مني... مني انا الاء

شوشو بسرعه : لا لين اكيد الاء متقصدش كده

الاء بغضب ودموع مكتومه : لا اقصد وعاوزه اعرف هو عرف معاد طيارتك منين وجالك واخدك ووصلك وجابك من الباب الخلفي عشان محدش يشوفكم بس الله ارد اشوفكم واكشفكم

صافي بغضب : الاء اخرسي بقي

لين بصدمه : يكشف ايه هو قالي ادخلي من وره خضيهم (لين بدموع مكتومه) الاء انتي شكه فيه شكه اني في حاجه بيني انا وعدي الاء عدي طول عمره زي اخويه

الاء ودموعها بدأت تنزل بس غضبانه : بس انتي مش زي اخته عمره ما شافك اخته طول عمره بيحبك (لين بصتلها بصدمه اكبر)

شوشو بغضب : وهي ذنبها ايه عاوزها تعمل ايه

الاء بغضب :عاوزها تبعد عنه

لين ودموعه بدأت تنزل : ابعد عن مين؟ انا مش قريبه منه عشان تبعد انا ما بشفش عدي او طلال او يزيد غير معاكم انتم ( وتبصلها بغضب) غيرانه و شكه فيه بقي وشايفه بيحبني زي ما بتقولي يبقي ابعديه هو

الاء بدموع وغضب وزعيق: هو ما راح يبعد هو بيحبك طول عمره بيحبك ما فكرش يتجوزني غير لما انتي أجوزتي سليم زمان فكر فيا عشان صحبتك عشان يفضل قريب منك انا بعرف من زمان هو قد بيحبك ودايما بيفكر فيك حتي بعد ما تزوجني وجيبت ليه اولاد قلبه مش معي قلبه معك انت لما طالقتي رجع ليه الامل تاني انك ترجعي ليه ولما تزوجت رامي جني جنونه ولما عرف انها بس ملكه مش زواج بقي عنده امل تحبيه وتسيبي رامي ترجعي ليه دايما عاوز يقرب منك (الاء شافت دموع لين اللي نزله وصدمتها اللي ظاهره فزعلت وهديت شويه ) لين انا عارفه انك مالكيش ذنب وانك بتعامليه مثل ما بتعاملي طلال ويزيد بس هو لا هو بيحبك مش شايف غيرك لين

لين بدموع وزعيق : وانا ذنبي ايه جيه تحسبيني انا ليه روحي حسبي جوزك جيه تكلميني انا عاوزني اعمل ايه يا الاء قوليلي اعمل ايه عشان ترتاحي

الاء بدموع : تبعدي ابعدي عن حياتنا لين سيبي الكويت ومتجيش هنا تاني وابعدي عنا وانسينا وامشي من هنا

شوشو بغضب : ليه... ليه هي اللي تبعد ليه انتي ما تسبي انتي عدي مدام مش سعيدة معه ومش قادره ترتاحي هي ليه تدفع تمن زوجك منه انتي وافقتي تتزوجي وانتي بتعرفي بحبه ل غيرك ودا غلطك انت اطلقي انتي منه وتركيه وعيش حياتك من غير اهانه وزل

الاء بكسره ودموع : ما قدرش ما بقدر اتركه

صافي بغضب : ليه ما تقدرش هو كل يوم يجرحك ويهينك ويخونك ليه ما تبعديش عنه

الاء: عشان انا ضعيفة انا مش قويه (وتبص للين بدموع وضعف) انا مش قويه زيك لين لما اطلقت قدرت تفوق وتنجحي وتتحببي مر تانية وتتزوجي مره تانية انتي قويه ما فيش شيء يكسرك انا مش زيك لين انا ما فيني بدون عدي ما فيني اتركه وبعد عنه حتي وهو بيخوني كل يوم مع حد حتي وهو بيحبك وما بيفكرش غير فيك ( وتبصلها يكسره) انا اهلي ما راح يساعدوني زي اهلك انا مش زيك انتي مش نقاصك شيء عندك كل شيء جميله ومتفوقه وناجحة وعندك شركتك واهلك وزوجك اللي يعشقك عشق ( وتبص ليها بغضب) انتي منتظره ليه ما بتم زوجك من رامي روحي لجوزك واتركينا بحالنا ليه ما بتم زوجك وتبعدي عنا عشان ينساكي روحي لزوجك وتركينا ليه تركه لزوجك

لين بدموع وحزن : لأني بتعالج الاء و خايفه... خايفه الاء خايفه تم جوزي قبل ما اتعالج واعرف النتيجة بتتحسن وال لا خايف اتعالج وانا مع رامي يشوف كسره او حزن في عيونه وعاوزه اتعالج عشانه هو عشان خايف يمر بينا العمر وحبه يقل من الملل و والوحدة والهدوء اللي في بيتنا عشان من غير اطفال خايف عليه مني ( وتبص ليها بدموع وانهيار) انتي شايفيني قويه الاء انتي معيشتي اللي عيشته انتي فكره انها سهله نظرت جوزك وغيره ليه وهم شايفيني نزوه وواحده سهله و اي حد ممكن يقضي معاها وقت وميخافش انها تخلف او تهد بيته انتي فكرها سهله وانا شايفكي انتي صاحبة عمري وانتي خايفه علي جوزك وبيتك مني شايفه سهله وانا كل ما اتصل بيكم فيديو حماتكم تخبي اولادكم مني مترضاش اني اكلمهم لا حسدهم عشان انا ممكن ما جيب ولاد ( وتبصلهم بضيق ودموع) انتم فكرني مش فاهمه فكرني مش حسه ليه جيبتوني هنا بره بيتكم بعيد عن ولادكم فكرني مش شايفه خوف ام طلال علي احفادها مني كل ما بكلمكم وهي قعده ( وتنهار بدموع) انتي شيفاني ناجحة وقويه وقدره اقف ومتعرفش ان كل دا انا بداري بيه عجزي وخوفي اني مكنش ام متعرفيش اني بهرب كل يوم من رامي اللي بقي مفكر اني هروب عشان مش بحبه وندمنه علي جوزي منه وميعرفش اني خايفه عليه ميعرفش اني بحاول اتعلاج ونجح نسبة اني اجيب اطفال عشان هو يكون اب وميتحرمش من الاحساس دا انا مش عاوزه نجاح والشركات والتفوق والجمال اللي بتقوليه عليه الاء انا عاوزه ارجع لين عاوزه اروح لجوزي وابدأ حياتي وجيب ولاد زيكم وعيش حياتي ليهم مش عاوزه شوف نظرت الفريسة في عيون جوزك واي راجل غيره ( وتسكت وتتنهد وبدموع تبص عليها وتشوف خوفها علي جوزها وبيتها منها ) بس عارفه حاضر يا الاء انتي صح انا هبعد عنكم هنسي ان ليه اصحاب كانوا اكتر من اخواتي في يوم من الايام هبعد عنكم عشان حياتكم متدمرش بسببي

وتأخذ شنطتها وتقوم وهي منهارة بس صافي وشوشو ويجري عليها بدموع ويمسكها

شوشو بدموع : لا ما تمشيش لين ما تبعديش عنا

صافي بدموع : انتي مغلطتش هي اللي غلطت هي عاوزه تبعد تبعد هي مش انتي لين

لين بابتسامه حزين ودموع : لا انا اللي هبعد انتم خليكم معها وجمبها هي محتاجك ( وتبص ل الاء بتريقه) انا قويه لكن هي ضعيفة

وتسيبه وتخرج وهي منهارة وهم كمان فضله ينادوا عليها بدموع وصريخ والاء وقعت علي الكرسي بانكسار وحزن وضعف

لين خرجت وهي مش مصدقها اللي سمعته ولا اللي حصل وقفت تاكسي بسرعه وركبت

السائق : علي فين

لين بدموع تسكت وتبصله : المطار

لين وصلت المطار وحجزت وفضلت قعده في المطار بحزن وتعب وشوشو وصافي يتصلوا بيها بس هي مرديتش عليهم وجي معاد طيارتها وركبت

وفي المستشفى رامي قعد في مكتبه وبيجهز عشان مروح لقي الباب بيخبط

رامي : ادخل

لين دخلت وكل وشها دموع وهو انصدم لما شافها

رامي بصدمه : لين

لين بدموع وانهيار : محتاجك اوي

رامي جري عليها واخدها في حضنه اوي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:32 pm

رواية بناتي حياتي البارت ال15 و الأخير
رامي وهو حضنها : مالك ياحبيبتي
لين بدموع : خبيني جواك يارامي خبيني واحميني
رامي يفضل حضنها شويه لحد ما تهدي ويقعدها
ويمسح دموعها
رامي بابتسامه : حبيبتي ممكن تهدي بقي كده وتقول لي مين الحيوان الجزمة اللي زعلك وانا هعمله عملية تركيب قلب وضمير
لين تبتسم من بين دموعها : انت كده هتعذبهم يعني
رامي بابتسامه : لا أعالجهم (لين تبصله) ايوه ما اللي يزعل ملاكي يبقي لا عنده قلب ولا ضمير ودا يبقي مريض وانا بصفتي دكتور لازم اعلاج المرضي
لين تضحك فرامي يبوس ايدها بحب
رامي : محدش يستأهل دموعك ابدا يا حبيبتي
لين بحزن تبص للأرض فرامي يرفع وشها
رامي : ممكن تحكلي مالك
لين تبصله وتحضنه اوي :هحكيلك يارامي
وتبدأ لين تحكي لرامي كل اللي حصل من اول وصولها الكويت والكلام اللي قالته ليها الاء وكانت بتحكي بحزن والم
لين بدموع : انا كنت ممكن اتوقع اي حد يجرحني و يخاف مني ويشك فيا غير اصحابي (وتبصله بدموع) احنا مكناش اصحاب وبس يارامي احنا روح واحده في تلات اجساد ما فيش واحده فينا تعبت وتألمت غير وكلنا حسينا بنفس التعب والالم ازاي الاء تفكر كده فيا ازاي تشك انا ممكن افكر أذيها او اجرحها
رامي يتنهد ويبصلها بحزن : الاء مجروحة يا لين هي زوجه مقهورة عايشه مع زوج يهينها ويخونها ويجرحها ومش قادره تمنعوا او تسيبوا لأنها مش لاقيه اهل جمبها يسندوها ويدفعوا عنها ويحموها بالعكس يجبروها تعيش معاه قابلين انها تعيش في الذل والإهانة بس متطلقش وترجعلهم بقيت حاسة انها ملهاش قيمه عند حد بقي معندهاش ثقه في نفسها وحاسة ان الكل رافضها فبقيت خايفه من كل حاجه ومن اي حد ( ويكمل بضيق بيداريه) و انها تعرف بمشاعر عدي ليكي وانه عاوز يتجوزك ويحاول يوصل ل دا فخافت خافت يبقي كلامه صح ويجي يوم وتنجرح منك انتي كمان فقالت تجرحك هي قبل ما تجرحيها
لين بحزن : ازاي تفكر اني ممكن اجرحها واني افكر في جوزها وبعدين هي عارفه اني بحبك  
رامي بابتسامه : هي فاقده الثقة في نفسها و في كل اللي حاوليها حاسة انها ضعيف وخايفه تنجرح من حد من اللي بتحبهم تاني فقالت تجرحك هي ( ويبصلها بحب) بس انا متأكد انها هتحس بغلطها دا وترجع تصالحك
لين تسكت شويه :طبعا انا عارفه انك هتقول ان سبب كل دا ان جوازنا متمش
رامي يتنهد ويبتسم : لا يا حبيبتي مش هقول كده انا خالص مايهمنيش الناس بتفكر في ايه انا يهمني بس انتي بتفكري في ايه وانا عارف انك بتحبيني وماجله جوازنا لحد ما شغلك يخلص
لين تسكت شويه وتبصله : لا رامي انا مش باجل عشان الشغل انا ماجله جوازنا عشان بتعالج
رامي بصلها باستغراب : بتتعالجي
لين بكسوف : ايوه انا بدأت علاج من اول ما روحت دبي وكنت مستنيها اعرف نسبه نجاح العلاج وان كان في امل ولا
رامي بضيق : وايه دخل علاجك بجوازنا ( ويبصلها بغضب) هو لو العلاج منجحش انتي هتسبيني
لين بسرعه : لا يا رامي لا انا بس كنت حابه اعرف في امل ولا لاء و اعمل اللي اقدر عليه عشان اسعدك ومحرمكش تكون اب
رامي بضيق : ومين قالك اني عاوز اكون اب وبعدين انت ليه خبيتي عني وليه ما تتعالجي وانتي معايا ومراتي ليه تأجلي
لين بزعل : لأني مش حبه انك تعيش معايا الم وتعب العلاج ومستشفيات واعذبك معايا تاني انت اتعذبت بسببي كتير ( وتبصله بزعل طفولي ) وبعدين انا عارفه ومتأكدة انك لو شوفتني تعبانة من العلاج هتقولي واقفي علاج صح ولا لاء
رامي بابتسامه : هو الصراحة ايوه انا مقدرش اشوفك بتتألمي واي حاجه هتتعب او تألمك مش عاوزها
لين بزعل اطفال : اهو عشان كده بقي مقولتش ( وتبصله) رامي انا عاوزه اعمل كل اللي اقدر عليه عشان اتعالج وراضيه باي تعب والم ممكن احسه او اعيشه
رامي يتنهد بحزن : خالص يا حبيبتي زي ما انتي عاوزه المهم تكوني مرتاحة ومبسوطة بس اي حاجه تعيشها لازم نعيشها سوأ ممنوع تكوني تعبانة او بتتالمي او فرحانه ومبسوطة وتعيشه لوحدك لازم نتشارك سوأ في كل احساس هنعيش
لين بابتسامه : يعني اكمل العلاج ومهم تشوفني تعبانة مش هتقولي وقفي علاج وتفضل جمبي وتشجعني
رامي يتنهد : كملي لو دا اللي يريحك ويسعدك وانا جمبك ومعاكي في اي حاجه
لين تحضنه اوي بفرحه وبعدين تبصله
لين بكسوف : طب يلا علي بيتنا
رامي بابتسامه : يلا حبيبتي ولحظك نناه عمله اكل ايه النهارده لسه ماما مكلماني وقالتلي
لين تقف قدمه بكسوف : رامي بقولك بيتنا (وتبصله بابتسامه) بيتنا السري
رامي يبصلها و يبرق لما فهم : انتي تقصدي
لين تبتسم وتهز راسها ب اه
رامي بفرحه : بجد انتي عاوزنا نروح بيتنا سري ونتجوز
لين بضحك : علي فكره انا اجازتي تلات ايام بس ضيعهم في الرغى بقي
رامي يضحك اوي ويفرح ويحضنها جامد
رامي بفرحه يمسك ايدها: يلا بينا
لين وقفت مره واحده :ااااه نسيت
رامي خاف ترجع في كلمها : نسيتي ايه انت هترجعي في كلامك
لين بضحك : لاااا بس لازم تتصل تقول لبابي احسن هو ميوافقش
رامي بابتسامة: مين دا ميوافقش دا انا قتيلك النهارده
وطلع تليفونه وكلم فؤاد وبلغه ان هو ولين عاوزين يتم جوازهم وهو لما عرف ان لين موافقه فرح وبارك ليهم
رامي بفرح كبيره : يلا يا عروستي
لين بكسوف :يلا عريسي
رامي يأخذ لين ويروحوا عشهم السري وفؤاد اتصل ب مني وعرفهم بقرار رامي ولين والكل فرح جدا وفضلوا يزغردوا وعملوا هيصه كبيره من فرحتهم
وصلوا لين ورامي للغردقة بعد سفر 5 ساعات كان رامي سايق فيهم اسرع من الطيارة وبدائه حياتهم سوأ بركعتين شكر لربنا
ونسيبهم في سعادتهم ونروح دبي في المنتجع اسلام وسليم كانوا قاعدين سوأ ويتكلموا وبدأ سليم يحكي
سليم : حكايتي بدأت يمكن من قبل ما اتولد او ابويه يتجوز امي
جدي ابو امي كان كله خلفته بنات ودا كان مضايقه وكل شويه يتجوز واحده عشان يجيب ولد وفي الاخر جاب الولد وبقي كل ما امي تشوف ابوها تلقيه شيال ابنه ويلعبه ويقولها دا هو سندي وظهري واللي ليا ودا سبب لأمي عقده كبيره
تجوزت ابويه جواز تقليدي من غير اي مشاعر
ابويه وامي كانوا اتنين عكس بعض ابويه راجل طيب حنين وبيحب الناس و لمه العيلة وامي ست جامده قويه اسلوبه فاظ فالكل بقي بيبعد عنا ويرفضوا يجو بيتنا حتي ابويه كره اسلوبها وكره البيت
اول خلفتها كنت انا وهي اول ما عرفت انها خلفت ولد ماصدقتش وحسيت ان انا هو سندها وظهرها ورجلها بقيت تقولو نفس الكلام اللي كانوا بيقوله ليها ابوها كبرت وانا بسمع الكلام دا منها وبقيت كل حياتها و اهتمامها بقي بيه انا وبس وبقيت تخاف عليه من الناس حتي ابويه بقيت تخاف عليه منه ولما خلفت مروه وعرفت انها جابت بنت رميتها للشغالة كانت تشوف الشغالة تضربه او تضايقه تسكت وتزعق لمروه وتعاقبها و ابويه كان دايما يتخانق معها ويزعل عشان مروه وبقي يعوضها هو بحبه بس كان طبيعة شغله بتخليه دايما بره البيت بس لما كان بيجي كان يفضل يلعب معنا بس امي كانت تيجي تشديني وتشيلني وتقعدني في حضنها كنت افضل اعيط وعاوز انزل اكمل لعب وهو يزعقلها عشان تسيبني اللعب معاه فتقوله ملكش دعوي بابني
فضلنا كده كل ما نشوفهم يبقوا بيتخانقوا بس هي كانت اقوي منه فكانت دايما كلمها اللي يمشي وعيشنا انا ومروه طفولتنا لا انا عارف اتمتع بحب ابويه ولا مروه شايفه حنان من امي
وجيت شروق وامي اول ما عرفت انها بنت فضلت تعيط وتحضني وتقولي انا مليش غيرك انت ظهري وسندي محدش بيحبني واللي يحميني غيرك
وبعد فتره امي عرفت ان ابويه عاوز يتجوز عليها وانه بيحب واحده تانية عملت مشاكل كتير وخناق مسكتتش غير لما اللي كانت ابويه عاوز يتجوزها سابت البلد هي
واهلها من الفضيحة اللي امي عملتها وقتها ابويه بعيد عنا وسبنا وقعد في شقه لوحده كان بيطمن علينا بس سابنا ومات بعدها بسنه
وكبرت وكل ما اكبر تعلق امي بيه يكبر اكتر وكان بيصعب عليه اخواتي انهم مش لاقين الحب والحنان من حد بعد موت ابويه فحاولت اعوض اخواتي بس طبعا مروه كانت تعقدت و بتغير مني ويمكن كرهتني فبعدت عني فكنت بحاول اعوض شروق بس امي كانت كل ما تشوفني بلعبها او بجبلها حاجه تضربها زي ما تكون بتعاقبها اني بحبها وبهتم بيها لدرجه شروق بقيت تخاف تقرب مني قدامها
ومرت الايام وحبيت لين كنت شايف لين البنت البريئة الطيبة اللي بتكسف ومش بتكلم واول ما كنت بقولها حاجه كانت بتنفد حتي من قبل ما نرتبط من وهي طفله بتلعب مع شروق لو قولتها متلعبش تقعد مكانها و متقومش فصممت انها هي اللي اتجوزها كنت شايفها عكس امي اللي قويه المتحكمة
و اتجوزنا وعيشنا سووا بدأت اعرف لين هي طيبه وبرئيه وبتحبني بس مش ضعيفة كانت قوتها غير قوة امي كانت بقوتها بتظهر ليا قد اية انا ضعيف لين لما كان يبقي في خلاف بينا كانت تبعد شويه ولما تهدي تيجي تكلمني كانت بتقولي علي اغلطي والكل تصرفاتي الغلط ومكنتش بقدر ادافع عن نفسي كنت بحس اني تلميذ بليد وبتعاقب و لأنها كانت بتبقي علي حق كانت بتظهر ضعفي بغلطي وقوتها بتسامحها كانت كل مره بتسامح فيها بحس قد ايه انا ضعيف قدمها
ولما كنا بنروح عند عيلتها وشوف تربطهم وحبهم لبعض وشوف لين وهي مستقويه بيهم وبوجودهم وشافهم وهم يسندها ويشجها علي كل تصرف حتي لو طبخه او اكلها تعملها كانوا يفضله يمدحوا ويشكره فيها كنت حاسس اني مليش وجود وسطيهم وان لين لو محتاجه حد يحميها او يدافع عنها مش هكون انا لان انا اضعف من اني احميها
كنت بعد ما نزور اهلها ارجع بيتنا الاقي ان انا واخواتي بنكره بعض وامي كل اللي عاوزه انها تنكد علي لين وتبعدها عني مش حب فيه لا امتلاك ليه كانت شايفه لين خدت حاجه ملكها وتخصها كنت حاسس اني ضعيف ووحيد قدام امي وقدام لين كنت اضعف منهم هم الاتنين وكل ما لين تحبني وتتسامح اكتر اضعف انا قدام نفسي اكتر كنت حاسس ان هي اللي بتمحيني مش انا اللي بحميها لحد اخر مشكله وقتها سابت البيت ورحت لأهلها وانا مرديتش اروح اخدها كنت عاوز اكسرها كنت عاوز احس اني اقوي منها كنت عاوزها هي اللي تيجي مكسورة تبقي اضعف مني بس لا طلعت اقوي ورفضت ترجع واهلها ساعتها قوها ووقفوا معاها ضدي وهي استقوت بيهم ولما تعبت وراحت المستشفى وقتها حسيت اني مش بس ضعيف لا انا كمان حقير واناني مليش لازمه في حياتها وان حياتها من غيري كانت اجمل وانا اللي دمرتها
ولما روحت شفت بنتي في الحضانة حسيت اني شايف نفسي فيها كانت حاجه صغيره ضعيفة كلها اجهزها هي اللي معيشاها زي النفس ودقات القلب اللي طلعه مني هي بردوا اللي معيشني تاني يوم لما قالو ماتت حسيت انها ماتت عشان انا اقربت منها حسيت اني لم قربت منها حست بضعفي وخافت مني وعرفت اني مش هعرف احميها ودافع عنها فاستسلمت للموت كنت حاسس ان لو لين اللي كانت واقفه مكاني وقربت منها كانت هتعيش وتقوي هتاخد من قوة لين وتحس بالأمان وتستقوي بيها يومها مش بس بنتي اللي ماتت انا كمان مت
لين رغم كل الم اللي كانت فيه كانت قويه وطلبت الطلاق ( ويبتسم) بس حتي وهي بتطلبها حسستني بضعفي قالتلي علي كل تصرفاتي الغلط اللي عملتها فيها (ويبص لإسلام وكان كل وشه دموع) انك تعمله الغلط حاجه وان حد يوجهك ويقولك شوف غلطك شوف انت قد ايه حقير قد ايه ظالم قد ايه متستهلش تعيش بيبقي بيدبح بسكينه برده ورغم كده كنت عاوز افضل جمبها كنت حاسس ان رغم ضعفي قدامها في بعدها هبقي اضعف كنت عاوزها تحميني من شر نفسي بس هي رفضت فرجعت بيتنا عشان استقوي بأمي الست اللي دايما قويه بس لقيتها تعبت ووقعت ونايمه علي سرير لا قادره تكلم ولا تقوم خوفت حسيت اني ضعييييف ووحيد كان مطلوب مني اني اخد بالي من امي ما انا السند والظهر بس انا كنت ضعيييف اووووي اضعف من اني اقدر احميها خوفت تموت هي كمان زي بينتي بسبب ضعفي فهربت هربت وسيبتها ومقدرتش ارجع وشغلت نفسي في الشغل الحاجه الوحيدة اللي قدرت انجح فيها هي شغلي وعملت اسم ليا في عالم الديكور فاستقويت بشغل وحسيت بقوتي فيا لحد لما شوفت لين تاني وقتها قولت انا دلوقتي قوي وهقدر احميها واعوضها عن اللي عاملته فيها وكفر عن ذنبي في حقها بس هي رفضت بس انا كنت مصمم اني اعوضها عن كل العذاب اللي شافته وأعرفها اني تغيرت ومبقيتش سليم بتاع زمان الضعيف واني اقوي منها فرجعت بس لقيتها تجوزت بقيت هتجنن وحاسس اني هفضل عايش بذنب وتأنيب الضمير علي اللي عملته فيها واني هفضل ضعيف دايما قدامها فوهمت نفسي انها لسه بتحبيني وجوزها دا عشان تضايقني وتنتقم مني وكنت عاوز اعمل ايه حاجه عشان ترجعلي واسعدها واحميها
( ويبتسم) بس قبلت اميره اول ما شفتها شوفت فيها اللي كنت شايفه في لين زمان الطيبة والبريئة عجبتني ولما مرات اخوها عرضت عليه اتجوزها وغيظ بيها لين وافقت واقنعت نفسي اني بتجوزها عشان اغيظ لين وترجع بس لقيت نفسي بتشد لأميره كل يوم عن اللي قبله ( ويبصله) اميره كانت عكس لين حسيت من اول لحظه انها طفله وحيده ومحتاجني اني احميها كنت بجرحها وترجع تبتسم وتدور عليه كنت اجرحها اكتر وضيقها بس عمرها ما واجهتني كانت بتسامح من غير ما تعاتبني او تسالني بعمل كده ليه حسيت مع اميره اني قوي واقدر احميها و انها محتاجني زي ما انا محتاجه بس بدأت تتغير اوقات كنت تبقي معايا وجمبي ومره واحده تختفي ولقي نفسي لوحدي من غيرها كنت ببقي خايف عليها وهتجنن يحصلها حاجه وانا مش معاها عشان احميها عاوزها دايما جمبي ومعايا لحد ما عرفت انها بتقرب من لين وبقي اصحاب بقيت هتجنن خوفت لين تقويها وتعرفها ازي تبعد عني ف قسيت عليها اكتر وجرحتها عشان احس انها محتاجني ومتبعدش عني بس بعدت وسأبتني وراحت ومش لقيها ولين رجعت اقوي مني وقدرت تبعدها عني
اسلام بصله :وانت عاوزها ترجع عشان محتاجها ولا عشان تثبت انك اقوي من لين
سليم بصله وسكت
اسلام : طيب هسالك حاجه تانية لو رجع بيك الزمان وقدامك تختار بين لين واميره عشان تكمل معه حياتك هتختار مين
سليم بدون تردد وبسرعه : اميره (وبص لإسلام بصدمه لأنه حس انه بيحب اميره وخرج من وهم حبه للين)
اسلام : مشكلتك يا سليم انك كنت بتبعد عن الصورة اللي اخدتها علي والدك مع انك معيش نفسك فيها انت شوفت ان سكوت والدك في كل خناقه قدامكم مع مامتك ضعف منه وقوه من مامتك
بس افتكر نظرت ابوك ليكم في كل مره بيسكت فيها هتلقيها نظرت حزن لما بيشوف خوفكم من خناقهم واصوتهم العالية فكان بيسكت عشان يطممنكم ويحميكم مش ضعف منه والدك لما سابكم وعاش لوحده كان بيحميكم من انكم تشوفه في عينه نظرت  الكره لوالدتكم القوه مش في تجريح وتعذيب اللي بنحبهم اوقات البعد عنهم بيكون حمايه ليهم و هي دي القوه
انت كنت بتجرح لين وتألمها عشان تحسها ضعيفة ومحتاجك فكرت انها لما كانت بتوجهك بخطائك كان قوه منها مفكرتش انها كانت بتوجهك عشان متشلش منك في نفسها وتقدر تكمل معك ويبقي عندها قدره تسامحك لين لما رفضت ترجعلك كانت فقدت القدرة دي وضعفت
انت فكرت ان قربك من بنتك هو اللي موتها ونسيت ان الموت والحياه بأيد ربنا ومحدش ليه دخل فيه ليه مفكرتش ان بموتها ربنا رحمك من انك تشوفها عايشه قدامك وهي مريضه وتتألم وتحس وقتها بضعف فعلا وانت مش قادر تحميها او تشيل عنها المها
تجوزت اميره بتفاق صورته ليك مرات اخوها اخدتها وانت فاكر انها ضعيفة ومحتاجك عشان تحقق حلمها وفضلت تجرح وتألمها عشان تحس انها محتاجك مع انك لو كنت اخدتها في حضنك كانت هتدخل تستخب جوها وكنت فعلا وقتها هتحس ان قوتك في حضنك ليها مش قسوتك عليها كنت هتعرف هي قد ايه محتاجك تحميها
سليم القسوة اللي شوفتها من والدتك مش هي القوه واللي سكوت والدك كان هو الضعف بالعكس سكوت والدك كان هو القوه كان بيحميكم من قسوة والدتك
والقسوة مرض يا سليم مش قوه
اسلام فضل يتكلم كتير مع سليم لحد ما قدر سليم يتصالح مع نفسه ويعرف يفرق بين القوه والضعف وقدر يعرف حقيقة مشاعره ويعترف بأخطائه
ونروح لطارق اللي بعد ما سمع كلام مروه وعرف حكايتها بقي غضبان وجواه صراع بين انه يسامحها لأنها كانت ضحيه لتربيتها واهمال مامتها انها حبت واحد استغل ضعفها وحبها واحتياجها للحب الاهتمام وبين غضبه منها الا انها كانت سهل وفرضت في نفسها باسم الحب بس في الاخر انتصر غضبه وقرر يبعد عن مروه
الاء بعد ما بعدت لين عن حياتها استنت ان عدي يرجعلها او يرجع لجناحها وعلاقتهم وحياتهم تتصالح بس عدي مرجعش وفضل بعيد ومافيش حاجه تغيرت وحياتها زي ما هي
و في يوم كانت قعده في جناحه مخنوقة ومضايقه فهي بقيت وحيده بعد ما بعدت لين عنها و شوشو وصافي بعدو عنها ورافضه يتكلموا معاها بعد اللي عملته مع لين ف وهي قعده قررت تنزل وتحاول تصالح شوشو بس وهي نزله علي السلام سمعت عدي بيكلم مع امه وابوه
امه بحزن : الاء كويسه عدي ليه عاوز تجبلها ضره
عدي : يا امي انا مش مرتاح معاها وانا راجل واقدر افتح بدل البيت اربعه يبقي ليه لا دا شرع ربنا ولا عاوزني افضل بره البيت طول الوقت وترجعوا تزعلوا وتقوله بضيع سمعتنا واسمنا
ابوه : لو دا اللي يصلح حالك ويعدله ويخليك تعقد في البيت والشركة فتجوز انا موافق بس اختار من بيوت ناس مش تروح تختار اي واحده
عدي بفرحه : انا عاوز اخطب من بيت خالي صالح زي ما امي كانت عاوزه زمان
امه بفرحه : بيت اخوي ما انا قولت ليك من الاول خد من بيت خالك بس ملحقوه قولي عاوز مين من بناتهم
عدي بفرحه انه كسب رضي امه : بدر يا امي عاوز بدر
امه بفرحه : يزين ما اخترت انا هروح اكلم مرات خالك
الاء كانت وقفه بتسمع وهي مصدومة عدي رغم كل اللي عملته عشان تبعد لين لتحافظ عليه ضاع وقرر يجيب ليها ضره ويتجوز بنت خاله ال عمرها 18سنه رجعت جناحها وهي مصدومة ومجروحة وفضلت قعده وبتفكر هي ضحت ب ايه عشان خاطر تكسب رضا وحب عدي ضحت بكرمتها وب اقرب ناس ليها وهم اصحابها اللي كانوا دايما جمبها ومعها  ودلوقتي خسرت كل حاجه وعرفت انها ضحت بالغالي عشان تشتري الرخيص
لين ورامي عاشوا تلات ايام حب وسعاده وفرحه كامله بوجودهم وحبهم لبعض ورجعت لين دبي وهي زوجه ل رامي بعد ما اتفقوا انهم هيتقابلو كل اسبوع لحد ما شغلها يخلص
لين اول ما وصلت دبي كلمت مروه وشروق وتقابلوا
لين بابتسامه : وحشتوني جدا
شروق : وانتي كمان حبيبتي
مروه بابتسامه : بس ايه الجمال دا راجعه فرحانه ووشك منور ايه السر
لين تبتسم بكسوف : اصل انا ورامي اتجوزنا
شروق ومروه باستغراب : تجوزتم امتي انتي مش كنتي في الكويت
لين بابتسامه : انا روحت القاهرة وقررنا نتم جوازنا وبقالنا تلات ايام عسل
شروق بضحك : 30 يوم اختصرتاهم في تلات ايام بس
لين بضحك : رامي ايامه كلها عسل
مروه بفرحه : ربنا يسعدك ياحبيبتي ويجمعكم في الخير
لين بابتسامه : ويسعدك يا مروه (وتبصلها ) انت عملتي ايه اتكلمتي مع طارق
مروه بحزن : مقدرتش اتكلم وش لوش فسجلت سي دي قولت فيه كل حاجه واد تهوله (وتبتسم بحزن) ومن وقتها اختفي ومرجعش
لين بحزن : يبقي احمدي رينا انه بعدو عنك قبل ما تتجوزه لأنه ميستهلش
مروه بابتسامه : ربنا يصلح له حاله المهم قوللنا اميره اخبارها ايه
لين تتنهد : قعده في بيتكم مستنيه سليم وخايفه من قراره
شروق بحزن : متعرفيش اخباره ايه دكتور اسلام مقالكيش حاجه عنه
لين بغيظ وضيق : دا رخم ولا بيقولي كلمه دا كان رافض اصلا يقولي ان سليم عنده لحد ما قولت له أن اميره تعبنا و بدأت تفقد الامل انه يرجع وعاوزين نطمنها عن مكانه فقال انه عنده ومن ساعتها مش راضي يقولي حرف عنه وكل ما اساله يهرب مني (وتضحك) دا انا حتي قولت ل سميه عشان تستخدم اسلحتها الخاصة بس معرفتش برده تطلع منه بحرف محصن نفسه ابن الايه
بس اطمنو هو مدام راح ل اسلام بنفسه يبقي نص العلاج تم لان نص العلاج الاعتراف
بالمرض وان شاء الله هيرجع سليم تاني متصالح مع نفسه ومع الحياه
شروق ومروه سووا : يارب
ويفضله قاعدين شويه سووا وبعدين يروحوا لبيتهم
في المنصورة وفي بيت العيلة كان الكل متجمع وسلوي كانت خرجت من المستشفى اليوم دا وكانت فرحتها مش سيعاها فشادي والدكتور نبيل ابوه جم يخطبوا سها وقراءة فاتحتها
الدكتور نبيل بابتسامه : انا بجد سعيد جدا باختيار شادي لبنتكم عروسه ليه انا اتشرفت بنسبكم
الحج فريد : احنا اللي اتشرف بنسبكم يا دكتور نبيل حضرتك من احسن الناس اللي نعرفهم والمنصورة كلها بتكلم عن علمك وفضلك
الدكتور نبيل : ربنا يكرم اصلك يا حج فريد (ويبص لشادي بحنان) شادي ابني الوحيد ولدته اتوفت وهو صغير ومن وقتها وانا وهو عيشين لوحدينا وانا سعيد جدا انه لما اختار يتجوز اختار عيله كبيره ما شاء الله يكونه ليه اهل وسند وعزوه واطمن عليه وسطيهم
فايز بابتسامه : شادي بقي ابننا زيوا زي امير ورامي وسالم بظبط
الدكتور نبيل بابتسامه وهو بيبص لسها : وسها بينتي وهتبقي اعز واغلي عندي من شادي انا طول عمري كان نفسي في بنت بس احنا عاوزين نفرح بيهم علي طول عشان نأخذها معانا وشادي شقته جهزه وعيادته كمان موجوده
الحج فريد : علي خيرت  الله يبقي ان شاء الله نعمل فرحهم مع سالم ورشا في نفس اليوم كمان شهرين بأذن الله
الدكتور نبيل : علي خيرت الله وربنا يسعدهم ويرزقهم بالمال والبنون
الكل : ان شاء الله
والكل فرح وقاموا باركو لسها وشادي والزغاريد رجعت ملت البيت
تاني يوم في دبي لين كانت في الموقع والشركاء التلاته كان عندهم مؤتمر صحفي في الموقع وفضله يصوره ويتكلموا عن المشروع اللي الكل انبهر بيه علي ارض الواقع رغم انه لسه مكملش
بس لين وهما واقفين لحظة ان طارق ساكت وحزين علي غير طبيعته وان اللي بيتكلموا بس الشيخ ابراهيم والشيخ محمد بعد المؤتمر الصحفي قرب منها الشيخ ابراهيم والشيخ محمد
الشيخ ابراهيم بابتسامه : ما شاء الله يا بشمهندسة مجهود فوق الممتاز وشغل رائع تسلم يدك
لين بابتسامه : ميرسي يا فندم وان شاء الله الشغل لما يكمل هيكون شيء مميز جدا ويعجبكم
الشيخ محمد : احنا واثقين فيكي ومنتظرين ابداعك دائما واجهزي عشان تجديد الفيلا بتعتي زوجتي اكله راسي
لين بابتسامه : ان شاء الله وهعملها تصميم جميل جدا ويعجبها
ويمشي الشيخ ابراهيم والشيخ محمد بعد ما شجعوا لين
طارق كان واقف بعيد مع بعض الصحفيين اللي اصروا انهم يتكلموا معاه وبعد ما خلص قرب من لين
طارق بابتسامه :مجهود رائع يا بشمهندسة مكنتش متصور ان هلقي المشروع بشكل دا انتي كده تسلمي في ميعادك بظبط
لين بابتسامه : ان شاء الله في الميعاد ويمكن قبله كمان الفندق هيكون جاهز وكامل ف للافتتاح
طارق : ربنا يوفقك يا بشمهندسة ( ولسه هيمشي فلين نادت عليه)
لين : مستر طارق
طارق يبصلها : خير يا بشمهندسة
لين تقرب منه : كنت فكرك تغيرت وبتطلب من ربنا يغفرلك ويسامحك وانك قررت تبقي انسان تاني وبتطلب من الناس تسامحك وتديك فرصه تانية تغير فيها من نظرتهم ليك زي ما عملت معايا انا ورامي عشان ربنا يسامحك ويتقبل توبتك
طارق باستغراب : انا فعلا تغيرت وبحاول كل يوم اغير من نفسي واكون احسن بحاول اصلح كل اللي غلطت فيه واعتذر و اعوض  الناس اللي غلط فيهم وبدعي ربنا يغفر لي ويسامحني وان شاء الله ربنا هيقبل توبتي
لين : وياتري طلبت السماح من كل بنت كانت ضحيه ليك ولا كانت كل غلطتها انها واثقت فيك وصدقت انك بتحبها وسلمت نفسها ليك
طارق بصلها بصدمه وسكت
لين : اكيد ليك ضحاياه كتير صح واكيد في منهم اللي حبوك بجد وكانوا مصدقين انك بتحبها وواثقو فيك كانوا فاكرين انك راجل وانسان وتحميها انا مش بشيلك الذنب كله لوحدك طبعا ولا بقول انهم مغلطوش لا اكيد غلطوا وغلط كبير يدفعوا تمنه كل يوم (وتقرب منها )
بس اكيد فيهم اللي ندمت وبتحاول تكفر عن غلطتها وبتدعي ربنا انه يغفرلها واكيد ربنا يسامحها ويقبل توبتهم ( وتبصله اوي) ما وزي ما ربنا ما بيفرقش في الذنب بين ست وراجل ما بيفرقش في التوبة والغفران وزي ما انت اعترفت بغلطك و توبت وبتطلب من ربنا يسامحك وعاوز الناس كمان تسامحك ويصدقوا توبتك وانك تغيرت هي كمان اكيد اعترفت بغلطتها وبتطلبه السماح من ربنا واكيد ربنا يسمحهم
واكيد الناس كمان لازم تسامح دا ربنا بيدي فرصه وبتقبل التوبة ويسامح هنجيي احنا يا بشر ونرفض نسامح وندي فرصه تأنيه
لين قالت كده ومشيت وسابته وهو وقف شويه مع نفسه يفكر وبعدين مشي
ونروح الكويت وفي بيت ابو طلال اللي كانوا يجهزوا جناح الخاص لجوز عدي التاني بعد ما وافقوا اهل العروس علي الجواز
شوشو كانت حزينة جدا عشان الاء بس مقدرتش لا هي ولا طلال يمنعوا جوز عدي و مكنتش عارفه تساعدها او تخفف عنها ازاي
وهما في الصالة بيجهزو وعفش العروسة طالع لجناحها لقو الاء نزله ومعاها اولادها ومعاها شنطتها
ام طلال : رايحه فين الاء
الاء بحزن : ماشيه هسيبكم تستقبلوا العروسة الجديدة وتفرحوا براحتكم بابنكم
عدي يبصلها بضيق : سبيها يا امي تمشي لحد ما اتجوز مش عاوزين نكد وش البوم في البيت (ويبص ل الاء) وياريت تغيبي شهرين تلات براحتك معاكي فلوسك ماترجعيش غير لما اتبسط بعروستي
الاء بصتله باستهزاء : متقلقش مش هضايقك خالص هسيبك لعروستك علي طول
وتاخد اولادها وتخرج من البيت بس تجري وراها شوشو
شوشو بحزن : الاء انت رايحه فين
الاء تتنهد : لسه مش عارفه
شوشو : خليكي هنا او روحي لصافي
الاء بحزن : مليش مكان في البيت دا انا دخلتوا غلط من الاول وبدفع تمن غلطي دا دلوقتي (وتبصلها بابتسامه) متقلقيش عليه اول ما استقر في مكان هكلمك ( وتمشي الاء خطوتين وتبص لشوشو بدموع ) شوشو قولي للين اني اسفه وانها انقي واطهر حد انا عرفته قوليلها ان انا مستهلش اني يكون عندي صديقه زيها قوليلها تسامحني
وتمشي الاء ومعها اولادها بدموعها وندمها وتسيب البيت وهي مش عارفه هتعمل ايه ولا هتروح فين
ونروح دبي لين كانت واقفه في الموقع وسط العمال ومشغولة جدا
سليم بابتسامه : الله يعطيك العافية يا بشمهندسة
لين تلف تلقي سليم وقف قدامها
لين باستغراب: ميرسي يا بشمهندس حمدالله علي السلامة
سليم : الله يسلمك
لين : المبني الخاص بيكم تقريبا خلص واستلمه قريب من المهندس احمد
سليم بابتسامه : مبروك وعقبال المشروع كله
لين : ميرسي
لين تسكت وهو يفضل ساكت شويه
سليم بحزن : يمكن دا مش المكان المناسب بس انا اول ما خرجت من المنتجع جيت هنا عشان كان لازم انت تكون اول حد اشوفه
لين بقلق : تشوفني ليه
سليم بندم : لأني مديون ليكي باعتذار مع اني عارف ان الاعتذار ميكفيش عن كل الالم والتعب اللي كنت سبب ليكي فيه بس صدقيني ملقتش غير انى اتأسف واعتذر منك وطلب انك تسامحيني ( ويبصلها بحزن)
لين انا اسف علي كل حاجه اسف اني كنت انسان اناني معاكي اسف اني جرحتك عذبتك اسف اني تجوزتك وانا مستهلكيش اسف علي حاجات كتير اووووي كنت سبب فيها ليكي واتمني انك تسامحيني
لين تبتسم : وانا مسماحك من زمان ياسليم مسماحك لما تصالحت مع نفسي مش انت لوحدك اللي غلطت في ارتبطنا انا كمان غلطت واللي حصل ليا انت ملكش ذنب فيه دا كان التمن َاللي لازم ادفع نتيجة غلطي
سليم بابتسامه : انا متشكر جدا يا لين طول عمري هفضل مديون ليكي بتسامحك وبكرم اخلاقك
(ويقف ساكت شويه ) لين ممكن تقوليلي فين اميره انا عاوز اعتزرلها هي كمان وطلب منها تسامحني وتديني فرصه اصلح حياتنا وابدأ معاها من جديد
لين : اميره في مصر من يوم ما خرجت من بيتها في دبي سفرت عل مصر ( وبصلته بابتسامه) و رحت بيتها التاني
سليم بابتسامه : متشكر اوي يا لين واتمنالك السعادة اللي تعوضك عن كل الم وحزن عيشتي فيه
ويمشي سليم ولين تبتسم وتطلع تليفونها
اميره بابتسامه : ازيك يا لين وحشاني
لين بابتسامه : الحمد الله اميره اجهزي سليم جيلك
اميره تقوم تقف بسعادة : بجد جي هنا انت قولتي ليه اني هنا
لين بابتسامه : بصراحه لا مقولتهاش صريحه انا قولت انك بعد ما سيبتي بيتك في دبي روحتي بيتك في مصر و الحدق يفهم بقي ( وتضحك اوي هي واميره) ما انا لازم اسيبه يدوخ ويدور عليكي انتقام صغير كده
اميره تضحك اوي : انا هخدلك حقك متقلقيش انا بحبك اووووي يا لين
لين بفرحه : ربنا يسعدك يا ميرا يلا اقفلي وضبطي نفسك يا عروسه واستني عريسك
اميره بفرحه : اوكي
وتقفل لين مع اميره اللي كانت مبسوطة جدا وقررت فعلا تبقي عروسه وخرجت تروح الكوافير و تجهز نفسها
سليم راح عند شروق وسلم عليها وحضر شنطة صغيره وقرر ينزل علي مصر
شروق : طيب ارتاح شويه وسافر بليل
سليم بابتسامه :مش قادر عاوز اشوفها وحشتني ادعيلي انها تسامحني وتديلي فرصه تانية
شروق بابتسامه : ربنا يسعدك يا سليم
سليم بابتسامه : ويسعدكم يا حبيبتي سلمي علي امجد و مروه وانا هجيب اميره وارجعلكم
وهو نزل علي السلم ويطلع تليفونه وبيكلم شروق : انا مش عارف الواد عماد تليفونه مقفول هو كمان ليه
شروق باستغراب : عماد! ( ولسه هتنادي علي سليم كان نزل)
شروق لنفسها : هي لين مقالتش ان اميره في البيت (وتسكت شويه وتضحك اوي) شكلك عاوزه تدوخيه عليها النهارده
لين خلصت شغل وروحت البيت وكانت بتكلم شوشو
لين بقلق : يعني ايه يا شوشو متعرفوش عنها حاجه دي بقالها اسبوع غابيه
شوشو بحزن : طلال وعمي عاملين يسالوا عنها الكل محدش شافها من يومها
لين بضيق : يعني هتكون راحت فين هي و الولاد طيب اسألوا في المطار يمكن خرجت بره الكويت
شوشو : طلال قال كده ويرح يسال ويعرف لو خرجت من الكويت
لين بغضب : و عدي دا ايه مش همه واللي بيسأل فين ولاده خالص مشغول بالعروسة الجديدة
شوشو باستهزاء : العروسة ما سيبها من تالت يوم ورجع لخروجه وسهروا وهي كل يوم تبكي وتتخانق معه وخالتي قعده تهديها عشان متقولش لا بوها علي عميلو وتخسر اخوها
لين بضيق : دا ذنب الاء عشان وفقت علي ظلمه ليها( وتتنهد بخوف) اول ما تعرفي عنها حاجه كلميني
شوشو بحزن : ان شاء الله ربنا يطمنا عليهم
وتقفل لين وشوشو وتنام لين علي السرير فهي وخده علاجها وتعبانة فالباب يخبط ويدخل فؤاد
فؤاد بابتسامه : حبيبتي صاحية
لين بابتسامه : ايوه يا بابي اتفضل
فؤاد يدخل ويعقد جمبها : طمنيني عنك عامله ايه
لين : الحمد الله يا حبيبي احسن من الاول
فؤاد : يارب دايما حبيبتي كنتي بتكلمي رامي
لين تتنهد بحزن: لا دي شوشو
فؤاد : لسه مش عرفين حاجه عن الاء
لين بدموع مكتومه : لا يا بابي مختفيه انا قلقانه عليها اوي هي و الولاد
فؤاد : ان شاء الله هنوصل ليها بس المهم تفضله جمبها وتنسي وتسامحي في اللي قالته ليكي كان في لحظة ضعف
لين بابتسامه : رغم ان كلامها جرحني اوي بس قلقي عليها وخوفي علي اللي ولاد اكبر بكتير ( وتبتسم) وبعدين لو مقالتش كلامها دا مكنتش جريت علي رامي وكملت سعادتي فانا مسامحها عن كلامها بس والله لموتها علي غيابها وقلقنا دا
فؤاد بابتسامه : احلي حاجه فيكي يا لين انك بتقدري تسامحي اللي جرحوك وتنسي وبتساعديهم كمان
لين بابتسامه : انا لما بصيت علي ظروف وحياة اللي حاوليه حمدت ربنا انه رزقني بأهل وعيله زيكم لما ركزت علي حياة سليم واخواته لقيت ان السبب هو اسره مفككه ما فيش فيها حنان ولا اهتمام ولا حب لما شوفت اميره وعرفت ظروفها لقيت ان موت الاب والام بيكسر ويضعف الانسان وان اليتم احساس صعب جدا بتحس انك وحيد وضايع وبدور علي اي حد تسند عليه ويبقي جمبك لما شوفت الاء لقيت ربنا رزقها ب ولادها ربنا يخليهم بس الولاد دول خلوها تقبل انها تعيش مع انسان وهي عارفه انه مش بيحبها خلوها تقبل الإهانة والذل وتعيش من غير كرامه واهلها راضين انها تعيش في الذل دا بس متطلقش وترجعلهم لما حطيت نفسي مكان كل حد فيهم مقدرتش مستحملتش الخيال حتي ( وتبصله بحب) انا ربنا رزقني ب اب وام ربوني علي الحب والحنان ووفره ليه الحماية والاهتمام ولما مريت بظروف اللي مريت بيها لقيت عندي عيله كبيره كلها ايد واحده واقفه معايا وجنبي ومقبلوش عليه الإهانة مهتمش غير براحتي وسعادتي والكل بتساعدني ورزقني بزوج بيحبني ويتقي ربنا فيه وواقف جمبي علي اللي حلوه و المرة حسيت قد ايه انا ربنا بيحبني وعوضني عن كل حاجه بيكم ووجودكم كفاية لكون سعيدة ومتسامحة
فؤاد يحضنها اوي بحب : انا ربنا رزقني بكنز كبيير اوي رزقني بأجمل بنتين في الدنيا هم حياتي ودنيتي كلها
لين بحب : ربنا يخليك لينا وما يحرمنا منك ابدا يا بابي
ونروح المنصورة سليم وصل بقاله 5 ساعات وقالب الدنيا علي اميره اول ما وصل راح بيتهم اللي لاقها كوم تراب اتخض وخاف ولما سال عرف ان عماد باع البيت جري وراح بيت ام هبه وعرف ان اميره جت ومشيت وميعرفش عنها حاجه واتخانق مع هبه وحلف انه لازم يأخذ حق اميره منها ويبلغ عماد وهي بقيت تعيط وتطلب منه يسامحها ومشي وسابها وفضل يدور علي اميره بس لما ملقهاش شك انها تكون في بيت جدة لين بس اتكسف يخبط عليهم فتصل بلين
لين بنوم : سلام عليكم
سليم بكسوف : انا اسف يا لين اني صحيتك
لين باستغراب : مين معايا
سليم : انا سليم
لين بضحكه تكتمها : ايوه يا سليم خير في حاجه اميره كويسه
سليم بحزن : انا مش لقي اميره يا لين وعارف انك اكيد عارفه هي فين ارجوكي قوليلي مكانها
لين بابتسامه : ما انا قولتلك انها في بيتها يا سليم
سليم بضيق : بيتهم اتهد يا لين بقي كوم تراب
لين : سليم بقولك بيتها مش بيت اهلها
سليم باستغراب : هو فين بيتها دا
لين بابتسامه : هو بيت الزوجة ايه غير بيت جوزها يا سليم
سليم باستغراب : جوزها ( ولما فهم ضحك اوي) ماشي يالين هعتبر اللي حصل دا تخليص جزء من حقك
لين تضحك اوي وبعدين تقوله : بقي حقي  انك تاخد بالك من اميره متزعلهاش وتعيشوا سووا في سعادة
سليم بابتسامه : ان شاء الله تصبحي علي خير يالين
لين : وانت من اهله يا سليم
ويقفل سليم ويجري علي بيته اول ما يدخل يلقي البيت ضلمة بس يشوف نور خفيف فيدخل يلقي اميره وقفه بابتسامه ومحضره ترابيزه صغيره عليها شموع وورد وعشا رقيق وهي لبسه فستان ابيض حمالات قصير مجسم علي جسمها ورفعه شعرها اللي قصير لفوق شويه ومنزله خصلات كان شكلها جميل اوي ورقيق وسليم انبهر بيها وفضل بصص عليها بشوق ولهفه
اميره بابتسامه : اتأخرت عليه
سليم يقرب منها بحب : الوصول للجنه مش سهل
اميره تبصله بحب : حمدالله علي السلامة
سليم يمسك ايدها : الله يسلمك حبيبتي
اميره تبصله بفرحه : حبيبتك
سليم يبوس ايدها : حبيبتي وحياتي ودنيتي كلها سامحيني يا اميره انا كنت ضياع بس بدأت الاقي نفس لما شوفتك بس كان لازم اصالح نفسي عشان اقدر احافظ عل النعمة اللي ربنا رزقني بيها
اميره فرحت اوي وحضنته وسليم ضمها اوي وهي استخبت جوه حضنه وقتها افتكر كلمه اسلام لو حضنتها كنت حسيت هي قد ايه محتاجك وان قوتك في حضنك ليها مش قسوتك عليها ابتسم وحضنها اووووي
وبدأوا حياتهم سوأ بصفحه جديده مع سليم جديد اتولد في حضن اميره
لين يوم الخميس وصلت القاهرة وطبعا رامي كان في انتظارها
لين تروح لحضنه : وحشتني اووي
رامي يبوسها في خدها : انتي اللي وحشتيني جدا دا انا مستنياكي من الفجر
ويأخذها رامي ويركبه عربيتهم ويمشي بيها
لين بابتسامه : عندي ليك مفاجأة
رامي يبصلها ويبتسم : وانا كمان عندي ليكي مفاجأة
لين تضحك : طيب قول
رامي : لا قولي
لين بزعل اطفال : قول بقي يا رامي بطل رخمه  
رامي يضحك ويبوسها : احنا اصلا رياحين للمفاجأة بتعتي اصلها تتشاف مش تتقال  
لين تسقف بفرحه زي الاطفال : الله بحبك بقي  
رامي بابتسامه: وانا كمان بحبك أووي يلا قولي مفاجأتك  علي ما نوصل  
لين تبصله : انا وخده اجازه لحد فرح سالم ورشا وشادي وسها يعني قعده معك شهر بحاله  
رامي بفرحه : الله الله ايوه بقي هو دا واخير هستفرد بيكي شهر بحاله.... يااااااااااااا دا انا هعمل عمايل  
لين تكسف وتخبطه برحه : اتلم  
رامي بضحك : لا ما فيش اتلم دي دا انا هتبعزق بعزقه  
لين تتضحك اوي : طب بص قدمك يا مبعزق خلينا نوصل  
ونروح دبي علي ما يوصلوا  
مروه كانت قعده في مكاتبها كانت بتكتب اميل علي الكمبيوتر.... بس حسيت  ان في حد وقف يبص عليها... فرفعة وشها تشوف مين.... لقيت طارق وقف ومبتسم ليها بحب  
طارق بحب : شكلك حلو اوي وانت بتشتغلي  
مروه بصتله بحزن : حضرتك عاوز تقابل مستر فهد  
طارق يقرب ويقعد قدمها  : انا عاوزك انتي  
مروه بصتله اوي : عاوز مني ايه.... ما انت عرفت كل حاجه... وبعدت... رجع تاني ليه  
طارق يتنهد : انا  حاولت ابعد وشغل نفسي ..... بس لقيتك معايا في كل حاجه... لقيتك معايا في حلمي معايا في صلاتي معايا في شغلي.. في اي تصرف او خطوه بعملها..  لقيت ان حياتي كلها مابقاش ليها معني واللي طعم.... غير لما شوفتك و حبيبتك... حتى لما حاولت ارجع حياتي زي زمان.... معرفتش قلبي وعقلي رفضوا..... النهاردة الصبح صحيت وانا مش عاوز غير حاجه وحده بس.... اشوفك ( ويبصلها بحب) وحشتيني اووي يا مروة  
مروه كانت بتسمعه وعينها كلها دموع وقلبها بيدق  
طارق بابتسامه : تجوزيني يا مروة  
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
admin
Admin



المساهمات : 280
تاريخ التسجيل : 17/09/2018

بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Empty
مُساهمةموضوع: رد: بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)    بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)  Emptyالخميس سبتمبر 20, 2018 9:40 pm

القسم التاني من الفصل الاخير
بناتي حياتي الجزء ال2
مروه تمسح دموعها بأيدها زي الاطفال وتبص للأرض... طارق يقوم ويقرب منها
طارق يمسح دموعها : ماتعيطيش اوعي تعيط تاني...انسي اللي فات..... وهاتي ايدك في ايدي وتعال نكمل حياتنا سوأ... انا محتاجك اوي يا مروة
مروه تبتسم بفرحه وتبص ليه بحب
طارق بابتسامه : معني الابتسامة دي انك موافقه
مروة تهز راسها ب الموافقة.... طارق يبتسم ويقف ويحط ايده في جيبه ويتنهد وهو بيبص ليها بحب
رامي ولين وصله المنصورة.... بس رامي مشي في طريق غير طريق ال بيت
لين باستغراب : انت رايح فين حبيبي
رامي بابتسامه : ريح للمفاجأة
وبعد شويه رامي وقف قدم ارض كبيره ومبني بيجهز.... وعمال شغاله
رامي بابتسامه : ايه رائيك
لين باستغراب : ايه المبني دا
رامي بابتسامه : حلمنا بيتنا للجنة
لين بفرحه كبيره : مبني الايتام
رامي يبصلها بحب : ايوه يا حبيبتي هو زي ما وعدتك
لين تفرح اوي وتضم نفسها ليه : حلو اوي يا رامي انت عملت دا كله امتي
رامي : من يوم ما انتي وافقتي.... دورت علي الارض وليقتها.... وامير اول ما عرف متأخرش.... وقرر يشارك فيه وبدأ في البنا علي طول.... وكل الاورق والترخيص بتجهز... وكلها كام شهر ويسلمك المبني تجهزيه بنفسك ونبدأ نجيب كل الاطفال يعيشوا فيه
لين عينها دمعت من الفرحة وحضنته اوي
لين : ربنا يخليك ليه يا حبيبي ويقدرني اسعدك زي ما بتسعدين
رامي بحب : ويخليكي ليه ملاكي.... تعالي يلا اتفرجي عليه
ورامي يأخذ لين تتفرج... وكانت فرحانة جدا.... وعمله زي الاطفال وعمله ترسم على الهوا وتوصف ليه... هتعمل ايه ورامي مبسوط بفرحتها... ويبص عليها بحب
طارق اتفق هو ومرونة.... وكلموا سليم... وطارق طلب منه ايد مروة... وسليم استغراب.... بس لما لقي مروه موافقه فرح ووافق..... وطارق قالوا انهم مستعجلين.... وعاوزين يتجوزه علي طول... ومش هيقدرو يستنوا لما يرجع عشان طارق مسافر شغل بره وعاوزه.... ياخذها معه.... فسليم وافق وبارك ليهم
و أتجوز مروه في حضور شروق وامجد جوزها... اللي عرف ظروف مروة.... ووقف جمبها وانكتب كتاب شرعي لمروة ك مطلقة...... وسافرت مع طارق يقضوا.... شهر عسل وتبدأ حياة جديدة
قبل الفرح رشا وسالم وسها وشادي...... ب خمس ايام كانت لين والبنات في القاهرة... بيشترو كل اللي ناقصهم... وهم بره بيعمله شوبنج.... اتصلت شوشو ب لين
شوشو بفرحه : عرفنا مكانها يا لين
لين بسعادة : بجد يا شوشو فين
شوشو : عندك في القاهرة
لين بفرحة : فين في القاهرة
شوشو : سكنه في............... وال ولاد في مدرسه ............. احنا بنجهز ونزلين مصر
لين بسعادة : وانا هروح ليها دلوقتي
وقفلت لين بفرحه.... وبصت للبنات
لين : انا همشي نتقابل في البيت
سيلا : ريحه فين
لين بفرحه : هروح ل الاء... هي موجوده هنا في القاهرة
وخرجت لين بسرعه.... وركبت عربيتها بس وهي ماشيه بصت في الساعة... وقررت تروح مكان تاني
الاء الساعة.... 2 كانت دخله المدرسة... تاخد ولادها..... لقيتهم بيلعبوا مع حد وبيضحكوا.... ومبسوطين اوي
طلال الصغير وهو بيشاور : مامي جت
لين لفت شافت....الاء قدمها بتبتسم لابنها بس انصدمت.... اول ما شافت لين... وقفوا يبصوا لبعض شويه
الاء بدموع :انا اسفه سامحيني
لين جريت حضنتها : لو بعدتي....عني تاني هدبحك
وروحت لين مع الاء ....ونزلت شوشو وطلال وصافي ويزيد... واجتمعوا تاني مع بعض بفرحه وحب.... وعرفوا ان الاء قررت تستقر في القاهرة.... وتعيش مع ولادها.... وفتحت مشروع صغير خاص بيها.... فرحوا وحسو ان الاء تغيرت.... وبقيت قويه... وقوتها اخدتها من حب من نوع تاني.. حب ولادها.... وزادت ثقتها في نفسها... وقوتها.. مع رجوع اصحابها ليها
وتمر سنتين... والكل بقي عايش في سعادة.... لين سلمت شغلها في دبي.... ورجعت مصر.... وعيشه مع رامي في سعادة وراحة وحب..... وبقيت تشتغل من المنصورة...... عن طريق الايميلات.. واي شغل هي تصمموا..... ومهندس من الشركة يسافر ينفذوا.... ولسه ببتعالج وكل ما تتألم...رامي يضايق.... بس كل ما يجي يتكلم أو يمنعها.... يفتكر وعده فيسكت......
سليم كمان خلص شغله في ابوظبي وقرر يرجع هو و اميرة...... أميرة ولين لسه اصحاب ويتكلموا دايما في التلفون ويتقابلوا بره.... وفي يوم وهم قاعدين بيتكلموا
لين : بجد محتاجكي معايا..... مش هقدر انفذ. لوحدي المركز كبير... وعاوزه مساعده
اميره : انا نفسي بس انتي عارفه سليم رفض شغلي خالص
لين : مهو رفض عشان الرجالة بس انتي تشتغلي معايا انا ومافيش.... غير العمال اقنعيه يا أميرة عاوزه ابدا شغل... وافتتح الميتم
اميره تتنهد : هقوله يا لين ويأرب يوافق... دا انا الشغل وحشني اوي
أميرة كلمت سليم.... في الاول كان رافض بس لما لقها هتكون مبسوطة.... وان شغلها مع لين وافق... واميره فرحت جدا وبلغت لين اللي.... كانت مبسوطة جدا وبدأوا الاتنين تنفيذ وتجهيز الميتم
وكل يوم الساعة... 2 بظبط.... كانت تقف عربية رامي وعربية سليم.... اللي كانوا.. يسلموا ويبتسموا لبعض من بعيد ويقفه يستنوا... لين وأميرة.. اللي بيخرجوا سوأ.... وكل واحده تروح لجوزها بشوق وحب
وفي يوم وهم واقفين مستنيهم.... وكل واحد ساند علي عربيتة سمعوا صوت صريخ جي من جوه.... فدخلوا الاتنين يجروه وهو خايفين... لقو اميرة بتعيط وسندا لين اللي مغمي عليها
سليم جري علي اميره :حبيبتي انتي كويسة (شاف لين مغمي عليها واقعه على الأرض ) حصل ايه يا اميره
اميره بدموع وخوف : مش عارفه يا سليم وقعت مره واحده
سليم يبص لقي رامي... واقف مصدوم مش بتحرك.. بيبص علي لين بخوف
سليم بصوة عالي : رامي فوق... وقرب شوف مراتك مالها
رامي فاق وجري عليها بخوف : لين لين مالك
سليم باستغراب : مالها ايه يابني.... مهي مغمي عليها قدمك.... فوقها واللي اكشف عليها.... انت مش دكتور
رامي بخوف : انا لا مش عارف يا سليم.... مش قادر اعمل حاجة
سليم نفخ بضيق : طب شيلها بسرعه... نأخذها المستشفى
قرب رامي وشالها واميره اخدت الشنط وسليم ضمها.... ومشي بيها عشان يطمنها وركبه عربية سليم...كلهم...واخدوا لين المستشفى
في المستشفى شادي وقف بيكلم سها في التلفون وبيضحك
شادي بضحك : سبيها تضرب وتخبط برحتها... بنتي تعمل اللي هي عاوزه ( ومره واحده برق) اقفلي يا سها دلوقتي... احسن دكتور رامي شيال البشمهندسه لين...شكلها تعبانة
رامي بصريخ : هاتوا سرير بسرعة
الكل جري.... جابوا سرير واخده لين للاوضه الكشف بسرعة... وجي كل الدكاترة... ودكتور يحيي اول ما عرف راح ليها.... وكل بقي في الاوضه واميره دخلت معها.... ورامي وقف بره مع سليم
سليم : اهدي يا رامي تلقى ارهاق.... ما فيش حاجة ان شاء الله
رامي بخوف : يارب يا سليم يارب
شويه و المستشفى كلها انقلبت و العيلة كلها جت تجري
مني بدموع : بنتي فين يا رامي حصلها ايه
رامي : جوه يا طنط بيكشفوا عليها (ويبصلهم) انتم عرفته منين
فؤاد بقلق وخوف : شادي كان بيكلم سها.... لما جبتها.... المهم ايه الحصل فهمني
الباب اتفتح وخرج يحيى.. والكل جرى عليه
فؤاد بقلق : خير يا يحيي
يحيي بابتسامه : خير متقلقش... هي فاقت جوه ادخلوا ليها
رامي : طب هي مالها
يحيي : احنا اخدنا عينه دم... ولسه هنعرف بس هي كويسه متقلقش
الكل دخل عند لين وكانوا خايفين... وسليم كان وقف بره... مستني أميرة... ومره واحده الباب فتح تاتي
سها بخوف : الحق يا سليم اميرة اغمي عليها
سليم دخل يجري ورح علي اميره ال وقعه علي كرسي
سليم بقلق مالها حصل ايه
رامي : مش عارف وقعت مره واحد.... شكلهم أكلوا حاجه بايظه .... هاتها وتعالي الاوضه التانيه
وخرج سليم يجري بيها للاوضه التانيه
بعد ساعه دخل دكتور يحيي وهو بيبتسم....ومعه ممرضة وجهاز سونار
فؤاد : خير يا يحيي طمني
يحيي بابتسامه : هنعمل سونار ونعرف
وبدأ يعمل سونار.... والكل قلقان ورامي ومني بيبصوا علي الشاشة... باهتمام... ومره واحده مني صرخت... وحطت ايدها علي بؤها ..... ورامي بحلق في الشاشة بصدمه
الكل بقلق : في ايه يا مني بتصرخي ليه
لين بخوف : انتي شوفتي ايه يا مامي... انا مالي في ايه يا رامي
مني بدموع وفرحه : انت حامل يا لين حامل
الكل صرخ زي مني اول ما سمعوا.... وفؤاد دموعه ملت عينه... وسيلا دموعها نزلت.. ووقفت تبص لاختها بحب... ورامي قرب من لين بابتسامه.. ودموع ماليا عينه
لين بصدمه ودموع مكتومه : حامل ازي يعني لا طبعا
( ورحت شده الجهاز وبصه عليه اوي ورحت بصت لمني) فين دا ما فيش حاجه دا فاضي
يحيي بابتسامه : لا مش فاضي.... اهو شوفي اللي جزء الاسمر دا هو البيبي بس لسه صغير.... عنده شهرين
(لين بقيت تبص مكان ما بيشاور ودموعها نزله ومصدومة)
يحيي بابتسامه :انا مرضيتش.... قول لما كشفت عليكي... قولت أتأكد من التحليل الأول.... واول ما النتيجة طلعت جيت اقولك مبروك يا لين
لين بقيت تبص حاوليها وشايفه الدموع علي وش الكل مع الابتسامة والكل عينه عليه وهي دموعها نزله..... علي وشها
لين بدموع : لا استنوا أتأكد تاني يا دكتور.... يمكن مش تحليلي ولغبطوا فيه... طيب خد دم تاني ( وتبصلهم بدموع وعياط ) استنوا مش تفرحوا دلوقتي نتأكد الاول
رامي قعد جمبها بدموع : لين انتي حامل... مبروك يا حبيبتي
وحضنها جامد لين.... دخلت في حضنه وبقيت تعيط جامد
لين بدموع وخوف : انا حامل يا رامي بجد... قولها تاني قول اني مش بحلم
رامي بدموع : ايوه يا حبيبتي انتي حامل... وها تجيبي احلي بيبي.. لأجمل مامي
لين رحت مصراخة.... ودخله في حضن رامي.... وفضلت تعيط وتحمد ربنا .... ورامي دموعه نزله.... وهو حضنها والكل بقي يعيط معهم.... وفؤاد ركع في الارض شكر لربنا
وسيلا فضلت تزغرد وتعيط.. وسها ورشا عملوا زيها
وسناء اخدت مني في حضنها... وفضلوا يعيطوا ويحمدوا ربنا
وأمير قرب من الجدة أخذها في حضنه.. وعينهم على لين ورامي.. والدموع كانت تعبير الفرحة من الكل
فريد قعد علي الكرسي بفرحه
فريد بفرحه ودموع : لِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يَخْلُقُ مَا يَشَاء يَهَبُ لِمَنْ يَشَاء إِنَاثًا وَيَهَبُ لِمَن يَشَاء الذُّكُورَ * أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانًا وَإِنَاثًا وَيَجْعَلُ مَن يَشَاء عَقِيمًا
وبعد سنتين وفي الميتم حفله كبيره... والكل موجود والاطفال اللي سكنوا في الملجأ عاملين يجروا ويلعبوا
الاء خرجه مسكه اطباق : حمد طلال
الولدين جري : ايو مامي
الاء بابتسامه : خدوا يا حبايبي.... ودوا دول ل طنط شوشو وطنط صافي. اوعي توقعهم
طلال : متخافيش يا مامي انا رجل مش هيقع
حمد : وانا كمان راجل مش هيقع
الاء بفرح تحط ايده عل شعرهم : حبايب مامي رجاله يلا روحوا
شروق بابتسامه : مروه الحقي بينتك
مروه تروح لبنتها وتبصلها بصدمه : كده يا زينا بهدلتي نفسك مين ادكي الشوكولاتة دي
زينا بتشاور علي طارق اللي وقف مع الشاب بينفخ بالونات
زينا بابتسامه : بابي
طارق بخضه : انا يا زوز انا اديتك شكولاتة
زينا بضحك هزت راسها باه
طارق وهو بيقرب من مروه : لاااا مش صح يا رورو صدقيني
مروه بضحك تشيل بنتها وتحطها في حضنه : اتفضل روح اغسل وشها وغير ليها هدمها
وتمشي وتسيبه وهي بتضحك
زينا بابتسامه : بابي زينا عمله كخ
طارق بصدمه : كخ هو احنا فينا من كخ... يا مروه الحقي
ويروح يجري ورا مروة.
سالم وقف لقي كوره في راسه : ااااه مين ابن اللي ( وبص لقي رشا مسكه ابنها احمد وبيضحكوا بعد ما ضربوا...بكورة
سالم بغيظ : طيب والله ما سيبكم
ويطلع يجري وراهم..... ورشا تاخد ابنها وتجري بسرعه
سميه ونفين وامير واسلام كانوا شايفينهم وبيضحكوا
امير بضحك : مجنين والله ما تشوف ليهم علاج يا اسلام
اسلام بضحك : لا دول ملهمش علاج دول حاله مستعصية
نفين بضحك : دا طول النهار والليل اسمع جري فوقي.... والله خايفه في يوم يقعه علينا المصيبة.. ان ابنهم طالع زيهم
سميه بضحك : عارفه المثل ال بيقول متخافش من الهبل... بس خاف من خلفتها.... اهم يقصدهم.. احنا لازم نعاملهم عزل عن العيال ليجننهم
رامي بيلعب كوره مع الاطفال في الملجأ : شوط يا ادهم بسرعه
سليم وهو بيجري : اقفل الجون يا عبد الرحمن هيشوط عليك
رامي بصريخ : جوووووووووووون
سليم بضيق : offside
رامي بضحك : ياعم روح انت هتستعبط... كل ما يجي فيك جون تقول كده.. متعرفوش تلعبوا
سليم : طب العب العب هنشوف مين ال هيكسب في الاخر
الطفل ادهم بفرحه : ماما لين نزلت اهي
رامي وسليم لفو لقي لين واميره نزلين وهم لبسين زي بعض.... وكل واحده شيلها بنتها وملبسيهم
رامي وسليم ابتسموا بحب وكل واحد رح لمراته
لين بابتسامه اديت لين الصغيرة لرامي... وحضنت اللي ولاد اللي اتلمو حاوليها بفرحه وبقيت تبوسهم
وسليم رح لأميره وباس جبينها... وشال منها اميره الصغيرة
والساعة 7 الكل اجتمعوا حاولين التربيزا... يحتفلو بعيد ميلاد لين واميره الصغيرين ال كانوا في حضن امهاتهم ال الفرحة ماليها وشهم. وحياتهم ورامي حضن لين وبنته من ظهرها.... وبيغني... وسليم حضن اميره وبنته من ظهرها وبيغني
وتتأخذ احلي صوره ممكن نشوفها.... جمعت الكل ال سعادة و الفرحة كانت ملت حياتهم....والحب كبر بينهم.. مع سعادة اولادهم واحفدهم
ويبدا يغني ويرقصوا كل ثنائي سوأ والاء بترقص مع ولادها

https://youtu.be/cBKOC1x83WM
تمت
رواية بناتي حياتي بقلم (ولاء يحيى)


متنسوش تزورو المنتدى الخاص بينا وهيكون عليه كل الروايات وكمان الفانز هيقدروا ينزلو عليه الروايات الخاصة بيهم .. وده لينك المنتدى
https://novels.ahlamontada.com

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://novels.ahlamontada.com
 
بناتي حياتي الجزء2 (لولاءيحيى)
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Novels :: الفئة الأولى :: الروايات-
انتقل الى: